REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak postępować w przypadku należności z tytułu nadużyć byłego pracownika

REKLAMA

REKLAMA

Należności z tytułu nadużyć byłych pracowników to przysłowiowy "trudny orzech" dla niejednego zakładu pracy. Spełniając prośby czytelników, analizujemy powyższy temat na wybranym przykładzie. 

W szkole podstawowej na koncie 240 widnieje należność z tytułu nadużyć byłego pracownika. Należność jest zasądzona wyrokiem sądowym. Część należności podlega egzekucji komorniczej z otrzymywanego przez tę osobę świadczenia przedemerytalnego. Otrzymywane kwoty od komornika nie pokrywają nawet doliczonych odsetek ustawowych. Wykonywane są następujące księgowania: wpływ należności od komornika 130/240, przekazanie otrzymanych dochodów budżetowych do urzędu miasta 222/130, doliczenie na koniec każdego kwartału odsetek ustawowych 240/290 (odpisy aktualizujące należności z tytułu odsetek naliczonych od należności niespłaconych w terminie). Czy przedstawione księgowania są prawidłowe? Kto może zadecydować o dokonaniu odpisu aktualizującego?

REKLAMA

REKLAMA

Wskazane w pytaniu księgowania są prawidłowe. Wartość należności aktualizuje się, uwzględniając stopień prawdopodobieństwa ich zapłaty poprzez dokonanie odpisu aktualizującego, zwłaszcza w odniesieniu do należności kwestionowanych przez dłużników oraz z których zapłatą dłużnik zalega, a według oceny sytuacji majątkowej i finansowej dłużnika spłata należności w umownej kwocie nie jest prawdopodobna - do wysokości niepokrytej gwarancją lub innym zabezpieczeniem należności (art. 35b ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości; dalej: uor).

W sytuacji przedstawionej w pytaniu koniecznie należy utworzyć odpis aktualizujący na całą kwotę należności, którą oddano do egzekucji komorniczej. Jeżeli otrzymywane kwoty od komornika nie pokrywają nawet doliczanych odsetek ustawowych, jak najbardziej należy odpis w całości utrzymywać w księgach, aż do dnia ustania przyczyny, dla której dokonano odpisu aktualizującego wartość należności.

Jeżeli należność zostanie całkowicie spłacona, wtedy równowartość całości uprzednio dokonanego odpisu aktualizującego zwiększa wartość należności i podlega zaliczeniu odpowiednio do pozostałych przychodów operacyjnych lub przychodów finansowych. Jeżeli należność zostanie umorzona, przedawniona lub uznana za całkowicie nieściągalną, wtedy dokonany uprzednio odpis aktualizujący zmniejszy jej wartość.

REKLAMA

Dokonany odpis aktualizujący tej należności wpłynie wyłącznie na wycenę bilansową tej grupy aktywów, ponieważ w bilansie należność wykaże się w kwocie netto, czyli pomniejszoną o odpis aktualizujący. Ujęty na koncie 290 odpis aktualizujący nie zmienia zasad wykazywania należności w sprawozdaniach budżetowych, a zwłaszcza w Rb-27, Rb-27S oraz Rb-N.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytaj także: Kary porządkowe dla pracowników>>

Warto przypomnieć, że kierownik jednostki ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości określonych ustawą (w tym za dokonywanie odpisów aktualizujących należności) również w przypadku, gdy obowiązki te - z wyłączeniem odpowiedzialności za przeprowadzenie inwentaryzacji w formie spisu z natury - zostaną powierzone innej osobie za jej zgodą (art. 4 ust. 5 uor). Dlatego, odpowiadając na ostatnie pytanie, wyłącznie kierownik jednostki zobowiązany jest do uregulowania w polityce rachunkowości szczególnych zasad dokonywania odpisów aktualizujących należności.

Pięć wskazówek - jak postępować w przypadku należności z tytułu nadużyć byłego pracownika

1. Jednostka ma prawo dochodzić odszkodowań z tytułu nadużyć od byłych pracowników.

2. Jednostka zobowiązana jest do prawidłowego ustalenia należności od byłych pracowników.

3. Jednostka zobowiązana jest do terminowego wysyłania do byłych pracowników upomnienia oraz podejmowania w stosunku do nich czynności zmierzających do wykonania zobowiązania w drodze egzekucji.

4. Jednostka zobowiązana jest do naliczania odsetek od niespłaconych w terminie należności nie rzadziej niż na koniec kwartału.

5. Jednostka inwentaryzuje tego typu należności wyłącznie metodą weryfikacji zapisów księgowych z posiadaną dokumentacją.

Podstawa prawna

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 214, poz. 1343)

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA