REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

NIK sprawdziła stan przygotowań do EURO 2012

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Kępka

REKLAMA

Budowa stadionów na Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej EURO 2010 nie jest zagrożona. Jednak w przypadku przedsięwzięć komunikacyjnych występują opóźnienia, których nie uda się już nadrobić. Za część z nich odpowiadają samorządy.

Najwyższa Izba Kontroli (dalej: NIK) sprawdziła stan realizacji inwestycji przygotowywanych na Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej EURO 2012. Kontrola objęła lata 2008–2009 i dotyczyła m.in. administracji centralnej odpowiedzialnej za przygotowania, miast gospodarzy EURO 2012, a więc Gdańska, Poznania, Warszawy i Wrocławia, oraz spółek celowych utworzonych przez te jednostki.

REKLAMA

Raport NIK zawiera ogólną pozytywną ocenę przygotowań Polski do EURO 2012, pomimo stwierdzenia pewnych uchybień i nieprawidłowości – twierdzi Adam Giersz, minister sportu i turystyki.

Problemy z drogami i koleją

Mimo pozytywnej opinii NIK dotyczącej przygotowania Polski do EURO 2012 szczegółowe wyniki kontroli nie są optymistyczne. Aż 41% skontrolowanych inwestycji związanych z EURO 2012 nie jest realizowana zgodnie z harmonogramem. W konsekwencji termin oddania do użytku 36 przedsięwzięć już przeniesiono na okres po rozpoczęciu EURO 2012. Dotyczy to:

● 20 inwestycji dotyczących budowy lub modernizacji dróg ekspresowych,

● 15 przedsięwzięć z zakresu infrastruktury komunikacyjnej w miastach (m.in. budowa i modernizacja dróg, w tym obwodnic oraz modernizacja transportu publicznego i sieci tramwajowych),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● jednej linii kolejowej.

Na EURO 2012 nie zostanie ukończona m.in. budowa dróg ekspresowych S-3, S-5, S-7, S-8, S-17 i S-19.

REKLAMA

Kolejne 40% przedsięwzięć ma być zakończone dopiero na początku 2012 r., czyli tuż przed rozpoczęciem mistrzostw. Największe opóźnienia dotyczą budowy i modernizacji autostrad i dróg ekspresowych, portów lotniczych, dworców oraz linii kolejowych. Zagrożone są m.in. autostrady A1, A2 i A4.

Z wynikami kontroli nie do końca zgadza się minister Adam Giersz. Jego zdaniem 85% inwestycji jest realizowanych zgodnie z planem, a tylko 1% obarczonych jest pewnym ryzykiem. Jednocześnie zgadza się on, że zagrożenia dotyczą głównie inwestycji drogowych. – W terminie nie uda się zakończyć m.in. budowy połączenia autostradowego Stryków–Częstochowa. Do czasu mistrzostw zmodernizowana zostanie jednak droga ekspresowa do Częstochowy, na której już trwają prace – zapewnił minister Adam Giersz.

Najwyższa Izba Kontroli zwróciła także uwagę, że, mimo sygnalizowania tego problemu już w 2008 roku, nie powstał całościowy plan planu przygotowań do organizacji EURO 2012, który uwzględniałby nie tylko inwestycje stadionowe, lecz także pozostałe przedsięwzięcia.

REKLAMA

Zwrócono również uwagę, że nadal nie ma planu wykorzystania stadionów po zakończeniu mistrzostw. Przedstawiciele Ministerstwa Sportu i Turystyki przekonują jednak, że plan taki powstaje i przypominają, że zawarto już umowę z zarządcą stadionu w Gdańsku, bliskie finalizacji są podobne umowy w Poznaniu i Wrocławiu, a Stadionem Narodowym zarządzać ma w przyszłości przekształcone Narodowe Centrum Sportu.

Nie powtórzy się sytuacja Portugalii. W trzech miastach mamy silne drużyny piłkarskie, które, mam nadzieję, osiągną poziom europejski i o wykorzystanie stadionów nie musimy się martwić – zapewnia minister Adam Giersz.

Zastrzeżenia NIK wzbudziły także wydatki, organizacja oraz wywiązywanie się z zadań Spółki Pl.2012.

Stadiony

Nie najgorzej radzą sobie samorządy z budową i modernizacją stadionów. Problemy ma tylko Wrocław. W grudniu 2009 r. zaawansowanie prac nad tym obiektem wynosiło tylko 10%, a powinno 22%. Było to spowodowane kłopotami z wykonawcą, który nie dotrzymywał ustalonych terminów robót (opóźnienie wynosiło 90 dni) w takim stopniu, że uniemożliwiało to zakończenie inwestycji w akceptowanym przez UEFA terminie. W związku z tym miejska spółka odpowiedzialna za budowę stadionu rozwiązała z nim umowę. Zdaniem NIK, aby zdążyć w terminie, dalsza budowa stadionu wymaga wzmożonego nadzoru inwestorskiego. W pozostałych miastach nie ma zagrożenia dla stadionów.

Modernizacja stadionu w Poznaniu już została zakończona, a uroczystą inaugurację zaplanowano na wrzesień 2010 r. Termin zakończenia inwestycji w Gdańsku, choć przesunięty w stosunku do początkowych planów (z końca grudnia 2010 r. na pierwszy kwartał 2011 r.), nie wykracza poza termin akceptowany przed UEFA.

Bez opóźnień realizowany jest także Stadion Narodowy w Warszawie. Problemem w tym przypadku są natomiast okołostadionowe inwestycje komunikacyjne (m.in. linia tramwajowa i dworzec kolejowy).

Inwestycje komunikacyjne

W przeciwieństwie do stadionów samorządy nie najlepiej radzą sobie z przedsięwzięciami drogowymi i dotyczącymi transportu publicznego. We wszystkich miastach gospodarzach EURO 2012 kontrola NIK wykazała przesunięcia terminów realizacji oraz niezapewnienie wystarczających środków na przedsięwzięcia komunikacyjne.

W Gdańsku, spośród sześciu inwestycji komunikacyjnych związanych z EURO 2012, tylko jedna inwestycja (rozbudowa i modernizacja sieci transportu miejskiego oraz zakup nowego taboru) realizowana jest zgodnie z harmonogramem i zostanie ukończona przed rozpoczęciem mistrzostw. W przypadku dwóch przedsięwzięć drogowych nadal jest szansa, że uda się je skończyć przed EURO 2012. Takich szans nie mają już najprawdopodobniej pozostałe trzy inwestycje.

W Poznaniu, ze względu na brak środków, realizację dwóch inwestycji już przesunięto na okres po 2012 roku. Kolejnych osiem (m.in. przebudowy dróg oraz projekty związane z komunikacją miejską) jest opóźnionych w stosunku do harmonogramu. Opóźnienie wynosi nawet dziewięć miesięcy.

W Warszawie, także ze względu na brak środków, nie powstanie m.in. obwodnica śródmiejska i cztery inne ważne dla EURO 2012 inwestycje drogowe. Pięć kolejnych inwestycji drogowych ma opóźnienia w realizacji od trzech do dziewięciu miesięcy.

Trochę lepiej jest we Wrocławiu. Z 14 inwestycji związanych z EURO 2012 tylko jedna – budowa drogi łączącej lotnisko ze stadionem – zostanie zakończona po mistrzostwach. Jednak w przypadku ośmiu projektów są opóźnienia sięgające nawet roku.

Zdaniem NIK opóźnienia lub przesunięcie terminu realizacji dużej części samorządowych inwestycji komunikacyjnych na termin późniejszy niż czerwiec 2012 r. stwarza zagrożenie w zapewnieniu sprawnej komunikacji w trakcie EURO 2012. Powoduje też konieczność zaktualizowania przez miasta gospodarzy EURO 2012 koncepcji transportowych.

Wnioski pokontrolne

Wśród licznych wniosków pokontrolnych NIK zwrócił się m.in. do prezydentów miast gospodarzy EURO 2012. Samorządowcy powinni przede wszystkim skupić się na terminowym zakończeniu realizacji stadionów oraz przedsięwzięć komunikacyjnych.

Do ich zadań należy też uzgodnienie planów wykorzystania nowych stadionów po zakończeniu EURO 2012.

Według NIK stwierdzone podczas kontroli opóźnienia w realizacji inwestycji na EURO 2012 są możliwe do nadrobienia, pod warunkiem przestrzegania przyjętych terminów oraz zapewnienia źródeł finansowania.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rządowy program "Moc Małych Społeczności". Do podziału 70 mln zł. Nabór wniosków do 9 czerwca 2025 r.

W piątek, 16 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków w ramach „Rządowego Programu wsparcia organizacji pozarządowych Moc Małych Społeczności”. Adresowany jest do NGOsów działających w mniejszych miastach oraz na terenach wiejskich.

Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

REKLAMA

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

REKLAMA

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

REKLAMA