REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pożyczki z budżetu państwa dla jednostek samorządu

Małgorzata Michalska

REKLAMA

Od początku bieżącego roku obowiązuje nowe Rozporządzenie Ministra Finansów z 23 grudnia 2010 r. w sprawie pożyczek z budżetu państwa udzielanych jednostkom samorządu terytorialnego w ramach postępowań ostrożnościowych lub naprawczych.

Rozporządzenie w sprawie pożyczek z budżetu państwa udzielanych jednostkom samorządu terytorialnego w ramach postępowań ostrożnościowych lub naprawczych, ma swą podstawę prawną w art. 224 ust. 6 ustawy z 27.8.2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240, ze zm., dalej FinPublU).

REKLAMA

REKLAMA

Przedmiotowe rozporządzenie zanim weszło w życie w dniu 1.1.2011 r. było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z 30.3.2006 r. o takim samym tytule (DZ.U. z 2006 Nr 61, poz. 433). Rozporządzenie poprzedzające straciło moc zgodnie z art. 119 ust. 1 ustawy z 27.8.2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706 oraz z 2010 r. Nr 96, poz. 620, Nr 108, poz. 685, Nr 152, poz. 1020, Nr 161, poz. 1078 i Nr 226, poz. 1475 i Nr 238, poz. 1578).

Dokonane w projekcie rozporządzenia zmiany w stosunku do treści rozporządzenia poprzedzającego polegają głównie na:

1)    dostosowaniu brzmienia rozporządzenia do treści aktów prawnych regulujących problematykę finansów sektora jednostek samorządu terytorialnego (JST), które obowiązują po dniu 1.1.2011 r.,

REKLAMA

2)    uproszczeniu zakresu wniosku i przekazywanych przez wnioskodawcę dokumentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Celem rozporządzenia jest określenie m.in. szczegółowego zakresu danych zawartych we wniosku o udzielenie pożyczki, wykazu dokumentów dołączanych do wniosku oraz rodzajów i zakresu przyjmowanych przez Skarb Państwa zabezpieczeń.

Zgodnie z przedmiotowym rozporządzeniem wniosek o udzielenie pożyczki z budżetu państwa powinien zawierać:

1)    określenie wysokości pożyczki oraz proponowane terminy jej spłaty i wysokości rat, jak również uzasadnienie ubiegania się o jej udzielenie, w tym szczegółowe określenie przeznaczenia pożyczki;

2)    ogólne informacje o JST, obejmujące nazwę JST oraz siedzibę jej władz, dane osób uprawnionych do reprezentowania JST, a także nazwę banku i numer rachunku bankowego, na którym jest prowadzona obsługa budżetu wnioskodawcy.

Ponadto, rozporządzenie w sposób szczegółowy przedstawia wykaz niezbędnych dokumentów, które zainteresowana jednostka musi dołączyć do składanego wniosku. Na podstawie tychże dokumentów rozpatrujący przedmiotowy wniosek będzie miał możliwość m.in. dokonania oceny wniosku pod względem bieżącej i prognozowanej sytuacji ekonomiczno-finansowej jednostki. Dlatego też ważne jest aby dokumenty te były złożone w oryginale lub w postaci kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem.

W odróżnieniu od dotychczas stosowanych regulacji w przedmiotowym zakresie jednostki zostały zwolnione z przekazywania wraz z wnioskiem niektórych dokumentów w formie papierowej. Dotyczy to:

-   sprawozdań rocznych z wykonania budżetu JST za okres 3 lat poprzedzających rok budżetowy, w którym jest składany wniosek, w zakresie dotyczącym dochodów, wydatków, nadwyżki/deficytu, należności i zobowiązań,

-   sprawozdań kwartalnych z wykonania budżetu JST, sporządzonych w roku budżetowym, w którym jest składany wniosek, w zakresie dotyczącym dochodów, wydatków, nadwyżki/deficytu, należności i zobowiązań, o ile są dostępne w czasie składania wniosku.

Czytaj także: Jak samorządy mogą przygotowywać się do nowej perspektywy finansowej>>

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 3.2.2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 20, poz. 103), oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z 4.3.2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. Nr 43, poz. 247) informacje, o których mowa powyżej, trafiają w postaci elektronicznej za pośrednictwem RIO do Ministerstwa Finansów. Wtórne ich przekazywanie przez JST przy okazji składania wniosku o pożyczkę jest po prostu zbędne.

Począwszy od 1.1.2011 r. JST składające wniosek w sprawie pożyczki z budżetu państwa w ramach postępowań ostrożnościowych lub naprawczych muszą załączyć następujące dokumenty:

1)    uchwałę w sprawie przyjęcia programu postępowania ostrożnościowego lub naprawczego,

2)    uchwałę w sprawie zaciągnięcia pożyczki z budżetu państwa,

3)    aktualną uchwałę budżetową na rok, w którym jest  składany wniosek, wraz z załącznikami, jeśli do dnia złożenia wniosku nie została ona ogłoszona we właściwym wojewódzkim dzienniku urzędowym, albo informacje o właściwych dziennikach wojewódzkich, w których uchwała budżetowa wraz ze zmianami została ogłoszona,

4)    program postępowania ostrożnościowego lub naprawczego oraz:

a)    analizę stanu finansów JST,

b)    plan przedsięwzięć ostrożnościowych lub naprawczych, wraz z harmonogramem ich wprowadzania,

c)    przewidywane efekty finansowe poszczególnych przedsięwzięć ostrożnościowych lub naprawczych, wraz z określeniem metodologii ich obliczania,

d)    uzasadnienie podejmowanych działań w ramach postępowania ostrożnościowego lub naprawczego — jeżeli nie są zawarte w programie ostrożnościowym lub naprawczym.

5)    uchwałę w sprawie wieloletniej prognozy finansowej JST z uwzględnieniem wnioskowanej do zaciągnięcia pożyczki z budżetu państwa, obejmującą okres zwrotu pożyczki,

6)    ostatnio sporządzoną informację o stanie mienia komunalnego JST;

7)    opinie regionalnej izby obrachunkowej (RIO) o przedkładanych przez organ wykonawczy JST sprawozdaniach z wykonania budżetu wraz z informacjami o stanie mienia JST i objaśnieniami, za okres 3 lat poprzedzających rok budżetowy, w którym jest składany wniosek, przy czym za rok bezpośrednio poprzedzający, jeżeli jest dostępna w czasie składania wniosku,

8)    opinię RIO o przedłożonej przez organ wykonawczy JST informacji o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze roku budżetowego, w którym jest składany wniosek, jeżeli jest dostępna w czasie składania wniosku,

9)    opinię RIO o możliwości sfinansowania deficytu budżetowego, dotyczącą roku budżetowego, w którym jest składany wniosek, oraz kolejnego roku, jeżeli opinia taka jest dostępna w czasie składania wniosku,

10)    aktualną opinię RIO o projekcie uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej;

11)    opinię RIO w sprawie prawidłowości planowanej kwoty długu JST wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań, o której mowa w art. 226 ust. 1 pkt 6 FinPublU, jeżeli opinia taka jest dostępna w czasie składania wniosku,

12)    opinię RIO o możliwości spłaty pożyczki z budżetu państwa,

13)    opinię RIO o przedłożonym przez organ wykonawczy JST projekcie uchwały budżetowej, dotyczącą roku budżetowego, w którym jest składany wniosek, oraz kolejnego roku, jeżeli opinia taka jest dostępna w czasie składania,

14)    oświadczenie wnioskodawcy o aktualnym zadłużeniu, obciążeniach na majątku trwałym oraz o toczących się postępowaniach sądowych i administracyjnych, mogących mieć wpływ na sytuację finansową JST,

15)    oświadczenie wnioskodawcy o wywiązywaniu się JST ze spłaty zobowiązań finansowych lub o zmianie warunków spłaty tych zobowiązań,

16)    wykaz aktualnych zobowiązań wnioskodawcy z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz wyemitowanych obligacji, wraz z harmonogramem ich spłaty i wysokością oprocentowania, oraz zobowiązań długoterminowych będących konsekwencją zawartych umów o wykup wierzytelności,

17)    zaświadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, dotyczące stanu płatności składek na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych i na Fundusz Pracy oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne,

18)    opinię wojewody o przedsięwzięciach proponowanych do realizacji przez JST w ramach postępowania ostrożnościowego lub naprawczego w zakresie zgodności z prawem proponowanych działań ostrożnościowych lub naprawczych,

19)    dokumenty potwierdzające uzgodnienia zawarte z wierzycielami JST,

20)    raport RIO o stanie gospodarki finansowej JST,

21)    propozycje zabezpieczeń spłaty pożyczki, zgodnie z przedmiotowym rozporządzeniem,

22)    opis działań podjętych przez wnioskodawcę w celu pozyskania środków finansowych, innych niż pożyczka z budżetu państwa, oraz ewentualnych trudności w ich pozyskaniu,

23)    oświadczenie wnioskodawcy o prawdziwości danych i informacji podanych przez wnioskodawcę we wniosku i załączonych dokumentach.

Czytaj także: Pożyczki dla samorządów na realizację programu rozwoju obszarów wiejskich>>

Analogicznie do rozwiązań stosowanych do końca 2010 roku rozporządzenie to określa rodzaje i zakres przyjmowanych przez Skarb Państwa zabezpieczeń.

Zabezpieczeniem wierzytelności z tytułu umowy pożyczki mogą być weksle własne in blanco lub akt notarialny o poddaniu się egzekucji w trybie art 777 §1 pkt 5 ustawy z 17.11.1964 r. – Kodeks Postępowania Cywilnego (Dz.U. Nr 43, poz. 296 ze zm.). Zabezpieczenie to musi obejmować co najmniej 100% kwoty wierzytelności z tytułu umowy pożyczki. W porównaniu z obowiązującym uprzednio rozporządzeniem zrezygnowano z przepisu, który dopuszczał w uzasadnionych przypadkach uzgodnienia przez strony innych form zabezpieczeń.

Ze względu na zmianę przepisów prawa w zakresie nazewnictwa opinii RIO, którą JST jest zobowiązane do złożenia wraz z przedmiotowym wnioskiem, wprowadzono dodatkowy przepis informujący, że do wniosków składanych w 2011 r. oraz 2012 r. JST powinny dodatkowo załączyć opinie RIO na temat przekładanych przez organ wykonawczy JST sprawozdań z wykonania budżetu, sporządzone odpowiednio za lata 2008 i 20009 lub za rok 2009.

Podstawa prawna:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW w sprawie pożyczek z budżetu państwa udzielanych jednostkom samorządu terytorialnego w ramach postępowań ostrożnościowych lub naprawczych (Dz.U. z 2010 r. Nr 257, Poz. 1730).

Małgorzata Michalska

samorzad.infor.pl

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

REKLAMA

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

REKLAMA

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA