| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Postępowanie administracyjne > Zasada szybkości postępowania administracyjnego

Zasada szybkości postępowania administracyjnego

Zasada szybkości postępowania administracyjnego uregulowana została w art. 12 Kodeksu postępowania administracyjnego. Jest jedną z ważniejszych zasad postępowania administracyjnego.

W Kodeksie postępowania administracyjnego znaleźć można następujące zasady:

  • Praworządności (art. 6),
  • Prawdy obiektywnej (art. 7),
  • Rozstrzygania wątpliwości na korzyść stron (art. 7a),
  • Pogłębiania zaufania obywateli (art. 8),
  • Informowania stron (art. 9),
  • Czynnego udziału strony w postępowaniu administracyjnym (art. 10),
  • Przekonywania (art. 11),
  • Polubownego załatwiania spraw (art. 13),
  • Pisemności (art. 14),
  • Umożliwiania dokonywania oceny działania urzędów kierowanych przez organy administracji publicznej (art. 14 a),
  • Dwuinstancyjności (art. 15),
  • Trwałości decyzji (art. 16).

Polecamy: Rejestr Należności Publicznoprawnych. Zasady funkcjonowania, praktyczne przykłady, wzory dokumentów. PREMIUM

Niektóre z powyższych zasad obowiązują w polskim postępowaniu administracyjnym dopiero od 1 czerwca 2017 r.

Niniejszy artykuł poświęcony zostanie zasadzie szybkości postępowania administracyjnego. Zgodnie z art. 12 Kodeksu postępowania administracyjnego

§ 1. Organy administracji publicznej powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia.

§ 2. Sprawy, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień, powinny być załatwione niezwłocznie.

Z zasadą szybkości postępowania można się spotkać nie tylko w procedurze administracyjnej, ale również karnej oraz cywilnej. Szybkość postępowania jest bardzo istotną kwestią.

Organy administracji publicznej obowiązane są załatwić sprawę w możliwie jak najszybszym czasie. Organy powinny korzystać z najprostszych środków, które to doprowadzą do załatwienia sprawy. Jeżeli sprawa nie wyga zbierania materiału dowodowego, czy też wyjaśnień oraz informacji organ powinien załatwić ją niezwłocznie.

W przypadku, gdy organ administracji publicznej nie załatwia sprawy w terminie oraz nie zachowuje należytej staranności mamy do czynienia z przewlekłością postępowania. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 22 sierpnia 2018 r., w sprawie o sygn.. akt III SAB/Wr 57/18. Sąd orzekł, że zarówno Kodeks postępowania administracyjnego, jak i przepisy p.p.s.a. nie definiują pojęcia przewlekłości postępowania. Zakres znaczeniowy tego terminu będą w takiej sytuacji wyznaczały ogólne zasady postępowania administracyjnego oraz regulacje procesowe dotyczące terminów zakreślanych organom do załatwienia sprawy. A ponadto z uzasadnienia prawnego wynika, że w orzecznictwie przyjmuje się, iż przewlekłość postępowania należy traktować jako stan sprawy, którego zaistnienie sąd ocenia bez względu na to, czy wydał finalną decyzję, gdyż w odróżnieniu od bezczynności, jest ona zjawiskiem (sytuacją) niezmiennym, co najwyżej stopniowalnym. Stąd z przewlekłością postępowania mamy do czynienia, gdy organ nie załatwia sprawy w terminie, a podejmowane przez niego działania nie charakteryzują się koncentracją, względnie mają charakter czynności pozornych, nieistotnych dla merytorycznego załatwienia sprawy.

Organy administracji publicznej mają obowiązek terminowego załatwiania spraw, co wynika z art. 35 Kodeksu postępowania administracyjnego. Artykuł, o którym mowa w zdaniu poprzednim nakłada na organy obowiązek załatwiania spraw bez zbędnej zwłoki.  

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

inFakt

inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »