| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Postępowanie administracyjne > Nowe zasady doręczeń pism w postępowaniu administracyjnym 2019 r. i 2020 r.

Nowe zasady doręczeń pism w postępowaniu administracyjnym 2019 r. i 2020 r.

Zmiany w zasadach doręczeń pism w postępowaniu administracyjnym już niedługo. Ustawa z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego podpisana przez Prezydenta 6 czerwca 2019 r.

Ustawa z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego to jedna z siedmiu ustaw podpisanych przez Prezydenta Andrzeja Dudę w dniu 6 czerwca 2019 r. Ustawa ustala nowe zasady doręczeń pism w postępowaniu administracyjnym. Nowe przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w doręczeniach pism w postępowaniu administracyjnym polegają na tym, że nadanie pisma w placówce pocztowej operatora świadczącego pocztowe usługi powszechne w innym państwie członkowskim UE będzie miało taki sam skutek jak nadanie pisma w polskiej placówce pocztowej.

Zmiany dotyczą również ustanawiania pełnomocnika do doręczeń w Polsce. Mianowicie, o ile doręczenie pism w postępowaniu administracyjnym nie następują przy pomocy środków komunikacji elektronicznej, strona w niektórych przypadkach będzie miała obowiązek wskazać w Polsce pełnomocnika do doręczeń. Mowa tu o stronie postępowania administracyjnego, która nie ustanowiła pełnomocnika do prowadzenia sprawy zamieszkałego w Rzeczypospolitej Polskiej i nie działa za pośrednictwem konsula Rzeczypospolitej Polskiej i :

  • nie ma miejsca zamieszkania w RP
  • nie ma zwykłego pobytu w RP
  • nie ma siedziby w RP, innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej albo państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

Przypomnijmy, że zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego pisma organ administracji publicznej doręczać może za pokwitowaniem nie tylko przez operatora pocztowego, ale również przez swoich pracowników i inne upoważnione do tego osoby lub organy. Co do zasady pisma w postępowaniu administracyjnym doręczane są stronie, lecz gdy działa przez przedstawiciela to właśnie jemu. Z kolei jednostkom organizacyjnym pisma doręcza się w lokalu ich siedziby. Pismo odebrać może wyłącznie osoba do tego upoważniona. Pamiętać należy, że w aktualnym stanie prawnym doręczenia pism można dokonać przy pomocy środków komunikacji elektronicznej.

Zobacz: Postępowanie administracyjne

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Szymański

Doradca podatkowy z Departamentu Kontroli Podatkowych Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »