REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Termin wyborów samorządowych 2018 r./ fot. Fotolia
Termin wyborów samorządowych 2018 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wybory samorządowe 2018 zbliżają się wielkimi krokami. Zgodnie z art. 4 Kodeksu wyborczego wybory odbywają się w dniu wolnym od pracy.

Głosować w najbliższych wyborach samorządowych będziemy w dniu 21 października 2018 r. w godz. 7.00-21.00. Zgodnie z Kodeksem wyborczym głosowanie odbywa się bez przerwy. Rozpoczęcie głosowania później możliwe jest w zakładach leczniczych oraz domach pomocy społecznej.

REKLAMA

REKLAMA

Należy pamiętać, że w jednym pomieszczeniu może mieścić się jeden lokal wyborczy.

Głosowania co do zasady nie wolno przerywać. Jednakże w nadzwyczajnych sytuacjach głosowanie może zostać przerwane, przedłużone lub odroczone do następnego dnia. Wówczas obwodowa komisja podejmuje uchwałę w tej sprawie po uzyskaniu zgody właściwej komisji wyborczej wyższego stopnia. Zgodnie z art. 47 Kodeksu wyborczego Uchwała w tej sprawie powinna być natychmiast podana do publicznej wiadomości, przekazana właściwej komisji wyborczej wyższego stopnia, wójtowi oraz przesłana Państwowej Komisji Wyborczej za pośrednictwem komisji wyborczej wyższego stopnia.

Kandydatów na wójtów burmistrzów oraz prezydentów miast zgłaszać można do 26 września 2018 r. do godz. 24.00. Z kolei kandydatów na członków obwodowych komisji można zgłaszać do 21 września 2018 r. Jest to również termin ostateczny na podanie informacji o numerach oraz granicach obwodów głosowania. Otrzymamy wówczas informację, o tym które lokale przystosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych, co z głosowaniem korespondencyjnym oraz przez pełnomocnika. Należy pamiętać, że to Państwowa Komisja Wyborcza ma obowiązek opublikować na swojej stronie internetowej informacje dotyczące głosowania wyborców niepełnosprawnych. Obowiązek, o którym mowa w zdaniu poprzednim wynika z art. 37b Kodeksu wyborczego. Państwowa Komisja Wyborcza jest także zobowiązana do wydrukowania materiałów informacyjnych w alfabecie Braille'a. Generalnie możliwość głosowania korespondencyjnego mają osoby o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności. Osoby, o których mowa w zdaniu poprzednim powinny zgłosić do komisarza wyborczego na 15 dni przed wyborami chęć głosowania korespondencyjnego. Kodeks wyborczy daje wybór formy dokonania zgłoszenia. Można to zrobić zarówno, ustnie, pisemnie, telefaksem, jak również w formie elektronicznej. Zgodnie z art. 53 b zgłoszenie zamiaru głosowania korespondencyjnego powinno zawierać następujące elementy:

REKLAMA

  • nazwisko i imię (imiona),
  • imię ojca,
  • datę urodzenia,
  • numer ewidencyjny PESEL wyborcy niepełnosprawnego,
  • oświadczenie o wpisaniu tego wyborcy do rejestru wyborców w danej gminie,
  • oznaczenie wyborów, których dotyczy zgłoszenie,
  • wskazanie adresu, na który ma być wysłany pakiet wyborczy.

W razie niespełnienia tych wymogów urzędnik wezwie niepełnosprawnego wyborcę do uzupełnienia braków formalnych w terminie 1 dnia od otrzymania wezwania.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Poczta Polska dostarczy wszystkim „Poradnik bezpieczeństwa” autorstwa MON, MSWiA i RCB. Mieszkańcy wschodnich województw otrzymają do 15 stycznia 2026 r.

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Poczta Polska SA poinformowała, że podpisała umowę z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji na dostarczenie "Poradnika bezpieczeństwa" do wszystkich mieszkańców kraju. Inicjatywa ma na celu zwiększenie świadomości obywateli w zakresie ochrony życia, zdrowia i mienia. Dystrybucja pakietów już się rozpoczęła w województwie lubelskim, podlaskim i warmińsko-mazurskim, a mieszkańcy kolejnych będą systematycznie otrzymywali pakiety po Świętach Bożego Narodzenia oraz na początku stycznia 2026 r.

Od stycznia świadczenie wspierające dostępne dla wszystkich uprawnionych z niepełnosprawnością

Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wspierające, wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób z niepełnosprawnością – tych, które w decyzji wojewódzkiego zespołu uzyskały co najmniej 70 punktów w skali potrzeby wsparcia. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków.

W Boże Narodzenie wyrzucamy najwięcej jedzenia. Rocznie w śmieciach ląduje żywność o wartości 2-3 tys. zł

Jedno gospodarstwo domowe wyrzuca 165 kg żywności rocznie; to ok. 67 kg w przeliczeniu na mieszkańca - wynika z danych Instytutu Ochrony Środowiska - Państwowego Instytutu Badawczego. Zdaniem IOŚ, święta Bożego Narodzenia to okres największej nadprodukcji żywności w polskich domach.

Pierwszy dzień zimy. Kiedy wypada astronomiczna i kalendarzowa zima w 2025 r.?

Zima 2025. Kiedy przypada pierwszy dzień kalendarzowej i astronomicznej zimy? Kiedy jest najkrótszy dzień w roku? Czym jest zima meteorologiczna?  

REKLAMA

Najkrótszy dzień w roku. Kiedy wypada? Kiedy jest przesilenie zimowe?

Kiedy w tym roku wypada najkrótszy dzień w roku? Ile będzie trwałą najdłuższa noc? Kiedy wypada kalendarzowa i astronomiczna zima?

Rozdali choinki w zamian za elektroodpady i sztuczne drzewka

200 naturalnych drzewek choinkowych dostali w sobotę od władz miasta mieszkańcy Białegostoku w zamian za przyniesione drobne elektroodpady czy stare, sztuczne choinki. Organizowana od kilku lat przed Bożym Narodzeniem akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem.

Dziura budżetowa w 2026 r. zwiększa się już teraz. 3 miliardy z podatków, których nie będzie. Prezydenckie weta weryfikują nadmierny optymizm fiskalny rządu

W uchwalonym 5 grudnia br. budżecie na 2026 r. przewidziano deficyt w wysokości ponad 271 mld zł. Choć ustawa nie weszła jeszcze w życie, już dziś wiadomo, że deficyt będzie jeszcze większy - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

KSeF i fakturowanie ustrukturyzowane w samorządach. Na co się przygotować?

Krajowy System e-Faktur to system teleinformatyczny, z którego już niebawem będą musieli korzystać wszyscy krajowi podatnicy polskiego podatku od towarów i usług. Jednak nie jest to cały krąg podmiotowy stosowania KSeF.

REKLAMA

Jeden PSZOK na 50 000 mieszkańców? Szykują się zmiany w gminach

W PSZOK będzie można przyjmować odpłatnie nowe rodzaje odpadów. Rady gmin otrzymają możliwość wprowadzenia ulg dla osób starszych i znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. To tylko niektóre zmiany, jakie ma wprowadzić nowelizacja ustawy czystościowej.

13 mld zł na program modernizacji służb MSWiA w latach 2026-2029. Większość na inwestycje budowlane, sprzęt oraz nowe etaty w Policji, Straży Granicznej i PSP

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 15 grudnia 2025 r. ustawę wprowadzającą program modernizacji służb MSWiA na lata 2026-2029. Zakłada ona przekazanie na ten cel 13 mld zł. Do Policji trafi 7,3 mld zł, z czego największa część zostanie przeznaczona na inwestycje budowlane i remonty.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA