REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sporządzanie spisu wyborców jako obowiązek gminy

Monika Małek
Głosowanie fot. Fotolia
Głosowanie fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spis wyborców sporządzany jest przez gminy przed każdymi wyborami. W związku z rozwojem prawa wyborczego zmieniła się formuła spisu, obowiązki gmin oraz uprawnienia wyborców.

Czym jest spis wyborców?

Spis wyborców to lista wszystkich osób w danym obwodzie głosowania uprawnionych do oddawania głosów. Sporządzany jest na podstawie rejestru wyborców przed każdymi wyborami, a na jego podstawie wydawane są później karty do głosowania. Obowiązek prowadzenia zarówno rejestru, jak i spisu wyborców spoczywa na jednostkach samorządu terytorialnego, a konkretnie na gminach.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są obowiązki gminy?

Gminy muszą sporządzić spis wyborców najpóźniej w dwudziestym pierwszym dniu przed dniem wyborów, w dwóch egzemplarzach, osobno dla każdego obwodu głosowania. Ze względu na rodzaj wyborów będzie to spis wyborców część A (w wyborach do Sejmu i Senatu, prezydenckich, do rad powiatu oraz sejmików województw) lub też część A i B (wybory do Parlamentu Europejskiego, do rad gmin oraz wybory wójta, burmistrza lub prezydenta).

Polecamy serwis: Organizacja

Spisy wyborców tworzy się nie tylko dla stałych obwodów głosowania, ale także dla jednostek stanowiących obwody odrębne – w domach pomocy społecznej, zakładach opieki zdrowotnej, zakładach karnych, aresztach śledczych, a także w domach studenckich i zespołach domów studenckich. Takie spisy tworzy się na podstawie wykazu osób, które w dniu wyborów będą przebywać w danej instytucji. Jednak w przypadku wyborów samorządowych (do rad, sejmików i wyborów wójta) wpisuje się jedynie osoby stale zamieszkałe na terenie jednostki samorządu terytorialnego, w której znajduje się dana instytucja.

REKLAMA

Jakie uprawnienia przysługują wyborcy?

Chociaż co do zasady spis sporządza się na podstawie rejestru i tylko osoby uwzględnione w spisie mogą głosować w danym obwodzie głosowania, to kodeks wyborczy przewiduje także inne rozwiązania. Przede wszystkim osoby, które będą czasowo przebywać na terenie danej gminy lub też takie, które stale w niej zamieszkują mogą, nie później niż w piątym dniu przed dniem wyborów, złożyć pisemny wniosek o dodanie do spisu wyborców w wybranym przez siebie obwodzie głosowania. Regulacja ta nie dotyczy jednak wyborów samorządowych, a w wyborach do Senatu mogą z niej korzystać tylko osoby stale zamieszkujące daną gminę. Jeżeli zaś wyborca zmieni swoje miejsce pobytu przed dniem wyborów i nie skorzysta ze wskazanego wyżej rozwiązania, może – w gminie, w której rejestrze lub spisie jest ujęty, złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o byciu uprawnionym do głosowania. Z takim zaświadczeniem będzie on uprawniony do oddania głosu w każdym obwodzie głosowania. Analogicznie – sytuacja ta nie dotyczy wyborów samorządowych. Każdy wyborca ma także prawo do sprawdzenia w danej gminie, czy został ujęty w odpowiednim spisie wyborców. Może to zrobić między dwudziestym pierwszym a ósmym dniem przed dniem wyborów. Wyborcom przysługuje również prawo do wniesienia reklamacji do wójta lub innego organu, który sporządził wpis w związku z nieprawidłowościami sporządzenia wpisu. Terminy na rozpatrzenie reklamacji i wniesienie skargi do sądu rejonowego wynoszą dwa dni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto jeszcze sporządza spis wyborców?

Obowiązek sporządzania przed każdymi wyborami spisu wyborców dotyczy także, oprócz gmin, kapitanów polskich statków morskich w stosunku do osób przebywających na takim statku w dniu wyborów oraz konsula w stosunku do osób przebywających za granicą,  posiadających polski paszport. Jeśli wyborca uwzględniony jest w którymś z ww. spisów, ewentualną reklamację powinien złożyć odpowiednio do kapitana statku lub konsula. W przypadku negatywnego rozpatrzenia reklamacji wyborcy nie przysługuje żaden środek zaskarżenia.

Podstawa prawna:

Kodeks wyborczy (ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r., Dz. U. nr 21 poz. 112 z późn. zm.).

Zobacz również: Informacja publiczna - definicja

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA