REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Współpraca organizacji pozarządowych z urzędami

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Praktyka urzędów wskazuje, iż organizacje pozarządowe przy okazji załatwiania spraw popełniają wiele błędów z powodu nieznajomości procedur, braku wymaganych dokumentów, braku podpisów czy też niewłaściwej reprezentacji organizacji. Błędy te mogą uniemożliwić dalszy bieg sprawy.

Każda organizacja przygotowując się do wizyty swej reprezentacji w urzędzie, winna zapoznać się z instrukcjami załatwiania poszczególnych spraw, które w większości przypadków są już publikowane na stronach internetowych urzędów.

REKLAMA

Urząd zaś powinien dołożyć wszelkich starań aby instrukcje te były pełne i aktualne. Informacje zawarte w takim internetowym poradniku z pewnością przyspieszą załatwienie sprawy – odsyłają bowiem petenta od razu do określonej komórki organizacyjnej urzędu, pozwalają mu zapoznać się z formularzami czy listą potrzebnych załączników i dokumentów, które jako reprezentant organizacji zobowiązany jest złożyć.

 

Urzędy miast czy starostwa powiatowe mają wyodrębnione komórki (wydziały) zajmujące się sprawami organizacji pozarządowych.

Są jednak również i takie urzędy, które traktują organizacje pozarządowe tak samo jak każdy inny podmiot. Są to w szczególności: zakład ubezpieczeń społecznych i urząd skarbowy. Tam właśnie, w momencie rozpoczęcia działalności i w trakcie jej prowadzenia, trafiać powinny dokumenty rejestracyjne, zgłoszeniowe czy rozliczeniowe organizacji. Te urzędy kładą szczególny nacisk na dochowanie terminów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Przy kontaktach z urzędami organizacja winna zwracać uwagę na formę takiego kontaktu. Obowiązuje forma pisemna i tego rygoru należy przestrzegać.

Urząd może wymagać osobistej wizyty, po to aby pracownik właściwej komórki merytorycznej zweryfikował składane dokumenty czy też poprawność wypełnienia druku. E-mail z kolei jest to forma kontaktu nieoficjalnego, bowiem nie daje gwarancji, że został wysłany przez właściwego nadawcę. W większości przypadków wiadomość e-mail nie wywołuje skutków prawnych, chyba że dany dokument złoży się za pośrednictwem tzw. elektronicznych skrzynek podawczych. Są to instrumenty, w które zostały wyposażone urzędy państwowe - jednak do złożenia tą drogą wniosku czy podania niezbędne jest posiadanie certyfikatu kwalifikowanego, czyli tzw. bezpiecznego podpisu elektronicznego. Jeśli organizacja posiada taki certyfikat (np. służący do przesyłania dokumentów do ZUS), złożenie drogą elektroniczną dokumentów jest możliwe.

 

REKLAMA

Jak wiadomo podstawową formą komunikowania się z urzędem pozostają wszelkiego rodzaju wnioski, druki, formularze itp. Z reguły są one dostępne bezpośrednio w urzędach - jako gotowe wzory. Powinny one być dostępne również w Internecie - na stronach poszczególnych urzędów. Mimo że danej sprawy nie da się załatwić bezpośrednio w Internecie – korzystanie z niego przy zdobyciu wiedzy na temat procedury załatwienia sprawy, wymaganych dokumentów i kolejności podejmowanych czynności często przyspiesza załatwienie sprawy, usprawnia także pracę urzędników.

Jeszcze jedną materią, która w odniesieniu do działalności organizacji pozarządowych jest bardzo istotna, są informacje o zmianach w przepisach czy zasadach dotyczących organizacji non profit. Powtórzmy raz jeszcze, w dobie wszechobecnego Internetu, urzędy - a konkretniej właściwe komórki merytoryczne - zamieszczają na oficjalnych stronach urzędu różnego typu informacje, bardzo przydatne organizacjom pozarządowym i powinny to skrupulatnie czynić aby ułatwić pracę swych urzedników.

 

Bardzo ważną kwestią, na którą zarówno urzędnik jak i reprezentant organizacji powinni zwrócić uwagę, jest podpisywanie dokumentów. Reprezentujący organizację, działa jako ta organizacja - podmiot prawa. Decydujący jest tu więc sposób reprezentacji stowarzyszenia czy fundacji, który został zapisany w statucie i w KRS. Pismo czy wniosek musi być podpisany przez osoby upoważnione, które działają z mocy statutu. Urząd może poprosić o okazanie aktualnego odpisu z KRS, w którym skonkretyzowany jest sposób reprezentacji organizacji. W rozwianiu wątpliwości, urzędnikowi pomoże z pewnością imienna pieczęć reprezentującego, która zawierać powinna nazwę organizacji, pełnione w niej stanowisko (funkcję) oraz imię i nazwisko.

 

Kolejny problem, który warto poruszyć to otwarte konkursy ofert, które administracja rządowa czy samorządowa ogłasza dla organizacji pozarządowych. Tego rodzaju powierzanie zadań (np. z zakresu polityki społecznej czy kultury) podmiotom zewnętrznym staje się coraz bardziej popularne. Urząd, który decyduje się na powierzenie części zadań organizacjom pozarządowym, w ogłoszeniu konkursowym dokładnie opisuje, jakie formalności muszą być dopełnione, aby stowarzyszenie czy fundacja mogły przystąpić do konkursu. Zdarza się jednak, że wnioski nie przechodzą oceny formalnej. Prozaiczne błędy – takie jak brak podpisów upoważnionych przedstawicieli organizacji na aplikacji czy załącznikach mogą skutkować odrzuceniem oferty.

 

Urząd powinien otrzymać potwierdzone za zgodność z oryginałem dokumenty (np. statut, sprawozdanie finansowe czy odpis z KRS). Potwierdzenie zgodności z oryginałem może być dokonane przez samą organizację, ale podpisy pod stwierdzeniem „za zgodność z oryginałem” złożyć mogą jedynie osoby upoważnione (wg KRS). W przypadku niezastosowania się do tego rodzaju zasad, oferta może zostać odrzucona z powodów formalnych.

 

Współpraca z urzędami jest w działalności organizacji pozarządowych niezbędna. Równie niezbędna jest umiejętność komunikacji, ta zaś jest o wiele łatwiejsza kiedy obie strony wnikliwie przeanalizują swe uprawnienia i obowiązki

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
SMS ze skarbówki lub innego urzędu. Cyberprzestępcy intensywnie wykorzystują je do okradania internautów, ale i tak chcemy je otrzymywać, dlaczego

Najmniej chętnie SMS ze skarbówki, zwłaszcza gdy dotyczy potrzeby zapłaty podatku. Ale info o załatwionej sprawie i dokumentach do odbioru, ostrzeżenie o anomaliach pogodowych czy ponadwymiarowym smogu – już jak najbardziej. Urzędowe SKS-y są powszechnie akceptowane i pożądane.

Od min. edukacji B. Nowackiej na otarcie łez 8000 zł brutto dla 300 nauczycieli. Nagroda 0 zł dla innych w 2024 r. W 2023 r. 1125 zł dla każdego

Rok temu (2023 r.) nagroda 1125 zł na Dzień Nauczyciela oficjalnie związana była z 250. rocznicą utworzenia Komisji Edukacji Narodowej. W dominującej (chyba) opinii przypisano tej nagrodzie negatywny kontekst w postaci "łapówki" wyborczej dla nauczycieli od rządu PIS. Min. edukacji P. Czarnek nie chciał przyznać 30% podwyżek dla nauczycieli na 2024 r. (były duże, ale nie aż tak). Więc jako pocieszenie nauczyciele otrzymali po 1125 zł. Niektórzy dostali też bon na komputer 2500 zł.

Min. edukacji B. Nowacka: Nauka pisania i czytania w "zerówkach". Zajęcia dodatkowe

Temat tego zakazu pilotuje Onet. Portal ustalił, że dr Gabriela Olszowska (Małopolski Kurator Oświaty) w rozesłanym piśmie do placówek oświatowych zniechęca uczenia dzieci w zerówkach do nauki ….. pisania i czytania. Używa przy tym dyskusyjnych argumentów np., że rączka dziecka w wieku 6 lat źle znosi … pisanie literek, a w wieku 7 lat już tego problemu nie ma. Kurator sugeruje też, że nauczyciele w zerówkach nie mają kompetencji do uczenia dzieci w sposób nie powodujący dysleksji u nich. Powstaje też wątpliwość, czy kuratorium wprowadza zakaz nauki pisania i czytania małych dzieci, czy też jest to tylko sugestia. 

Oszuści podszywają się teraz pod zbiórki dla powodzian

Oszuści wiedzą, co działa na potencjalne ofiary, dlatego teraz zaczęli wykorzystywać wątki powodziowe. Na przykład do oszustw inwestycyjnych. NASK apeluje o czujność. Zbiórki można zweryfikować. 

REKLAMA

Dlaczego seniorzy czują się samotni i co miasta mogą z tym zrobić?

Samotność to poważny problem, zwłaszcza wśród seniorów. Z badań wynika, że większość osób w wieku 66-85 lat uważa ją za główną przyczynę problemów psychicznych. Miasta mogą odegrać istotną rolę, oferując wsparcie w postaci zajęć, wydarzeń kulturalnych i darmowej pomocy psychologicznej.

Próg pomocy to milion złotych lub wartość poniesionych szkód. Przedsiębiorca poszkodowany w powodzi ma do wybory dwie opcje: 16 tys. zł na każdą z ubezpieczonych w firmie osób lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za ubiegły rok

Świadczenie dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi będzie wypłacane do miliona złotych lub wartości poniesionych szkód. Do wyboru są dwie opcje: 16 tys. zł na każdą z ubezpieczonych w firmie osób lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za ubiegły rok. Aby otrzymać świadczenie pomocowe poszkodowany przedsiębiorca powinien udać się do ZUS-u i tam złożyć wniosek oraz oświadczenie.

Mianowania urzędników w służbie cywilnej 2025–2027 [limity]. Decyzja Rady Ministrów

Rada Ministrów przyjęła 28 września 2024 r. trzyletni plan limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2025–2027, przedłożony przez Szefa Służby Cywilnej.

mLegitymacja studencka. Warto ją dodać do aplikacji mObywatel

Elektroniczna legitymacja studencka to cyfrowa wersja legitymacji tradycyjnej. Dzięki niej studenci mogą korzystać z różnych zniżek, np. na komunikację miejską, bilety do kina czy teatru. Już ponad 218 tys. studentów korzysta z mLegitymacji.

REKLAMA

QUIZ Dzielnice Warszawy - sprawdź, czy nie pomylisz nazwy. Łatwiej być nie może
Jak dobrze znasz dzielnice stolicy? Sprawdź w quizie, czy uda Ci się bezbłędnie odpowiedzieć na wszystkie pytania.
Barbara Nowacka: Trwają prace nad rozporządzeniem w sprawie jednej lekcji religii w tygodniu

Barbara Nowacka zapowiedziała, że projekt rozporządzenia w sprawie jednej lekcji religii w tygodniu trafi do konsultacji. Szefowa resortu edukacji zakłada, że do końca roku rozporządzenie będzie podpisane.

REKLAMA