REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędnika państwowego nie można przenieść do pracy w jednostce samorządowej na podstawie przepisów ustawy o pracownikach urzędów państwowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy pracownik urzędu państwowego zainteresowany podjęciem pracy w urzędzie gminy może zostać przeniesiony przez pracodawcę samorządowego w porozumieniu z pracodawcą dotychczasowym, na podstawie przepisu art. 10 ust. 2 ustawy z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych?

Ustawa z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych posługuje się w art. 10 ust. 2 pojęciem urzędu, bez bliższego dookreślenia. Należy więc przyjąć, że chodzi o urzędy wskazane w art. 1 ustawy, a wśród nich nie znajdują się jednostki samorządowe, gdyż statut pracowników w nich zatrudnionych określa odrębna ustawa - z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych.

REKLAMA

REKLAMA

Zatem urzędnika państwowego nie można przenieść do urzędu gminy na mocy art. 10 ust. 2 ustawy o pracownikach urzędów państwowych.

Ustawa o pracownikach samorządowych również nie zawiera regulacji umożliwiających przeniesienie urzędnika państwowego do jednostki samorządowej.


Artykuł 10 ust. 2 ustawy o pracownikach urzędów państwowych stanowi, że urzędnika państwowego można, na jego wniosek lub za jego zgodą, przenieść do pracy w innym urzędzie w tej samej lub innej miejscowości. Przeniesienia dokonuje kierownik urzędu, w którym urzędnik ten ma być zatrudniony, w porozumieniu z kierownikiem urzędu dotychczas zatrudniającego urzędnika.

REKLAMA

Znaczenie tego przepisu należy rozpatrywać na podstawie interpretacji pojęcia „urząd”, do którego można przenieść urzędnika państwowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z art. 2 pkt 1 oraz art. 3a wymienionej ustawy wynika, że urzędami w rozumieniu ustawy z 16 września 1982 r. są instytucje wskazane w jej artykule 1.

Wśród katalogu urzędów wskazanych w art. 1 ustawy o pracownikach urzędów państwowych nie znajdują się jednostki samorządowe, gdyż statut pracowników w nich zatrudnionych określa odrębna ustawa - ustawa o pracownikach samorządowych.

Jeżeli więc ustawa o pracownikach urzędów państwowych posługuje się w art. 10 ust. 2 pojęciem urzędu, bez bliższego dookreślenia, należy przyjąć, że chodzi o urzędy wskazane w art. 1 ustawy.

Artykuł 10 ust. 2 tej ustawy reguluje więc sytuację przeniesienia urzędnika państwowego jedynie w ramach instytucji wskazanych w art. 1 ustawy.

Gdyby istniała możliwość przenoszenia urzędników państwowych do innych instytucji nieujętych w katalogu urzędów zawartych w art. 1, w ustawie z 16 września 1982 r. zawarte byłyby oddzielne regulacje.

Przykładowo, w sytuacji odwrotnej, a mianowicie przenoszenia członka korpusu służby cywilnej na stanowisko w urzędzie w rozumieniu art. 1 ustawy z 16 września 1982 r. zawiera ona osobną, poświęconą tej kwestii regulację zawartą w jej art. 3a. Przepis ten stanowi, że na stanowisko urzędnika państwowego zatrudnionego w urzędach wymienionych w art. 1 ust. 1 może zostać przeniesiony w drodze porozumienia pracodawców członek korpusu służby cywilnej w rozumieniu ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej.

Ustawa o pracownikach urzędów państwowych nie zawiera regulacji w odniesieniu do pracowników objętych ustawą o pracownikach samorządowych zarówno dotyczących możliwości przenoszenia pracowników samorządowych do urzędów państwowych, jak i możliwości przenoszenia urzędników państwowych na stanowiska objęte regulacją ustawy o pracownikach samorządowych.

Regulacji dotyczących możliwości przenoszenia urzędników państwowych do pracy w jednostkach samorządowych albo pracowników samorządowych do pracy w urzędach państwowych nie zawiera też ustawa o pracownikach samorządowych.

Ustawa o pracownikach samorządowych reguluje jedynie możliwość przeniesienia pracownika samorządowego (poza przypadkami przenoszenia pracowników samorządowych w ramach jednostek samorządowych) do pracy w urzędzie w rozumieniu ustawy o służbie cywilnej:

l w przypadku mianowanych pracowników samorządowych - w art. 7 ust. 2,

l w przypadku pracowników samorządowych zatrudnianych na podstawie umowy o pracę - w art. 7a.

Powyższe regulacje dotyczące możliwości przenoszenia do urzędów służby cywilnej zostały wprowadzone do ustawy o pracownikach samorządowych na mocy przepisów ustawy z 10 marca 2006 r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli oraz ustawy o służbie cywilnej, która weszła w życie 24 maja 2006 r.

Wobec faktu, iż urzędnika państwowego nie można przenieść do pracy w urzędzie gminy, konieczne będzie rozwiązanie z takim pracownikiem stosunku pracy w urzędzie państwowym i nawiązanie stosunku pracy w urzędzie gminy.

PODSTAWA PRAWNA:

l Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)

l Ustawa z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz.U. z 2001 r. nr 86, poz. 953 z późn. zm.)

l Ustawa z 28 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz.U. nr 170, poz. 1218)

l Ustawa z 10 marca 2006 r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli oraz ustawy o służbie cywilnej (Dz.U. nr 79, poz. 549)

Dorota Wołoszyn

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

Polska pod lupą Brukseli! Rząd ujawnia, jak naprawdę wygląda walka z nadmiernym deficytem

Rząd przedstawił Brukseli raport, który pokazuje, jak Polska radzi sobie z ograniczaniem deficytu mimo rekordowych wydatków na obronę i spadku wpływów z podatków. Czy Unia Europejska uzna te działania za wystarczające?

Nowe uprawnienia dla sołtysów [Nowelizacja 2026 r.]

1 stycznia 2026 r. nowe przepisy dotyczące uprawnień sołtysów oraz finansowania zadań z funduszu sołeckiego. Nowe regulacje wprowadzają m.in. obowiązkowe ubezpieczenia sołtysów oraz nadają im uprawnienia do zarządzania mieniem komunalnym na podstawie upoważnienia wydanego przez wójta.

REKLAMA

HPV: szczepienia obowiązkowe od 2027 roku. Ministerstwo Zdrowia wprowadza nowe przepisy

Szczepienia przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) staną się obowiązkowe dla dzieci od 9. do 15. roku życia. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze zapobieganie nowotworom wywoływanym przez HPV – w tym rakowi szyjki macicy.

Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

Rząd: w dwa lata na budowanie populacyjnej odporności wydamy prawie 34 mld zł

Łącznie przez dwa najbliższe lata wydanych zostanie prawie 34 mld zł, aby budować populacyjną odporność dla całej Polski na najbardziej trudne wydarzenia - poinformował w poniedziałek minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.

Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

REKLAMA

Petycje: Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury

Wiadomo, że zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) nie będzie podwyższony do 2028 r. Pojawił się postulat podwyżki tylnymi drzwiami poprzez zrównanie wysokości tego zasiłku z dodatkiem pielęgnacyjnym (w 2025 r. 348,22 zł). Różnica między tymi zasiłkami wynosi 132,38 zł. I tyle zyskałyby osoby w wieku 75+, gdyby pomysł zrównania dwóch świadczeń został wprowadzony. Byłaby to podwyżka nie dla wszystkich beneficjentów zasiłku pielęgnacyjnego, a tylko bardzo wąskiego grona osób. No bo ile jest 75-latków bez prawa do emerytury i renty? To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

REKLAMA