REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oświadczenia majątkowe po wyborach samorządowych 2014

Mateusz Woźniak
Oświadczenie majątkowe/ fot. Fotolia
Oświadczenie majątkowe/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wybrani w listopadzie 2014 roku nowi samorządowcy mają obowiązek złożyć oświadczenie majątkowe. Tego typu oświadczenie ma zapewnić transparentność działalności samorządów i urzędów państwowych. Co powinien zawierać taki dokument?

Kto i komu musi składać oświadczenia?

Na podstawie przepisów zawartych w ustawach : o samorządzie gminnym,  o samorządzie powiatowym oraz o samorządzie województwa  samorządowcy są zobowiązani do składania oświadczeń osobom wskazanym w ustawie. W samorządzie gminnym przedstawia się to następująco:

REKLAMA

REKLAMA

- radny składa oświadczenie przewodniczącemu rady gminy,

- wójt, przewodniczący rady gminy - wojewodzie,

- zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta - wójtowi.

REKLAMA

W samorządzie powiatowym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- radny - przewodniczącemu rady powiatu,

- starosta, przewodniczący rady powiatu - wojewodzie,

- wicestarosta, członek zarządu powiatu, sekretarz powiatu, skarbnik powiatu, kierownik jednostki organizacyjnej powiatu, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego powiatową osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu starosty - staroście.

W samorządzie województwa:

- radny - przewodniczącemu sejmiku województwa,

- marszałek województwa, przewodniczący sejmiku województwa - wojewodzie,

- wicemarszałek województwa, członek zarządu województwa, sekretarz województwa,

- skarbnik województwa, kierownik wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu marszałka województwa - marszałkowi województwa.

Zobacz również: Oświadczenia majątkowe w nowej elektronicznej wersji

Treść oświadczenia

Oświadczenie dzieli się na 2 części. Pierwsza z nich, zwana częścią A zawiera informacje jawne. Podzielona jest na dziesięć części ponumerowanych rzymskimi cyframi od I do X. W treści oświadczenia ujawnieniu podlegają informacje o:

- zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach handlowych oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków lub od komunalnej osoby prawnej mienia, które podlegało zbyciu w drodze przetargu, a także dane o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w spółkach handlowych;

- dochodach osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej lub zajęć, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu;

- mienie ruchome o wartości powyżej 10 000zł;

- zobowiązania pieniężne o wartości powyżej 10 000 zł (w tym kredyty, pożyczki oraz wskazanie na jakich warunkach zostały udzielone)

Ponadto należy określić przynależność majątkową przedmiotów do odpowiedniej masy majątkowej (objętej małżeńską wspólnością majątkową czy należącą do majątku odrębnego).

Część B zawiera informacje niejawne takie jak adres zamieszkania składającego oraz dokładne określenie miejsca położenia wszystkich nieruchomości wymienionych w części A. Ujawnione informacje są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej.

Wzory oświadczeń znajdują się w rozporządzeniach Prezesa Rady Ministrów (Dz. U.  2003 r. Nr 34, poz. 282, Dz. U. z 2003 r. Nr 34, poz. 283, Dz. U z 2009 r. Nr 60, poz. 490).

Termin na złożenie oświadczenia

Termin na złożenie pierwszego oświadczenia  wynosi 30 dni i jest liczony od dnia:

  • złożenia ślubowania;
  • zatrudnienia;
  • powołania na stanowisko.

Ważne, żeby oświadczenie było złożone według stanu na dzień objęcia stanowiska.

Następne oświadczenie należy złożyć do 30 kwietnia następnego roku według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego

Ostatnie oświadczenie jest obowiązkowo składane :

  • na 2 miesiące przed upływem kadencji (radnego, wójta, burmistrza, prezydenta);
  • w dniu odwołania ze stanowiska;
  • w dniu rozwiązania umowy o pracę.

Podobnie jak w przypadku pierwszego oświadczenia, ostatnie musi zawierać informacje według stanu na dzień zajścia zdarzenia uzasadniającego ustanie wykonywania obowiązków.

Nowo wybrani samorządowcy będą musieli złożyć oświadczenia w ciągu 7 dniu od dnia ogłoszenia zbiorczych wyników wyborów.

Skutki niedotrzymania terminów

W przypadku niezłożenia oświadczenia w ustawowym terminie, osoba na której ręce należy złożyć dokumenty (odpowiednio przewodniczący rady gminy, powiatu, sejmiku województwa, wojewoda, wójt, starosta, marszałek województwa) wyznacza w ciągu 14 dni od stwierdzenia niedopełnienia obowiązku dodatkowy 14 dniowy termin na złożenie oświadczenia liczony od dnia skutecznego dostarczenia wezwania.  

Po upływie dodatkowego terminu następuje skutek w postaci:

  • wygaśnięcia mandatu wójta (burmistrza, prezydenta miasta), radnego (gminy, powiatu, województwa)
  • w przypadku pozostałych osób zatrudnionych w samorządach wszystkich szczebli (np. skarbnicy gminy) – utrata wynagrodzenia za odpowiedni okres.

Ponadto następuje odwołanie przez właściwy organ albo rozwiązanie umowy o pracę (z winy pracownika) najpóźniej po 30dniach od upływu ostatecznego terminu na złożenie oświadczenia

Warto wspomnieć o skutkach podania nieprawdy lub jej zatajenia w oświadczeniu. Tego typu działanie rodzi odpowiedzialność karną wynikająca z naruszenia normy zawartej w art. 233 par.1 kodeksu karnego(składanie fałszywych zeznań) .

Podstawa prawna:

Polecamy serwis: Ustrój i jednostki

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA