REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawa niepełnosprawnych wyborców

Monika Małek
niepełnosprawność, wózek inwalidzki, niepełnosprawny, chory/ fot. Fotolia
niepełnosprawność, wózek inwalidzki, niepełnosprawny, chory/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Niepełnosprawny wyborca jest uprawniony do licznych udogodnień, które mają umożliwić mu oddanie ważnego głosu w wyborach. W ostatnich latach prawo wyborcze uległo w tym temacie istotnym zmianom, które warto przeanalizować.

Głosowanie korespondencyjne

Po ostatniej nowelizacji uprawnienie do głosowania korespondencyjnego – czyli za pomocą pakietu wyborczego wysyłanego do wyborcy pocztą – zostało rozszerzone na wszystkich wyborców. Jednak w wyborach samorządowych (do organów stanowiących i w wyborach wójta) głosować korespondencyjnie mogą wciąż tylko osoby niepełnosprawne w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Z uprawnienia do głosowania korespondencyjnego nie mogą skorzystać jedynie osoby przebywające w tzw. odrębnych obwodach głosowania, czyli np. szpitalach lub więzieniach, a także załoga  i pasażerowie polskich statków morskich, jeśli utworzono na nich obwód głosowania.

REKLAMA

REKLAMA

Głosowanie korespondencyjne polega na wypełnieniu karty wyborczej otrzymanej w pakiecie wyborczym oraz wysłanie jej w kopercie zwrotnej do gminy, z której wyborca otrzymał pakiet. Chęć głosowania takim sposobem należy zgłosić wójtowi lub konsulowi (osoby przebywające za granicą) najpóźniej do piętnastego dnia przed dniem wyborów. Można to zrobić ustnie, pisemnie, telefaksem lub drogą elektroniczną. Takie zgłoszenie powinno zawierać imiona, nazwisko, imię ojca, numer PESEL, oznaczenie wyborów, adres, na który ma być wysłany pakiet wyborczy lub deklarację odbioru osobistego oraz, w wyborach samorządowych, kopię aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. Do zgłoszenia można również dołączyć żądanie dodania do pakietu nakładki na kartę do głosowanie sporządzonej w alfabecie Braille’a. Jeśli zgłoszenie nie będzie zawierało którejś z informacji, wójt wezwie do usunięcia braków formalnych w terminie trzech dni. Po tym terminie zgłoszenie pozostawia się bez rozpoznania. Wyborca mieszkający w kraju powinien otrzymać pakiet najpóźniej na siedem dni przed dniem wyborów, wypełnić kartę zgodnie z instrukcją i odesłać w kopercie zwrotnej do właściwej komisji obwodowej. W dniu i godzinach głosowania koperty dostarcza się do komisji, wyjmuje z nich i karty i wrzuca do urny wyborczej.

Polecamy serwis: Organizacja

Głosowanie przez pełnomocnika

Osoba z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym lub znacznym, a także osoba, która ukończyła siedemdziesiąt pięć lat może udzielić innej osobie pełnomocnictwa do oddania głosu w wyborach w jej imieniu. Nie jest to możliwe jedynie w przypadku, kiedy dana osoba niepełnosprawna przebywa w instytucji, w której utworzono odrębny obwód głosowania. Pełnomocnictwo może być udzielone osobie, która jest ujęta w rejestrze wyborców w tej samej gminie, co osoba udzielająca pełnomocnictwa lub też osobie posiadającej zaświadczenie o prawie do głosowania. Jednej osobie może zostać udzielone tylko jedno pełnomocnictwo, z wyjątkiem sytuacji, gdy druga osoba udzielająca pełnomocnictwa byłaby wstępnym, zstępnym, bratem, siostrą, małżonkiem, osobą przysposobioną czy też znajdującą się pod opieką lub kuratelą pełnomocnika. Pełnomocnikiem nie może być członek komisji obwodowej z danego obwodu głosowania, mąż zaufania ani kandydat w wyborach. Akt pełnomocnictwa sporządza się przed wójtem lub uprawnionym przez niego urzędnikiem na wniosek złożony najpóźniej w dziewiątym dniu przed dniem wyborów. Wniosek powinien zawierać imiona, nazwisko, imię ojca, PESEL, adres zamieszkania osoby udzielającej pełnomocnictwa, adres pełnomocnika oraz oznaczenie wyborów. Akt pełnomocnictwa sporządza się w trzech kopiach: jednej dla pełnomocnika, jednej dla mocodawcy i jednej dla urzędu gminy. Jeśli wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa zawiera wady formalne, wójt wzywa do ich usunięcia w terminie trzech dni. Po upływie tego terminu wójt odmawia sporządzenia aktu. Jeśli pełnomocnictwo wygaśnie lub zostanie cofnięte przed dniem wyborów, pełnomocnik nie może oddać głosu w imieniu osoby udzielającej pełnomocnictwa. Wygaśnięcie pełnomocnictwa następuje w wyniku śmierci pełnomocnika lub mocodawcy albo utraty czynnego prawa wyborczego przez któregoś z nich.

REKLAMA

Prawo do informacji

Oprócz wymienionych wyżej form głosowania wyborca niepełnosprawny wpisany do rejestru w danej gminie ma prawo do uzyskania informacji o:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

właściwym dla siebie okręgu wyborczym i obwodzie głosowania;
lokalach wyborczych znajdujących się najbliżej miejsca zamieszkania wyborcy w tym o lokalach dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych;
warunkach dopisania wyborcy do wybranego przez niego spisu wyborców;
terminie i godzinach głosowania;
zarejestrowanych komitetach, kandydatach oraz listach kandydatów;
warunkach i formach głosowania.

Państwowa Komisja Wyborcza zamieszcza informacje o uprawnieniach przysługujących osobom niepełnosprawnym w formie uwzględniającej różne rodzaje niepełnosprawności na prowadzonym przez siebie portalu internetowym. Tworzy też materiały informacyjne sporządzone w alfabecie Braille’a i wydaje je zainteresowanym na ich żądanie.

Wszelkie obwieszczenia w lokalu wyborczym, poza nim, jak i wyniki głosowania powinny być umieszczone w miejscu dostępnym dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Na prośbę osoby niepełnosprawnej członek komisji powinien ustnie udzielić jej informacji na temat zarejestrowanych komitetów wyborczych, kandydatów oraz list kandydatów.

Osoby niepełnosprawne mogą także głosować przy użyciu nakładek do głosowania sporządzonych w alfabecie Braille’a lub też skorzystać przy oddawaniu głosu z pomocy innej osoby niebędącej członkiem komisji ani mężem zaufania.

Podstawa prawna:

Kodeks wyborczy (ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r., Dz. U. nr 21 poz. 112 z późn. zm.)

Zobacz również: Sporządzanie spisu wyborców jako obowiązek gminy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

REKLAMA

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA