REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolejne umowy o pracę w służbie cywilnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy po upływie umowy o pracę zawartej na okres 12 miesięcy z nowo przyjętym pracownikiem służby cywilnej (który wcześniej nie pracował w służbie cywilnej) można zawrzeć kolejną umowę na 12 miesięcy czy na dłuższy okres?

Ile kolejnych umów na czas określony można zawrzeć z takim pracownikiem? Czy, zatrudniając pracownika, który wcześniej pracował w służbie cywilnej, można zawrzeć umowę na czas określony (np. 5 lat), czy trzeba na czas nieokreślony?

REKLAMA

REKLAMA

Z pracownikiem służby cywilnej, który wcześniej nie pracował w tej służbie, po upływie umowy o pracę na okres 12 miesięcy można zawrzeć kolejną umowę na czas określony. Przy zatrudnianiu pracownika, który wcześniej pracował w służbie cywilnej, również dopuszczalne jest podpisanie z nim drugiej umowy o pracę na czas określony.

Z tym samym pracownikiem z reguły można zawrzeć dwie następujące po sobie umowy na czas określony. Chociaż przepisy nie określają okresu, na jaki można podpisać umowę o pracę na czas określony z osobami pracującymi już wcześniej w służbie cywilnej, to jednak zawarcie takiej umowy na długi okres może zostać uznane za obejście przepisów dotyczących ochrony trwałości stosunku pracy.

Stosunek pracy pracownika służby cywilnej nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony lub na czas określony. W przypadku osób podejmujących po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej, umowę o pracę zawiera się na czas określony 12 miesięcy – z możliwością wcześniejszego rozwiązania stosunku pracy za dwutygodniowym wypowiedzeniem. O tym, jakiego pracownika można uznać za osobę podejmującą po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej, stanowi art. 35 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (dalej: usc).

Za osobę podejmującą po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej należy uznać osobę, która:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● nie była wcześniej zatrudniona w służbie cywilnej na czas nieokreślony,

● nie była zatrudniona w służbie cywilnej na czas określony 12 miesięcy i nie otrzymała pozytywnej pierwszej oceny w służbie cywilnej (tj. pierwszej oceny swojej pracy, dokonanej przez przełożonych),

● nie jest zatrudniana w służbie cywilnej po zwolnieniu z zawodowej służby wojskowej (wskutek wypowiedzenia stosunku służbowego), pełnionej na stanowisku służbowym w Ministerstwie Obrony Narodowej lub podległym mu terenowym organie administracji rządowej, w tej samej instytucji na stanowisku utworzonym w miejsce zlikwidowanego stanowiska służbowego lub równorzędnym.

Czytaj także: Rodzaje umów o pracę>>

Umowa na czas nieokreślony nieobligatoryjna

REKLAMA

Sąd Najwyższy (dalej: SN) w uchwale z 18 listopada 2004 r. (sygn. akt II PZP 10/04) uznał, że w przypadku osób, które podejmują pracę w służbie cywilnej nie po raz pierwszy, zatrudnienie następuje na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony bądź na podstawie umowy na czas określony. Ustawodawca nie określił żadnych przesłanek, na podstawie których miałby zostać dokonany wybór określonego sposobu zatrudnienia. Należy zatem przyjąć, że zależy to od okoliczności konkretnego przypadku i decyzja w tym zakresie należy do dyrektora generalnego urzędu.

Wspomniana uchwała SN została wydana co prawda w odniesieniu do nieobowiązującej już obecnie ustawy z 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej. Jednak również przepisy tamtej ustawy przewidywały, że:

● stosunek pracy pracownika służby cywilnej nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony lub na czas określony,

● z osobą podejmującą po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej zawiera się umowę o pracę na czas określony.

Ponadto w obowiązującej obecnie usc wymieniono, w jakich sytuacjach dopuszczalne jest zawarcie umowy o pracę na czas nieokreślony.

Umowa o pracę na czas nieokreślony w służbie cywilnej może zostać zawarta z osobą, która:

● była zatrudniona na podstawie umowy pracę na czas określony 12 miesięcy, z uwagi na podjęcie po raz pierwszy pracy w służbie cywilnej, i uzyskała w tym czasie pozytywną pierwszą ocenę w służbie cywilnej,

● była zatrudniona w służbie cywilnej na podstawie umowy na czas nieokreślony lub na podstawie mianowania, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych,

● jest zatrudniana w służbie cywilnej po zwolnieniu z zawodowej służby wojskowej (wskutek wypowiedzenia stosunku służbowego), pełnionej na stanowisku służbowym w Ministerstwie Obrony Narodowej lub podległym mu terenowym organie administracji rządowej, w tej samej instytucji na stanowisku utworzonym w miejsce zlikwidowanego stanowiska służbowego lub równorzędnym.

Należy podkreślić, że art. 35 ust. 2 usc stanowi, że w wymienionych sytuacjach umowa o pracę na czas nieokreślony może być zawarta (a nie że taką umowę zawiera się obligatoryjnie).

Trzecia umowa bezterminowa

We wspomnianej uchwale z 18 listopada 2004 r. SN uznał też, że do zawierania kolejnych umów o pracę na czas określony w służbie cywilnej ma zastosowanie art. 251 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (dalej: k.p.). Zgodnie z tym przepisem, zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony jest równoznaczne w skutkach prawnych z zawarciem umowy o pracę na czas nieokreślony, jeżeli:

● poprzednio strony dwukrotnie zawarły umowę na czas określony na następujące po sobie okresy,

● przerwa między rozwiązaniem poprzedniej a nawiązaniem kolejnej umowy o pracę nie przekroczyła miesiąca.

Powyższa zasada nie ma jednak zastosowania przy umowach o pracę na czas określony zawartych w celu:

● zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy, albo

● wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym bądź zadań realizowanych cyklicznie.

Czytaj także: Uprawnienia pracownicze członka służby cywilnej>>

Okres obowiązywania umowy na czas określony

Ani przepisy usc, ani k.p. nie określają, na jak długi okres można zawrzeć umowę o pracę na czas określony (poza pierwszą umową z osobą podejmującą po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej). Jednak w wyroku z 7 września 2005 r. (sygn. akt II PK 294/04) SN uznał, że zawarcie długoterminowej umowy o pracę na czas określony (9 lat) z dopuszczalnością jej wcześniejszego rozwiązania za dwutygodniowym wypowiedzeniem może być kwalifikowane jako obejście przepisów prawa pracy, ich społeczno-gospodarczego przeznaczenia lub zasad współżycia społecznego.

Taka sytuacja ma miejsce, gdy powodem zawarcia umowy o pracę na czas określony na długi okres jest dążenie pracodawcy do łatwiejszej możliwości zwolnienia pracownika poprzez niezachowanie rygorów wymaganych przy rozwiązywaniu umów o pracę na czas nieokreślony czy też niewypłacanie odpraw.

ZAPAMIĘTAJ!

Zawarcie długoterminowej umowy o pracę można uznać za uzasadnione – poza przypadkami gdy przewidują to szczególne przepisy ustawowe – jeżeli pracownik i pracodawca jednoznacznie oraz zgodnie zmierzali do zawarcia takiej umowy i istniały uzasadnione lub racjonalne przesłanki dla jej zawarcia, inne niż dążenie pracodawcy do ułatwienia sobie zwolnienia pracownika.

PODSTAWY PRAWNE

Ustawa z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U. Nr 227, poz. 1505; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 219, poz. 1706)

• Ustawa z 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz.U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 79, poz. 549) – nieobowiązująca

Ustawa z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 227, poz. 1505)

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 105, poz. 655)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

REKLAMA

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

REKLAMA

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

REKLAMA