REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wójt nie może dogadać się z mieszkańcami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Iwona Sawicka

REKLAMA

Konflikty między radą gminy, wójtem i mieszkańcami są częstym zjawiskiem w polskiej rzeczywistości. Mieszkańcy oskarżają organy gminy i urzędników o korupcję i działanie na szkodę społeczności lokalnej. Natomiast urzędnicy twierdzą, że są to jedynie pomówienia i odwet osób niezadowolonych z niekorzystnego dla nich rozstrzygnięcia określonej sprawy. W celu zapobiegania i łagodzenia takich konfliktów wprowadzano do ustawodawstwa przepisy umożliwiające mieszkańcom kontrolę władz samorządowych, a jednocześnie chroniące te organy przed działaniami osób, które z powodu swoich partykularnych interesów mogłyby destabilizować ich funkcjonowanie.

Prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne gwarantuje art. 61 Konstytucji RP. W celu jego realizacji przyznano obywatelom prawo dostępu do dokumentów oraz wstępu na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów (np. sesje rady gminy), z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu. Prawo to doprecyzowuje art. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, w myśl którego każdemu przysługuje prawo do informacji publicznej, a od osoby je wykonującej nie można żądać wykazania interesu prawnego lub faktycznego. Informacja publiczna może być udostępniania m.in. w Biuletynie Informacji Publicznej, na wniosek, w drodze wyłożenia lub ogłoszenia w miejscach ogólnie dostępnych.
Udział w sesji i dostęp do dokumentów
Zasadę jawności działalności organów gminy (rada gminy, wójt) potwierdza art. 11b ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
Mieszkańcy gminy mogą występować o udzielenie informacji, brać udział w sesjach rady gminy i posiedzeniach jej komisji. Przysługuje im również prawo dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa statut gminy.
Statut gminy może przewidywać, że dokumenty z zakresu działania rady i jej komisji (protokoły, rejestr uchwał) udostępniane są np. w biurze obsługi rady w dniach pracy urzędu gminy w godzinach przyjmowania interesantów lub jedynie w określonym dniu w ściśle wskazanych godzinach (np. od 8 do 15 w ostatni czwartek miesiąca). Natomiast dokumenty z zakresu działania wójta oraz urzędu – w zależności od postanowień statutu – mogą być dostępne w biurze sekretarza gminy albo określonym referacie urzędu, w dniach i godzinach przyjmowania interesantów lub w ściśle określonym terminie, np. w środy od godziny 10 do 16.
Statuty przyznają mieszkańcom możliwość sporządzania notatek, odpisów i wyciągów oraz fotografowania i kopiowania tych dokumentów. Jednak zainteresowani mogą wykonywać te czynności wyłącznie w urzędzie gminy oraz z reguły w asyście pracownika urzędu. W niektórych urzędach prowadzony jest również specjalny rejestr, w którym odnotowuje się: komu, kiedy i w jakim zakresie dane zostały udostępnione.
Ponadto obowiązek udostępniania informacji o finansach gminy precyzują art. 61 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 11 ustawy o finansach publicznych. Obejmuje on m.in. obowiązek ogłaszania uchwały budżetowej i sprawozdania z jej wykonania oraz informowania mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystywaniu środków budżetowych, jawność debat budżetowych.
Statut każdej gminy określa również sposób prowadzenia sesji przez przewodniczącego, np. udzielania głosu radnym i osobom z publiczności oraz stosowania środków dyscyplinujących radnych i mieszkańców uczestniczących w sesji, np. wskazuje, w jakich okolicznościach można odebrać głos oraz usunąć z sali obrad osoby zakłócające swoim zachowaniem prowadzenie sesji.
Krytyka tak, pomówienia nie
Osoby niezadowolone z działalności rady gminy, wójta lub poszczególnych urzędników mogą swoje zastrzeżenia wyrażać w formie prawem przewidzianej, np. zgłaszając skargi lub wnioski w trybie przepisów k.p.a, doniesienia do prokuratury w razie zaistnienia przestępstwa (łapownictwa, płatnej protekcji) lub utrudniania im dostępu do informacji publicznej. Taka działalność jest wykonywaniem kontroli społecznej nad działalnością organów władzy samorządowej.
Jednak rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji na temat radnych czy urzędników może narazić osoby rozpowszechniające takie informacje na odpowiedzialność karną za zniesławienie. W myśl art. 212 k.k., kto pomawia (w tym za pomocą środków masowego komunikowania) inną osobę, grupę osób, instytucję, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej o takie postępowanie lub właściwości, które mogą poniżyć ją w opinii publicznej lub narazić na utratę zaufania potrzebnego dla danego stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności, podlega grzywnie, karze ograniczenia albo pozbawienia wolności. Przestępstwa te ścigane są z oskarżenia prywatnego.
Jednak w celu zagwarantowania obywatelom swobodnego wyrażania swoich opinii na temat m.in. funkcjonariuszy publicznych, art. 213 k.k. przewiduje, że nie popełnia zniesławienia, kto publicznie podnosi lub rozgłasza prawdziwy zarzut służący obronie społecznie uzasadnionego interesu. Nie wyłącza to odpowiedzialności sprawcy za zniewagę ze względu na formę podniesienia lub rozgłoszenia zarzutu.
Ponadto w związku z wykonywaniem mandatu, radny zaliczany został do funkcjonariuszy publicznych (art. 25 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym i art. 115 par. 13 k.k.) i do ochrony jego działalności, w związku z wykonywaniem czynności służbowych, stosuje się 226 k.k. W myśl tego przepisu, kto znieważa funkcjonariusza publicznego albo osobę do pomocy mu przybraną, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku. Przepis ten stosuje się, jeżeli do zniewagi doszło w związku z wykonywaniem czynności służbowych. Natomiast gdy zniewaga takiej osoby jest następstwem osobistych zadrażnień, sprawca może odpowiadać na podstawie art. 216 k.k.
Natomiast zgodnie z art. 224 par. 1 k.k., karze pozbawienia wolności do lat 3 podlega każdy, kto przemocą lub groźbą bezprawną wywiera wpływ na czynności urzędowe organu administracji rządowej, innego organu państwowego lub samorządu terytorialnego. Ponadto tej samej karze podlega osoba, która stosuje przemoc lub groźbę bezprawną w celu zmuszenia funkcjonariusza publicznego albo osoby do pomocy mu przybranej do przedsięwzięcia lub zaniechania prawnej czynności służbowej.


Iwona Sawicka

PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2003 r. nr 15, poz. 148 z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. nr 112, poz. 1198 z późn. zm.).
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA