reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Ustrój i jednostki > Udostępnianie informacji o radnych

Udostępnianie informacji o radnych

Ograniczenie w dostępie do informacji publicznej, m.in. ze względu na ochronę informacji niejawnych, tajemnic ustawowo chronionych, jak również ze względu na prywatność osoby fizycznej, nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji.


Czy pracownicy urzędów gmin i starostw powiatowych mogą udzielać informacji instytucjom, firmom i osobom prywatnym dotyczących danych teleadresowych radnych (takich jak: imię, nazwisko, adres, telefon kontaktowy radnego)? Ponadto, czy urzędnicy mogą pobierać opłaty za udzielanie tych informacji?

 

Zgodnie z art. 115 par. 13 ustawy z 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny radny jest funkcjonariuszem publicznym (pkt 2 wskazanego przepisu) i w związku z tym dane osobowe radnego, w związku z pełnieniem przez niego funkcji publicznej, podlegają ograniczonej ochronie prawnej.

Informacje o radnym jako o funkcjonariuszu publicznym podlegają udostępnieniu na podstawie ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2005 r. nr 64, poz. 565 ze zm.), jako że zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. d) ww. ustawy, udostępnieniu podlega m.in. informacja o podmiotach, do których zaliczają się organy władzy publicznej, w tym o organach i osobach sprawujących w nich funkcje i ich kompetencjach.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, na zasadach i w trybie określonym w jej przepisach, każdemu przysługuje prawo dostępu do informacji publicznej. Przy czym prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu jedynie w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych, jak również ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa (art. 5 ust. 1 i 2 cytowanej ustawy).

Ponadto, zgodnie z art. 21. ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym radny w celu wypełniania ustawowych obowiązków obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej powiatu. Ustawa przewiduje również, że radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców powiatu postulaty i przedstawia je organom powiatu do rozpatrzenia.

W celu umożliwienia zrealizowania takiego obowiązków radny powinien udostępnić takie informacje dotyczące jego osoby, które wyborcom umożliwiłyby z nim kontakt.

Warto również zaznaczyć, iż zgodnie z art. 7 ustawy o dostępie do informacji publicznej udostępnianie informacji następuje również w drodze ogłaszania w Biuletynie Informacji Publicznej. Obowiązek udostępnienia informacji spoczywa m.in. na organach samorządów gospodarczych i zawodowych (art. 4 ust. 1 pkt 2).

Przy okazji warto dodać, że zgodnie z art. 25d pkt 3 ustawy o samorządzie powiatowym ujawnieniu w BIP podlegają również oświadczenia majątkowe radnych, które są jawne, z wyłączeniem informacji o adresie zamieszkania składającego oświadczenie oraz o miejscu położenia nieruchomości (art. 25d ust. 1).

Ponadto, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, dostęp do informacji publicznej jest bezpłatny, z zastrzeżeniem art. 15. Artykuł ten stanowi, że jeżeli w wyniku udostępnienia informacji publicznej na wniosek, o którym mowa w art. 10 ust. 1, podmiot obowiązany do udostępnienia ma ponieść dodatkowe koszty związane ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku, podmiot ten może pobrać od wnioskodawcy opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom. Biorąc powyższe pod uwagę, brak jest podstaw do pobierania opłat za udzielanie danych teleadresowych radnych.

RL

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

GP

Zdjęcia


Czas pracy 2020. Planowanie, rozliczanie i ewidencja59.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Ecovis System Rewident Sp. z o.o.

Ecovis System Rewident Sp. z o.o. to niezawodny partner dostarczający kompleksowe rozwiązania z zakresu audytu, księgowości, doradztwa podatkowego oraz kadr i płac. Firma istnieje na polskim rynku od 1995 r.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama