REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Milczące załatwienie sprawy po nowelizacji k.p.a.

Katarzyna Kozieł
Milczące załatwienie sprawy po nowelizacji k.p.a./ fot. Fotolia
Milczące załatwienie sprawy po nowelizacji k.p.a./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Regulacje dotyczące milczącego załatwienia sprawy obowiązują zaledwie od 2017 r. Milczące załatwienie sprawy ma rozwiązać kwestie bezczynności organu administracji, a w pewnych przypadkach przyśpieszyć postępowania administracyjne. Warto znać właściwe terminy oraz tryby, w których sprawa zostaje załatwiona milcząco.

Milczące załatwienie sprawy jest jednym ze sposobów zakończenia postępowania administracyjnego. Instytucja ta została wprowadzona do ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 1960 Nr 30 poz. 168) (dalej: k.p.a.) na mocy nowelizacji z dnia 7 kwietnia 2017 r.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Rejestr Należności Publicznoprawnych. Zasady funkcjonowania, praktyczne przykłady, wzory dokumentów. PREMIUM

Kiedy sprawa zostaje załatwiona milcząco?

Warto na wstępie zaznaczyć, że zgodnie z k.p.a. sprawa może być załatwiona milcząco, tylko gdy przepis szczególny tak stanowi. W związku z tym ten sposób zakończenia spraw ma charakter pomocniczy w stosunku do rozstrzygania ich w trybie decyzji administracyjnej.  Wolą ustawodawcy było przede wszystkim przyśpieszenie i usprawnienie procesu postępowania administracyjnego, a także przeciwdziałanie bezczynności organu administracji.

W jakich trybach sprawa zostaje załatwiona milcząco?

Jak wskazuje k.p.a.  sprawę uznaje się za załatwioną milcząco w sposób w całości uwzględniający żądanie strony, jeżeli w terminie miesiąca od dnia doręczenia żądania strony właściwemu organowi administracji publicznej albo innym terminie określonym w przepisie szczególnym organ ten:

REKLAMA

  • nie wyda decyzji lub postanowienia kończącego postępowanie w sprawie - wówczas będzie to milczące zakończenie postępowania;
  • nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji, tym samym wyrażając milczącą zgodę.

Termin milczącego załatwienia sprawy

Zgodnie z przepisami, milczące załatwienie sprawy następuje w dniu następującym po dniu, w którym upływa termin przewidziany do wydania decyzji lub postanowienia kończącego postępowanie w sprawie albo wniesienia sprzeciwu. Rozwiązanie takie przeciwdziała bezczynności organu administracyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei w przypadku gdy organ przed upływem terminu do załatwienia sprawy zawiadomi stronę o braku sprzeciwu, milczące załatwienie sprawy następuje w dniu doręczenia tego zawiadomienia. Warto podkreślić, że taka możliwość czynnego wyrażenia milczącej zgody znacząco przyczynia się do przyśpieszenia postępowania administracyjnego w wielu przypadkach.

Natomiast w sytuacji, gdy podanie nie spełnia wymagań wskazanych w przepisach, strona może być wezwana do uzupełnienia braków formalnych i wówczas wspomniany miesięczny termin biegnie od momentu dostarczenia kompletnej dokumentacji.

Warto także zaznaczyć, że zawieszenie postępowania administracyjnego w danej sprawie spowoduje wstrzymanie biegu terminu, po którym następuje milczące załatwienie sprawy.

Zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy

Zgodnie z k.p.a., w aktach sprawy zamieszcza się odpowiednią adnotację o milczącym załatwieniu sprawy, wskazując treść rozstrzygnięcia oraz jego podstawę prawną. Daje to możliwość, aby na wniosek strony organ administracji publicznej, w drodze postanowienia, wydał zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy. Niemniej jednak organ może także odmówić wydania takiego zaświadczenia. W obu przypadkach stronie przysługuje oczywiście zażalenie.  

Zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy doręcza się wszystkim stronom w sprawie załatwionej milcząco. Dodatkowo, k.p.a. wymienia elementy, które powinno zawierać takie zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy. Są to:

  • oznaczenie organu administracji publicznej i strony lub stron postępowania;

· datę wydania zaświadczenia o milczącym załatwieniu sprawy;

·  powołanie podstawy prawnej;

·  treść rozstrzygnięcia sprawy załatwionej milcząco;

· datę milczącego załatwienia sprawy;

· pouczenie o możliwości wniesienia zażalenia;

  • podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego pracownika organu upoważnionego do wydania zaświadczenia, a jeżeli zaświadczenie zostało wydane w formie dokumentu elektronicznego –kwalifikowany podpis elektroniczny.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA