reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Rozwój i promocja > Euro 2012 > Nie zdążymy wybudować dróg na Euro 2012

Nie zdążymy wybudować dróg na Euro 2012

Do czerwca 2012 r. sieć autostrad w Polsce miała osiągnąć długość ponad 1,5 tys. kilometrów, a sieć dróg ekspresowych – ponad 2 tys. kilometrów. Niestety, już wiadomo, że planów nie uda się zrealizować.

Gdy w 2007 roku zapadła decyzja o przyznaniu Polsce i Ukrainie praw do organizacji piłkarskich Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 (dalej: Euro 2012), kraj przeżywał boom inwestycyjny. Dobra koniunktura oraz perspektywa otrzymania dużych dotacji z Unii Europejskiej skłaniały rządzących do składania bardzo śmiałych obietnic. Niestety, wkrótce potem Europa pogrążyła się w kryzysie finansowym, który sprawił, że przesuwano w czasie realizację kolejnych inwestycji. Rozbudowa infrastruktury drogowej to dziedzina chyba najbardziej dotknięta tą sytuacją, głównie ze względu na rozmach planów – na budowę i modernizację priorytetowych dróg miało zostać przeznaczone 121 mld zł do końca 2012 r., tymczasem ta kwota będzie mniejsza przynajmniej o 1/4.

Co więcej, trudno przewidzieć, w jakim stanie będzie infrastruktura drogowa w Polsce w przeddzień Euro 2012. Ukończenie kilku kluczowych inwestycji jest bowiem planowane na maj–czerwiec 2012 r., co oznacza, że nawet najmniejsze opóźnienie sprawi, że drogi nie zostaną otwarte na czas. Takim statusem oznaczone są na mapie budowy dróg Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (dalej: GDDKiA) dwie sztandarowe inwestycje – autostrada A2 na odcinku ze Strykowa do Warszawy oraz autostrada A4 na odcinku od Szarowa do granicy z Ukrainą.

Warszawa czeka na autostradę

Stolica Polski już raz miała doczekać się autostrady w związku z wielką imprezą sportową – przed Igrzyskami Olimpijskimi w Moskwie w 1980 roku. Jednak nic z planów drogi Berlin–Warszawa–Moskwa nie wyszło, może poza kilkoma „wiaduktami widmo” w okolicach Bolimowa. Dziś, ponad 30 lat później, Warszawa najprawdopodobniej doczeka się autostrady, której budowa być może zostanie ukończona przed rozpoczęciem Euro 2012. Prace trwają jeszcze na dwóch odcinkach autostrady A2 – od granicy niemieckiej do Nowego Tomyśla (106 km, planowane otwarcie – 2011 rok) oraz od węzła Stryków pod Łodzią do węzła Konotopa pod Warszawą (91 km). Ten ostatni odcinek podzielony jest na pięć segmentów, a słynie z tego, że jest miejscem debiutu chińskich firm budowlanych w Polsce. Z pewnością ani do 2012 roku, ani w najbliższych kilku latach nie powstanie natomiast długo obiecywana obwodnica stolicy.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to autostrada A4, przebiegająca równoleżnikowo przez południową część Polski, będzie pierwszą kompletną drogą tej klasy w Polsce. Brakuje jeszcze 223 km na odcinku Szarów (ok. 20 km za Krakowem) – Korczowa (granica z Ukrainą). Zgodnie z informacjami GDDKiA planowany termin oddania do użytku brakujących fragmentów drogi to 2012 rok (bez precyzowania kwartału). Łącząca północ i południe Polski autostrada A1 powinna być gotowa na Euro 2012 mniej więcej w 2/3. Do już otwartego odcinka Gdańsk–Grudziądz mają dołączyć do 2012 roku fragmenty Grudziądz–Stryków oraz Pyrzowice–Gorzyczki (granica z Czechami).

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Gazeta Samorządu i Administracji
Zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Obowiązki pracodawców59.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Adam Głos

Od stycznia 2013 roku pełni funkcję Prezesa Tax Care. Wcześniej, przez blisko trzy lata, pracował na stanowiskach: Dyrektora Sprzedaży oraz Wiceprezesa Zarządu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama