REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybory samorządowe 2010 – czy możemy głosować w dowolnie wybranym miejscu?

REKLAMA


Już 21 listopada 2010 r. odbędą się wybory samorządowe, w których wybierać będziemy wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, oraz członków rad gmin, rad powiatów i sejmików wojewódzkich. Ale czy każdy będzie mógł zagłosować w wyborach samorządowych? Co w sytuacji gdy mieszkasz w innej miejscowości niż miejscowość, w której jesteś zameldowany na pobyt stały? Co jeśli akurat w tym dniu zaplanowałeś spędzenie czasu poza miejscem swojego zamieszkania lub zameldowania?

Oddanie głosu w wyborach samorządowych poza miejscem zameldowania na pobyt stały jest bardziej skomplikowane niż w wyborach prezydenckich. Przede wszystkim osoba udająca się w dniu tych wyborów do innej miejscowości, niż miejscowość jej stałego miejsca zamieszkania lub zameldowania na pobyt stały, nie będzie mogła zagłosować. Przepisy prawa nie przewidują bowiem możliwości uzyskania zaświadczenia o prawie do głosowania poza miejscem stałego zamieszkania, w dowolnie wybranym przez siebie lokalu wyborczym (tak jak ma to miejsce w wyborach Prezydenta RP). Inna jest również procedura dopisywania do tzw. spisów wyborców.

REKLAMA

REKLAMA

Czynne prawo wyborcze

Zgodnie z ustawą z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (tekst jednolity Dz. U. z 2010 r., Nr 176, poz. 1190, zwana dalej „Ustawą”) prawo do wybierania radnych ma polski obywatel, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat oraz stale zamieszkuje na obszarze działania tej rady (gminy, powiatów, województwa). Osoba ta nie może jednak głosować jeżeli prawomocnym orzeczeniem sądowym została ubezwłasnowolniona lub pozbawiona praw publicznych albo pozbawiona została praw wyborczych orzeczeniem Trybunału Stanu.  Te same kryteria obowiązują wyborców w wyborach wójta (burmistrza, prezydenta miasta).

Obywatel Unii Europejskiej niebędący obywatelem Polski, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat oraz stale zamieszkuje na obszarze działania danej rady i nie został pozbawiony prawa wybierania w państwie członkowskim Unii Europejskiej, którego jest obywatelem, może głosować wyłącznie w wyborach do rady gminy oraz w wyborach wójta (burmistrza, prezydenta miasta).

Zgodnie z powyższym, warunkiem mającym wpływ na to gdzie możemy zagłosować, jest miejsce stałego zamieszkania, które może być inne niż miejsca zameldowania na pobyt stały. Miejscem stałego zamieszkania jest bowiem miejscowość, w której osoba przebywa z zamiarem stałego pobytu, ale niekoniecznie jest tam zameldowana.

REKLAMA

Gdzie zatem głosujemy, czy w miejscu gdzie jesteśmy zameldowani na pobyt stały, czy w miejscu gdzie na stałe zamieszkujemy? Aby odpowiedzieć na to pytanie wskazać należy, iż osoby, które mogą oddać swój głos w wyborach samorządowych wpisywane są do spisu wyborców właściwego dla wyboru danej rady i mogą być wpisane tylko do jednego spisu wyborców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytaj także: Pełnomocnictwo do głosowania w wyborach samorządowych>>

Spis i rejestr wyborców

Do spisu wyborców wpisuje się z urzędu osoby, które są wpisane w stałym rejestrze wyborców prowadzonym przez gminę. Z kolei rejestr taki obejmuje obywateli polskich zameldowanych na pobyt stały na obszarze gminy, osoby które faktycznie zamieszkują stale na obszarze gminy i na swój wniosek zostały do rejestru wpisane, a także osoby nigdzie nie zamieszkujące, ale przebywające na obszarze gminy wpisane do rejestru również na swój wniosek.

Do stałego rejestru wyborców prowadzonego przez gminy wpisani są ponadto obywatele Unii Europejskiej, którzy zamieszkują na stałe na obszarze gminy, a wniosek o wpisanie do rejestru wyborców złożyli przed zarządzeniem wyborów.

W związku z powyższym w wyborach samorządowych swój głos można oddać w miejscowości, w której jest się wpisanym w rejestrze wyborców. Jeżeli osoba chce oddać swój głos w wyborach samorządowych w miejscowości, w której zamieszkuje na stałe, a nie jest w niej zameldowana na pobyt stały, musi uzyskać wcześniej wpis do rejestru wyborców. Nie ma możliwości uzyskania zaświadczenia pozwalającego głosować w dowolnym miejscu, jak ma to miejsce w przypadku wyborów prezydenckich.

Wniosek o wpis do rejestru wyborców składa się do właściwego ze względu na miejsce stałego zamieszkania urzędu gminy. We wniosku należy podać nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny PESEL i adres zamieszkania wyborcy oraz wskazać adres ostatniego zameldowania na pobyt stały poza obszarem gminy.

Decyzję o wpisaniu albo odmowie wpisania do rejestru wyborców wydaje wójt (burmistrz, prezydent miasta), w terminie 3 dni od daty wniesienia wniosku i niezwłocznie doręcza ją wnioskodawcy. Jeżeli decyzja jest odmowna wnioskodawca w terminie 3 dni od daty jej otrzymania może wnieś za pośrednictwem wójta (burmistrza, prezydenta miasta) skargę do właściwego miejscowo sądu rejonowego. Skargę wraz z aktami przekazuje się niezwłocznie do sądu, a ten rozpoznaje skargę w terminie 3 dni od jej doręczenia. Od postanowienia sądu o nieuznaniu skargi nie przysługuje już żaden środek zaskarżenia. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) może jednak sam uznać skargę za uzasadnioną i zmienić swoją decyzję.

Czytaj także: W 301 miejscowościach po jednym kandydacie na wójta i burmistrza>>

Jeżeli zatem ktoś chce złożyć wniosek o wpisanie go do rejestru wyborców powinien uczynić to niezwłocznie, bowiem w przypadku odmowy wpisu może zabraknąć czasu na skuteczne odwołanie się od decyzji. Zakładając, iż wniosek nasz jest zasadny i zostanie rozpoznany pozytywnie należałoby złożyć go najpóźniej we wtorek 16 listopada 2010 r. Wójt ma czas na jego rozpoznanie (3 dni), dopisanie wyborcy do rejestru wyborców i wpisanie do spisu wyborców, który to spis wyborców na dzień przed wyborami przekazuje się przewodniczącym obwodowych komisji wyborczych.

Należy przy tym wskazać, że obywatele Unii Europejskiej nie będący obywatelami polskimi, którzy nie są jeszcze wpisani do rejestru wyborców, nie mają już możliwości wpisania się do tego rejestru i uczestniczenia w wyborach samorządowych w dniu 21 listopada 2010 r. Mogą oni zostać bowiem wpisani do rejestru wyborców jeżeli złożą stosowny wniosek nie później niż 30 dni po zarządzeniu wyborów.

Podsumowując, zasadą jest, że wyborca może zagłosować w miejscu swojego zameldowania, chyba że został wpisany do rejestru wyborców w innej gminie. Jeżeli natomiast dany wyborca chce głosować w wyborach samorządowych w miejscu swojego stałego zamieszkania, a nie jest jeszcze tam wpisany do rejestru wyborców, powinien niezwłocznie złożyć we właściwej gminie wniosek o wpisanie go do rejestru wyborców.

Patrycja Dzięgielewska

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA