REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Współpraca organizacji pozarządowych z urzędami

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Praktyka urzędów wskazuje, iż organizacje pozarządowe przy okazji załatwiania spraw popełniają wiele błędów z powodu nieznajomości procedur, braku wymaganych dokumentów, braku podpisów czy też niewłaściwej reprezentacji organizacji. Błędy te mogą uniemożliwić dalszy bieg sprawy.

Każda organizacja przygotowując się do wizyty swej reprezentacji w urzędzie, winna zapoznać się z instrukcjami załatwiania poszczególnych spraw, które w większości przypadków są już publikowane na stronach internetowych urzędów.

REKLAMA

REKLAMA

Urząd zaś powinien dołożyć wszelkich starań aby instrukcje te były pełne i aktualne. Informacje zawarte w takim internetowym poradniku z pewnością przyspieszą załatwienie sprawy – odsyłają bowiem petenta od razu do określonej komórki organizacyjnej urzędu, pozwalają mu zapoznać się z formularzami czy listą potrzebnych załączników i dokumentów, które jako reprezentant organizacji zobowiązany jest złożyć.

 

Urzędy miast czy starostwa powiatowe mają wyodrębnione komórki (wydziały) zajmujące się sprawami organizacji pozarządowych.

REKLAMA

Są jednak również i takie urzędy, które traktują organizacje pozarządowe tak samo jak każdy inny podmiot. Są to w szczególności: zakład ubezpieczeń społecznych i urząd skarbowy. Tam właśnie, w momencie rozpoczęcia działalności i w trakcie jej prowadzenia, trafiać powinny dokumenty rejestracyjne, zgłoszeniowe czy rozliczeniowe organizacji. Te urzędy kładą szczególny nacisk na dochowanie terminów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Przy kontaktach z urzędami organizacja winna zwracać uwagę na formę takiego kontaktu. Obowiązuje forma pisemna i tego rygoru należy przestrzegać.

Urząd może wymagać osobistej wizyty, po to aby pracownik właściwej komórki merytorycznej zweryfikował składane dokumenty czy też poprawność wypełnienia druku. E-mail z kolei jest to forma kontaktu nieoficjalnego, bowiem nie daje gwarancji, że został wysłany przez właściwego nadawcę. W większości przypadków wiadomość e-mail nie wywołuje skutków prawnych, chyba że dany dokument złoży się za pośrednictwem tzw. elektronicznych skrzynek podawczych. Są to instrumenty, w które zostały wyposażone urzędy państwowe - jednak do złożenia tą drogą wniosku czy podania niezbędne jest posiadanie certyfikatu kwalifikowanego, czyli tzw. bezpiecznego podpisu elektronicznego. Jeśli organizacja posiada taki certyfikat (np. służący do przesyłania dokumentów do ZUS), złożenie drogą elektroniczną dokumentów jest możliwe.

 

Jak wiadomo podstawową formą komunikowania się z urzędem pozostają wszelkiego rodzaju wnioski, druki, formularze itp. Z reguły są one dostępne bezpośrednio w urzędach - jako gotowe wzory. Powinny one być dostępne również w Internecie - na stronach poszczególnych urzędów. Mimo że danej sprawy nie da się załatwić bezpośrednio w Internecie – korzystanie z niego przy zdobyciu wiedzy na temat procedury załatwienia sprawy, wymaganych dokumentów i kolejności podejmowanych czynności często przyspiesza załatwienie sprawy, usprawnia także pracę urzędników.

Jeszcze jedną materią, która w odniesieniu do działalności organizacji pozarządowych jest bardzo istotna, są informacje o zmianach w przepisach czy zasadach dotyczących organizacji non profit. Powtórzmy raz jeszcze, w dobie wszechobecnego Internetu, urzędy - a konkretniej właściwe komórki merytoryczne - zamieszczają na oficjalnych stronach urzędu różnego typu informacje, bardzo przydatne organizacjom pozarządowym i powinny to skrupulatnie czynić aby ułatwić pracę swych urzedników.

 

Bardzo ważną kwestią, na którą zarówno urzędnik jak i reprezentant organizacji powinni zwrócić uwagę, jest podpisywanie dokumentów. Reprezentujący organizację, działa jako ta organizacja - podmiot prawa. Decydujący jest tu więc sposób reprezentacji stowarzyszenia czy fundacji, który został zapisany w statucie i w KRS. Pismo czy wniosek musi być podpisany przez osoby upoważnione, które działają z mocy statutu. Urząd może poprosić o okazanie aktualnego odpisu z KRS, w którym skonkretyzowany jest sposób reprezentacji organizacji. W rozwianiu wątpliwości, urzędnikowi pomoże z pewnością imienna pieczęć reprezentującego, która zawierać powinna nazwę organizacji, pełnione w niej stanowisko (funkcję) oraz imię i nazwisko.

 

Kolejny problem, który warto poruszyć to otwarte konkursy ofert, które administracja rządowa czy samorządowa ogłasza dla organizacji pozarządowych. Tego rodzaju powierzanie zadań (np. z zakresu polityki społecznej czy kultury) podmiotom zewnętrznym staje się coraz bardziej popularne. Urząd, który decyduje się na powierzenie części zadań organizacjom pozarządowym, w ogłoszeniu konkursowym dokładnie opisuje, jakie formalności muszą być dopełnione, aby stowarzyszenie czy fundacja mogły przystąpić do konkursu. Zdarza się jednak, że wnioski nie przechodzą oceny formalnej. Prozaiczne błędy – takie jak brak podpisów upoważnionych przedstawicieli organizacji na aplikacji czy załącznikach mogą skutkować odrzuceniem oferty.

 

Urząd powinien otrzymać potwierdzone za zgodność z oryginałem dokumenty (np. statut, sprawozdanie finansowe czy odpis z KRS). Potwierdzenie zgodności z oryginałem może być dokonane przez samą organizację, ale podpisy pod stwierdzeniem „za zgodność z oryginałem” złożyć mogą jedynie osoby upoważnione (wg KRS). W przypadku niezastosowania się do tego rodzaju zasad, oferta może zostać odrzucona z powodów formalnych.

 

Współpraca z urzędami jest w działalności organizacji pozarządowych niezbędna. Równie niezbędna jest umiejętność komunikacji, ta zaś jest o wiele łatwiejsza kiedy obie strony wnikliwie przeanalizują swe uprawnienia i obowiązki

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sejm: Możliwe inwestycje publiczne przed uchwaleniem planu ogólnego

Uchwalona przez Sejm nowela ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym pozwoli gminom wydać decyzję o lokalizacji inwestycji publicznych, takich jak np. szkoły, po utracie mocy studium uwarunkowań, a przed uchwaleniem planu ogólnego.

Z prawem jazdy kategorii B będzie można prowadzić też większy pojazd. Zmiana nie będzie dotyczyła wszystkich. Dlaczego?

Czy już niedługo kierowcy z prawem jazdy kategorii B poprowadzą też większe pojazdy? Pojawiły się postulaty zmian, które nie zagrażałaby bezpieczeństwu w ruchu i miałyby wiele pozytywnych konsekwencji. Będzie to szczególnie istotne dla mieszkańców mniejszych miejscowości.

Podwyżki dla wójtów, burmistrzów i prezydentów miast! Pensje samorządowców wzrosną z wyrównaniem od lipca

Przez długi czas pensje wójtów, burmistrzów i prezydentów miast pozostawały w stagnacji, podczas gdy ich podwładni cieszyli się wzrostem wynagrodzeń. Ta nierówność, wywołana podwójną ścieżką legislacyjną, wreszcie zostanie naprawiona. Nowe rozporządzenie, będące efektem nacisku organizacji samorządowych, ma przywrócić sprawiedliwość i zapewnić należne podwyżki kluczowym urzędnikom.

Marzena Okła-Drewnowicz: wyzwaniem jest opieka długoterminowa dla seniorów

Każda gmina w Polsce powinna mieć radę seniorów – mówiła w poniedziałek w Rzeszowie minister ds. polityki senioralnej Marzena Okła-Drewnowicz. Według niej największym wyzwaniem polityki senioralnej są opieka długoterminowa i bezpieczeństwo seniorów.

REKLAMA

Karta Dużej Rodziny 2026. Jakie stawki będą obowiązywać?

Karta Dużej Rodziny w 2026 roku zyskuje na znaczeniu. Dzięki nowym partnerom biznesowym i rozszerzonym ulgom, program wsparcia dla rodzin wielodzietnych staje się jeszcze bardziej atrakcyjny. Kto skorzysta najwięcej na tych zmianach i jak zaoszczędzić realne pieniądze, korzystając z nowych przywilejów?

Zdarzenia niepożądane w polskich szpitalach – raport Rzecznika Praw Pacjenta

16 września 2025 r. Rzecznik Praw Pacjenta opublikował raport zatytułowany "Gromadzenie i analiza informacji o zdarzeniach niepożądanych w polskich szpitalach". Celem raportu jest analiza tego, jak podmioty lecznicze zarządzają zdarzeniami niepożądanymi i zbierają na ten temat dane. Jest to pierwsza tego typu analiza sposobu rejestrowania i zarządzania zdarzeniami niepożądanymi.

Wynagrodzenia lekarzy rosną szybciej niż finansowanie z NFZ. Szpitale apelują o zawieszenie ustawy podwyżkowej na 2 lata

Polska Federacja Szpitali (PFSz) zaapelowała do Ministra Zdrowia oraz Parlamentarzystów o zawieszenie na 2 lata ustawy z 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych (tzw. Ustawa podwyżkowa). Celem PFSz nie jest ograniczanie wynagrodzeń pracowników, lecz ochrona pacjentów i zapewnienie ciągłości świadczeń. Mechanizm automatycznej waloryzacji, oparty na średnim wynagrodzeniu w gospodarce, spowodował w ostatnich latach, że koszty płac rosły szybciej niż finansowanie ze strony NFZ. W konsekwencji szpitale coraz częściej stawały przed dramatycznym wyborem – albo regulować wynagrodzenia, albo ograniczać leczenie pacjentów - pisze Michał Dybowski, dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa i Zrównoważonego Rozwoju Polskiej Federacji Szpitali, Forum Ekspertów Ad Rem.

Alimenty dla dziecka – czy MOPS może wystąpić w powództwem?

Czy do wytaczania na rzecz obywateli powództwa o roszczenia alimentacyjne może być uprawniony dyrektor miejskiego ośrodka pomocy społecznej?

REKLAMA

Kultura w cieniu kryzysu. Nowa ustawa a ochrona dóbr kultury

Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej z grudnia 2024 r. kojarzy się przede wszystkim z bezpieczeństwem ludzi. Jednak jej przepisy pokazują jasno: życie i kultura to nierozerwalna całość. Ochrona dóbr kultury w sytuacjach kryzysowych stała się obowiązkiem systemowym, a nie tylko dobrą praktyką.

Wzrosną maksymalne stawki wynagrodzeń samorządowców

Zgodnie z nowym rozporządzeniem maksymalny poziom wynagrodzeń m.in. wójtów, burmistrzów, skarbników czy marszałków województw wzrośnie o ok. 5 procent.

REKLAMA