Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Chcesz działać skutecznie, komunikuj się profesjonalnie

Daniel Niedziałek
Dziś bez wiedzy o komunikacji społecznej i budowaniu wizerunku nie da się realizować skutecznej polityki, także w wymiarze lokalnym. Bez dobrego public relations ani nie wygra się wyborów, ani nie zrealizuje założonych celów.


Dobitnie dowiodła tego IV Ogólnopolska Konferencja „Public relations w samorządzie” odbywająca się od 13 do 15 czerwca br. w Kraśniku. Każdego roku spotykają się tam samorządowcy z całego kraju oraz specjaliści PR - praktycy i uniwersyteccy wykładowcy (a czasami teoretycy i praktycy w jednej osobie), by wymienić się wiedzą i doświadczeniami dotyczącymi skutecznej komunikacji. W tym roku skoncentrowano się na budowaniu wizerunku liderów i organizacji samorządowych.

O różnych typach przywództwa mówił np. goszczący w Kraśniku już po raz trzeci dr Jarosław Flis z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jego prezentacja miała znamienny tytuł: „Burmistrz - chirurg czy anestezjolog?”. Poświęcona była analizie dwóch rodzajów liderów - takich, którzy skupiają się na realizacji określonych zadań, i takich, którzy skoncentrowani są głównie na tym, aby wyborcy ich kochali.

Z kolei Rafał Czechowski, prezes Polskiego Stowarzyszenia Public Relations i szef Imago PR mówił o różnicy między propagandą a PR (właśnie z tym pierwszym Polacy najczęściej kojarzą termin PR): - PR-owcy argumentują i jednocześnie słuchają argumentów. Nie traktują odbiorców jednostronnie. Zdaniem prezesa PSPR, świadomość PR wśród samorządowców rośnie: - Mam nadzieję, że niedługo skończą się dyskusje, czy lepiej wywiesić plakat na mieście, czy zwołać konferencję prasową.

Potrzebne jest dobre planowanie

Zaleceniem dla wszystkich samorządowców chcących skutecznie komunikować się z otoczeniem jest dalekowzroczność i systematyczność.

- Kiedy wspólnie z Wyższą Szkołą Informatyki i Zarządzania z Rzeszowa oraz Związkiem Miast Polskich zorganizowaliśmy pierwszą konferencję w Kraśniku, dopiero zaczęto mówić o samorządowym PR. Ale już rok temu, w czasie kampanii wyborczej do samorządów, określenie to było na porządku dziennym. Dziś każdy lokalny polityk w większym mieście zdaje sobie sprawę, że bez PR nie wygra wyborów i nie zrealizuje swoich celów - wyjaśnia Piotr Czubiński, burmistrz Kraśnika i pomysłodawca konferencji.

DOBRE TRADYCJE I NOWI PARTNERZY

Co roku w czerwcu do Kraśnika zjeżdżają samorządowcy i eksperci od komunikacji społecznej z całego kraju, by uczestniczyć w konferencji poświęconej PR w samorządzie.

- Tu w jednym miejscu spotykają się teoretycy i praktycy, a to rzecz bezcenna - wyjaśnia dr Krzysztof Gajdka z Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. - Konferencja ma bardzo ciekawą formułę umożliwiającą bezpośredni kontakt specjalistów z dziedziny PR i tych, którzy tę wiedzę wykorzystują w samorządach.

- Tym, co wyróżnia kraśnicką konferencję jest koncentracja na praktycznych problemach i dlatego zawsze można tu zdobyć nowe doświadczenia - dodaje dr Jarosław Flis z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Konferencję „Public relations w samorządzie” od 2004 r. organizuje Urząd Miasta Kraśnik, Związek Miast Polskich i Zakład PR Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z Rzeszowa. Patronat medialny nad wydarzeniem sprawuje od początku „Gazeta Samorządu i Administracji”. W tym roku do organizatorów dołączył Polsko-Ukraiński Ośrodek Edukacji Publicznej w Kraśniku, a budżet konferencji został sfinansowany z Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

GSIA RADZI

Ważne jednak, żeby komunikację planować w dłuższej perspektywie, a potem konsekwentnie wdrażać.

Już dwa lata temu podczas kraśnickiej konferencji przekonywał do tego Tomasz Soliński z Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Jego zdaniem, coraz częściej można zauważyć rosnącą świadomość urzędników w zakresie działań wizerunkowych. Przejawia się to nie tylko w okresie wyborów, ale również w bieżących działaniach jednostek samorządowych. Niepokojące jest to, iż działania te mają formę doraźnych, a często wręcz chaotycznych „zabiegów” PR. - Brakuje w nich systematyczności, celowości, a przede wszystkim oparcia w strategii PR. Urzędnicy popełniają błąd, twierdząc, że działania komunikacyjne, jakie prowadzi wydział promocji lub inna komórka urzędu, są wystarczające - mówi T. Soliński.

GSIA RADZI

Żeby działania PR były skuteczne, muszą być realizowane w profesjonalny sposób, zapisane w strategii rozwoju miasta i znajdować przełożenie w postaci strategii PR.

Warto pamiętać, że krótkowzroczność nie służy działaniom wizerunkowym, tak jak nie służy żadnym innym działaniom. Dlatego należy je planować.

Złożoność i systematyczność gwarantem sukcesu

Chociaż wiele samorządów nadal nie ma własnej strategii PR, to jednak i bez tego chaos oraz doraźność przestają dominować w kampaniach wizerunkowych, relacjach z mediami czy w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych. Sam Kraśnik jest dobrym przykładem jednostki, w której realizuje się działania PR zmierzające do stworzenia określonego wizerunku instytucji samorządowej poprzez zarządzanie komunikacją. Istotą tych działań jest systematyczność i złożoność.

Urząd wykorzystuje w tym celu niemal wszystkie dostępne narzędzia - stronę internetową, programy informacyjno-promocyjne w lokalnej telewizji, serwis informacyjny dla gazet, artykuły sponsorowane w prasie branżowej (np. samorządowej czy turystycznej) oraz serwis sms. Wszystkie ważne wydarzenia w mieście są dokumentowane w postaci reportaży fotograficznych i filmowych wykorzystywanych później przy różnych sprzyjających okazjach. Od 2005 r. Urząd Miasta Kraśnik wydaje także własną gazetę - miesięcznik „Lubię Miasto Kraśnik”, która trafia bezpośrednio do skrzynek pocztowych mieszkańców w nakładzie kilkunastu tysięcy egzemplarzy.

Serwis sms-owy to najnowszy kanał informacyjny, którym od niedawna posługuje się Urząd Miasta. W tym celu wykorzystywany jest program komputerowy umożliwiający wysyłanie sms-ów do większej grupy użytkowników telefonii komórkowej. Aktualnie w bazie danych urzędu znajduje się ponad dwa tysiące numerów telefonicznych. Posiadacze komórek otrzymują krótkie wiadomości tekstowe o najważniejszych wydarzeniach w mieście, zapowiedzi imprez i spotkań. Na otrzymywanie tego sms-owego newslettera można zapisać się przez stronę internetową lub dzwoniąc do urzędu.

Od profesjonalizmu nie ma odwrotu

Zdaniem prezydenta Wejherowa, Krzysztofa Hildebrandta na konferencję do Kraśnika powinni przyjeżdżać nie tylko specjaliści samorządowi bezpośrednio zajmujący się w swoich urzędach PR, ale także wójtowie, burmistrzowie i prezydenci. Jak mówi: - Nie chodzi tylko o to, by umieć wykreować liderów lokalnych, ale o to, by umieć wypromować samorząd i żeby stworzyć jak najlepszą relację między sprawującymi władzę i lokalną społecznością, którą ta władza reprezentuje.

Bo w PR - co podkreśla się podczas każdej kolejnej edycji konferencji kraśnickiej - chodzi, z jednej strony, o zdobycie konkretnej wiedzy i wymianę często unikatowych doświadczeń, z drugiej zaś, o wyrobienie w sobie nawyku przestrzegania pewnych norm i zasad, które odróżniają public relations od typowej propagandy lub tego, co w potocznym, pejoratywnym znaczeniu rozumiemy przez PR. - Musimy odwoływać się do uczciwości i prawdy w przekazie - radzi Mirosław Mękarski, wiceburmistrz Turku. - Na tym polega profesjonalizm w komunikowaniu się z mieszkańcami. Od tego nie ma odwrotu.

PR wspiera świadome tworzenie wizerunku

Według badań przeprowadzonych na początku tego roku i zaprezentowanych podczas kraśnickiej konferencji przez prof. Wiesława Macierzyńskiego z Politechniki Radomskiej, 69 proc. Polaków nie zna terminu public relations.

Samorządowcy nie tylko powinni wiedzieć, co oznacza skrót PR i jakie znaczenie kryje się za tym angielskim terminem. Przede wszystkim powinni zdobyć wiedzę dotyczącą narzędzi kreowania wizerunku i zarządzania komunikacją. A potem umiejętnie wykorzystać ją praktyce.

Czym zatem jest public relations? Najczęściej rozumiane jest ono jako zespół metod i działań wykorzystywanych w procesie zarządzania komunikacją przedsiębiorstwa z otoczeniem wewnętrznym (pracownicy) i zewnętrznym, które mają doprowadzić do powstania wizerunku, ułatwiającego realizację celów organizacji. Inna definicja mówi, że jest to przemyślane, planowane i systematyczne dążenie do wytworzenia, a następnie podtrzymywania wzajemnego zrozumienia między organizacją a jej publicznością (D. Tworzydło, Public relations. Teoria i studia przypadków, Rzeszów 2003). Zatem dwa kluczowe pojęcia dla klasycznego PR to wizerunek i komunikacja. Nie inaczej jest w samorządach.

- Mówiąc o PR samorządowym, mamy na myśli taki zespół metod i działań wykorzystywanych w procesie zarządzania komunikacją instytucji samorządowej z otoczeniem, które prowadzą do powstania pożądanego wizerunku ułatwiającego realizację celów tej instytucji - mówi Piotr Czubiński. - Umiejętność skutecznej komunikacji sprawdza się m.in. w sytuacjach kryzysowych. To właśnie PR oferuje politykom samorządowym najlepsze narzędzia umożliwiające przełamanie kryzysu, a tym samym stwarza możliwość ochrony wizerunku organizacji, rozumianego przede wszystkim jako wizerunek członków tej organizacji.



Daniel Niedziałek

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego (JST) - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
    Ministerstwo Finansów udzieliło 24 czerwca 2022 r. wyjaśnień odnośnie centralizacji rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego.
    6600 zł brutto, to netto 4829,58 zł, składka ZUS 904,86 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto Infor.pl]
    W 2021 r. dla pensji 6600 zł brutto wynagrodzenie na rękę było 4741,58 zł netto.
    Komunikat MRiPS: przepisy nie nakazują skrócenia pracy w czasie upału. Pracownik ma prawo do napojów pod rygorem grzywny
    Komunikat Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej: Wysokie temperatury mają wpływ nie tylko na wydajność pracy, ale i na bezpieczeństwo pracownika. Skrócenie czasu pracy jest jednak decyzją, która zależy w praktyce od dobrej woli pracodawcy. Prawo nakazuje mu dostarczenia napojów. Nierespektowanie przez pracodawcę tego obowiązku stanowi wykroczenie zagrożone karą grzywny od 1 do 30 tys. złotych.
    5500 zł brutto, to netto 4078,81 zł, zaliczka 240 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto Infor.pl]
    5500 zł brutto, to netto 4078,81 zł, zaliczka 240 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto Infor.pl]
    Klasa IV i V podstawówki - lista przedmiotów i liczba godzin w roku szkolnym 2022/2023
    Przedmioty w klasie 5 podstawówki w roku szkolnym 2022/2023. Przedmioty w klasie 4 podstawówki w roku szkolnym 2022/2023, liczba godzin.
    Czy praca zdalna jest na wniosek pracownika? Czy pracodawca może nakazać pracę zdalną?
    Kodeks pracy wprowadzi możliwość pracy zdalnej i hybrydowej – zapowiedziała minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg
    Podwyżka zaliczki na PIT dla umowy zlecenia od 1 lipca 2022 r. Przykłady MF i DGP obliczeń od 3000 zł do 8000 zł
    MF: Od zlecenia 3200 zł brutto miesięcznie zaliczka na PIT wzrośnie o 103 zł do 265 zł. Niekorzystna zmiana od 1 lipca 2022 r. Przed tą datą zaliczka na PIT wynosiła 162 zł.
    300 mln zł dla artystów z opłaty od komputerów, tabletów, smartfonów, dysków i pendrivów
    Projekt ustawy o artystach zawodowych przewiduje zasilenie kwotą 300 mln zł nowego Funduszu Wsparcia Artystów Zawodowych. Pieniądze będą pochodziły z opłaty reprograficznej płaconej przez importerów i sprzedawców elektroniki (komputery, tablety, smartfony, dyski twarde i pendrivy).
    300 mln zł dla Funduszu Wsparcia Artystów Zawodowych. Opłata od smartfonów i laptopów w 2023 r.
    300 mln zł. To planowane wpłaty z opłaty reprograficznej na rzecz nowego Funduszu Wsparcia Artystów Zawodowych (FWAZ). Jeżeli nie będzie tych pieniędzy fundusz dla artystów otrzyma z budżetu dotację celową 100 mln zł rocznie. Podstawą dla płatności tych kwot jest ustawa o artystach zawodowych. 27 czerwca 2022 r. rząd przedstawił jej najnowszy projekt w wersji, która ma zostać skierowana do Sejmu i tam uchwalona.
    Świadczenie 40 zł za dzień dłużej niż 120 dni za pomoc Ukrainkom w ciąży, osobom w wieku 60/65 lat i matkom trójki dzieci
    Gminy otrzymały prawo do wydłużenia ponad 120 dni okresu wypłaty świadczenia 40 zł za dzień zakwaterowania i wyżywiania uchodźców z Ukrainy.
    Czy umowy zawierane na realizację zadań w programie rozwiązywania problemów alkoholowych podlegają Prawu zamówień publicznych?
    Pytanie nr 1. Czy umowy zawierane na realizację zadań zapisanych w gminnym programie rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii podlegają Prawu zamówień publicznych? Pytanie nr 2. Czy prawidłowym jest zawieranie umów zlecenia na realizację usług konsultanta bez określania okresu świadczenia usługi?
    Połowa nauczycieli z Warszawy myśli o odejściu ze szkoły. Nauczyciel woli prowadzić zakład pogrzebowy niż uczyć za 3500 zł
    Blisko połowa kadry zatrudnionej w publicznych szkołach myśli o odejściu z zawodu – pokazują badania realizowane m.in. przez Urząd Miasta st. Warszawy. Według ratusza zbliżamy się do dramatycznego punktu, kiedy po prostu nie będzie komu uczyć dzieci. Tym bardziej że spośród 31 tys. stołecznych nauczycieli ponad 5 tys. jest w wieku emerytalnym lub przedemerytalnym. Wiadomo też, że wakatów w tym roku jest więcej niż w latach 2021 i 2020, a z podobnym problemem borykają się szkoły w całym kraju.
    "DGP": Od 1 lipca 2022 r. błąd w przepisach o składce zdrowotnej i liczeniu zaliczek od pensji [nieudana korekta Polskiego Ładu?]
    DGP: Przepisy korygujące Polski Ład były tworzone w pośpiechu i rząd zapomniał zmienić zasady wyliczania składki zdrowotnej. Nie ma wątpliwości, że w po 1 lipca 2022 r. pracodawcy dalej muszą wyliczać wysokość zaliczki na PIT dwukrotnie: 1) według zasad z 2022 r. i 2) zasad z 2021 r. W jakim celu? Dla ewentualnego obniżenia składki zdrowotnej do wysokości zaliczki z 2021 r.
    IMGW: Najnowsza prognoza pogody na wakacje 2022 r. W lipcu upały powyżej 30 stopni. W sierpniu ciepło i burze
    Z eksperymentalnej prognozy długoterminowej wynika, że w lipcu w Polsce temperatury będą powyżej normy, to znaczy, że będzie naprawdę upalnie.
    5000 zł brutto, to netto 3613.19 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    5000 zł brutto, to netto 3613.19 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4600 zł brutto i netto 3270,83 zł dla pracownika chorującego przez część miesiąca od 1 lipca 2022 r. [42 przykłady]
    Przeliczenie wynagrodzenia brutto do netto od 1 lipca 2022 r., gdy pracowniki część miesiąca był chory - to przykład nr 38 z poradnika Wydawnictwa Infor o przeliczaniu wynagrodzeń z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. Pozostałe przykłady w poradniku.
    15 000 zł brutto dla programisty, to 10555,58 zł albo 9167,58 zł netto [42 przykłady od 1 lipca 2022 r.]
    Lista płac dla pracownika, który przekroczył I próg podatkowy - to przykład nr 40 z poradnika Wydawnictwa Infor o przeliczaniu wynagrodzeń z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. Pozostałe przykłady w poradniku.
    Ochrona zabytków w gminach
    Zadania, które realizuje samorząd gminny w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty lokalnej, obejmują między innymi ochronę i opiekę nad zabytkami. Oznacza to wiele obowiązków ustawowych, które gmina musi wypełniać.
    Okazjonalne kąpielisko za milczącą zgodą wójta
    Zmienia się procedura tworzenia miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli. Zgłoszenie wodnoprawne i zgłoszenie na utworzenie takiego miejsca będzie można załatwić w jednym urzędzie - gminy. Nowelizacja Prawa wodnego upraszcza także zasady i formę zgody na utworzenie takiego miejsca (może być milcząca). Ważne jest również skrócenie terminów opiniowania zgłoszenia przez inspekcje ochrony środowiska, sanepid, dyrektorów: parku narodowego, urzędu morskiego czy urzędu żeglugi śródlądowej.
    Pełnomocnictwo dla wójta do reprezentowania spółki to nie dokument urzędowy
    Pełnomocnictwo udzielone przez reprezentującego podmiot gospodarczy, nawet na rzecz osoby sprawującej funkcję publiczną, nie jest dokumentem urzędowym. Taki dokument jest wystawiony przez podmiot prywatny i dotyczy spraw, które nie są związane z działalnością organu publicznego oraz zarządzaniem mieniem komunalnym. Z tego powodu dokument taki nie stanowi również informacji publicznej i nie podlega udostępnieniu.
    Listy płac dla 3010 zł, 6000 zł i 11 000 zł brutto netto od 1 lipca 2022 r. [42 przykłady]
    W artykule jeden z 42 przykładów jak przeliczać wynagrodzenie z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. z poradnika Wydawnictwa Infor. I sporządzić listy płac. Od 1 lipca 2022 r. pensja 3010 zł brutto, to 2363,56 zł netto, wynagrodzenie 6000 zł brutto, to na rękę 4420,43 zł a 11 000 zł brutto, to wypłata netto 7828.63 zł. Pozostałe 41 przykłady w poradniku.
    PIP po kontroli przestrzegania PPK może nałożyć mandat karny do 2000 zł [wykaz naruszeń prawa]
    Po nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, od 4 czerwca br., każdy podmiot zatrudniający w rozumieniu ustawy o PPK – nie tylko pracodawca, ale też np. zleceniodawca - może być kontrolowany przez PIP w zakresie obowiązków wynikających z ustawy o PPK.
    4900 zł brutto, to netto 3670,67 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4900 zł brutto, to netto 3670,67 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4800 zł brutto, to netto 3602,15 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4800 zł brutto, to netto 3602,15 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    Trzy kalkulatory wynagrodzeń brutto netto od 1 lipca 2022 r. - umowy o pracę, zlecenie, o dzieło [Infor.pl]
    Infor.pl przygotował trzy kalkulatory przeliczające wartości wynagrodzeń z brutto do netto uwzględniające zmiany w PIT od 1 lipca 2022 r. określane jako „Polski Ład 2.0” albo „likwidacja Polskiego Ładu”.