REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są konsekwencje niepowiadomienia o obowiązku złożenia oświadczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łs

REKLAMA

REKLAMA

Jaki organ właściwy jest do poinformowania osoby o konieczności złożenia oświadczenia lustracyjnego, która objęła mandat radnego w radzie gminie powyżej 20 000 mieszkańców bądź też radzie powiatu lub sejmiku województwa w związku z uzupełnieniem składu rady (sejmiku)? Co powinny zrobić organy samorządowe, które są jeszcze wposiadaniu poprzednio złożonych oświadczeń lustracyjnych?

CZESŁAWA STOPKA

REKLAMA

radca prawny z Biura Lustracyjnego Instytutu Pamięci Narodowej

REKLAMA

Ustawa lustracyjna nie określa organu, któremu powinna złożyć oświadczenie lustracyjne osoba, przed objęciem mandatu radnego w związku z uzupełnieniem składu rady gminy w gminie liczącej ponad 20 000 mieszkańców oraz rady powiatu lub sejmiku województwa w kadencji 2006-2010. Zasadne jest stanowisko, że radny przed objęciem mandatu powinien złożyć oświadczenie lustracyjne lub informację o złożeniu takiego oświadczenia, o ile zostało ono złożone według nowego wzoru. W ocenie Państwowej Komisji Wyborczej oraz Biura Lustracyjnego, organem tym jest właściwa rada gminy, powiatu, sejmiku województwa, która jako jedyna ma możliwość niedopuszczenia do rozpoczęcia wykonywania mandatu radnego przez osobę, która nie złożyła oświadczenia lustracyjnego.

Ustawa lustracyjna nie zawiera również postanowień określających sankcje za niedopełnienie obowiązku powiadomienia osób pełniących funkcje publiczne o konieczności przedłożenia temu organowi oświadczenia lustracyjnego oraz poinformowania tej osoby o skutku niedopełnienia tego obowiązku. W związku z powyższym zastosowanie mogą mieć w tym przypadku przepisy art. 231 par. 1 kodeksu karnego, w którym przewidziano odpowiedzialność karną funkcjonariusza publicznego, który, niedopełniając obowiązku działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego pod warunkiem wykazania, że spełnione zostały znamiona przestępstwa określonego w tym artykule. Przyjąć również należy, że niedopełnienie tego obowiązku może również stanowić podstawę do odpowiedzialności dyscyplinarnej.

Jeżeli oświadczenia lustracyjne nie dotyczą osób pełniących funkcje publiczne wymienione w art. 2 ustawy z 7 września 2007 r. o zmianie ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz.U. z 2007 r. nr 165, poz. 1171), to oświadczenia te zgodnie z postanowieniami art. 7 ust. 7 ustawy lustracyjnej powinny być przekazane do Biura Lustracyjnego Instytutu Pamięci Narodowej. W ocenie Biura Lustracyjnego nieprzekazanie tych oświadczeń do Biura Lustracyjnego może stanowić podstawę do ponoszenia odpowiedzialności karnej za czyn z art. 276 kodeksu karnego, który przewiduje odpowiedzialność za ukrycie dokumentów, przez które należy rozumieć czasowe uniemożliwienie korzystania z dokumentu przez uprawniony podmiot, w tym przypadku Biuro Lustracyjne IPN.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ŁS

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 2 i art. 7 ust. 7 ustawy z 7 września 2007 r. o zmianie ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz.U. z 2007 r. nr 165, poz. 1171).

• Art. 231. par. 1 i art. 276 ustawy Kodeks karny (Dz.U. z 1997 r. nr 88, poz. 553 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA