Zakres kompetencji jednostki jako organizatora instytucji kultury
REKLAMA
Zgodnie z ustawą z 25 października 1991r. r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, organizatorami, obok ministrów i kierowników urzędów centralnych, są jednostki samorządu terytorialnego.
REKLAMA
W przypadku tych jednostek samorządu terytorialnego jako organizatorów, którzy jednocześnie są odrębnymi osobami prawnymi, poszczególne kompetencje organizatora powinny być wykonywane przez organy danej jednostki (gminy, powiatu, województwa), zgodnie z zasadami jej funkcjonowania i zadaniami jej organów określonymi w odpowiedniej ustawie ustrojowej (tj. ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym i ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa).
Zobacz serwis: Organizacja
REKLAMA
Każda z ww. ustaw ustrojowych zawiera przepisy określające zasady współdziałania i podziału kompetencji pomiędzy organami jednostki samorządu terytorialnego, jak i szczegółowe katalogi zadań przypisanych organowi stanowiącemu i wykonawczemu jednostki.
Regulacje te rozdzielają kompetencje stanowiące i kontrolne (przypisane w danym przypadku radzie gminy) od kompetencji wykonawczych związanych z kierowaniem bieżącymi sprawami gminy, zarządzaniem jej mieniem i reprezentowanej jednostki na zewnątrz (przypisanych wójtowi, burmistrzowi albo prezydentowi miasta).
Analogiczny rozdział kompetencji występuje na poziomie organów powiatu i województwa, ze stosownym jego dostosowaniem do kolegialnego charakteru organów wykonawczych tych jednostek oraz odpowiednią pozycją ustrojową przewodniczących zarządów (tj. starosty i marszałka województwa).
Zakres kompetencji
Ustawy ustrojowe przewidują m.in. do wyłącznej kompetencji organu stanowiącego podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych jednostki samorządu terytorialnego dotyczących:
• tworzenia,
• przekształcania i
• likwidowania samorządowych jednostek organizacyjnych oraz
• wyposażania ich w majątek,
a zatem także samorządowych instytucji kultury.
Tym samym przepisy ustrojowe przesądzają, że kompetencje organizatora w zakresie utworzenia instytucji kultury, jak i nadania jej statutu, powinien realizować w odpowiedniej formie organ stanowiący jednostki (rada gminy, rada powiatu albo sejmik województwa).
Z kolei kompetencje organizatora dotyczące opiniowania regulaminu organizacyjnego instytucji kultury należałoby odnosić do zadań organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego. Temu bowiem organowi przyznano ustrojowe zadania, zarówno we wspominanym już zakresie reprezentowania jednostki i kierowania jej bieżącymi sprawami, jak i w zakresie zwierzchnictwa służbowego w stosunku do kierowników samorządowych jednostek organizacyjnych czy kreowania wewnętrznej struktury jednostek organizacyjnych.
Masz problem? Podyskutuj na Forum.
Uzasadnionym zatem pozostaje, aby to organ wykonawczy organizatora opiniował nadawany przez dyrektora instytucji regulamin organizacyjny tj. akt, którego materią ma być ustalenie komórek organizacyjnych i stanowisk w instytucji oraz określenie zakresu ich działania i wzajemnych relacji pomiędzy nimi.
Podstawa prawna:
• Ustawa z 25 października 1991r. r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. Nr 13, poz. 123, ze zm.).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.