REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urlop bezpłatny dla wójta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Culepa
Michał Culepa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik samorządowy zatrudniony w urzędzie gminy, wybrany na stanowisko wójta tej samej gminy, nie musi składać wniosku o urlop bezpłatny na okres kadencji.

Jacek R. od 1990 r. przez 4 kadencje pełnił urząd wójta gminy K. Wcześniej w latach 80. był zatrudniony jako inspektor do spraw komunikacji w urzędzie rejonowym, będącym jednostką podległą Gminnej Radzie Narodowej w K. Po reaktywacji samorządu w 1990 r., choć został formalnie zatrudniony w nowym Urzędzie Gminy w K. na podobnym stanowisku, to nigdy później nie wykonywał już swoich obowiązków – ze względu na kilkakrotny wybór na najwyższy urząd we wspomnianej gminie K.

REKLAMA

REKLAMA

W wyborach samorządowych, które odbyły się w listopadzie 2006 r., Jacek R. został jednak przegłosowany na korzyść innego kandydata. Po zakończeniu kadencji zdecydował się powrócić na zajmowane przed 16 laty stanowisko. Jednak struktura organizacyjna urzędu nie przewidywała już zatrudnienia pracownika o takich kompetencjach, jakie miał Jacek R. kilkanaście lat wcześniej. Nowy wójt zatrudnił go jednak na stanowisku inspektora i ustalił wynagrodzenie, ale zakres obowiązków miał przekazać w terminie późniejszym. To jednak nie nastąpiło.

Na podstawie zarzutów o dezorganizację pracy urzędu oraz nieprawidłowe wykorzystywanie zwolnienia lekarskiego (były wójt podobno w czasie tego zwolnienia uczestniczył w obradach rady gminy) Jacek R. został ostatecznie zwolniony dyscyplinarnie – bez wypowiedzenia na podstawie art. 52 § 1 pkt 1 k.p.

Jacek R. odwołał się do sądu, żądając przywrócenia do pracy i odszkodowania. W toku postępowania pozwany urząd wskazywał m.in. na fakt, że nieprawidłowo udzielano byłemu wójtowi urlopów bezpłatnych na okres kadencji. Wnioski urlopowe były przekazywane przewodniczącemu rady gminy albo sekretarzowi. W 2002 r. po wyborach Jacek R. wniosku o urlop nie złożył, jednak według urzędu taki wniosek antydatowany na dzień 11 listopada 2002 r. pojawił się w aktach osobowych krótko po wyborach w 2006 r. Istniało podejrzenie sfałszowania dokumentu i był to jeden z argumentów przeciwko ponownemu zatrudnieniu byłego wójta.

REKLAMA

Czytaj także: Jak odwołać ze stanowiska wójta, burmistrza, prezydenta>>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sądy uwzględniły pozew – Jacek R. został przywrócony do pracy. Jednak Sąd Najwyższy uwzględnił skargę kasacyjną pozwanego urzędu i nakazał ponowne rozpoznanie sprawy.

Uzasadniając wyrok, Sąd Najwyższy wskazał, że Jacka R. łączyły z urzędem w istocie 2 stosunki pracy: umowny (jako inspektora) i z wyboru (jako wójta). Urlopu bezpłatnego udzielono Jackowi R. jako inspektorowi. Wójt – a więc ten sam Jacek R. – mógł udzielić urlopu każdemu pracownikowi urzędu. W praktyce powód jako wójt miał prawo sam sobie udzielić urlopu bezpłatnego ze stanowiska inspektora – stwierdził Sąd.

Wyrok Sądu Najwyższego z 16 października 2009 r., I PK 85/09, niepubl.

Michał Culepa

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA