REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stworzyć i prowadzić stronę internetową urzędu

Krzysztof Polak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

BIP to system przekazywania obywatelom informacji za pomocą serwisów www. Natomiast internetowa witryna urzędu to coś więcej - ma przede wszystkim ułatwiać komunikację urzędu z obywatelami.

W żadnym z tych aktów nie ma mowy wprost o regułach tworzenia i administrowania witryną internetową urzędu. Konkretne przypadki (np. ostatnio głośno komentowana sprawa serwisu www urzędu miasta Zakopane - przykład poniżej) pokazują, że dla niektórych jednostek administracji publicznej brak szczegółowych regulacji może być pułapką i w konsekwencji powodem do niemałych trudności. Na podstawie analizy przepisów pośrednio odnoszących się do omawianej kwestii można wskazać podstawowe zasady tworzenia dobrego serwisu www dla urzędu i administrowania nim.

REKLAMA

REKLAMA

Wiele aktów prawnych mówi pośrednio o witrynach internetowych urzędów, np.:

• art. 13 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. 2005 r. nr 64, poz. 565 ze zm.) stanowi, że podmioty publiczne używają ich do realizacji zadań publicznych,

• ustawa o zamówieniach publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655) nakazuje urzędom, które organizują przetarg, by specyfikację wymagań przetargowych udostępniali zainteresowanym na swojej stronie internetowej,

REKLAMA

• rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w formie elektronicznej (Dz.U. z 2005 r. 214, poz. 1781) nakazuje, by budować witrynę internetową urzędu przy zachowaniu standardów neutralności technologicznej i bez preferowania wyłącznie jednego dostawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Budowa serwisu

Jeśli urząd zatrudnia przynajmniej dwóch kompetentnych informatyków, może im w ramach zadań służbowych zlecić zadanie przygotowania projektu witryny www. Innym rozwiązaniem jest złożenie zamówienia na zewnątrz. Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku trzeba starannie przemyśleć to, jaki serwis jest urzędowi potrzebny, i sporządzić dokładną specyfikację wymagań w tym zakresie. W tych pracach wstępnych powinien czynnie uczestniczyć urzędowy informatyk i na bieżąco konsultować zgłaszane pomysły. Bardzo przyda się dokonanie przeglądu witryn innych urzędów, by przez porównanie określić własne wymagania - wyszczególnić, czego w serwisie nie może zabraknąć, a co jest zbędne. Po utworzeniu projektu witryny i potem stworzenia na jego podstawie wirtualnego prototypu, należy go zweryfikować w trybie konsultacji wewnątrz urzędu i zwrócić tu szczególną uwagę na to, jaka powinna być procedura aktualizowania witryny. Efektem konsultacji są poprawki i zmiany, które usługodawca - webmaster powinien wprowadzić do prototypu, nim dojdzie do ostatecznego akceptacji jego pracy i przyjęcia końcowego rozliczenia.

Nim witryna www pojawi się w internecie, urząd powinien rozstrzygnąć dwie kwestie. Po pierwsze, należy ustalić zasady hostingu, czyli to, gdzie będzie się znajdować zawartość serwisu udostępniana przez strony www. Zamawiający ma tu do wyboru dwie możliwości: zakup serwera dla urzędu i wydzielenie na nim przestrzeni dyskowej do umieszczenia zawartości witryny internetowej lub zakup dostępu do serwera zewnętrznego. W tym drugim przypadku należy zadbać, by to urząd był zamawiającym. Przykład Zakopanego dowodzi, że zbytnie uzależnienie się od zewnętrznego dostawcy jest błędem. Po drugie, należy wybrać tryb bieżącej obsługi i aktualizowania serwisu. Najlepiej, gdy odpowiedzialnym za to administratorem będzie pracownik urzędu - informatyk. Znów uzależnienie bieżącej obsługi serwisu od dostawcy zewnętrznego może być dla urzędu źródłem problemów.

Zawartość witryny

Strona www urzędu rządzi się raczej regułami typowymi dla mediów, a nie jest wyłącznie miejscem przekazywania oficjalnych informacji - do tego drugiego zadania wystarczy BIP. Kluczową jej cechą powinna być możliwość szybkiej reakcji na oczekiwania informacyjne odbiorców. Refleksja nad tym, czego potrzebują obywatele, jest warunkiem zaprojektowania takiego serwisu, który będzie się cieszył powodzeniem. Starannie zbudowane serwisy miejskie notują dziesiątki i setki tysięcy wejść na stronę dziennie. Czym charakteryzują się takie witryny? Tym, że informacje o strukturze urzędu, podstawach prawnych, kompetencjach poszczególnych departamentów itp. są umieszczone na drugim planie. Na pierwszym zaś są informacje o charakterze publicznym, które nie dotyczą wprost kwestii administracyjnych znajdujących się w gestii urzędu. Właśnie te informacje są przez obywateli poszukiwane - rozkłady jazdy komunikacji miejskiej i międzymiastowej, PKP, informacje o funkcjonowaniu placówek oświatowych i służby zdrowia, bieżące informacje o stanie lokalnej infrastruktury technicznej (wodociągu, dostaw energii i gazu itp.). Nie szkodzi, że urząd nie jest bezpośrednim dostawcą tych informacji. Jego serwis internetowy jest naturalnym miejscem ich prezentacji i dzięki nim ściąga na siebie uwagę tych obywateli, którzy na co dzień korzystają z dostępu do internetu.

PRZYKŁAD

SERWIS Z PROBLEMAMI

Urząd miasta w Zakopanem podpisał umowę z zewnętrznym webmasterem na zbudowanie i administrowanie serwisem internetowym miasta. Uzależnił się od jego usług tak dalece, że to webmaster wykupił na swoją firmę hosting miejskiego serwisu. W sytuacji konfliktu, do jakiego doszło między urzędem a webmasterem, magistrat stracił zupełnie kontrolę nad witryną własnego urzędu.

DEFINICJE

Administrator (potocznie admin) - informatyk zajmujący się zarządzaniem systemem IT, w tym przypadku witryną www. Odpowiada za jej sprawne działanie. Do jego zadań należy nadzorowanie serwisu, dbanie o jego bezpieczeństwo, nadzorowanie ewentualnej interakcji między właścicielami serwisu a jego użytkownikami, eliminowanie nieprawidłowości, dbanie o porządek na forach.

Hosting - polega na oddaniu do dyspozycji urzędu określonej objętości dysku twardego (znajdującego się wewnątrz lub na zewnątrz urzędu), na której można przechowywać pliki tworzące treść strony internetowej. Chodzi o udostępnienie fizycznego miejsca (dysku lub dysków twardych) dla pomieszczenia różnych form informacji dostępnych przez internet.

Serwer - jest to komputer świadczący usługi na rzecz innych komputerów w sieci lokalnej, a także w sieci www. Zazwyczaj udostępnia zasoby innym komputerom lub pośredniczą w przekazywaniu danych między komputerami. Serwerem nazywa się też oprogramowanie biorące udział w udostępnianiu zasobów (plików, baz danych, łączy internetowych i urządzeń peryferyjnych - drukarek, skanerów).

Webmaster (mistrz sieci) - to osoba zajmująca się projektowaniem, kodowaniem, szatą graficzną, a także aktualizacją witryny internetowej. Webmaster działa na jednorazowe zlecenie i wtedy jego praca kończy się z chwilą umieszczenia witryny na wskazanym serwerze. Usługa może mieć charakter ciągły - wtedy web-master aktualizuje i rozbudowuje stronę zgodnie z bieżącym zapotrzebowaniem zleceniodawcy.

KRZYSZTOF POLAK

krzysztof.polak@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2005 r. nr 64, poz. 565 z późn. zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

REKLAMA

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA