REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mieszkańcy dobrze oceniają e-administrację

Robert Gawłowski
E-urząd/ Fot. Fotolia
E-urząd/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wskaźniki znajomości najważniejszych narzędzi służących do realizowania e-usług rosną, tak samo dzieje się z korzystaniem ze stron internetowych instytucji publicznych. To dobre wiadomości dla wielu urzędów, gdzie przyspieszenia nabiera informatyzacja, zwłaszcza w zakresie usług dla mieszkańców.

Jak co roku, na zlecenie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji przeprowadzono badanie „E-administracja w oczach internautów”. Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i opinie i jego celem było zbadanie opinii internautów na temat e-administracji w Polsce i potrzeb związanych z załatwianiem spraw urzędowych drogą elektroniczną. Zakres badań dotyczył aż siedmiu obszarów, a do najważniejszych z nich należało: preferowane załatwianie spraw urzędowych, znajomość platformy i profilu zaufanego ePUAP, wpływ internetu na dziedziny życia czy określenie barier ograniczających korzystanie z e-usług.

REKLAMA

Zakres analizy

Badania przeprowadzono w listopadzie 2014 r. metodą CAWI (wywiad wspomagany komputerowy za pomocą strony internetu). W badaniu wzięło udział 4848 osób, przy czym w każdym województwie badanie zrealizowano na podobnej próbie internautów. Na końcu badania każda osoba mogła dodać własne opinie i postulaty, które zostały przeanalizowane metodą jakościową i część z nich stanowi załącznik do raportu. Co istotne, taką samą metodologię zastosowano w przypadku badań w poprzednich latach, tj. 2008, 2010, 2012 i 2013.

Zobacz również: Adres elektroniczny jako adres do doręczeń

Wnioski z badania

REKLAMA

Zadowalającą informacją z punktu widzenia administracji publicznej jest wyraźny wzrost znajomości platformy ePUAP oraz profilu zaufanego. Biorąc pod uwagę fakt, że docelowo Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej ma stanowić „wrota” do e-administracji, a profil zaufany ma stanowić uniwersalny sposób weryfikowania tożsamości użytkownika, wskazany wynik należy ocenić bardzo pozytywnie. Dominującym sposobem załatwienia sprawy urzędowej nadal jest osobista wizyta w odpowiednim urzędzie. Taki sposób kontaktu wskazuje aż 53% respondentów. Internet jako droga kontaktu z urzędem najczęściej wybierana jest w regionie pomorskim (45%) oraz dolnośląskim (44%).

Użytkownicy odwiedzający strony internetowe instytucji publicznych robią to przede wszystkim w celu zdobycia praktycznej wiedzy polegającej na sprawdzeniu danych kontaktowych (78%), informacji, jak załatwić daną sprawę (68%) czy też informacji prawnych (58%). Pozytywne doświadczenia z pewnością wynikają z lepszej oceny instrukcji dotyczących sposobu załatwiania spraw. Większość badanych (84%) twierdzi, że wspomniana instrukcja dotycząca ostatniej sprawy, którą załatwiali przez internet, była całkowicie bądź niemal całkowicie zrozumiała. Wskazana odpowiedź skutkowała ostatecznie pozytywnym rezultatem w załatwieniu sprawy w ponad połowie przypadków. Przytoczone wyniki zawierają także cenną wskazówkę. Otóż największy odsetek badanych, którzy pozytywnie załatwili swoją sprawę urzędową przez internet, odnotowano wśród osób w wieku 35–44 lat, z kolei największe problemy miały osoby niepełnosprawne. Oznacza to, że konieczne jest podjęcie działań, które uwzględniłyby potrzeby tej grupy osób, tak aby narzędzia internetowe nie wykluczały tych użytkowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto także przyjrzeć się opiniom negatywnym wśród osób, które korzystały z e-usług. Podstawowym sposobem niezadowolenia były: brak możliwości załatwienia całej sprawy przez internet (56%), zbyt duże skomplikowanie procedury (33%) i niezrozumiały formularz sprawy (24%).

REKLAMA

Na zbliżonym poziomie utrzymuje się ocena stron internetowych instytucji publicznych. Respondenci najczęściej oceniają je jako neutralne, co może wynikać z regularnego korzystania z nich. Najważniejszymi kryteriami, które rzutują na kwestię oceny strony internetowej, jest łatwość znalezienia informacji, ich zrozumiałość i użyteczność. Dosyć jednoznaczny jest także profil socjologiczny użytkowników internetu w kontaktach z urzędem. Najczęściej są to mężczyźni z dużych miast, którzy mają wykształcenie wyższe.

Ponad połowa użytkowników internetu ma doświadczenia związane z załatwieniem spraw przez internet, co więcej – można w tej sprawie zanotować ponad 18% wzrost. Wraz ze wzrostem liczby użytkowników e-usług towarzyszy im poczucie wysokiego bezpieczeństwa. Co istotne, ponad połowa użytkowników korzystająca z internetu na ogół czyta informacje o polityce prywatności. Przy czym najczęściej zapoznają się z nią osoby starsze niż młodsze. W grupie respondentów powyżej 55 lat wskaźnik ten wyniósł aż 65%.

W kontekście debaty na temat otwierania domeny publicznej i udostępniania informacji sektora publicznego ciekawy element przeprowadzonych badań dotyczył częstotliwości odwiedzania stron internetowych instytucji kultury. Respondenci odpowiedzieli, że odwiedzają strony internetowe co najmniej kilka razy w roku (66%), a 21% stwierdziło, że odwiedza je kilka razy w miesiącu. Podobnie jak w przypadku odwiedzania stron internetowych instytucji publicznych, tak samo w przypadku instytucji kultury – praktyczne informacje były najważniejszym powodem ich odwiedzania – 70%. Jednak już na drugim miejscu powodem była chęć zakupu biletów (57%). Większość badanych wykazała także zainteresowanie korzystaniem z cyfrowych wersji dzieł kultury. Było to aż 73%.

Polecamy serwis: Klienci

Rekomendacje

Wyniki badań w wielu obszarach mogą cieszyć. Wskaźniki znajomości najważniejszych narzędzi służących do realizowania e-usług rosną, tak samo dzieje się z korzystaniem ze stron internetowych instytucji publicznych. Można jednak zauważyć pewne powtarzające się co roku tendencje. Grupą, która charakteryzuje się największą wiedzę oraz korzystaniem z dostępnych narzędzi, są osoby w wieku 24–35 lat. Wykazują się one największą aktywnością oraz procentem pozytywnie załatwionych spraw. Z kolei najwięcej kłopotów mają osoby starsze bądź niepełnosprawne. Oznacza to, że konieczne jest wsparcie rozwoju kompetencji cyfrowych właśnie wśród tej grupy osób.

Z pewnością zastanawiające są informacje na temat zapoznawania się z polityką prywatności przez osoby korzystające z internetu. Uwzględniając istotność informacji, które pozostawiamy na nasz temat w sieci, konieczne wydaje się promowanie informacji czy też kampanii społecznej na ten temat. W szczególności należy to robić wśród osób młodych, które najrzadziej zapoznają się z zasadami polityki prywatności.

Znajomość ePUAP

Źródło: E-administracja w oczach internautów, s. 37.

Poszukiwanie informacji na stronach internetowych urzędów/instytucji publicznych

Źródło: E-administracja w oczach internautów, s. 12.

ROBERT GAWŁOWSKI

Autor jest specjalistą w dziedzinie administracji publicznej, ze szczególnym uwzględnieniem ustroju metropolitalnego w Europie Zachodniej

Polecamy serwis: Organizacja

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą pieniądze na budowę i przystosowanie schronów. Nawet 6 mld zł rocznie

Szef MSWiA Tomasz Siemoniak poinformował, że ok. 6 mld zł rocznie będzie przeznaczonych na budowę i przystosowanie schronów w samorządach. Niebawem na ten cel zostanie przekazanych 0,15 pkt proc. PKB.

Znów rekord odprawionych pasażerów z Lotniska Chopina. Dokąd latamy najczęściej?

W ciągu 10 miesięcy Lotnisko Chopina odprawiło ponad 18 mln pasażerów. Tylko w październiku Okęcie odprawiło blisko 1,9 mln podróżnych. Najwięcej osób podróżowało w niedzielę, 6 października – 68 tys. 883.

Rośnie liczba ubezpieczonych cudzoziemców. Na koniec października było ich 1 mln 191 tys. [Dane ZUS]

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o wzroście liczby ubezpieczonych cudzoziemców. Jak wynika z najnowszych danych ZUS, na koniec października 2024 r. do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 191 tys. cudzoziemców.

MEN: Jest 27 000 nauczycieli religii. 45% poradzi sobie z ograniczeniem godzin religii z 2 do 1 tygodniowo [Wykaz]

MEN podał informacje o liczbie katechetów w Polsce (w tym liczbę katechetów mających uprawnienia do nauki innego przedmiotu). Przeszło 27 000 nauczycieli wiąże swoje zajęcia zawodowe z nauczaniem religii. I taka jest liczba osób, które z niepokojem czekają na ostateczny kształt lekcji religii. Czy min. Barbarze Nowackiej uda się redukcja liczby godzin religii z 2 do 1 tygodniowo? Czy za drugą godzinę odbywającą się np. w salkach katechetycznych rząd wypłaci wynagrodzenia katechetom? Na ogólną liczbą 27 000 katechetów uczyć innego przedmiotu niż religia może 12 304 nauczycieli. 

REKLAMA

W Sejmie: Dla krwiodawców nie 2 a 3 dni wolne od pracy. Państwo przejmuje koszt wynagrodzeń [Przykład]

W Sejmie propozycja: Nowy dzień wolny. I to państwo płaci za trzy dni wolnego od pracy dla krwiodawców. Od razu trzeba ocenić szansę na nowelizację przepisów na zerową, ale zobaczmy jak wyglądałyby przepisie po zmianie. I które trzeba zmienić. Może się kiedyś uda?

Szkoły nauczą dzieci odróżniania prawdy od manipulacji. Zmiany w systemie edukacyjnym w celu lepszego wykorzystania narzędzi cyfrowych

Do 2035 r. Polska ma zdrożyć jeden z kamieni milowych KPO - Politykę Cyfrowej Transformacji Edukacji. Chodzi m.in. o przemodelowanie kształcenia tak, by uczyć dzieci odróżniania prawdy od manipulacji, weryfikowania źródeł i korzystania z nich, a także mądrego używania narzędzi sztucznej inteligencji.

Będzie zmiana zasad sporządzania sprawozdań budżetowych. Projekt rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej

Projektowane nowe rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej ma dostosować obecne zasady sporządzania sprawozdań do nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Projekt zawiera m.in. nowe wzory i instrukcje sporządzania sprawozdań składanych przez JST.

Młodzieżowe Słowo Roku 2024. Znamy finałową dwudziestkę plebiscytu

Na liście 20 słów w plebiscycie na Młodzieżowe Słowo Roku 2024 znalazły się m.in. "aura", "skibidi", "yapping", "czemó" i "womp womp". Organizatorem plebiscytu jest Wydawnictwo Naukowe PWN.

REKLAMA

Młodzieżowe Słowo Roku 2024: finałowa 20-ka. Co znaczą te słowa? Można już głosować

Pierwszy etap dziewiątego plebiscytu PWN – Młodzieżowe Słowo Roku – jest już za nami! Dzięki zaangażowaniu głosujących do plebiscytowej bazy trafiło tysiące ciekawych słów i wyrażeń, spośród których Jury wyłoniło finałową dwudziestkę. Teraz czas na kolejną rundę – można już głosować na swoje ulubione słowo! Organizator plebiscytu, Wydawnictwo Naukowe PWN, czeka na głosy tylko do 30 listopada. Już niebawem przekonamy się, które słowo zostanie tym SZCZEGÓLNYM dla współczesnej, młodzieżowej polszczyzny.

Rolnicy protestują przeciwko umowie UE-Mercosur: obawy o zalew taniej żywności z Ameryki Południowej

Europejscy rolnicy głośno sprzeciwiają się umowie handlowej UE-Mercosur, która ma być podpisana podczas nadchodzącego szczytu G20. Obawiają się, że tani import z Ameryki Południowej zagrozi ich konkurencyjności. Rolnicy podkreślają, że tamtejsze produkty nie spełniają unijnych standardów zrównoważonego rozwoju, co obniża koszty produkcji.

REKLAMA