REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy istnieje możliwość realizacji projektów PPP przy wykorzystaniu środków UE

REKLAMA

W ramach jakich przedsięwzięć realizowanych przez polskie samorządy najczęściej są wykorzystywane rozwiązania partnerstwa publiczno-prywatnego? Co przeszkadza w wykorzystaniu rozwiązań PPP przy wykorzystywaniu środków finansowych z funduszy europejskich?

 

W naszym kraju, szczególnie w okresie poprzedzającym referendum akcesyjne, wielkie oczekiwania co do zaspokojenia wszelkich potrzeb infrastrukturalnych wiązano z możliwością ubiegania się o środki strukturalne UE. W latach 2004-2006 entuzjazm dużej części samorządowców i przedsiębiorców w związku z europejską manną z nieba nieco osłabł, jednak ekscytacja związana ze środkami unijnymi odżywa nieco w związku z papierowymi podziałami tych środków w perspektywie 2007-2013. PPP postrzegane w kontekście potężnych środków unijnych było, niestety również przez ustawodawcę, jako pomysł na pozyskanie środków na zapełnienie luki w finansowaniu strukturalnym, tj. pozyskania wkładu własnego i prefinansowania.


PPP postrzegane jest coraz częściej jako metoda realizacji projektów, dotyczących infrastruktury sportowo-rekreacyjnej (wielce popularne baseny i większe czy mniejsze aquaparki), mieszkalnictwa, rewitalizacji, turystyki, transportu, wodociągów i kanalizacji czy gospodarki odpadami. Zazwyczaj są to projekty, które nie mogą ubiegać się o dofinansowanie ze środków zewnętrznych, nie zakwalifikowały się do dofinansowania, stanowią palący problem - z jakim nie udało się uporać przy zastosowaniu tradycyjnych metod - infrastruktura ochrony środowiska czy też projekty, które są swoistymi marzeniami władz, funkcjonującymi w danej wspólnocie.


Realizacji projektów PPP przy wykorzystaniu środków UE (czy raczej absorpcji środków UE dzięki zastosowaniu PPP) stoi na drodze brak kategorii beneficjantów PPP - jedynie w PO Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego, wskazana jest kategoria podmiotów działających na podstawie ustawy o PPP. Sytuacja byłaby inna, gdyby wśród kategorii beneficjentów znalazła się kategoria - Przedsiębiorcy - bez zastrzegania ich struktury kapitałowej (publicznej). W przypadku Funduszu Spójności była taka możliwość, ale w tym przypadku istniała niesprzyjająca praktyka NFOŚiGW. Inną przeszkodą dla tworzenia projektów łączących środki UE i PPP są kwestie uwzględnienia problematyki pomocy publicznej - w razie uzyskania dotacji przez beneficjanta przedsiębiorcę istnieje konieczność zgodności wsparcia z prawem ochrony konkurencji. Ostatecznie wielkość dozwolonej intensywności pomocy może przyczynić się do nieatrakcyjności ewentualnego wsparcia, szczególnie wobec czasu, jaki potrzebny jest na pozyskanie dotacji i jej rozliczenie oraz formalizmu procesu udzielania środków pomocowych (zakaz zmiany zakresu przedsięwzięcia), w tym obowiązki informacyjne.


Kolejną przeszkodą na drodze harmonijnego połączenia w ramach jednego projektu środków UE i PPP są ograniczenia w zakresie dochodowości projektu - dochodowość projektu w całym cyklu jego życia jest różnie oceniana przez UE i sektor prywatny. Projekty opłacalne z ekonomicznego punktu widzenia nie będą chętnie (lub w wysokim stopniu) dofinansowywane, natomiast projekty nieopłacalne ze swej natury nie zapewniają odpowiedniego zysku sektorowi prywatnemu. Paradoksalnie projekt zakładający zastosowanie PPP może uzyskać dofinansowanie jako projekt służący wzrostowi konkurencyjności partnera prywatnego.


BARTOSZ KORBUS

prezes Instytutu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego

Not. AM

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wyliczyć trzynastkę (dodatkowe wynagrodzenie roczne) dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA