REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oświadczenia majątkowe po wyborach samorządowych 2014

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Woźniak
Oświadczenie majątkowe/ fot. Fotolia
Oświadczenie majątkowe/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wybrani w listopadzie 2014 roku nowi samorządowcy mają obowiązek złożyć oświadczenie majątkowe. Tego typu oświadczenie ma zapewnić transparentność działalności samorządów i urzędów państwowych. Co powinien zawierać taki dokument?

Kto i komu musi składać oświadczenia?

Na podstawie przepisów zawartych w ustawach : o samorządzie gminnym,  o samorządzie powiatowym oraz o samorządzie województwa  samorządowcy są zobowiązani do składania oświadczeń osobom wskazanym w ustawie. W samorządzie gminnym przedstawia się to następująco:

REKLAMA

REKLAMA

- radny składa oświadczenie przewodniczącemu rady gminy,

- wójt, przewodniczący rady gminy - wojewodzie,

- zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta - wójtowi.

REKLAMA

W samorządzie powiatowym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- radny - przewodniczącemu rady powiatu,

- starosta, przewodniczący rady powiatu - wojewodzie,

- wicestarosta, członek zarządu powiatu, sekretarz powiatu, skarbnik powiatu, kierownik jednostki organizacyjnej powiatu, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego powiatową osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu starosty - staroście.

W samorządzie województwa:

- radny - przewodniczącemu sejmiku województwa,

- marszałek województwa, przewodniczący sejmiku województwa - wojewodzie,

- wicemarszałek województwa, członek zarządu województwa, sekretarz województwa,

- skarbnik województwa, kierownik wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu marszałka województwa - marszałkowi województwa.

Zobacz również: Oświadczenia majątkowe w nowej elektronicznej wersji

Treść oświadczenia

Oświadczenie dzieli się na 2 części. Pierwsza z nich, zwana częścią A zawiera informacje jawne. Podzielona jest na dziesięć części ponumerowanych rzymskimi cyframi od I do X. W treści oświadczenia ujawnieniu podlegają informacje o:

- zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach handlowych oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków lub od komunalnej osoby prawnej mienia, które podlegało zbyciu w drodze przetargu, a także dane o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w spółkach handlowych;

- dochodach osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej lub zajęć, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu;

- mienie ruchome o wartości powyżej 10 000zł;

- zobowiązania pieniężne o wartości powyżej 10 000 zł (w tym kredyty, pożyczki oraz wskazanie na jakich warunkach zostały udzielone)

Ponadto należy określić przynależność majątkową przedmiotów do odpowiedniej masy majątkowej (objętej małżeńską wspólnością majątkową czy należącą do majątku odrębnego).

Część B zawiera informacje niejawne takie jak adres zamieszkania składającego oraz dokładne określenie miejsca położenia wszystkich nieruchomości wymienionych w części A. Ujawnione informacje są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej.

Wzory oświadczeń znajdują się w rozporządzeniach Prezesa Rady Ministrów (Dz. U.  2003 r. Nr 34, poz. 282, Dz. U. z 2003 r. Nr 34, poz. 283, Dz. U z 2009 r. Nr 60, poz. 490).

Termin na złożenie oświadczenia

Termin na złożenie pierwszego oświadczenia  wynosi 30 dni i jest liczony od dnia:

  • złożenia ślubowania;
  • zatrudnienia;
  • powołania na stanowisko.

Ważne, żeby oświadczenie było złożone według stanu na dzień objęcia stanowiska.

Następne oświadczenie należy złożyć do 30 kwietnia następnego roku według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego

Ostatnie oświadczenie jest obowiązkowo składane :

  • na 2 miesiące przed upływem kadencji (radnego, wójta, burmistrza, prezydenta);
  • w dniu odwołania ze stanowiska;
  • w dniu rozwiązania umowy o pracę.

Podobnie jak w przypadku pierwszego oświadczenia, ostatnie musi zawierać informacje według stanu na dzień zajścia zdarzenia uzasadniającego ustanie wykonywania obowiązków.

Nowo wybrani samorządowcy będą musieli złożyć oświadczenia w ciągu 7 dniu od dnia ogłoszenia zbiorczych wyników wyborów.

Skutki niedotrzymania terminów

W przypadku niezłożenia oświadczenia w ustawowym terminie, osoba na której ręce należy złożyć dokumenty (odpowiednio przewodniczący rady gminy, powiatu, sejmiku województwa, wojewoda, wójt, starosta, marszałek województwa) wyznacza w ciągu 14 dni od stwierdzenia niedopełnienia obowiązku dodatkowy 14 dniowy termin na złożenie oświadczenia liczony od dnia skutecznego dostarczenia wezwania.  

Po upływie dodatkowego terminu następuje skutek w postaci:

  • wygaśnięcia mandatu wójta (burmistrza, prezydenta miasta), radnego (gminy, powiatu, województwa)
  • w przypadku pozostałych osób zatrudnionych w samorządach wszystkich szczebli (np. skarbnicy gminy) – utrata wynagrodzenia za odpowiedni okres.

Ponadto następuje odwołanie przez właściwy organ albo rozwiązanie umowy o pracę (z winy pracownika) najpóźniej po 30dniach od upływu ostatecznego terminu na złożenie oświadczenia

Warto wspomnieć o skutkach podania nieprawdy lub jej zatajenia w oświadczeniu. Tego typu działanie rodzi odpowiedzialność karną wynikająca z naruszenia normy zawartej w art. 233 par.1 kodeksu karnego(składanie fałszywych zeznań) .

Podstawa prawna:

Polecamy serwis: Ustrój i jednostki

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA