REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędnika państwowego nie można przenieść do pracy w jednostce samorządowej na podstawie przepisów ustawy o pracownikach urzędów państwowych

REKLAMA

Czy pracownik urzędu państwowego zainteresowany podjęciem pracy w urzędzie gminy może zostać przeniesiony przez pracodawcę samorządowego w porozumieniu z pracodawcą dotychczasowym, na podstawie przepisu art. 10 ust. 2 ustawy z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych?

Ustawa z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych posługuje się w art. 10 ust. 2 pojęciem urzędu, bez bliższego dookreślenia. Należy więc przyjąć, że chodzi o urzędy wskazane w art. 1 ustawy, a wśród nich nie znajdują się jednostki samorządowe, gdyż statut pracowników w nich zatrudnionych określa odrębna ustawa - z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych.

REKLAMA

REKLAMA

Zatem urzędnika państwowego nie można przenieść do urzędu gminy na mocy art. 10 ust. 2 ustawy o pracownikach urzędów państwowych.

Ustawa o pracownikach samorządowych również nie zawiera regulacji umożliwiających przeniesienie urzędnika państwowego do jednostki samorządowej.


Artykuł 10 ust. 2 ustawy o pracownikach urzędów państwowych stanowi, że urzędnika państwowego można, na jego wniosek lub za jego zgodą, przenieść do pracy w innym urzędzie w tej samej lub innej miejscowości. Przeniesienia dokonuje kierownik urzędu, w którym urzędnik ten ma być zatrudniony, w porozumieniu z kierownikiem urzędu dotychczas zatrudniającego urzędnika.

REKLAMA

Znaczenie tego przepisu należy rozpatrywać na podstawie interpretacji pojęcia „urząd”, do którego można przenieść urzędnika państwowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z art. 2 pkt 1 oraz art. 3a wymienionej ustawy wynika, że urzędami w rozumieniu ustawy z 16 września 1982 r. są instytucje wskazane w jej artykule 1.

Wśród katalogu urzędów wskazanych w art. 1 ustawy o pracownikach urzędów państwowych nie znajdują się jednostki samorządowe, gdyż statut pracowników w nich zatrudnionych określa odrębna ustawa - ustawa o pracownikach samorządowych.

Jeżeli więc ustawa o pracownikach urzędów państwowych posługuje się w art. 10 ust. 2 pojęciem urzędu, bez bliższego dookreślenia, należy przyjąć, że chodzi o urzędy wskazane w art. 1 ustawy.

Artykuł 10 ust. 2 tej ustawy reguluje więc sytuację przeniesienia urzędnika państwowego jedynie w ramach instytucji wskazanych w art. 1 ustawy.

Gdyby istniała możliwość przenoszenia urzędników państwowych do innych instytucji nieujętych w katalogu urzędów zawartych w art. 1, w ustawie z 16 września 1982 r. zawarte byłyby oddzielne regulacje.

Przykładowo, w sytuacji odwrotnej, a mianowicie przenoszenia członka korpusu służby cywilnej na stanowisko w urzędzie w rozumieniu art. 1 ustawy z 16 września 1982 r. zawiera ona osobną, poświęconą tej kwestii regulację zawartą w jej art. 3a. Przepis ten stanowi, że na stanowisko urzędnika państwowego zatrudnionego w urzędach wymienionych w art. 1 ust. 1 może zostać przeniesiony w drodze porozumienia pracodawców członek korpusu służby cywilnej w rozumieniu ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej.

Ustawa o pracownikach urzędów państwowych nie zawiera regulacji w odniesieniu do pracowników objętych ustawą o pracownikach samorządowych zarówno dotyczących możliwości przenoszenia pracowników samorządowych do urzędów państwowych, jak i możliwości przenoszenia urzędników państwowych na stanowiska objęte regulacją ustawy o pracownikach samorządowych.

Regulacji dotyczących możliwości przenoszenia urzędników państwowych do pracy w jednostkach samorządowych albo pracowników samorządowych do pracy w urzędach państwowych nie zawiera też ustawa o pracownikach samorządowych.

Ustawa o pracownikach samorządowych reguluje jedynie możliwość przeniesienia pracownika samorządowego (poza przypadkami przenoszenia pracowników samorządowych w ramach jednostek samorządowych) do pracy w urzędzie w rozumieniu ustawy o służbie cywilnej:

l w przypadku mianowanych pracowników samorządowych - w art. 7 ust. 2,

l w przypadku pracowników samorządowych zatrudnianych na podstawie umowy o pracę - w art. 7a.

Powyższe regulacje dotyczące możliwości przenoszenia do urzędów służby cywilnej zostały wprowadzone do ustawy o pracownikach samorządowych na mocy przepisów ustawy z 10 marca 2006 r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli oraz ustawy o służbie cywilnej, która weszła w życie 24 maja 2006 r.

Wobec faktu, iż urzędnika państwowego nie można przenieść do pracy w urzędzie gminy, konieczne będzie rozwiązanie z takim pracownikiem stosunku pracy w urzędzie państwowym i nawiązanie stosunku pracy w urzędzie gminy.

PODSTAWA PRAWNA:

l Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)

l Ustawa z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz.U. z 2001 r. nr 86, poz. 953 z późn. zm.)

l Ustawa z 28 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz.U. nr 170, poz. 1218)

l Ustawa z 10 marca 2006 r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli oraz ustawy o służbie cywilnej (Dz.U. nr 79, poz. 549)

Dorota Wołoszyn

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA