| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Pracownicy > Oświadczenia majątkowe osób pełniących funkcje publiczne

Oświadczenia majątkowe osób pełniących funkcje publiczne

Obowiązek złożenia oświadczenia majątkowego rokrocznie powoduje wiele problemów. Ci, którzy go nie wypełnili albo zrobili to nierzetelnie, muszą też liczyć się z poważnymi konsekwencjami.

Obowiązek składania oświadczeń majątkowych przez najważniejsze osoby w jednostkach samorządu terytorialnego (JST) istnieje od wielu lat, jednak nadal część z nich zawiera nieprawidłowości, które mogą spowodować bolesne sankcje. Począwszy od utraty wynagrodzenia za okres opóźnienia w jego złożeniu, aż do utraty mandatu i ukarania karą pozbawienia wolności od jednego miesiąca do trzech lat. Co ważne jednak, kara za przestępstwo podania nieprawdy lub zatajenia prawdy w oświadczeniu majątkowym grozi jedynie w przypadku jego popełnienia w warunkach winy umyślnej.

Najczęstszym przypadkiem nieprawidłowości dotyczących złożenia oświadczenia jest przekroczenie terminu. Do 2007 roku niezłożenie oświadczenia majątkowego w wymaganym terminie powodowało wygaśnięcie mandatu. 13 marca 2007 r. Trybunał Konstytucyjny (sygn. akt K 8/07) uznał jednak, że tak surowa sankcja była niekonieczna, aby osiągnąć zamierzony cel ustawodawcy – przejrzystość sytuacji majątkowej mandatariuszy, ich dyscyplinowanie w tym zakresie. Samorządowcom pozbawionym mandatu na podstawie niekonstytucyjnych przepisów przysługiwała możliwość wznowienia postępowania w sprawach już rozstrzygniętych w celu przywrócenia stanu konstytucyjności.

Zobacz również: Naruszenie przez pracownika samorządowego zakazu podejmowania dodatkowych zajęć

Obecnie konsekwencją niezłożenia oświadczenia majątkowego w wymaganym terminie jest utrata diety do czasu złożenia oświadczenia w przypadku radnych, a w przypadku pracowników samorządowych – utrata ich wynagrodzenia za okres od dnia, w którym powinno być złożone oświadczenie do dnia złożenia oświadczenia.

W przypadku sekretarza gminy i powiatu oraz skarbnika gminy, powiatu, województwa, a także członka zarządu powiatu lub województwa, zastępcę wójta, kierownika jednostki organizacyjnej, osób wydających decyzje administracyjne w imieniu wójta (starosty, marszałka województwa) właściwy organ odwołuje ich albo rozwiązuje z nimi umowę o pracę najpóźniej po upływie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin złożenia oświadczenia.

Często też się zdarza, że oświadczenia są niepełne lub błędne. W obowiązującym stanie prawnym brakuje przepisu, na podstawie którego można dokonać korekty złożonego oświadczenia. Przyjmuje się jednak, że dopuszczalne jest złożenie korekty oświadczenia w przypadku wcześniejszego dokonania korekty zeznania o wysokości dochodu w roku podatkowym (czyli zeznania PIT).

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Artur Tim

Doradca podatkowy, doradca restrukturyzacyjny (licencja syndyka), agent celny, prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »