| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Postępowanie administracyjne > Zasada szybkości postępowania administracyjnego

Zasada szybkości postępowania administracyjnego

Zasada szybkości postępowania administracyjnego uregulowana została w art. 12 Kodeksu postępowania administracyjnego. Jest jedną z ważniejszych zasad postępowania administracyjnego.

W Kodeksie postępowania administracyjnego znaleźć można następujące zasady:

  • Praworządności (art. 6),
  • Prawdy obiektywnej (art. 7),
  • Rozstrzygania wątpliwości na korzyść stron (art. 7a),
  • Pogłębiania zaufania obywateli (art. 8),
  • Informowania stron (art. 9),
  • Czynnego udziału strony w postępowaniu administracyjnym (art. 10),
  • Przekonywania (art. 11),
  • Polubownego załatwiania spraw (art. 13),
  • Pisemności (art. 14),
  • Umożliwiania dokonywania oceny działania urzędów kierowanych przez organy administracji publicznej (art. 14 a),
  • Dwuinstancyjności (art. 15),
  • Trwałości decyzji (art. 16).

Polecamy: Rejestr Należności Publicznoprawnych. Zasady funkcjonowania, praktyczne przykłady, wzory dokumentów. PREMIUM

Niektóre z powyższych zasad obowiązują w polskim postępowaniu administracyjnym dopiero od 1 czerwca 2017 r.

Niniejszy artykuł poświęcony zostanie zasadzie szybkości postępowania administracyjnego. Zgodnie z art. 12 Kodeksu postępowania administracyjnego

§ 1. Organy administracji publicznej powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia.

§ 2. Sprawy, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień, powinny być załatwione niezwłocznie.

Z zasadą szybkości postępowania można się spotkać nie tylko w procedurze administracyjnej, ale również karnej oraz cywilnej. Szybkość postępowania jest bardzo istotną kwestią.

Organy administracji publicznej obowiązane są załatwić sprawę w możliwie jak najszybszym czasie. Organy powinny korzystać z najprostszych środków, które to doprowadzą do załatwienia sprawy. Jeżeli sprawa nie wyga zbierania materiału dowodowego, czy też wyjaśnień oraz informacji organ powinien załatwić ją niezwłocznie.

W przypadku, gdy organ administracji publicznej nie załatwia sprawy w terminie oraz nie zachowuje należytej staranności mamy do czynienia z przewlekłością postępowania. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 22 sierpnia 2018 r., w sprawie o sygn.. akt III SAB/Wr 57/18. Sąd orzekł, że zarówno Kodeks postępowania administracyjnego, jak i przepisy p.p.s.a. nie definiują pojęcia przewlekłości postępowania. Zakres znaczeniowy tego terminu będą w takiej sytuacji wyznaczały ogólne zasady postępowania administracyjnego oraz regulacje procesowe dotyczące terminów zakreślanych organom do załatwienia sprawy. A ponadto z uzasadnienia prawnego wynika, że w orzecznictwie przyjmuje się, iż przewlekłość postępowania należy traktować jako stan sprawy, którego zaistnienie sąd ocenia bez względu na to, czy wydał finalną decyzję, gdyż w odróżnieniu od bezczynności, jest ona zjawiskiem (sytuacją) niezmiennym, co najwyżej stopniowalnym. Stąd z przewlekłością postępowania mamy do czynienia, gdy organ nie załatwia sprawy w terminie, a podejmowane przez niego działania nie charakteryzują się koncentracją, względnie mają charakter czynności pozornych, nieistotnych dla merytorycznego załatwienia sprawy.

Organy administracji publicznej mają obowiązek terminowego załatwiania spraw, co wynika z art. 35 Kodeksu postępowania administracyjnego. Artykuł, o którym mowa w zdaniu poprzednim nakłada na organy obowiązek załatwiania spraw bez zbędnej zwłoki.  

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Tax-Net Jacek Adamczak

Kancelaria Podatkowa - Biuro Rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »