REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Współpraca organizacji pozarządowych z urzędami

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Praktyka urzędów wskazuje, iż organizacje pozarządowe przy okazji załatwiania spraw popełniają wiele błędów z powodu nieznajomości procedur, braku wymaganych dokumentów, braku podpisów czy też niewłaściwej reprezentacji organizacji. Błędy te mogą uniemożliwić dalszy bieg sprawy.

Każda organizacja przygotowując się do wizyty swej reprezentacji w urzędzie, winna zapoznać się z instrukcjami załatwiania poszczególnych spraw, które w większości przypadków są już publikowane na stronach internetowych urzędów.

REKLAMA

Urząd zaś powinien dołożyć wszelkich starań aby instrukcje te były pełne i aktualne. Informacje zawarte w takim internetowym poradniku z pewnością przyspieszą załatwienie sprawy – odsyłają bowiem petenta od razu do określonej komórki organizacyjnej urzędu, pozwalają mu zapoznać się z formularzami czy listą potrzebnych załączników i dokumentów, które jako reprezentant organizacji zobowiązany jest złożyć.

 

Urzędy miast czy starostwa powiatowe mają wyodrębnione komórki (wydziały) zajmujące się sprawami organizacji pozarządowych.

Są jednak również i takie urzędy, które traktują organizacje pozarządowe tak samo jak każdy inny podmiot. Są to w szczególności: zakład ubezpieczeń społecznych i urząd skarbowy. Tam właśnie, w momencie rozpoczęcia działalności i w trakcie jej prowadzenia, trafiać powinny dokumenty rejestracyjne, zgłoszeniowe czy rozliczeniowe organizacji. Te urzędy kładą szczególny nacisk na dochowanie terminów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Przy kontaktach z urzędami organizacja winna zwracać uwagę na formę takiego kontaktu. Obowiązuje forma pisemna i tego rygoru należy przestrzegać.

Urząd może wymagać osobistej wizyty, po to aby pracownik właściwej komórki merytorycznej zweryfikował składane dokumenty czy też poprawność wypełnienia druku. E-mail z kolei jest to forma kontaktu nieoficjalnego, bowiem nie daje gwarancji, że został wysłany przez właściwego nadawcę. W większości przypadków wiadomość e-mail nie wywołuje skutków prawnych, chyba że dany dokument złoży się za pośrednictwem tzw. elektronicznych skrzynek podawczych. Są to instrumenty, w które zostały wyposażone urzędy państwowe - jednak do złożenia tą drogą wniosku czy podania niezbędne jest posiadanie certyfikatu kwalifikowanego, czyli tzw. bezpiecznego podpisu elektronicznego. Jeśli organizacja posiada taki certyfikat (np. służący do przesyłania dokumentów do ZUS), złożenie drogą elektroniczną dokumentów jest możliwe.

 

REKLAMA

Jak wiadomo podstawową formą komunikowania się z urzędem pozostają wszelkiego rodzaju wnioski, druki, formularze itp. Z reguły są one dostępne bezpośrednio w urzędach - jako gotowe wzory. Powinny one być dostępne również w Internecie - na stronach poszczególnych urzędów. Mimo że danej sprawy nie da się załatwić bezpośrednio w Internecie – korzystanie z niego przy zdobyciu wiedzy na temat procedury załatwienia sprawy, wymaganych dokumentów i kolejności podejmowanych czynności często przyspiesza załatwienie sprawy, usprawnia także pracę urzędników.

Jeszcze jedną materią, która w odniesieniu do działalności organizacji pozarządowych jest bardzo istotna, są informacje o zmianach w przepisach czy zasadach dotyczących organizacji non profit. Powtórzmy raz jeszcze, w dobie wszechobecnego Internetu, urzędy - a konkretniej właściwe komórki merytoryczne - zamieszczają na oficjalnych stronach urzędu różnego typu informacje, bardzo przydatne organizacjom pozarządowym i powinny to skrupulatnie czynić aby ułatwić pracę swych urzedników.

 

Bardzo ważną kwestią, na którą zarówno urzędnik jak i reprezentant organizacji powinni zwrócić uwagę, jest podpisywanie dokumentów. Reprezentujący organizację, działa jako ta organizacja - podmiot prawa. Decydujący jest tu więc sposób reprezentacji stowarzyszenia czy fundacji, który został zapisany w statucie i w KRS. Pismo czy wniosek musi być podpisany przez osoby upoważnione, które działają z mocy statutu. Urząd może poprosić o okazanie aktualnego odpisu z KRS, w którym skonkretyzowany jest sposób reprezentacji organizacji. W rozwianiu wątpliwości, urzędnikowi pomoże z pewnością imienna pieczęć reprezentującego, która zawierać powinna nazwę organizacji, pełnione w niej stanowisko (funkcję) oraz imię i nazwisko.

 

Kolejny problem, który warto poruszyć to otwarte konkursy ofert, które administracja rządowa czy samorządowa ogłasza dla organizacji pozarządowych. Tego rodzaju powierzanie zadań (np. z zakresu polityki społecznej czy kultury) podmiotom zewnętrznym staje się coraz bardziej popularne. Urząd, który decyduje się na powierzenie części zadań organizacjom pozarządowym, w ogłoszeniu konkursowym dokładnie opisuje, jakie formalności muszą być dopełnione, aby stowarzyszenie czy fundacja mogły przystąpić do konkursu. Zdarza się jednak, że wnioski nie przechodzą oceny formalnej. Prozaiczne błędy – takie jak brak podpisów upoważnionych przedstawicieli organizacji na aplikacji czy załącznikach mogą skutkować odrzuceniem oferty.

 

Urząd powinien otrzymać potwierdzone za zgodność z oryginałem dokumenty (np. statut, sprawozdanie finansowe czy odpis z KRS). Potwierdzenie zgodności z oryginałem może być dokonane przez samą organizację, ale podpisy pod stwierdzeniem „za zgodność z oryginałem” złożyć mogą jedynie osoby upoważnione (wg KRS). W przypadku niezastosowania się do tego rodzaju zasad, oferta może zostać odrzucona z powodów formalnych.

 

Współpraca z urzędami jest w działalności organizacji pozarządowych niezbędna. Równie niezbędna jest umiejętność komunikacji, ta zaś jest o wiele łatwiejsza kiedy obie strony wnikliwie przeanalizują swe uprawnienia i obowiązki

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA