REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie zdążymy wybudować dróg na Euro 2012

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Sołtysiak

REKLAMA

Do czerwca 2012 r. sieć autostrad w Polsce miała osiągnąć długość ponad 1,5 tys. kilometrów, a sieć dróg ekspresowych – ponad 2 tys. kilometrów. Niestety, już wiadomo, że planów nie uda się zrealizować.

REKLAMA

Gdy w 2007 roku zapadła decyzja o przyznaniu Polsce i Ukrainie praw do organizacji piłkarskich Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 (dalej: Euro 2012), kraj przeżywał boom inwestycyjny. Dobra koniunktura oraz perspektywa otrzymania dużych dotacji z Unii Europejskiej skłaniały rządzących do składania bardzo śmiałych obietnic. Niestety, wkrótce potem Europa pogrążyła się w kryzysie finansowym, który sprawił, że przesuwano w czasie realizację kolejnych inwestycji. Rozbudowa infrastruktury drogowej to dziedzina chyba najbardziej dotknięta tą sytuacją, głównie ze względu na rozmach planów – na budowę i modernizację priorytetowych dróg miało zostać przeznaczone 121 mld zł do końca 2012 r., tymczasem ta kwota będzie mniejsza przynajmniej o 1/4.

REKLAMA

Co więcej, trudno przewidzieć, w jakim stanie będzie infrastruktura drogowa w Polsce w przeddzień Euro 2012. Ukończenie kilku kluczowych inwestycji jest bowiem planowane na maj–czerwiec 2012 r., co oznacza, że nawet najmniejsze opóźnienie sprawi, że drogi nie zostaną otwarte na czas. Takim statusem oznaczone są na mapie budowy dróg Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (dalej: GDDKiA) dwie sztandarowe inwestycje – autostrada A2 na odcinku ze Strykowa do Warszawy oraz autostrada A4 na odcinku od Szarowa do granicy z Ukrainą.

Warszawa czeka na autostradę

REKLAMA

Stolica Polski już raz miała doczekać się autostrady w związku z wielką imprezą sportową – przed Igrzyskami Olimpijskimi w Moskwie w 1980 roku. Jednak nic z planów drogi Berlin–Warszawa–Moskwa nie wyszło, może poza kilkoma „wiaduktami widmo” w okolicach Bolimowa. Dziś, ponad 30 lat później, Warszawa najprawdopodobniej doczeka się autostrady, której budowa być może zostanie ukończona przed rozpoczęciem Euro 2012. Prace trwają jeszcze na dwóch odcinkach autostrady A2 – od granicy niemieckiej do Nowego Tomyśla (106 km, planowane otwarcie – 2011 rok) oraz od węzła Stryków pod Łodzią do węzła Konotopa pod Warszawą (91 km). Ten ostatni odcinek podzielony jest na pięć segmentów, a słynie z tego, że jest miejscem debiutu chińskich firm budowlanych w Polsce. Z pewnością ani do 2012 roku, ani w najbliższych kilku latach nie powstanie natomiast długo obiecywana obwodnica stolicy.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to autostrada A4, przebiegająca równoleżnikowo przez południową część Polski, będzie pierwszą kompletną drogą tej klasy w Polsce. Brakuje jeszcze 223 km na odcinku Szarów (ok. 20 km za Krakowem) – Korczowa (granica z Ukrainą). Zgodnie z informacjami GDDKiA planowany termin oddania do użytku brakujących fragmentów drogi to 2012 rok (bez precyzowania kwartału). Łącząca północ i południe Polski autostrada A1 powinna być gotowa na Euro 2012 mniej więcej w 2/3. Do już otwartego odcinka Gdańsk–Grudziądz mają dołączyć do 2012 roku fragmenty Grudziądz–Stryków oraz Pyrzowice–Gorzyczki (granica z Czechami).

Łaciata sieć drogowa

Można powiedzieć, że pomimo kilku lat intensywnej rozbudowy sieć drogowa jest dziurawa. Jedynymi miastami gospodarzami Euro 2012, które w czasie rozgrywek, o ile inwestycje zostaną zrealizowane w terminie, będą połączone drogą ekspresową bądź autostradą, będą Poznań i Warszawa. Nie będzie drogi S5 łączącej Wrocław z Poznaniem (jej pierwszy fragment – obwodnica Bojanowa, Goliny Wielkiej i Rawicza – ma zostać oddany do użytku w III kwartale 2012 r.) oraz Poznań z Grudziądzem (i autostradą A1 do Gdańska).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tuż przed Euro 2012 ma zostać oddana do użytku zachodnia obwodnica stolicy Wielkopolski stanowiąca fragment drogi ekspresowej S11. Droga S7 między Gdańskiem a Warszawą w najlepszym wypadku (bowiem są odcinki bez zakończonego postępowania przetargowego) będzie gotowa na odcinku od morza do Nidzicy. Bardziej prawdopodobny wariant jest jednak taki, że podczas największej imprezy sportowej w historii naszego kraju kibice chcący dojechać z Gdańska do Warszawy będą musieli pokonywać prawdziwy tor przeszkód związany z trwającymi pracami budowlanymi lub nadkładać drogi (i pieniędzy), wybierając autostradę A1 do Strykowa.

Droga S8 z Wrocławia do Warszawy w najlepszym wariancie urwie się kilkadziesiąt kilometrów za stolicą Dolnego Śląska, na wysokości Sycowa. Na Euro 2012 będzie natomiast gotowa zachodnia obwodnica Wrocławia łącząca lotnisko Starachowice z drogami A4 oraz S8. Z pewnością cieszyć się z niej także będą mieszkańcy słynącego z korków Wrocławia.

Polska Wschodnia musi poczekać

Wyłączając autostradę A4, mapa budowy dróg na wschód od Warszawy jest praktycznie białą plamą. Budowa dróg S61 (oblegana przez tiry trasa tranzytowa prowadząca z Warszawy do krajów nadbałtyckich) oraz S19 (przebiegająca południkowo przez wschodnią Polskę, za Białymstokiem odbijająca do granicy z Białorusią) nie zostanie rozpoczęta przed 2013 rokiem. Trudno się zresztą dziwić, bowiem przebieg tych dróg, szczególnie odcinki na terenie województwa podlaskiego, dopiero niedawno został zatwierdzony (należy mieć nadzieję, że ostatecznie). Odsunięte w czasie zostały prace nad trasą S8 na odcinku Warszawa–Białystok, autostradą A2 na odcinku Warszawa–Terespol oraz drogą S17 prowadzącą ze stolicy do Lublina. Podobny los czeka drogę ekspresową S7, łączącą Warszawę z Krakowem na odcinku Kielce–Kraków.

Ewolucja zamiast rewolucji

Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury, obecnie w budowie lub przebudowie są 1433 km dróg – wśród nich 743 km autostrad, 522 km dróg ekspresowych, 92 km obwodnic oraz 76 km wzmocnień i przebudów (stan na 3 marca 2011 r.). Miastami, które już wkrótce będą mogły cieszyć się z nowych obwodnic, są m.in. Ełk, Jarosław, Kock, Mrągowo, Opoczno, Pabianice, Serock oraz Żyrardów. Zapóźnienia w stanie infrastruktury drogowej są jednak tak duże, że potrzeba co najmniej kilkunastu lat systematycznej budowy dróg, by móc pochwalić się całą siecią połączeń na europejskim poziomie.

Nie będzie więc zmiany jakościowej. Dużo ważniejszym czynnikiem, niż zakładano okazała się mniej korzystna sytuacja makroekonomiczna. Trudno oprzeć się wrażeniu, że szumnie ogłaszana mobilizacja przegrała w konfrontacji z prozą realizowania inwestycji. Część zapowiedzianych dróg nie powstanie na czas, na części do ostatnich tygodni będzie trwała dramatyczna walka z czasem. Miastami, które z pewnością zyskały, są miasta gospodarze turnieju: Gdańsk, Poznań, Warszawa i Wrocław. Drogi łączące te miasta oraz ich obwodnice zostały potraktowane priorytetowo i mimo że wiadomo już, że nie uda się na czas połączyć ich drogami o podwyższonym standardzie na czas, to część inwestycji (np. zachodnie obwodnice Poznania i Wrocławia, autostrada A2 do Warszawy) z pewnością podniesie jakość infrastruktury drogowej. Pozostaje mieć nadzieję, że budowa dróg po roku 2012 będzie kontynuowana przynajmniej w tym tempie, w jakim odbywało się to do tej pory.

KOMENTARZ

Wrocław rozbudowuje infrastrukturę drogową

MACIEJ BLUJ

wiceprezydent Wrocławia

– Przed nami wielkie wyzwanie – organizacja Euro 2012. To dla Wrocławia kolejny krok w rozwoju i bez wątpienia znaczące przyspieszenie wielu inwestycji. Już dziś odczuwamy pozytywne zmiany związane z Euro 2012. Oprócz inwestycji bezpośrednio związanych z rozgrywkami, jak nowy stadion na wrocławskich Pilczycach, w mieście i wokół miasta przyspieszyła realizacja inwestycji drogowych, poprawiających jakość życia. Poszerzane są najważniejsze miejskie arterie, powstaje nowy system przewozów miejskich „Tramwaj Plus”. W czerwcu 2011 r. stolica Dolnego Śląska wreszcie zyska Autostradową Obwodnicę, a od października 2010 r. mamy we Wrocławiu Obwodnicę Śródmiejską. Wokół stadionu, budowanego w dotąd niezagospodarowanej części miasta, powstaje całkiem nowy układ drogowy, który zapewni dojazd do areny, a także poprawi codzienną komunikację mieszkańców z zachodnią częścią miasta. Dzięki tym zmianom Wrocław wraz z jego atrakcjami stanie się jeszcze bardziej przyjazny dla mieszkańców, inwestorów i turystów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA