reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Postępowanie administracyjne > Nowe zasady doręczeń pism w postępowaniu administracyjnym 2019 r. i 2020 r.

Nowe zasady doręczeń pism w postępowaniu administracyjnym 2019 r. i 2020 r.

Zmiany w zasadach doręczeń pism w postępowaniu administracyjnym już niedługo. Ustawa z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego podpisana przez Prezydenta 6 czerwca 2019 r.

Ustawa z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego to jedna z siedmiu ustaw podpisanych przez Prezydenta Andrzeja Dudę w dniu 6 czerwca 2019 r. Ustawa ustala nowe zasady doręczeń pism w postępowaniu administracyjnym. Nowe przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w doręczeniach pism w postępowaniu administracyjnym polegają na tym, że nadanie pisma w placówce pocztowej operatora świadczącego pocztowe usługi powszechne w innym państwie członkowskim UE będzie miało taki sam skutek jak nadanie pisma w polskiej placówce pocztowej.

Zmiany dotyczą również ustanawiania pełnomocnika do doręczeń w Polsce. Mianowicie, o ile doręczenie pism w postępowaniu administracyjnym nie następują przy pomocy środków komunikacji elektronicznej, strona w niektórych przypadkach będzie miała obowiązek wskazać w Polsce pełnomocnika do doręczeń. Mowa tu o stronie postępowania administracyjnego, która nie ustanowiła pełnomocnika do prowadzenia sprawy zamieszkałego w Rzeczypospolitej Polskiej i nie działa za pośrednictwem konsula Rzeczypospolitej Polskiej i :

  • nie ma miejsca zamieszkania w RP
  • nie ma zwykłego pobytu w RP
  • nie ma siedziby w RP, innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej albo państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

Przypomnijmy, że zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego pisma organ administracji publicznej doręczać może za pokwitowaniem nie tylko przez operatora pocztowego, ale również przez swoich pracowników i inne upoważnione do tego osoby lub organy. Co do zasady pisma w postępowaniu administracyjnym doręczane są stronie, lecz gdy działa przez przedstawiciela to właśnie jemu. Z kolei jednostkom organizacyjnym pisma doręcza się w lokalu ich siedziby. Pismo odebrać może wyłącznie osoba do tego upoważniona. Pamiętać należy, że w aktualnym stanie prawnym doręczenia pism można dokonać przy pomocy środków komunikacji elektronicznej.

Zobacz: Postępowanie administracyjne

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Styczyński

Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama