REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacje o domach maklerskich będą jawne

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z wniosków raportu „Zarządzanie ryzykiem: ujawnienia domów maklerskich”, który przygotowała firma doradcza Compliance Partners jest informacja o konieczności zwracania większej uwagi przez domy maklerskie na analizy obowiązków informacyjnych.

W raporcie zawarto konkluzje z przeprowadzonego badania raportów domów maklerskich zawierających informacje dotyczące ich zarządzania ryzykiem i adekwatności kapitałowej. 2011 to pierwszy rok, w którym domy maklerskie mają obowiązek takiej publikacji.

REKLAMA

REKLAMA

Bieżący rok jest pierwszym, w którym domy maklerskie powinny opublikować raporty zawierające informacje dotyczące zarządzania ryzykiem i adekwatności kapitałowej. Podstawowym celem nowych regulacji jest zapewnienie przejrzystości i dyscypliny rynkowej. Uczestnicy rynku (w tym klienci domów maklerskich) w założeniu zyskują bowiem dostęp do istotnych informacji, pozwalających na dokonanie dodatkowej oceny danego podmiotu przez pryzmat adekwatności kapitałowej oraz jakości zarządzania ryzykiem. Odbiorcy raportów powinni być w stanie bez trudu sprawdzić/zweryfikować, jakie są składniki kapitałów nadzorowanych domu maklerskiego, w jakiej wysokości wyliczane są wymogi kapitałowe na pokrycie poszczególnych ryzyk, czy też jakie dodatkowe ryzyka identyfikowane są w jego otoczeniu.

Zobacz: Jak wybrać dobre biuro maklerskie

Compliance Partners postanowiło przyjrzeć się, w jaki sposób domy maklerskie wywiązały się z nałożonych na nie obowiązków. Dlatego też badaniu poddano raporty domów maklerskich (39 podmiotów) dostępne na dzień 26 sierpnia 2011 r. na ich stronach internetowych, analizując głównie zakres treściowy i sposób prezentacji informacji. Główne wnioski z przeprowadzonej analizy są następujące:

REKLAMA

  •  22% domów maklerskich (11 podmiotów na 50 zobowiązanych) na dzień 26.08.2011 roku nie opublikowało raportu ujawnieniowego na swoich stronach internetowych.

Niedopełnienie obowiązku publikacji może skutkować sankcjami nadzorczymi. W przypadku domów maklerskich, które nie dokonały ujawnień na stronie internetowej, nie została również zamieszczona jakakolwiek informacja dotycząca powodów braku publikacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  •  W części raportów stwierdzono brak wymaganych informacji (w szczególności w zakresie systemów, strategii i procesów zarządzania ryzykiem).
  •  Treść części opisowej w wielu przypadkach pokrywa się z treścią przepisów prawnych (brak zindywidualizowanego opisu systemu zarządzania ryzykiem).

Analiza treści raportów wskazuje, że w odniesieniu do celów i zasad polityki zarządzania ryzykiem, w większości ograniczono się do zdawkowych informacji, nie wykraczających poza wskazanie obowiązków wynikających wprost z przepisów prawa dotyczących zarządzania ryzykiem przez domy maklerskie. Powyższe stwierdzono w przypadku ponad 40% raportów (12 z 28 opublikowanych, w których powinny zostać zamieszczone pełne dane), przy czym w 3 raportach nie zostały zamieszczone jakiekolwiek informacje dotyczące celów i zasad polityki zarządzania ryzykiem.

Nie ulega zatem wątpliwości, że domy maklerskie powinny poświęcać większą uwagę analizie wymogów publikacyjnych oraz dodatkowo weryfikować raporty pod kątem kompletności zamieszczanych danych.

„Wyniki przeprowadzonego przez nas badania raportów domów maklerskich są zaskakujące. 22% z nich nie opublikowało odpowiednich raportów, choć są do tego zobowiązane. Zastrzec przy tym należy, że nie badaliśmy powodów braku publikacji, a może to być chociażby opóźnienie związane z zatwierdzeniem sprawozdania finansowego. W wielu przypadkach sposób i zakres prezentowanych informacji de facto mija się z celem wynikającym z odpowiednich regulacji prawnych. Wydaje się zatem wskazane opracowanie i upowszechnienie wśród podmiotów nadzorowanych raportu wzorcowego, który pozwoliłby na prezentowanie danych w sposób wystandaryzowany oraz umożliwiłby osobom sporządzającym poszczególne raporty weryfikację kompletności zamieszczanych w nich informacji” – twierdzi Przemysław Szpytka, Partner Zarządzający Compliance Partners.

Źródło: Compliance Partners

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA