REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oświadczenia majątkowe po wyborach samorządowych 2014

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Woźniak
Oświadczenie majątkowe/ fot. Fotolia
Oświadczenie majątkowe/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wybrani w listopadzie 2014 roku nowi samorządowcy mają obowiązek złożyć oświadczenie majątkowe. Tego typu oświadczenie ma zapewnić transparentność działalności samorządów i urzędów państwowych. Co powinien zawierać taki dokument?

Kto i komu musi składać oświadczenia?

Na podstawie przepisów zawartych w ustawach : o samorządzie gminnym,  o samorządzie powiatowym oraz o samorządzie województwa  samorządowcy są zobowiązani do składania oświadczeń osobom wskazanym w ustawie. W samorządzie gminnym przedstawia się to następująco:

REKLAMA

- radny składa oświadczenie przewodniczącemu rady gminy,

- wójt, przewodniczący rady gminy - wojewodzie,

- zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta - wójtowi.

W samorządzie powiatowym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- radny - przewodniczącemu rady powiatu,

- starosta, przewodniczący rady powiatu - wojewodzie,

- wicestarosta, członek zarządu powiatu, sekretarz powiatu, skarbnik powiatu, kierownik jednostki organizacyjnej powiatu, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego powiatową osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu starosty - staroście.

W samorządzie województwa:

- radny - przewodniczącemu sejmiku województwa,

- marszałek województwa, przewodniczący sejmiku województwa - wojewodzie,

- wicemarszałek województwa, członek zarządu województwa, sekretarz województwa,

- skarbnik województwa, kierownik wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu marszałka województwa - marszałkowi województwa.

Zobacz również: Oświadczenia majątkowe w nowej elektronicznej wersji

Treść oświadczenia

Oświadczenie dzieli się na 2 części. Pierwsza z nich, zwana częścią A zawiera informacje jawne. Podzielona jest na dziesięć części ponumerowanych rzymskimi cyframi od I do X. W treści oświadczenia ujawnieniu podlegają informacje o:

- zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach handlowych oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków lub od komunalnej osoby prawnej mienia, które podlegało zbyciu w drodze przetargu, a także dane o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w spółkach handlowych;

- dochodach osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej lub zajęć, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu;

- mienie ruchome o wartości powyżej 10 000zł;

- zobowiązania pieniężne o wartości powyżej 10 000 zł (w tym kredyty, pożyczki oraz wskazanie na jakich warunkach zostały udzielone)

Ponadto należy określić przynależność majątkową przedmiotów do odpowiedniej masy majątkowej (objętej małżeńską wspólnością majątkową czy należącą do majątku odrębnego).

Część B zawiera informacje niejawne takie jak adres zamieszkania składającego oraz dokładne określenie miejsca położenia wszystkich nieruchomości wymienionych w części A. Ujawnione informacje są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej.

Wzory oświadczeń znajdują się w rozporządzeniach Prezesa Rady Ministrów (Dz. U.  2003 r. Nr 34, poz. 282, Dz. U. z 2003 r. Nr 34, poz. 283, Dz. U z 2009 r. Nr 60, poz. 490).

Termin na złożenie oświadczenia

Termin na złożenie pierwszego oświadczenia  wynosi 30 dni i jest liczony od dnia:

  • złożenia ślubowania;
  • zatrudnienia;
  • powołania na stanowisko.

Ważne, żeby oświadczenie było złożone według stanu na dzień objęcia stanowiska.

Następne oświadczenie należy złożyć do 30 kwietnia następnego roku według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego

Ostatnie oświadczenie jest obowiązkowo składane :

  • na 2 miesiące przed upływem kadencji (radnego, wójta, burmistrza, prezydenta);
  • w dniu odwołania ze stanowiska;
  • w dniu rozwiązania umowy o pracę.

Podobnie jak w przypadku pierwszego oświadczenia, ostatnie musi zawierać informacje według stanu na dzień zajścia zdarzenia uzasadniającego ustanie wykonywania obowiązków.

Nowo wybrani samorządowcy będą musieli złożyć oświadczenia w ciągu 7 dniu od dnia ogłoszenia zbiorczych wyników wyborów.

Skutki niedotrzymania terminów

W przypadku niezłożenia oświadczenia w ustawowym terminie, osoba na której ręce należy złożyć dokumenty (odpowiednio przewodniczący rady gminy, powiatu, sejmiku województwa, wojewoda, wójt, starosta, marszałek województwa) wyznacza w ciągu 14 dni od stwierdzenia niedopełnienia obowiązku dodatkowy 14 dniowy termin na złożenie oświadczenia liczony od dnia skutecznego dostarczenia wezwania.  

Po upływie dodatkowego terminu następuje skutek w postaci:

  • wygaśnięcia mandatu wójta (burmistrza, prezydenta miasta), radnego (gminy, powiatu, województwa)
  • w przypadku pozostałych osób zatrudnionych w samorządach wszystkich szczebli (np. skarbnicy gminy) – utrata wynagrodzenia za odpowiedni okres.

Ponadto następuje odwołanie przez właściwy organ albo rozwiązanie umowy o pracę (z winy pracownika) najpóźniej po 30dniach od upływu ostatecznego terminu na złożenie oświadczenia

Warto wspomnieć o skutkach podania nieprawdy lub jej zatajenia w oświadczeniu. Tego typu działanie rodzi odpowiedzialność karną wynikająca z naruszenia normy zawartej w art. 233 par.1 kodeksu karnego(składanie fałszywych zeznań) .

Podstawa prawna:

Polecamy serwis: Ustrój i jednostki

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

REKLAMA

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

REKLAMA

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

Polacy mają problem z rozróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych

Z badania zrealizowanego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS wynika, że Polacy mylą piwa alkoholowe i bezalkoholowe oraz chcą całkowitego zakazu reklamowania piwa "zero procent".

REKLAMA