Zakres obowiązków zastępcy wójta a wysokość jego wynagrodzenia
REKLAMA
REKLAMA
Na podstawie art. 26a ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm., dalej jako u.s.g.) dowiadujemy się, że wójt w drodze zarządzenia powołuje swojego zastępcę. Natomiast z treści art. art. 33 ust. 4 u.s.g. wynika, że „wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy wójta lub sekretarzowi gminy”. Przy czym cytowany powyżej przepis, jak również inne przepisy ustawy nie wskazują na to jakie mają to być sprawy.
REKLAMA
Wynika z tego, że wójt (burmistrz, prezydent miasta) może powierzyć swojemu zastępcy praktycznie dowolny zakres obowiązków. Aspekt dowolności w tym zakresie jaki posiada wójt może sprowadzać się do tego, że na zastępcę wójta zostanie nałożona duża liczba zadań, jak również konkretne sprawy obarczone znacznym stopniem skomplikowania, co będzie miało bezpośredni wpływ na pracochłonność jego stanowiska.
Wobec tego wypada przyjrzeć się, w jakiej wysokości uposażenie może otrzymywać zastępca wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w związku z pełnioną przez siebie funkcją oraz zakresem obowiązków jakie przychodzi mu wykonywać.
Wynagrodzenie zasadnicze zastępcy wójta wynika z załącznika nr 3 tabela 2 poz. 1,3,4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 50, poz. 398, dalej jako rozp. o wynagrodzeniu).
Czytaj także: Wynagrodzenia w samorządach - ramy prawne i praktyka >>
Na jego podstawie możemy stwierdzić, że zastępca wójta otrzymuje płacę uzależnioną przede wszystkim od wielkość jednostki samorządowej. Oprócz wynagrodzenia zasadniczego zastępca wójta w związku z zakresem wykonywanych obowiązków może otrzymywać również inne składniki, takie jak:
- dodatek funkcyjny (art. 36 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych, dalej jako ustawa o prac. sam.),
- dodatek specjalny z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań ( art. 36 ust. 5 ustawy o prac. sam.),
- nagroda za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej (art. 36 ust. 6 ustawy o prac. sam.),
- dodatek za wieloletnią pracę (art. 36 ust. 2 ustawy o prac. sam.),
- świadczenia z tytułu podróży służbowych (art. 41 ustawy o prac. sam.),
- wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych (art. 42 ustawy o prac. sam.).
Kwestie szczegółowe związane z wysokością oraz zasadami (kryteriami), na podstawie których wypłacane są poszczególne dodatkowe składniki wynagrodzenia, powinny być określane w wewnętrznych regulaminach pracy oraz wynagradzania poszczególnych jednostek samorządowych. O ile oczywiście zasady wynagradzania w sposób wystarczająco jasny i precyzyjny nie zostały określone w akcie powołania zastępcy wójta.
Co prawda wymienione powyżej dodatkowe składniki wynagrodzenia nie mają charakteru obligatoryjnego, jednak wydaje się, iż w związku z zakresem pełnionych obowiązków wynagrodzenie zastępcy wójta powinno być w odpowiedni sposób różnicowane przy jednoczesnym zachowaniu obiektywnych i racjonalnych kryteriów.
Czytaj także: Wynagrodzenia w samorządzie w pytaniach i odpowiedziach >>
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),
- ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych ( Dz.U. Nr 223, poz. 1458),
- rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 50, poz. 398).
REKLAMA
REKLAMA