REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie skutki wiążą się z podjęciem uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
_ ŁS
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy potrzebna jest uchwała rady powiatu stwierdzająca wygaśnięcie mandatu przez radnego? Od kiedy radny przestaje pełnić swoje funkcje?

Hubert Izdebski

REKLAMA

REKLAMA

profesor z Uniwersytetu Warszawskiego

Zagadnienie wygaśnięcia mandatu radnego wskutek naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu z wykonywaniem określonych w odrębnych przepisach funkcji lub działalności już od dawna stanowi przedmiot zainteresowania orzecznictwa i doktryny. Stało się ono znów aktualne w związku z wyrokiem NSA z 2 kwietnia 2008 r. (sygn. akt II OSK 63/08). Zgodnie z tym wyrokiem pełnienie przez radnego funkcji prezesa banku wykonującego obsługę finansową jednostki samorządu terytorialnego spełnia przesłanki określone w art. 25b ustawy o samorządzie powiatowym, tj. stanowi zarządzanie działalnością gospodarczą z wykorzystaniem mienia danego powiatu. W konsekwencji rada powiatu była ustawowo zobowiązana do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu.

Można zastanowić się nad ogólniejszymi kwestiami, jakie mogą wystąpić zwłaszcza w sytuacji, w której pewien czas po wyborach okazuje się, że to, co uważano za zgodne z przepisami prawa (w danym przypadku było to zdanie wojewody, a nie rady powiatu), staje się uważane, w wyniku np. swoistego precedensowego orzeczenia sądowego, za z prawem niezgodne. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego powinien podjąć uchwałę o wygaśnięciu mandatu - mogąc być zmuszony do uczynienia tego później niż termin określony w art. 190 ust. 6 w związku z ust. 5 samorządowej Ordynacji wyborczej, tj. po upływie miesiąca, od bezskutecznego upływu terminu 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania przez radnego, który prowadził przedmiotową działalność przed dniem wyboru.

REKLAMA

Przez stwierdzenie wygaśnięcia mandatu tworzy się nowa sytuacja prawna, polegająca na tym, że dopiero od jego dokonania można skutecznie powoływać się na to, że dana osoba nie może być uważana za radnego i, w konsekwencji, wykonywać czynności radnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznacza to z jednej strony, że w razie wystąpienia przesłanek wygaśnięcia mandatu rada ma obowiązek stwierdzenia tego wygaśnięcia (przy czym nie ma przeszkód prawnych do tego, by uczyniła to po upływie terminu 3 miesięcy). Gdy rada obowiązku tego nie wykona, wojewoda powinien wezwać radę do podjęcia stosownej uchwały w terminie 30 dni, a w razie niepodjęcia sam wydać odpowiednie zarządzenie zastępcze (art. 85a ustawy o samorządzie powiatowym, który ma odpowiedniki w pozostałych dwóch ustawach ustrojowych). Z drugiej strony, zasadą będzie, że wszystkie czynności wykonywane do czasu stwierdzenia wygaśnięcia mandatu przez daną osobę jako radnego, w tym akty głosowania, są ważne i skuteczne, a ich wzruszanie może nastąpić tylko na ogólnych zasadach, odnoszących się, w szczególności, do kwestionowania zgodności z prawem uchwał rady powiatu.


ŁS

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 190 ust. 6 i ust. 5 ustawy z 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz.U. z 2003 r. nr 159, poz. 1547 ze zm.).

• Art. 85a ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1592 ze zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

REKLAMA