REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawa niepełnosprawnych wyborców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Małek
niepełnosprawność, wózek inwalidzki, niepełnosprawny, chory/ fot. Fotolia
niepełnosprawność, wózek inwalidzki, niepełnosprawny, chory/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Niepełnosprawny wyborca jest uprawniony do licznych udogodnień, które mają umożliwić mu oddanie ważnego głosu w wyborach. W ostatnich latach prawo wyborcze uległo w tym temacie istotnym zmianom, które warto przeanalizować.

Głosowanie korespondencyjne

Po ostatniej nowelizacji uprawnienie do głosowania korespondencyjnego – czyli za pomocą pakietu wyborczego wysyłanego do wyborcy pocztą – zostało rozszerzone na wszystkich wyborców. Jednak w wyborach samorządowych (do organów stanowiących i w wyborach wójta) głosować korespondencyjnie mogą wciąż tylko osoby niepełnosprawne w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Z uprawnienia do głosowania korespondencyjnego nie mogą skorzystać jedynie osoby przebywające w tzw. odrębnych obwodach głosowania, czyli np. szpitalach lub więzieniach, a także załoga  i pasażerowie polskich statków morskich, jeśli utworzono na nich obwód głosowania.

REKLAMA

REKLAMA

Głosowanie korespondencyjne polega na wypełnieniu karty wyborczej otrzymanej w pakiecie wyborczym oraz wysłanie jej w kopercie zwrotnej do gminy, z której wyborca otrzymał pakiet. Chęć głosowania takim sposobem należy zgłosić wójtowi lub konsulowi (osoby przebywające za granicą) najpóźniej do piętnastego dnia przed dniem wyborów. Można to zrobić ustnie, pisemnie, telefaksem lub drogą elektroniczną. Takie zgłoszenie powinno zawierać imiona, nazwisko, imię ojca, numer PESEL, oznaczenie wyborów, adres, na który ma być wysłany pakiet wyborczy lub deklarację odbioru osobistego oraz, w wyborach samorządowych, kopię aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. Do zgłoszenia można również dołączyć żądanie dodania do pakietu nakładki na kartę do głosowanie sporządzonej w alfabecie Braille’a. Jeśli zgłoszenie nie będzie zawierało którejś z informacji, wójt wezwie do usunięcia braków formalnych w terminie trzech dni. Po tym terminie zgłoszenie pozostawia się bez rozpoznania. Wyborca mieszkający w kraju powinien otrzymać pakiet najpóźniej na siedem dni przed dniem wyborów, wypełnić kartę zgodnie z instrukcją i odesłać w kopercie zwrotnej do właściwej komisji obwodowej. W dniu i godzinach głosowania koperty dostarcza się do komisji, wyjmuje z nich i karty i wrzuca do urny wyborczej.

Polecamy serwis: Organizacja

Głosowanie przez pełnomocnika

Osoba z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym lub znacznym, a także osoba, która ukończyła siedemdziesiąt pięć lat może udzielić innej osobie pełnomocnictwa do oddania głosu w wyborach w jej imieniu. Nie jest to możliwe jedynie w przypadku, kiedy dana osoba niepełnosprawna przebywa w instytucji, w której utworzono odrębny obwód głosowania. Pełnomocnictwo może być udzielone osobie, która jest ujęta w rejestrze wyborców w tej samej gminie, co osoba udzielająca pełnomocnictwa lub też osobie posiadającej zaświadczenie o prawie do głosowania. Jednej osobie może zostać udzielone tylko jedno pełnomocnictwo, z wyjątkiem sytuacji, gdy druga osoba udzielająca pełnomocnictwa byłaby wstępnym, zstępnym, bratem, siostrą, małżonkiem, osobą przysposobioną czy też znajdującą się pod opieką lub kuratelą pełnomocnika. Pełnomocnikiem nie może być członek komisji obwodowej z danego obwodu głosowania, mąż zaufania ani kandydat w wyborach. Akt pełnomocnictwa sporządza się przed wójtem lub uprawnionym przez niego urzędnikiem na wniosek złożony najpóźniej w dziewiątym dniu przed dniem wyborów. Wniosek powinien zawierać imiona, nazwisko, imię ojca, PESEL, adres zamieszkania osoby udzielającej pełnomocnictwa, adres pełnomocnika oraz oznaczenie wyborów. Akt pełnomocnictwa sporządza się w trzech kopiach: jednej dla pełnomocnika, jednej dla mocodawcy i jednej dla urzędu gminy. Jeśli wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa zawiera wady formalne, wójt wzywa do ich usunięcia w terminie trzech dni. Po upływie tego terminu wójt odmawia sporządzenia aktu. Jeśli pełnomocnictwo wygaśnie lub zostanie cofnięte przed dniem wyborów, pełnomocnik nie może oddać głosu w imieniu osoby udzielającej pełnomocnictwa. Wygaśnięcie pełnomocnictwa następuje w wyniku śmierci pełnomocnika lub mocodawcy albo utraty czynnego prawa wyborczego przez któregoś z nich.

REKLAMA

Prawo do informacji

Oprócz wymienionych wyżej form głosowania wyborca niepełnosprawny wpisany do rejestru w danej gminie ma prawo do uzyskania informacji o:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

właściwym dla siebie okręgu wyborczym i obwodzie głosowania;
lokalach wyborczych znajdujących się najbliżej miejsca zamieszkania wyborcy w tym o lokalach dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych;
warunkach dopisania wyborcy do wybranego przez niego spisu wyborców;
terminie i godzinach głosowania;
zarejestrowanych komitetach, kandydatach oraz listach kandydatów;
warunkach i formach głosowania.

Państwowa Komisja Wyborcza zamieszcza informacje o uprawnieniach przysługujących osobom niepełnosprawnym w formie uwzględniającej różne rodzaje niepełnosprawności na prowadzonym przez siebie portalu internetowym. Tworzy też materiały informacyjne sporządzone w alfabecie Braille’a i wydaje je zainteresowanym na ich żądanie.

Wszelkie obwieszczenia w lokalu wyborczym, poza nim, jak i wyniki głosowania powinny być umieszczone w miejscu dostępnym dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Na prośbę osoby niepełnosprawnej członek komisji powinien ustnie udzielić jej informacji na temat zarejestrowanych komitetów wyborczych, kandydatów oraz list kandydatów.

Osoby niepełnosprawne mogą także głosować przy użyciu nakładek do głosowania sporządzonych w alfabecie Braille’a lub też skorzystać przy oddawaniu głosu z pomocy innej osoby niebędącej członkiem komisji ani mężem zaufania.

Podstawa prawna:

Kodeks wyborczy (ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r., Dz. U. nr 21 poz. 112 z późn. zm.)

Zobacz również: Sporządzanie spisu wyborców jako obowiązek gminy

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA