REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacja publiczna przetworzona w kolejnej odsłonie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Informacja publiczna przetworzona w kolejnej odsłonie./ fot. Fotolia
Informacja publiczna przetworzona w kolejnej odsłonie./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wniosek o sporą ilość informacji publicznej, wymagający dużego nakładu pracy, połączony z wysiłkiem intelektualnym i powodujący dezorganizację pracy podmiotu zobowiązanego sprawia, że dotyczy informacji publicznej przetworzonej.

REKLAMA

Stowarzyszenie zwróciło się do Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej w postaci danych dotyczących „ilości orzeczeń NSA począwszy od 1 stycznia 2004 r. do 24 listopada 2014 r. stwierdzających nieważność postępowania sądowego na podstawie art. 183 § 2 pkt 2 p.p.s.a. z uwagi na brak zdolności sądowej i procesowej stowarzyszenia zwykłego.”

REKLAMA

W rezultacie rozpoznania złożonego wniosku, z uwagi na ilość oraz konieczność dokonania szeregu czynności wymagających dużego nakładu pracy, połączonych z wysiłkiem intelektualnym, powodującymi dezorganizację bieżącej pracy Sądu, Prezes NSA zakwalifikował żądaną informację jako informację przetworzoną. Podał, że żądaną informację posiada, ale nie w żądanej postaci. Jej precyzyjne udostępnienie nie jest możliwe bez pozyskania stosownych danych z akt sądowych. Wskazał przy tym także, że w NSA nie są, co do zasady, przygotowywane zestawienia i wyliczenia przy zastosowaniu kryterium zawartego w złożonym wniosku.

Zgodnie z zaprezentowanym w tej sprawie stanowiskiem, przetworzenie informacji jest zebraniem lub zsumowaniem, często na podstawie różnych kryteriów, pojedynczych wiadomości, które są w posiadaniu podmiotu obowiązanego. Wiadomości te mogą być ze sobą w różny sposób powiązane i mogą występować w różnej formie np. pisemnej, elektronicznej. Przetworzenie jest równoznaczne z koniecznością przeprowadzenia przez podmiot obowiązany czynności analitycznych, których końcowym efektem jest nowy dokument.

Zgodnie z przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznej, prawo do uzyskania informacji publicznej przetworzonej uzależnione jest od wykazania istnienia szczególnie istotnego interesu publicznego (art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy).

REKLAMA

W związku z tym, że Stowarzyszenie na etapie wniosku nie wykazało powodów, dla których spełnienia jego żądania byłoby szczególnie istotne dla interesu publicznego, bo wtedy jeszcze nie musiało, Prezes NSA poinformował wnioskodawcę o konieczności wykazania takiego interesu. Z uwagi na nie wykazanie szczególnie istotnego interesu publicznego uzasadniającego uzyskanie wnioskowanych informacji, Prezes NSA wydał decyzję o odmowie udostepnienia informacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Decyzję niniejszą Stowarzyszenie zaskarżyło do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który w wydanym wyroku podzielił stanowisko Prezesa NSA, iż wniosek dotyczył informacji publicznej przetworzonej.

Zobacz: Postępowanie administracyjne

Od powyższego wyroku Stowarzyszenie złożyło skargę kasacyjną do NSA. Formułując szereg różnego rodzaju zarzutów, Stowarzyszenie podnosiło m.in., że nie zgadza się z przyjętą w zaskarżonym wyroku tezą, jakoby wnioskowana przez niego informacja publiczna miała charakter przetworzony. W ocenie tego wnioskodawcy, wnioskowana informacja nie stanowi jakiegoś szczególnego opracowania, a do jej szybkiego i sprawnego pozyskania wystarczające są systemy informatyczne pozostające w dyspozycji organu. Zdaniem wnioskodawcy, na podstawie Centralnej Bazy Orzeczeń i Informacji o Sprawach można określić liczbę orzeczeń, które zapadły na określonej podstawie prawnej.

Uzasadniając występowanie w sprawie szczególnie istotnego interesu publicznego Stowarzyszenie wskazywało na konieczność ustalenia źródła i przebiegu zachodzącej zmiany linii orzeczniczej sądów administracyjnych w zakresie sposobu reprezentacji oraz legitymacji stowarzyszeń zwykłych. W ocenie wnioskodawcy, uzyskanie żądanej informacji „pozwoliłoby mu na ustalenie, czy ma do czynienia z utrwalonym rozumieniem przepisów, które mogłoby stać się przedmiotem skargi konstytucyjnej w związku z naruszeniem prawa skarżącego do informacji publicznej.

W rezultacie rozpoznania sprawy, za chybione Naczelny Sąd Administracyjny uznał wszystkie zarzuty formułowane przez Stowarzyszenie w złożonej skardze kasacyjnej. Ustosunkowując się po kolei do każdego z zarzutów NSA wskazał przede wszystkim, iż WSA w Warszawie trafnie ocenił, że żądana przez Stowarzyszenie informacja publiczna ma charakter informacji przetworzonej.

Wynika to z faktu, że dla wygenerowania precyzyjnej informacji o liczbie spraw w okresie od 1 stycznia 2004 r. do 24 listopada 2014 r., w których NSA stwierdził nieważność postepowania sądowego ze względu na brak zdolności sądowej lub zdolności procesowej stowarzyszenia zwykłego, konieczne jest podjęcie szeregu, niekiedy skomplikowanych czynności, wymagających znacznego nakładu pracy. W ocenie Sądu, podjęcie tych czynności nie gwarantuje także, że uzyskany w ten sposób wynik będzie uwzględniał wszystkie orzeczenia, których podstawą był wspomniany art. 183 § 2 pkt 2 p.p.s.a.

NSA podkreślił, iż ani papierowe urządzenia ewidencyjne, ani urządzenia informatyczne pozostające do dyspozycji NSA nie zawierają informacji pozwalających odpowiedzieć na wniesiony wniosek. Udzielenie wyczerpującej odpowiedzi na ten konkretny wniosek wiązać musiałoby się z koniecznością szerokich analiz papierowych akt poszczególnych spraw administracyjnych, co wymaga dodatkowego nakładu pracy, niezbędnego do znalezienia poszukiwanych danych. W ocenie Sądu, na tym nie kończyłyby się działania związane z udzieleniem odpowiedzi na złożony wniosek, gdyż następnie trzeba by przeanalizować orzeczenia zapadłe na kanwie każdej ze sprawy, aby odnaleźć te, których podstawę rozstrzygnięcia stanowił art. 183 § 2 pkt 2 p.p.s.a. W wyniku tak przeprowadzonych operacji powstałaby nowa jakościowo informacja publiczna.

W ocenie NSA, nie stanowi także przesłanki istnienia szczególnie istotnego interesu publicznego wskazywanie argumentów o konieczności ustalenia określonej linii orzeczniczej na potrzeby złożenia ewentualnej skargi konstytucyjnej. Zamiar wystąpienia z określonym środkiem prawnym do sądu w prywatnej sprawie nie uzasadnia bowiem takiego interesu.

Omówiony wyrok wpisuje się w, jak dotąd jednolicie, prezentowane stanowisko sądów administracyjnych w zakresie definiowania pojęcia informacji publicznej o charakterze przetworzonym.

Joanna Kostrzewska

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie administracyjnym ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Na wypadek wojny, suszy i pożaru obowiązek posiadania elastycznych zbiorników na wodę. Przepisy o ochronie ludności cywilnej

Będzie nowy obowiązek posiadania elastycznych zbiorników na wodę w każdej gminie. Wprowadzają go przepisy o ochronie ludności cywilnej. Chodzi tu o zabezpieczenie w razie wojny, suszy czy pożarów.

Mikrogranty dla seniorów. Bezzwrotne wsparcie finansowe do 5000 zł

Mikrogranty dla seniorów to program wsparcia dla łodzian w wieku 60+. Starsi mieszkańcy mogą otrzymać nawet do 5tys. z dofinansowania z budżetu miasta. Nabór wniosków trwa od 25 sierpnia do 8 września.

Co najmniej 19 porodówek zniknęło już z mapy Polski

Między styczniem 2024 a końcem lipca 2025 w Polsce zamknięto co najmniej 19 oddziałów położniczych. Jak wynika z sondy portalu Rynek Zdrowia, główną przyczyną ich likwidacji była nierentowność.

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego w praktyce. Czy samorządy i właściciele wywiązują się z obowiązków?

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego to nie tylko idea, ale obowiązująca norma prawna. Mimo to wiele jednostek samorządu terytorialnego i właścicieli zabytków traktuje ją wyłącznie jako formalność. W praktyce często rozmija się to z celem, który jasno określa prawo.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o rehabilitacji 2025 – więcej pieniędzy z UE dla PFRON i osób z niepełnosprawnościami

Rząd przygotował projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji (UD282), który może zmienić zasady finansowania programów PFRON. Dzięki nowym przepisom wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami będzie mogło być współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej. To oznacza więcej pieniędzy na aktywizację zawodową i pomoc społeczną, bez dodatkowych kosztów dla budżetu państwa.

Podwyżki dla lekarzy sądowych. Od 1 stycznia 2026 r. stawki za zaświadczenia pójdą w górę

Od 1 stycznia 2026 r. lekarze sądowi dostaną wyższe wynagrodzenie za wydawanie zaświadczeń – wynika z projektu Ministerstwa Sprawiedliwości. Obecnie za jedno zaświadczenie otrzymują 100 zł, co zdaniem resortu zniechęca ich do pełnienia tej funkcji. Podwyżki mają rozwiązać problem braku lekarzy w wielu sądach.

UE przedłuża przepisy dot. magazynowania gazu do 2027 r. Obowiązek zapełnienia magazynów przed zimą

Unia Europejska przedłuża przepisy dotyczące magazynowania gazu do 2027 roku. Państwa członkowskie mają obowiązek zapełnienia magazynów gaz przed zimą. Celem jest zapewnienie bezpieczeństwa dostaw gazu.

Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

REKLAMA

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

REKLAMA