REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co roku urzędy zmieniają numer PESEL kilku tysiącom obywateli

REKLAMA

Sprostowanie daty urodzenia, zmiana płci lub sprostowanie jej oznaczenia, adopcja, wprowadzenie w błąd co do tożsamości - z takich powodów urzędy zmieniają obywatelom Polski i cudzoziemcom numery PESEL. Co roku dotyczy to kilku tysięcy osób.

Numer PESEL, składający się z jedenastu cyfr, nadaje się obywatelom polskim zameldowanym w kraju, Polakom mieszkającym za granicą (jeżeli ubiegają się o wydanie paszportu), a także cudzoziemcom zameldowanym na pobyt stały lub czasowy trwający ponad trzy miesiące (w zbiorze PESEL jest obecnie ok. 276 tys. obcokrajowców). Zgodnie z wciąż obowiązującymi przepisami ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych z 1974 r. numer ten nadaje się na wniosek gminy lub np. polskiego konsula.

REKLAMA

REKLAMA

Na wniosek zainteresowanej osoby szef MSW może też numer PESEL zmienić. Co roku dokonuje się kilku tysięcy takich zmian. Jak poinformowała rzeczniczka prasowa MSW Małgorzata Woźniak, w 2010 r. było ich ponad 4,7 tys., w 2011 r. - 2,8 tys., a w 2012 r. (do października) - 2,5 tys.

Obecnie obowiązujące prawo przewiduje cztery przypadki, gdy przypisany danej osobie numer PESEL podlega zmianie. Pierwszy to sprostowanie daty urodzenia. Drugi to sprostowanie oznaczenia płci, jakie zapisano w dokumentach, lub przypadki zmiany płci. Trzecia możliwość zmiany PESEL-u to sporządzenie nowego aktu urodzenia, co czyni się w przypadku adopcji dziecka. Ostatnia zmiana dotyczy przypadków, gdy urząd został wprowadzony w błąd co do tożsamości osoby, której nadano numer PESEL.

Zgodnie z uchwaloną we wrześniu 2010 r. ustawą o ewidencji ludności (jej przepisy miały wejść w życie od początku 2013 r., ale po ostatnich zmianach zaczną obowiązywać dwa lata później), numer PESEL będzie zmieniany w trzech przypadkach: sprostowania daty urodzenia, zmiany płci oraz nadania numeru PESEL "na skutek omyłki organu administracji publicznej mającej wpływ na numer PESEL" lub wprowadzenia urzędu w błąd co do tożsamości osoby. W tych przypadkach zmiana PESEL-u ma się odbywać z urzędu, a uprawnienie do wystąpienia o taką korektę przyznano urzędom stanu cywilnego oraz organowi, który albo pomylił się, albo został wprowadzony w błąd. Na liście podmiotów uprawnionych do wystąpienia o zmianę PESEL-u ustawa nie wymienia natomiast osoby, której zmiana dotyczy. Przewidziano jedynie powiadomienie po dokonaniu takiej czynności.

REKLAMA

Pod rządami nowej ustawy sporządzenie nowego aktu urodzenia dla adoptowanego dziecka będzie skutkowało nadaniem nowego numeru oraz usunięciem z bazy PESEL i z rejestru mieszkańców danych dziecka wprowadzonych tam przed adopcją. Co ciekawe, jeśli dojdzie do tzw. rozwiązania stosunku przysposobienia i - co za tym idzie - unieważnienia nowego aktu urodzenia, jaki wystawiono dziecku przy adopcji, numer PESEL się nie zmienia. Takie regulacje zawarto w rozporządzeniu w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL, które MSW - spodziewając się, że nowa ustawa wejdzie w życie od początku 2013 r. - wydało w styczniu 2012 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z nową ustawą w rejestrze PESEL nadal gromadzone będą dane obywateli polskich zamieszkałych w kraju i za granicą (tych ostatnich, jeśli ubiegają się o polski dokument tożsamości), a także cudzoziemców. Jeśli chodzi o obcokrajowców, nowa ustawa wymienia długą listę kategorii osób, których dane mają być zbierane. Chodzi np. o osoby, które uzyskały prawo stałego pobytu w Polsce, którym udzielono zezwolenia na osiedlenie się albo które uzyskały status uchodźcy, azyl lub ochronę czasową; w niektórych przypadkach również członków rodzin takich osób.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA