REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oświadczenia majątkowe posłów i senatorów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Kolbus-Kucharska
Oświadczenie majątkowe/ Fot. Fotolia
Oświadczenie majątkowe/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdy obywatel ma prawo zapoznać się ze stanem majątkowym urzędujących posłów i senatorów. Jest to możliwe dzięki składanym przez nich oświadczeniach majątkowych, których znajduje się wykaz dochodów, oszczędności, nieruchomości i zobowiązań parlamentarzystów.

REKLAMA

Z art. 61 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej wynika prawo obywatela do uzyskiwania informacji na temat działalności organów władzy i osób pełniących funkcje publiczne. Obejmuje to dostęp do dokumentów, który może być ograniczony ze względu na ochronę wolności i praw innych osób i podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa. Wyłączenie to nie obejmuje jednak prawa wglądu w oświadczenia majątkowe posłów i senatorów.

REKLAMA

Oświadczenie majątkowe jest to dokument składany przez parlamentarzystę po raz pierwszy do momentu złożenia ślubowania. Wynika to z konieczności zapoznania się ze stanem majątku posła lub senatora i powzięcia informacji o ewentualnych związkach majątkowych ze Skarbem Państwa. W oświadczeniu należy zawrzeć elementy majątku odrębnego i tego stanowiącego współwłasność małżeńską. Każde kolejne oświadczenie jest składane co roku do 30 kwietnia ze stanem majątku na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego. Ostatnie oświadczenie należy złożyć przed końcem kadencji w terminie miesiąca od dnia zarządzenia nowych wyborów. Uzasadnienia tego terminu również należy upatrywać w konieczności zapoznania się z przyrostem majątku w ciągu pełnienia funkcji państwowej.

Zobacz również: Oświadczenia majątkowe osób pełniących funkcje publiczne

REKLAMA

Nie ulega wątpliwości, że oświadczenie powinno być prawdziwe, jako że jego zadaniem jest kontrola osób sprawujących władzę publiczną. Kontrolę prawdziwości i rzetelności przeprowadza Centralne Biuro Antykorupcyjne. Gdy stan majątkowy podany w dokumencie jest niezgodny z prawdą istnieje możliwość ukarania oświadczającego na podstawie art. 233 §1 Kodeksu karnego, gdzie zakwalifikowane jest jako składanie fałszywych zeznań, które mają służyć za dowód w postępowaniu sądowym lub innym postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy i jest zagrożone karą do 3 lat pozbawienia wolności.

W formularzu oświadczenia majątkowego należy podać wysokość oszczędności zarówno w walucie polskiej jak i obcej. Ponadto należy podać rodzaj i wysokość posiadanych papierów wartościowych. Kolejna część dokumentu dotyczy posiadanych nieruchomości. Konieczne jest podanie rodzaju (dom, mieszkanie, działka, gospodarstwo rolne, itd.), powierzchni, adresu, wartości i tytułu prawnego (np. własność, współwłasność małżeńska). Część trzecia dotyczy uczestnictwa w spółce cywilnej lub w osobowej spółce handlowej. Konieczne jest podanie wysokości wkładu i dochodu. W oświadczeniu majątkowym znajdują się też informacje dotyczące posiadanych udziałów i akcji w spółkach handlowych z udziałem państwowych lub komunalnych osób prawnych i uzyskiwanego z nich dochodu.        Bardzo istotnym elementem jest informacja o nabyciu w drodze przetargu mienia od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej lub jednostki samorządu terytorialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mówiąc o kolejnej części oświadczenia majątkowego dotyczącej prowadzenia działalności gospodarczej należy zaznaczyć, że z Konstytucji wynika zakaz prowadzenia takiej działalności przez posła czy senatora, jeżeli wiąże się ona z osiąganiem korzyści z majątku Skarbu Państwa lub samorządu terytorialnego. Z tego samego artykułu wynika również, że istnieje zakaz nabycia mienia Skarbu Państwa przez parlamentarzystę już po rozpoczęciu kadencji, ale nie obejmuje on jego małżonka. Jeżeli poseł lub senator prowadzi działalność, która nie jest objęta zakazem ma obowiązek podania sposobu prowadzenia (osobiście czy z innymi osobami) oraz uzyskanego przychodu i dochodu.

Następną informacją jaką należy podać jest funkcja i dochód uzyskiwany z działalności w spółce handlowej, fundacjach stowarzyszeniach prowadzących działalność gospodarczą. W kolejnym punkcie znajduje się oświadczenie o dochodach uzyskiwanych z zatrudnienia, działalności zarobkowej lub innej, np. jednorazowe prowadzenie wykładu.

Dość istotną informacją jaką można uzyskać z oświadczenia majątkowego jest wykaz przedmiotów ruchomych o wartości powyżej 10 000 złotych. W wielu przypadkach dotyczy to głównie pojazdów, jednak często można również znaleźć informację o posiadanych dziełach sztuki, biżuterii czy innych wartościowych przedmiotach.

W ostatniej części znajdują się zobowiązania finansowe, takie jak kredyty czy pożyczki, które przewyższają kwotę 10 000 złotych.  Należy podać ich wysokość, okoliczności, z którymi wiązało się zaciągnięcie zobowiązania oraz nazwę wierzyciela.

Złożenie oświadczenia majątkowego w terminie jest obowiązkiem każdego parlamentarzysty. Jeżeli jednak poseł uchybi terminowi podlega odpowiedzialności regulaminowej polegającej na zwróceniu uwagi, udzieleniu upomnienia lub nagany przez Prezydium Sejmu oraz utraty prawa do uposażenia do czasu wywiązania się z obowiązku.

Podstawa prawna:

  • Art. 61 i Art. 107 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U.1997.78.483 z dnia 1997.07.16)
  • Art. 35 Ustawy z dnia 9 maja 1996r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz.U.2011.7.29 z dnia 2011.01.11)
  • Formularz Oświadczenia o stanie majątkowym będący załącznikiem do Ustawy z dnia 9 maja 1996r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz.U.2011.7.29 z dnia 2011.01.11)
  • Art. 21 Uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P.2012.32 z dnia 2012.01.25)

Polecamy serwis: Ustrój i jednostki

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rządowy program "Moc Małych Społeczności". Do podziału 70 mln zł. Nabór wniosków do 9 czerwca 2025 r.

W piątek, 16 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków w ramach „Rządowego Programu wsparcia organizacji pozarządowych Moc Małych Społeczności”. Adresowany jest do NGOsów działających w mniejszych miastach oraz na terenach wiejskich.

Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

REKLAMA

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

REKLAMA

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

REKLAMA