REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doręczenie pisma w postępowaniu administracyjnym

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Doręczenie pisma w postępowaniu administracyjnym./ fot. Fotolia
Doręczenie pisma w postępowaniu administracyjnym./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Organ administracji publicznej jest odpowiedzialny za dostarczanie pism procesowych. Robi to za pokwitowaniem przez operatora pocztowego, swoich pracowników lub inne upoważnione organy i osoby. Kwestie doręczeń pism reguluje rozdział 8 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Forma

Doręczenie pism następuje w formie tradycyjnej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jeżeli strona lub inny uczestnik postępowania spełni jeden z następujących warunków:

REKLAMA

REKLAMA

  • złoży podanie w formie dokumentu elektronicznego;
  • wystąpi do organu administracji publicznej o takie doręczenie;
  • wyrazi zgodę na taki sposób doręczania i wskaże organowi adres elektroniczny.

Według Naczelnego Sądu Administracyjnego niedopuszczalne jest doręczenie równocześnie za pośrednictwem operatora pocztowego i drogą elektroniczną. Taką tezę NSA sformułował w postanowieniu z 4 czerwca 2014 r. (II GSK 1197/14)

Adresaci

Zasadą jest, że pisma procesowe dostarczane są bezpośrednio stronie, a gdy działa ona przez przedstawiciela, to temu przedstawicielowi.  W sprawie wszczętej na skutek podania dwóch lub więcej stron pisma dostarcza się wszystkim stronom chyba, że strony wskazały jedną jako upoważnioną do odbioru pism. Konsekwencją braku doręczenia decyzji jednej ze stron postępowania będzie jej nieważność w obrocie prawnym (wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 12 stycznia 2017 r. II SA/Go 914/16).

Pisma dla osób fizycznych doręczane są w ich mieszkaniach lub miejscach pracy. Jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej pisma mogą być też dostarczane w lokalu organu administracji publicznej. W przypadku gdy nie jest możliwe doręczenie pisma w w/w miejscach, pismo doręcza się w każdym  miejscu, gdzie się adresata zastanie.

REKLAMA

W sytuacji, w której nie ma adresata w domu, pismo dostarcza się za pokwitowaniem dorosłemu domownikowi, sąsiadowi lub dozorcy domu, o ile te osoby zobowiązały się dostarczyć pismo adresatowi. Jest to tzw doręczenie zastępcze. Adresata należy o tym powiadomić. Pisma skierowane do osób nieznanych z miejsca pobytu, dla których sąd nie wyznaczył przedstawiciela, doręcza się przedstawicielowi ustanowionemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Prawo administracyjne

Gdy nie jest możliwe dostarczenie pisma w mieszkaniu, miejscu pracy lub poprzez osobę trzecią to:

  • operator pocztowy przechowuje pismo przez 14 dni w swojej placówce – gdy pismo doręcza operator pocztowy;
  • pismo składa się w urzędzie właściwej gminy – gdy za doręczenie odpowiadał pracownik organu administracji publicznej lub upoważniony podmiot.

Adresat musi zostać zawiadomiony o konieczności odbioru pisma w ciągu 7 dni. Robi się to za pomocą awizo. Jeżeli adresat nie odbierze pisma, to wystawia się kolejne awizo nakazujące odebranie pisma w ciągu 7 dni. Jeśli i w tym terminie pismo nie zostanie odebrane przez adresata to przyjmuje się, że zostało doręczone w momencie upływu czternastego dnia. Strony są zobowiązane do tego by powiadomić organ administracji publicznej o każdej zmianie adresu. Dotyczy to również zmiany adresu elektornicznego.

Adresat ma prawo do odmowy odbioru pisma. W takiej sytuacji pismo zwraca się do nadawcy z adnotacją o odmowie jego przyjęcia. Datą doręczenia pisma w tym wypadku jest data odmowy odbioru.

Odbiór pisma powinien zostać potwierdzony przez adresata jego podpisem ze wskazaniem daty doręczenia.

Jednostkom i organiazcyjnym i organizacjom społecznym pisma doręcza się w lokalach ich siedziby. Odbioru pisma podejmuje się wówczas osoba upoważniona.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 1960 nr 30 poz. 168 z późm. zm.)

Postanowienie NSA z 4 czerwca 2014 r. (II GSK 1197/14)

Wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 12 stycznia 2017 r. (II SA/Go 914/16)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

REKLAMA

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA