reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Klienci > Wniosek o przyznanie dodatku energetycznego bez numeru PESEL

Wniosek o przyznanie dodatku energetycznego bez numeru PESEL

Czy w określanym przez radę gminy wzorze wniosku o przyznanie dodatku energetycznego można żądać podania numeru PESEL osoby, która taki wniosek składa?

Odpowiedź

Nie. Numer PESEL jest daną osobową, która powinna podlegać szczególnej ochronie. Tak wynika z art. 87 rozporządzenia PE i Rady UE z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO). Jego używanie na potrzeby oznaczenia strony postępowania administracyjnego jest nadmiarowe i niezgodne z zasadą minimalizacji danych wyrażoną w art. 5 ust. 1 lit. c RODO, zgodnie z którą dane osobowe muszą być adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane ("minimalizacja danych").

Uzasadnienie

Dodatek energetyczny wypłaca się odbiorcy wrażliwemu energii elektrycznej do dnia 10 każdego miesiąca z góry, z wyjątkiem stycznia, w którym dodatek energetyczny wypłaca się do dnia 30 stycznia danego roku. Tak wynika z art. 5e ustawy z 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (dalej: p.e.). Dodatek energetyczny wynosi miesięcznie 1/12 kwoty rocznej dodatku energetycznego ogłaszanej przez ministra właściwego do spraw energii, na podstawie art. 5c ust. 4 p.e. Natomiast zgodnie z art. 5f ust. 1 p.e. wypłata dodatku energetycznego jest zadaniem z zakresu administracji rządowej, a dodatek energetyczny wypłacają gminy.

Polecamy: RODO dla samorządu i administracji. Zmiany od 4 maja 2019 roku

Właściwą formą dla przyznania dodatku energetycznego jest decyzja administracyjna, wydawana w trybie wnioskowym. Wniosek powinien czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu administracyjnym. Przesądza o tym treść art. 63 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.), a więc zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie oraz czynić zadość innym wymaganiom wynikającym z przepisów szczególnych.

Z art. 6 ust. 1 lit. c i e oraz ust. 3 RODO wynika z kolei, że przetwarzanie danych osobowych jest zgodne z prawem wyłącznie w przypadkach, gdy spełniony jest co najmniej jeden z poniższych warunków:

• przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze, lub

• przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym, lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi.

Podstawa przetwarzania, o którym mowa w art. 6 ust. 1 lit. c i e RODO, musi natomiast wynikać z:

• prawa UE, lub

• prawa państwa członkowskiego, któremu podlega administrator.

Numer PESEL należy do tych danych osobowych, które powinny podlegać szczególnej ochronie.

Zobacz: RODO

Jak podkreślił wojewoda mazowiecki w rozstrzygnięciu nadzorczym z 8 października 2019 r. (nr WNP-I.4131.174.2019.MS), "jego używanie na potrzeby oznaczenia strony postępowania administracyjnego jest nadmiarowe i niezgodne z zasadą minimalizacji danych wyrażoną w art. 5 ust. 1 lit. c RODO, zgodnie z którą Dane osobowe muszą być adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane".

W ocenie wojewody to ustawodawca ocenia, czy podanie numeru PESEL jest konieczne, czy też nie. Jeżeli obowiązek taki wynika z przepisu prawa, wówczas spełniona jest przesłanka legalizująca jego przetwarzanie, określona w art. 6 ust. 1 lit.c RODO (przetwarzanie danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze).

Przykładem takiej regulacji może być obowiązek zamieszczania numeru PESEL w tytule wykonawczym w przypadku prowadzenia przez organ administracji postępowania egzekucyjnego (art. 27 § 1 pkt 2 ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji).

Michał Cyrankiewicz

prawnik, dziennikarz, autor licznych publikacji z zakresu ustroju gmin, finansów publicznych, gospodarki komunalnej i samorządowego prawa pracy

Podstawy prawne

• art. 5, art. 6, art. 87 rozporządzenia PE i Rady UE z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.Urz. UE L z 2016 r. nr 119, poz. 1)

• art. 5e, art. 5f ustawy z 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 755; ost. zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 1495)

• art. 63 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 2096; ost. zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 2196)

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Data publikacji:

Źródło:

Gazeta Samorządu i Administracji

Zdjęcia

Wniosek o przyznanie dodatku energetycznego bez numeru PESEL./ Fot. Fotolia
Wniosek o przyznanie dodatku energetycznego bez numeru PESEL./ Fot. Fotolia

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń - wydanie cyfrowe (eMP)19.90 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Partnerski

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Clever Investment

Księgowość Bliska Tobie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama