Kategorie

ZFŚS

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracodawca przekazuje na wyodrębniony rachunek bankowy ZFŚS równowartość dokonanych odpisów i zwiększeń na dany rok kalendarzowy w terminie do 30 września tego roku, z tym że w terminie do dnia 31 maja tego roku przekazuje kwotę stanowiącą co najmniej 75% równowartości odpisów. Oznacza to, że w terminie do 30 września na rachunek Funduszu musi wpłynąć pozostałe 25% odpisu rocznego.
Samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki budżetowe mają obowiązek tworzyć zakładowy fundusz świadczeń socjalnych bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników. Tworząc ZFŚS pracodawcy mogą skorzystać z dwóch źródeł odpisu na fundusz: obligatoryjnego oraz fakultatywnego.
Kontrole przeprowadzane w jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie tworzenia i gospodarowania środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych wykazują, że jest to temat budzący wiele wątpliwości i kontrowersji. W artykule tym przedstawiamy najczęściej występujące problemy związane z tworzeniem funduszu w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych.
W szkole nie ma stanowiska zastępcy dyrektora. W jaki sposób zawrzeć umowę pożyczki mieszkaniowej z funduszu socjalnego z dyrektorem szkoły? Środkami funduszu zarządza dyrektor i to on przyznaje pomoc socjalną finansowaną z ZFŚS. Czy dyrektor może zawrzeć umowę ze sobą, w sytuacji gdy on sam jest pożyczkobiorcą?
Czy z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, zamiast talonów lub bonów towarowych, można wypłacić pracownikowi kwotę pieniężną – w zależności od dochodu – po potrąceniu zaliczki na podatek dochodowy?
Podstawą naliczania wysokości podstawowego odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w 2011 r. jest kwota 2917,14 zł. W związku z tym na jednego zatrudnionego pracownika wysokość odpisu podstawowego wynosi w tym roku 37,5% z kwoty 2917,14 zł, co wynosi 1093,93 zł.
Obowiązujące przepisy nie regulują zasad rozdzielania środków pochodzących z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) na poszczególne cele ani zasad przyznawania świadczeń socjalnych uprawnionym osobom. Zasady te powinny być ustalone wewnętrznie – w regulaminie zakładowym jednostki.
Czy paczki świąteczne dla pracowników zalicza się do działalności socjalnej, którą można finansować ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych?
Za 2009 r. od świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie pobieramy podatku dochodowego – łącznie do wysokości 380 zł rocznie na jednego zatrudnionego. Co zrobić natomiast w przypadku pracownika, który pracuje w kilku zakładach, w których również pobiera nieopodatkowane świadczenia z ZFŚS?
Podstawą do naliczania wysokości podstawowego odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w 2010 r. jest kwota 2794,25 zł. W związku z tym na jednego zatrudnionego pracownika wysokość odpisu podstawowego wynosi w tym roku 37,5% z kwoty 2794,25 zł, co jest równe 1047,84 zł.
Z końcem roku pracodawca tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych powinien ustalić przeciętną liczbę osób zatrudnionych w zakładzie w danym roku i dokonać stosownej korekty odpisów przekazanych na ten fundusz.
Od 22 sierpnia 2009 r. (z mocą od 1 stycznia 2009 r.) od podatku dochodowego wolna jest wartość otrzymywanych przez pracownika rzeczowych świadczeń, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i związanych z finansowaniem działalności socjalnej.
Starsi pracownicy naszej jednostki otrzymywali pomoc z ZFŚS w postaci nieopodatkowanych paczek. Młodzi pracownicy wolą otrzymać opodatkowane pieniądze. Czy wolno tak zróżnicować pomoc, że kwota brutto przeznaczona na pomoc będzie zależała tylko od dochodów i będzie równa w poszczególnych grupach (dochodowych)? Jakie dochody rodziny pracownicy muszą podawać do obliczania uprawnień do ZFŚS, czy również np. dodatki rodzinne? Czy wystarczy pobrać od pracowników oświadczenie o dochodach, czy muszą dostarczać zaświadczenia?
Regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w naszym urzędzie miasta nie określa, aby jednym z kryteriów o przyznanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokości dopłat z funduszu był staż pracy pracowników zatrudnionych w miejscu pracy (nie bierzemy pod uwagę stażu pracy ogólnego, a także zakładowego).