REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oświadczenia majątkowe po wyborach samorządowych 2014

Mateusz Woźniak
Oświadczenie majątkowe/ fot. Fotolia
Oświadczenie majątkowe/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wybrani w listopadzie 2014 roku nowi samorządowcy mają obowiązek złożyć oświadczenie majątkowe. Tego typu oświadczenie ma zapewnić transparentność działalności samorządów i urzędów państwowych. Co powinien zawierać taki dokument?

Kto i komu musi składać oświadczenia?

Na podstawie przepisów zawartych w ustawach : o samorządzie gminnym,  o samorządzie powiatowym oraz o samorządzie województwa  samorządowcy są zobowiązani do składania oświadczeń osobom wskazanym w ustawie. W samorządzie gminnym przedstawia się to następująco:

REKLAMA

- radny składa oświadczenie przewodniczącemu rady gminy,

- wójt, przewodniczący rady gminy - wojewodzie,

- zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta - wójtowi.

W samorządzie powiatowym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- radny - przewodniczącemu rady powiatu,

- starosta, przewodniczący rady powiatu - wojewodzie,

- wicestarosta, członek zarządu powiatu, sekretarz powiatu, skarbnik powiatu, kierownik jednostki organizacyjnej powiatu, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego powiatową osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu starosty - staroście.

W samorządzie województwa:

- radny - przewodniczącemu sejmiku województwa,

- marszałek województwa, przewodniczący sejmiku województwa - wojewodzie,

- wicemarszałek województwa, członek zarządu województwa, sekretarz województwa,

- skarbnik województwa, kierownik wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu marszałka województwa - marszałkowi województwa.

Zobacz również: Oświadczenia majątkowe w nowej elektronicznej wersji

Treść oświadczenia

Oświadczenie dzieli się na 2 części. Pierwsza z nich, zwana częścią A zawiera informacje jawne. Podzielona jest na dziesięć części ponumerowanych rzymskimi cyframi od I do X. W treści oświadczenia ujawnieniu podlegają informacje o:

- zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach handlowych oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków lub od komunalnej osoby prawnej mienia, które podlegało zbyciu w drodze przetargu, a także dane o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w spółkach handlowych;

- dochodach osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej lub zajęć, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu;

- mienie ruchome o wartości powyżej 10 000zł;

- zobowiązania pieniężne o wartości powyżej 10 000 zł (w tym kredyty, pożyczki oraz wskazanie na jakich warunkach zostały udzielone)

Ponadto należy określić przynależność majątkową przedmiotów do odpowiedniej masy majątkowej (objętej małżeńską wspólnością majątkową czy należącą do majątku odrębnego).

Część B zawiera informacje niejawne takie jak adres zamieszkania składającego oraz dokładne określenie miejsca położenia wszystkich nieruchomości wymienionych w części A. Ujawnione informacje są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej.

Wzory oświadczeń znajdują się w rozporządzeniach Prezesa Rady Ministrów (Dz. U.  2003 r. Nr 34, poz. 282, Dz. U. z 2003 r. Nr 34, poz. 283, Dz. U z 2009 r. Nr 60, poz. 490).

Termin na złożenie oświadczenia

Termin na złożenie pierwszego oświadczenia  wynosi 30 dni i jest liczony od dnia:

  • złożenia ślubowania;
  • zatrudnienia;
  • powołania na stanowisko.

Ważne, żeby oświadczenie było złożone według stanu na dzień objęcia stanowiska.

Następne oświadczenie należy złożyć do 30 kwietnia następnego roku według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego

Ostatnie oświadczenie jest obowiązkowo składane :

  • na 2 miesiące przed upływem kadencji (radnego, wójta, burmistrza, prezydenta);
  • w dniu odwołania ze stanowiska;
  • w dniu rozwiązania umowy o pracę.

Podobnie jak w przypadku pierwszego oświadczenia, ostatnie musi zawierać informacje według stanu na dzień zajścia zdarzenia uzasadniającego ustanie wykonywania obowiązków.

Nowo wybrani samorządowcy będą musieli złożyć oświadczenia w ciągu 7 dniu od dnia ogłoszenia zbiorczych wyników wyborów.

Skutki niedotrzymania terminów

W przypadku niezłożenia oświadczenia w ustawowym terminie, osoba na której ręce należy złożyć dokumenty (odpowiednio przewodniczący rady gminy, powiatu, sejmiku województwa, wojewoda, wójt, starosta, marszałek województwa) wyznacza w ciągu 14 dni od stwierdzenia niedopełnienia obowiązku dodatkowy 14 dniowy termin na złożenie oświadczenia liczony od dnia skutecznego dostarczenia wezwania.  

Po upływie dodatkowego terminu następuje skutek w postaci:

  • wygaśnięcia mandatu wójta (burmistrza, prezydenta miasta), radnego (gminy, powiatu, województwa)
  • w przypadku pozostałych osób zatrudnionych w samorządach wszystkich szczebli (np. skarbnicy gminy) – utrata wynagrodzenia za odpowiedni okres.

Ponadto następuje odwołanie przez właściwy organ albo rozwiązanie umowy o pracę (z winy pracownika) najpóźniej po 30dniach od upływu ostatecznego terminu na złożenie oświadczenia

Warto wspomnieć o skutkach podania nieprawdy lub jej zatajenia w oświadczeniu. Tego typu działanie rodzi odpowiedzialność karną wynikająca z naruszenia normy zawartej w art. 233 par.1 kodeksu karnego(składanie fałszywych zeznań) .

Podstawa prawna:

Polecamy serwis: Ustrój i jednostki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W Sejmie: nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie. I kontroli przez kuratorów

Nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie, aby nie była możliwa sytuacja, że po zsumowaniu "okienek" i godzin pracy w klasach musieli przebywać w szkole dłużej niż 8 h dziennie. I kontroli przez kuratorów tego limitu (z wyjątkiem incydentalnych sytuacji jak rady, zebrania, wycieczki). Kontrolowani mieliby być dyrektorzy szkół.

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.

REKLAMA

Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

Komunikat MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.

REKLAMA