REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pożyczki z budżetu państwa dla jednostek samorządu

Małgorzata Michalska

REKLAMA

Od początku bieżącego roku obowiązuje nowe Rozporządzenie Ministra Finansów z 23 grudnia 2010 r. w sprawie pożyczek z budżetu państwa udzielanych jednostkom samorządu terytorialnego w ramach postępowań ostrożnościowych lub naprawczych.

Rozporządzenie w sprawie pożyczek z budżetu państwa udzielanych jednostkom samorządu terytorialnego w ramach postępowań ostrożnościowych lub naprawczych, ma swą podstawę prawną w art. 224 ust. 6 ustawy z 27.8.2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240, ze zm., dalej FinPublU).

REKLAMA

REKLAMA

Przedmiotowe rozporządzenie zanim weszło w życie w dniu 1.1.2011 r. było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z 30.3.2006 r. o takim samym tytule (DZ.U. z 2006 Nr 61, poz. 433). Rozporządzenie poprzedzające straciło moc zgodnie z art. 119 ust. 1 ustawy z 27.8.2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706 oraz z 2010 r. Nr 96, poz. 620, Nr 108, poz. 685, Nr 152, poz. 1020, Nr 161, poz. 1078 i Nr 226, poz. 1475 i Nr 238, poz. 1578).

Dokonane w projekcie rozporządzenia zmiany w stosunku do treści rozporządzenia poprzedzającego polegają głównie na:

1)    dostosowaniu brzmienia rozporządzenia do treści aktów prawnych regulujących problematykę finansów sektora jednostek samorządu terytorialnego (JST), które obowiązują po dniu 1.1.2011 r.,

REKLAMA

2)    uproszczeniu zakresu wniosku i przekazywanych przez wnioskodawcę dokumentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Celem rozporządzenia jest określenie m.in. szczegółowego zakresu danych zawartych we wniosku o udzielenie pożyczki, wykazu dokumentów dołączanych do wniosku oraz rodzajów i zakresu przyjmowanych przez Skarb Państwa zabezpieczeń.

Zgodnie z przedmiotowym rozporządzeniem wniosek o udzielenie pożyczki z budżetu państwa powinien zawierać:

1)    określenie wysokości pożyczki oraz proponowane terminy jej spłaty i wysokości rat, jak również uzasadnienie ubiegania się o jej udzielenie, w tym szczegółowe określenie przeznaczenia pożyczki;

2)    ogólne informacje o JST, obejmujące nazwę JST oraz siedzibę jej władz, dane osób uprawnionych do reprezentowania JST, a także nazwę banku i numer rachunku bankowego, na którym jest prowadzona obsługa budżetu wnioskodawcy.

Ponadto, rozporządzenie w sposób szczegółowy przedstawia wykaz niezbędnych dokumentów, które zainteresowana jednostka musi dołączyć do składanego wniosku. Na podstawie tychże dokumentów rozpatrujący przedmiotowy wniosek będzie miał możliwość m.in. dokonania oceny wniosku pod względem bieżącej i prognozowanej sytuacji ekonomiczno-finansowej jednostki. Dlatego też ważne jest aby dokumenty te były złożone w oryginale lub w postaci kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem.

W odróżnieniu od dotychczas stosowanych regulacji w przedmiotowym zakresie jednostki zostały zwolnione z przekazywania wraz z wnioskiem niektórych dokumentów w formie papierowej. Dotyczy to:

-   sprawozdań rocznych z wykonania budżetu JST za okres 3 lat poprzedzających rok budżetowy, w którym jest składany wniosek, w zakresie dotyczącym dochodów, wydatków, nadwyżki/deficytu, należności i zobowiązań,

-   sprawozdań kwartalnych z wykonania budżetu JST, sporządzonych w roku budżetowym, w którym jest składany wniosek, w zakresie dotyczącym dochodów, wydatków, nadwyżki/deficytu, należności i zobowiązań, o ile są dostępne w czasie składania wniosku.

Czytaj także: Jak samorządy mogą przygotowywać się do nowej perspektywy finansowej>>

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 3.2.2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 20, poz. 103), oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z 4.3.2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. Nr 43, poz. 247) informacje, o których mowa powyżej, trafiają w postaci elektronicznej za pośrednictwem RIO do Ministerstwa Finansów. Wtórne ich przekazywanie przez JST przy okazji składania wniosku o pożyczkę jest po prostu zbędne.

Począwszy od 1.1.2011 r. JST składające wniosek w sprawie pożyczki z budżetu państwa w ramach postępowań ostrożnościowych lub naprawczych muszą załączyć następujące dokumenty:

1)    uchwałę w sprawie przyjęcia programu postępowania ostrożnościowego lub naprawczego,

2)    uchwałę w sprawie zaciągnięcia pożyczki z budżetu państwa,

3)    aktualną uchwałę budżetową na rok, w którym jest  składany wniosek, wraz z załącznikami, jeśli do dnia złożenia wniosku nie została ona ogłoszona we właściwym wojewódzkim dzienniku urzędowym, albo informacje o właściwych dziennikach wojewódzkich, w których uchwała budżetowa wraz ze zmianami została ogłoszona,

4)    program postępowania ostrożnościowego lub naprawczego oraz:

a)    analizę stanu finansów JST,

b)    plan przedsięwzięć ostrożnościowych lub naprawczych, wraz z harmonogramem ich wprowadzania,

c)    przewidywane efekty finansowe poszczególnych przedsięwzięć ostrożnościowych lub naprawczych, wraz z określeniem metodologii ich obliczania,

d)    uzasadnienie podejmowanych działań w ramach postępowania ostrożnościowego lub naprawczego — jeżeli nie są zawarte w programie ostrożnościowym lub naprawczym.

5)    uchwałę w sprawie wieloletniej prognozy finansowej JST z uwzględnieniem wnioskowanej do zaciągnięcia pożyczki z budżetu państwa, obejmującą okres zwrotu pożyczki,

6)    ostatnio sporządzoną informację o stanie mienia komunalnego JST;

7)    opinie regionalnej izby obrachunkowej (RIO) o przedkładanych przez organ wykonawczy JST sprawozdaniach z wykonania budżetu wraz z informacjami o stanie mienia JST i objaśnieniami, za okres 3 lat poprzedzających rok budżetowy, w którym jest składany wniosek, przy czym za rok bezpośrednio poprzedzający, jeżeli jest dostępna w czasie składania wniosku,

8)    opinię RIO o przedłożonej przez organ wykonawczy JST informacji o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze roku budżetowego, w którym jest składany wniosek, jeżeli jest dostępna w czasie składania wniosku,

9)    opinię RIO o możliwości sfinansowania deficytu budżetowego, dotyczącą roku budżetowego, w którym jest składany wniosek, oraz kolejnego roku, jeżeli opinia taka jest dostępna w czasie składania wniosku,

10)    aktualną opinię RIO o projekcie uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej;

11)    opinię RIO w sprawie prawidłowości planowanej kwoty długu JST wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań, o której mowa w art. 226 ust. 1 pkt 6 FinPublU, jeżeli opinia taka jest dostępna w czasie składania wniosku,

12)    opinię RIO o możliwości spłaty pożyczki z budżetu państwa,

13)    opinię RIO o przedłożonym przez organ wykonawczy JST projekcie uchwały budżetowej, dotyczącą roku budżetowego, w którym jest składany wniosek, oraz kolejnego roku, jeżeli opinia taka jest dostępna w czasie składania,

14)    oświadczenie wnioskodawcy o aktualnym zadłużeniu, obciążeniach na majątku trwałym oraz o toczących się postępowaniach sądowych i administracyjnych, mogących mieć wpływ na sytuację finansową JST,

15)    oświadczenie wnioskodawcy o wywiązywaniu się JST ze spłaty zobowiązań finansowych lub o zmianie warunków spłaty tych zobowiązań,

16)    wykaz aktualnych zobowiązań wnioskodawcy z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz wyemitowanych obligacji, wraz z harmonogramem ich spłaty i wysokością oprocentowania, oraz zobowiązań długoterminowych będących konsekwencją zawartych umów o wykup wierzytelności,

17)    zaświadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, dotyczące stanu płatności składek na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych i na Fundusz Pracy oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne,

18)    opinię wojewody o przedsięwzięciach proponowanych do realizacji przez JST w ramach postępowania ostrożnościowego lub naprawczego w zakresie zgodności z prawem proponowanych działań ostrożnościowych lub naprawczych,

19)    dokumenty potwierdzające uzgodnienia zawarte z wierzycielami JST,

20)    raport RIO o stanie gospodarki finansowej JST,

21)    propozycje zabezpieczeń spłaty pożyczki, zgodnie z przedmiotowym rozporządzeniem,

22)    opis działań podjętych przez wnioskodawcę w celu pozyskania środków finansowych, innych niż pożyczka z budżetu państwa, oraz ewentualnych trudności w ich pozyskaniu,

23)    oświadczenie wnioskodawcy o prawdziwości danych i informacji podanych przez wnioskodawcę we wniosku i załączonych dokumentach.

Czytaj także: Pożyczki dla samorządów na realizację programu rozwoju obszarów wiejskich>>

Analogicznie do rozwiązań stosowanych do końca 2010 roku rozporządzenie to określa rodzaje i zakres przyjmowanych przez Skarb Państwa zabezpieczeń.

Zabezpieczeniem wierzytelności z tytułu umowy pożyczki mogą być weksle własne in blanco lub akt notarialny o poddaniu się egzekucji w trybie art 777 §1 pkt 5 ustawy z 17.11.1964 r. – Kodeks Postępowania Cywilnego (Dz.U. Nr 43, poz. 296 ze zm.). Zabezpieczenie to musi obejmować co najmniej 100% kwoty wierzytelności z tytułu umowy pożyczki. W porównaniu z obowiązującym uprzednio rozporządzeniem zrezygnowano z przepisu, który dopuszczał w uzasadnionych przypadkach uzgodnienia przez strony innych form zabezpieczeń.

Ze względu na zmianę przepisów prawa w zakresie nazewnictwa opinii RIO, którą JST jest zobowiązane do złożenia wraz z przedmiotowym wnioskiem, wprowadzono dodatkowy przepis informujący, że do wniosków składanych w 2011 r. oraz 2012 r. JST powinny dodatkowo załączyć opinie RIO na temat przekładanych przez organ wykonawczy JST sprawozdań z wykonania budżetu, sporządzone odpowiednio za lata 2008 i 20009 lub za rok 2009.

Podstawa prawna:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW w sprawie pożyczek z budżetu państwa udzielanych jednostkom samorządu terytorialnego w ramach postępowań ostrożnościowych lub naprawczych (Dz.U. z 2010 r. Nr 257, Poz. 1730).

Małgorzata Michalska

samorzad.infor.pl

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA