Oświadczenia majątkowe po wyborach samorządowych 2014
REKLAMA
REKLAMA
Kto i komu musi składać oświadczenia?
Na podstawie przepisów zawartych w ustawach : o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym oraz o samorządzie województwa samorządowcy są zobowiązani do składania oświadczeń osobom wskazanym w ustawie. W samorządzie gminnym przedstawia się to następująco:
REKLAMA
- radny składa oświadczenie przewodniczącemu rady gminy,
- wójt, przewodniczący rady gminy - wojewodzie,
- zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta - wójtowi.
W samorządzie powiatowym:
- radny - przewodniczącemu rady powiatu,
- starosta, przewodniczący rady powiatu - wojewodzie,
- wicestarosta, członek zarządu powiatu, sekretarz powiatu, skarbnik powiatu, kierownik jednostki organizacyjnej powiatu, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego powiatową osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu starosty - staroście.
W samorządzie województwa:
- radny - przewodniczącemu sejmiku województwa,
- marszałek województwa, przewodniczący sejmiku województwa - wojewodzie,
- wicemarszałek województwa, członek zarządu województwa, sekretarz województwa,
- skarbnik województwa, kierownik wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu marszałka województwa - marszałkowi województwa.
Zobacz również: Oświadczenia majątkowe w nowej elektronicznej wersji
Treść oświadczenia
Oświadczenie dzieli się na 2 części. Pierwsza z nich, zwana częścią A zawiera informacje jawne. Podzielona jest na dziesięć części ponumerowanych rzymskimi cyframi od I do X. W treści oświadczenia ujawnieniu podlegają informacje o:
- zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach handlowych oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków lub od komunalnej osoby prawnej mienia, które podlegało zbyciu w drodze przetargu, a także dane o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w spółkach handlowych;
- dochodach osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej lub zajęć, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu;
- mienie ruchome o wartości powyżej 10 000zł;
- zobowiązania pieniężne o wartości powyżej 10 000 zł (w tym kredyty, pożyczki oraz wskazanie na jakich warunkach zostały udzielone)
Ponadto należy określić przynależność majątkową przedmiotów do odpowiedniej masy majątkowej (objętej małżeńską wspólnością majątkową czy należącą do majątku odrębnego).
Część B zawiera informacje niejawne takie jak adres zamieszkania składającego oraz dokładne określenie miejsca położenia wszystkich nieruchomości wymienionych w części A. Ujawnione informacje są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej.
Wzory oświadczeń znajdują się w rozporządzeniach Prezesa Rady Ministrów (Dz. U. 2003 r. Nr 34, poz. 282, Dz. U. z 2003 r. Nr 34, poz. 283, Dz. U z 2009 r. Nr 60, poz. 490).
Termin na złożenie oświadczenia
Termin na złożenie pierwszego oświadczenia wynosi 30 dni i jest liczony od dnia:
- złożenia ślubowania;
- zatrudnienia;
- powołania na stanowisko.
Ważne, żeby oświadczenie było złożone według stanu na dzień objęcia stanowiska.
Następne oświadczenie należy złożyć do 30 kwietnia następnego roku według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego
Ostatnie oświadczenie jest obowiązkowo składane :
- na 2 miesiące przed upływem kadencji (radnego, wójta, burmistrza, prezydenta);
- w dniu odwołania ze stanowiska;
- w dniu rozwiązania umowy o pracę.
Podobnie jak w przypadku pierwszego oświadczenia, ostatnie musi zawierać informacje według stanu na dzień zajścia zdarzenia uzasadniającego ustanie wykonywania obowiązków.
Nowo wybrani samorządowcy będą musieli złożyć oświadczenia w ciągu 7 dniu od dnia ogłoszenia zbiorczych wyników wyborów.
Skutki niedotrzymania terminów
W przypadku niezłożenia oświadczenia w ustawowym terminie, osoba na której ręce należy złożyć dokumenty (odpowiednio przewodniczący rady gminy, powiatu, sejmiku województwa, wojewoda, wójt, starosta, marszałek województwa) wyznacza w ciągu 14 dni od stwierdzenia niedopełnienia obowiązku dodatkowy 14 dniowy termin na złożenie oświadczenia liczony od dnia skutecznego dostarczenia wezwania.
Po upływie dodatkowego terminu następuje skutek w postaci:
- wygaśnięcia mandatu wójta (burmistrza, prezydenta miasta), radnego (gminy, powiatu, województwa)
- w przypadku pozostałych osób zatrudnionych w samorządach wszystkich szczebli (np. skarbnicy gminy) – utrata wynagrodzenia za odpowiedni okres.
Ponadto następuje odwołanie przez właściwy organ albo rozwiązanie umowy o pracę (z winy pracownika) najpóźniej po 30dniach od upływu ostatecznego terminu na złożenie oświadczenia
Warto wspomnieć o skutkach podania nieprawdy lub jej zatajenia w oświadczeniu. Tego typu działanie rodzi odpowiedzialność karną wynikająca z naruszenia normy zawartej w art. 233 par.1 kodeksu karnego(składanie fałszywych zeznań) .
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 591 ze zm.),
- Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1592 ze zm.),
- Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.).
Polecamy serwis: Ustrój i jednostki
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.