REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicy samorządowi – nabór, służba przygotowawcza i awansowanie

Pracownicy samorządowi/ Fot. Fotoloa
Pracownicy samorządowi/ Fot. Fotoloa

REKLAMA

REKLAMA

Od ostatniej nowelizacji ustawy o pracownikach samorządowych minął rok. Wprowadziła ona wiele zmian dotyczących m.in. naboru czy awansowania pracowników samorządowych. W praktyce niektóre nowe przepisy nadal budzą wątpliwości. Dotyczy to m.in. możliwości przeniesienia pracownika samorządowego na inne stanowisko pracy czy konieczności odbywania służby przygotowawczej przez pracowników zatrudnionych na zastępstwo.

Zasady i procedury zatrudniania pracowników samorządowych zostały uregulowane w ustawie z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych). Ostatnia nowelizacja tej ustawy z 10 maja 2013 r. weszła w życie 1 września 2013 r. Po roku funkcjonowania przepisów można ocenić, jak te regulacje sprawdzają się w praktyce.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Nowelizacja ustawy o pracownikach samorządowych od 1 września 2013 r.

Głównym celem nowelizacji było ograniczenie możliwości ominięcia ustawowego naboru na rzecz stosowania procedury awansu wewnętrznego pracowników samorządowych. Miało to zapobiec zatrudnianiu osób z tzw. polecenia, nieprzygotowanych i bez wymaganych kwalifikacji.

Procedurę zatrudniania pracowników samorządowych należy przeprowadzać przy zatrudnianiu pracowników w:

REKLAMA

● urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● starostwach powiatowych oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych,

● urzędach gmin, jednostkach pomocniczych gmin, gminnych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych,

● biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych zakładów budżetowych utworzonych przez te związki,

● biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego.

Zobacz wideoszkolenie: Jak uniknąć błędów w ewidencji księgowej jsfp

Przepisów ustawy o pracownikach samorządowych – tak jak poprzednio – nie stosuje się do pracowników, których status prawny określają odrębne przepisy (np. do pracowników zakładów opieki zdrowotnej tworzonych przez jednostki samorządu terytorialnego). Nie dotyczą ich więc wprowadzone regulacje.

Pracownikami samorządowymi są osoby zatrudnione na stanowiskach:

● urzędniczych, w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych,

● doradców i asystentów,

● pomocniczych i obsługi (art. 4 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych).

Zmienione reguły naboru dotyczą pierwszej z wymienionych grup. Nabór kandydatów organizuje się bowiem na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze stanowiska urzędnicze (art. 11 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych). Procedury naboru nie stosuje się do doradców i asystentów oraz pracowników pomocniczych i obsługi. Osoby te zatrudniane są na podstawie decyzji kierującego daną jednostką.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor Publiczny cały artykuł Pracownicy samorządowi – nabór, służba przygotowawcza i awansowanie po roku od wprowadzenia nowych regulacji

W artykule szczegółowo omówiono zasady naboru, służby przygotowawczej i zwalniania pracowników samorządowych. W szczególności:

  • Nawiązanie stosunku pracy
  • Zmiany w procedurze zatrudnienia asystentów i doradców
  • Cechy i wymagania kandydata na pracownika samorządowego
  • Popełnienie przez pracownika umyślnego przestępstwa i jego konsekwencje
  • Rekrutacja na wolne stanowisko pracy sekretarza
  • Awans wewnątrz jednostki samorządowej
  • Wątpliwości dotyczące służby przygotowawczej

INFORLEX.PL Sektor Publiczny poleca:

Czy pracodawca samorządowy musi zwrócić dokumenty z przeprowadzanej rekrutacji

Na jakich zasadach pierwszy raz zatrudnia się urzędnika

Jak wydłużyć urlop wypoczynkowy pracownika samorządowego

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA