Raport o stanie gminy na ostatniej prostej

REKLAMA
REKLAMA
To już ostatni moment na przygotowanie i przedłożenie radzie raportu o stanie gminy. Termin mija 31 maja. Jego dochowanie jest konieczne dla uzyskania przez wójta wotum zaufania. Warto prześledzić, co musi zawierać taki dokument, oraz jaka jest procedura jego opracowania i przyjęcia.
Czym jest raport o stanie gminy?
Raport o stanie gminy jest narzędziem o charakterze kontrolnym wobec organu wykonawczego. Ma na celu zapewnienie większej przejrzystość działania wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Obowiązek przedstawienia radzie gminy corocznego raportu wynika z art. 28aa ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.). Regulacja ta skupia się jednak głównie na aspektach proceduralnych rozpatrywania samego dokumentu – w minimalnym stopniu odnosząc się do jego treści. Pozostawia to pewną dowolność, która może zostać ograniczona uchwałą rady gminy, określającą szczegółowe wymagania względem omawianego dokumentu.
REKLAMA
Treść raportu
W ustawie zapisano jedynie, że raport ma obejmować „podsumowanie działalności wójta w roku poprzednim – w szczególności realizację polityk, programów i strategii, uchwał rady gminy i budżetu obywatelskiego”. Ostateczna zawartość dokumentu oraz szczegółowość zamieszczonych tam informacji będzie jednak zależała od decyzji organu wykonawczego – z jednym jednakże wyjątkiem: rada gminy posiada bowiem uprawnienie do określenia w drodze uchwały szczegółowych wymogów dotyczących raportu. Wydaje się, że warto skorzystać z tego uprawnienia, aby upewnić się, iż tworzony dokument nie będzie przedstawiał jedynie sukcesów wójta i jego administracji, ale ukazywał rzetelny obraz stanu gminy – zawierając także kwestie, których nie udało się w danym roku rozwiązać.
Przykładowo – w raporcie, podczas informowania o zrealizowanych projektach współfinansowanych ze środków zewnętrznych, warto byłoby podać, ile ogółem gmina złożyła wniosków. Pokaże to, ile z nich nie otrzymało wsparcia i jak efektywne były działania urzędu w tym zakresie.
Istnieje szereg wytycznych opracowanych przez różne podmioty i autorów na temat konstrukcji raportu oraz tego, co należałoby ująć w jego treści.
(...)
Fragment artykułu pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Czytaj więcej w INFORLEX Administracja > > >
Rafał Frankiewicz
art. 271 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 1530; ost. zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 39)
art. 28aa ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 1465; ost. zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 1940)
REKLAMA
REKLAMA