REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mieszkańcy dobrze oceniają e-administrację

Robert Gawłowski
E-urząd/ Fot. Fotolia
E-urząd/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wskaźniki znajomości najważniejszych narzędzi służących do realizowania e-usług rosną, tak samo dzieje się z korzystaniem ze stron internetowych instytucji publicznych. To dobre wiadomości dla wielu urzędów, gdzie przyspieszenia nabiera informatyzacja, zwłaszcza w zakresie usług dla mieszkańców.

Jak co roku, na zlecenie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji przeprowadzono badanie „E-administracja w oczach internautów”. Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i opinie i jego celem było zbadanie opinii internautów na temat e-administracji w Polsce i potrzeb związanych z załatwianiem spraw urzędowych drogą elektroniczną. Zakres badań dotyczył aż siedmiu obszarów, a do najważniejszych z nich należało: preferowane załatwianie spraw urzędowych, znajomość platformy i profilu zaufanego ePUAP, wpływ internetu na dziedziny życia czy określenie barier ograniczających korzystanie z e-usług.

REKLAMA

Zakres analizy

Badania przeprowadzono w listopadzie 2014 r. metodą CAWI (wywiad wspomagany komputerowy za pomocą strony internetu). W badaniu wzięło udział 4848 osób, przy czym w każdym województwie badanie zrealizowano na podobnej próbie internautów. Na końcu badania każda osoba mogła dodać własne opinie i postulaty, które zostały przeanalizowane metodą jakościową i część z nich stanowi załącznik do raportu. Co istotne, taką samą metodologię zastosowano w przypadku badań w poprzednich latach, tj. 2008, 2010, 2012 i 2013.

Zobacz również: Adres elektroniczny jako adres do doręczeń

Wnioski z badania

REKLAMA

Zadowalającą informacją z punktu widzenia administracji publicznej jest wyraźny wzrost znajomości platformy ePUAP oraz profilu zaufanego. Biorąc pod uwagę fakt, że docelowo Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej ma stanowić „wrota” do e-administracji, a profil zaufany ma stanowić uniwersalny sposób weryfikowania tożsamości użytkownika, wskazany wynik należy ocenić bardzo pozytywnie. Dominującym sposobem załatwienia sprawy urzędowej nadal jest osobista wizyta w odpowiednim urzędzie. Taki sposób kontaktu wskazuje aż 53% respondentów. Internet jako droga kontaktu z urzędem najczęściej wybierana jest w regionie pomorskim (45%) oraz dolnośląskim (44%).

Użytkownicy odwiedzający strony internetowe instytucji publicznych robią to przede wszystkim w celu zdobycia praktycznej wiedzy polegającej na sprawdzeniu danych kontaktowych (78%), informacji, jak załatwić daną sprawę (68%) czy też informacji prawnych (58%). Pozytywne doświadczenia z pewnością wynikają z lepszej oceny instrukcji dotyczących sposobu załatwiania spraw. Większość badanych (84%) twierdzi, że wspomniana instrukcja dotycząca ostatniej sprawy, którą załatwiali przez internet, była całkowicie bądź niemal całkowicie zrozumiała. Wskazana odpowiedź skutkowała ostatecznie pozytywnym rezultatem w załatwieniu sprawy w ponad połowie przypadków. Przytoczone wyniki zawierają także cenną wskazówkę. Otóż największy odsetek badanych, którzy pozytywnie załatwili swoją sprawę urzędową przez internet, odnotowano wśród osób w wieku 35–44 lat, z kolei największe problemy miały osoby niepełnosprawne. Oznacza to, że konieczne jest podjęcie działań, które uwzględniłyby potrzeby tej grupy osób, tak aby narzędzia internetowe nie wykluczały tych użytkowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto także przyjrzeć się opiniom negatywnym wśród osób, które korzystały z e-usług. Podstawowym sposobem niezadowolenia były: brak możliwości załatwienia całej sprawy przez internet (56%), zbyt duże skomplikowanie procedury (33%) i niezrozumiały formularz sprawy (24%).

REKLAMA

Na zbliżonym poziomie utrzymuje się ocena stron internetowych instytucji publicznych. Respondenci najczęściej oceniają je jako neutralne, co może wynikać z regularnego korzystania z nich. Najważniejszymi kryteriami, które rzutują na kwestię oceny strony internetowej, jest łatwość znalezienia informacji, ich zrozumiałość i użyteczność. Dosyć jednoznaczny jest także profil socjologiczny użytkowników internetu w kontaktach z urzędem. Najczęściej są to mężczyźni z dużych miast, którzy mają wykształcenie wyższe.

Ponad połowa użytkowników internetu ma doświadczenia związane z załatwieniem spraw przez internet, co więcej – można w tej sprawie zanotować ponad 18% wzrost. Wraz ze wzrostem liczby użytkowników e-usług towarzyszy im poczucie wysokiego bezpieczeństwa. Co istotne, ponad połowa użytkowników korzystająca z internetu na ogół czyta informacje o polityce prywatności. Przy czym najczęściej zapoznają się z nią osoby starsze niż młodsze. W grupie respondentów powyżej 55 lat wskaźnik ten wyniósł aż 65%.

W kontekście debaty na temat otwierania domeny publicznej i udostępniania informacji sektora publicznego ciekawy element przeprowadzonych badań dotyczył częstotliwości odwiedzania stron internetowych instytucji kultury. Respondenci odpowiedzieli, że odwiedzają strony internetowe co najmniej kilka razy w roku (66%), a 21% stwierdziło, że odwiedza je kilka razy w miesiącu. Podobnie jak w przypadku odwiedzania stron internetowych instytucji publicznych, tak samo w przypadku instytucji kultury – praktyczne informacje były najważniejszym powodem ich odwiedzania – 70%. Jednak już na drugim miejscu powodem była chęć zakupu biletów (57%). Większość badanych wykazała także zainteresowanie korzystaniem z cyfrowych wersji dzieł kultury. Było to aż 73%.

Polecamy serwis: Klienci

Rekomendacje

Wyniki badań w wielu obszarach mogą cieszyć. Wskaźniki znajomości najważniejszych narzędzi służących do realizowania e-usług rosną, tak samo dzieje się z korzystaniem ze stron internetowych instytucji publicznych. Można jednak zauważyć pewne powtarzające się co roku tendencje. Grupą, która charakteryzuje się największą wiedzę oraz korzystaniem z dostępnych narzędzi, są osoby w wieku 24–35 lat. Wykazują się one największą aktywnością oraz procentem pozytywnie załatwionych spraw. Z kolei najwięcej kłopotów mają osoby starsze bądź niepełnosprawne. Oznacza to, że konieczne jest wsparcie rozwoju kompetencji cyfrowych właśnie wśród tej grupy osób.

Z pewnością zastanawiające są informacje na temat zapoznawania się z polityką prywatności przez osoby korzystające z internetu. Uwzględniając istotność informacji, które pozostawiamy na nasz temat w sieci, konieczne wydaje się promowanie informacji czy też kampanii społecznej na ten temat. W szczególności należy to robić wśród osób młodych, które najrzadziej zapoznają się z zasadami polityki prywatności.

Znajomość ePUAP

Źródło: E-administracja w oczach internautów, s. 37.

Poszukiwanie informacji na stronach internetowych urzędów/instytucji publicznych

Źródło: E-administracja w oczach internautów, s. 12.

ROBERT GAWŁOWSKI

Autor jest specjalistą w dziedzinie administracji publicznej, ze szczególnym uwzględnieniem ustroju metropolitalnego w Europie Zachodniej

Polecamy serwis: Organizacja

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZNP: wnioskujemy o objęcie bonami wszystkich nauczycieli. Laptopy dla nauczycieli klas I-III w roku szkolnym 2024/2025. Na jakiem etapie jest sprawa?

Związek Nauczycielstwa Polskiego jest za objęciem bonami na laptopy dla wszystkich nauczycieli klas I – III. Zakończyła się rewizja KPO, dzięki której ok 172 mln zł zostaną przeznaczone na zakup nowych laptopów dla nauczycieli klas I-III.

Zespół Scorpions zagra dziś na Narodowym. Gdzie utrudnienia?

W piątek 26 lipca na Stadionie Narodowym odbędzie się koncert Warsaw Rocks ’24. Wśród gwiazd m.in. zespół Scorpions. Kierowców czekają utrudnienia. 

W Warszawie utrudnienia w związku z Biegiem Powstania Warszawskiego

W sobotę w Warszawie w związku z zawodami w Śródmieściu, na Żoliborzu i Bielanach będzie zmiana organizacji ruchu. Biegacze będą mieli do wyboru dwa dystanse: 5 i 10 km. Do tej pory do udziału w biegu zgłosiło się ponad 10 tys. osób.

Nawet 120 tys. zł na rozwój małego gospodarstwa. Rusza nabór wniosków

Dofinansowanie na rozwój małych gospodarstw. Rusza nabór wniosków, który potrwa od 25 lipca do 22 sierpnia 2024 r. Uzyskane pieniądze rolnik może przeznaczyć m.in. na inwestycje budowlane czy nabycie niezbędnego wyposażenia, maszyn, urządzeń i sprzętów.

REKLAMA

Ferie zimowe 2025 – terminy, województwa [TABELA]

Planujesz ferie zimowe w 2025 roku? Znamy już terminy dla wszystkich 16 województw. Są cztery terminy ferii: 20 stycznia-2 lutego, 27 stycznia – 9 lutego, 3-16 luty i 17 lutego – 2 marca. Zaznacz w swoim kalendarzu już dziś.

Kobieta straciła 175 tys. zł, a chciała tylko sprzedać telewizor

Tym razem ofiarą "na pracownika banku" padła 32-letnie mieszkanka Lubina. Kobieta chciała tylko sprzedać telewizor na znanym portalu, w rezultacie straciła 175 tys. zł. 

To było takie proste? Bloomberg: Polska zagroziła blokadą chińskiego eksportu do UE. Teraz spokojniej na granicy z Białorusią

Prezydent Andrzej Duda podczas niedawnej wizyty w Pekinie zagroził Chinom zablokowaniem kluczowego kolejowego szlaku transportowego do UE, by osłabić kryzys migracyjny na granicy polsko-białoruskiej – napisała 24 lipca 2024 r. agencja Bloomberga. To może być przyczyna spadku nielegalnych przekroczeń tej granicy w ostatnich tygodniach.

Barszcz Sosnowskiego groźny nie tylko po dotknięciu

Barszcz Sosnowskiego (Heracleum sosnowskyi) to jedna z roślin groźnych dla zdrowia. Warto wiedzieć, że nie tylko dotykanie jej jest ryzykowne. Niebezpieczne może być przebywanie w jej otoczeniu. Co zrobić, gdy już dojdzie do oparzenia?

REKLAMA

Rządowi brakuje pieniędzy na służby: Policję, SG, PSP i SOP. Co z programem modernizacyjnym?

Cały czas mamy sytuację niepełnego pokrycia w budżecie wydatków na służby (chodzi o Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną i Służbę Ochrony Państwa) - poinformował 23 lipca 2024 r. podczas sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych wiceszef MSWiA Czesław Mroczek. Dodał, że w najbliższym czasie przedstawione zostaną propozycje na kolejne lata.

Przeszło 854 mln zł na Sejm w 2025 r. Podwyżki dla posłów i wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu. Wzrosną też ryczałty na biura poselskie

Budżet Kancelarii Sejmu na 2025 r. ma wynieść 854 mln 258 tys. zł - to ponad 80 mln więcej niż w 2024 roku. W dniu 23 lipca 2024 r. sejmowa komisja regulaminowa, spraw poselskich i immunitetowych pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2025 rok. Szef Kancelarii Sejmu Jacek Cichocki poinformował, że w 2025 roku nastąpi wzrost wynagrodzeń wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu a także posłów.

REKLAMA