REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy istnieje możliwość realizacji projektów PPP przy wykorzystaniu środków UE

REKLAMA

W ramach jakich przedsięwzięć realizowanych przez polskie samorządy najczęściej są wykorzystywane rozwiązania partnerstwa publiczno-prywatnego? Co przeszkadza w wykorzystaniu rozwiązań PPP przy wykorzystywaniu środków finansowych z funduszy europejskich?

 

W naszym kraju, szczególnie w okresie poprzedzającym referendum akcesyjne, wielkie oczekiwania co do zaspokojenia wszelkich potrzeb infrastrukturalnych wiązano z możliwością ubiegania się o środki strukturalne UE. W latach 2004-2006 entuzjazm dużej części samorządowców i przedsiębiorców w związku z europejską manną z nieba nieco osłabł, jednak ekscytacja związana ze środkami unijnymi odżywa nieco w związku z papierowymi podziałami tych środków w perspektywie 2007-2013. PPP postrzegane w kontekście potężnych środków unijnych było, niestety również przez ustawodawcę, jako pomysł na pozyskanie środków na zapełnienie luki w finansowaniu strukturalnym, tj. pozyskania wkładu własnego i prefinansowania.


PPP postrzegane jest coraz częściej jako metoda realizacji projektów, dotyczących infrastruktury sportowo-rekreacyjnej (wielce popularne baseny i większe czy mniejsze aquaparki), mieszkalnictwa, rewitalizacji, turystyki, transportu, wodociągów i kanalizacji czy gospodarki odpadami. Zazwyczaj są to projekty, które nie mogą ubiegać się o dofinansowanie ze środków zewnętrznych, nie zakwalifikowały się do dofinansowania, stanowią palący problem - z jakim nie udało się uporać przy zastosowaniu tradycyjnych metod - infrastruktura ochrony środowiska czy też projekty, które są swoistymi marzeniami władz, funkcjonującymi w danej wspólnocie.


Realizacji projektów PPP przy wykorzystaniu środków UE (czy raczej absorpcji środków UE dzięki zastosowaniu PPP) stoi na drodze brak kategorii beneficjantów PPP - jedynie w PO Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego, wskazana jest kategoria podmiotów działających na podstawie ustawy o PPP. Sytuacja byłaby inna, gdyby wśród kategorii beneficjentów znalazła się kategoria - Przedsiębiorcy - bez zastrzegania ich struktury kapitałowej (publicznej). W przypadku Funduszu Spójności była taka możliwość, ale w tym przypadku istniała niesprzyjająca praktyka NFOŚiGW. Inną przeszkodą dla tworzenia projektów łączących środki UE i PPP są kwestie uwzględnienia problematyki pomocy publicznej - w razie uzyskania dotacji przez beneficjanta przedsiębiorcę istnieje konieczność zgodności wsparcia z prawem ochrony konkurencji. Ostatecznie wielkość dozwolonej intensywności pomocy może przyczynić się do nieatrakcyjności ewentualnego wsparcia, szczególnie wobec czasu, jaki potrzebny jest na pozyskanie dotacji i jej rozliczenie oraz formalizmu procesu udzielania środków pomocowych (zakaz zmiany zakresu przedsięwzięcia), w tym obowiązki informacyjne.


Kolejną przeszkodą na drodze harmonijnego połączenia w ramach jednego projektu środków UE i PPP są ograniczenia w zakresie dochodowości projektu - dochodowość projektu w całym cyklu jego życia jest różnie oceniana przez UE i sektor prywatny. Projekty opłacalne z ekonomicznego punktu widzenia nie będą chętnie (lub w wysokim stopniu) dofinansowywane, natomiast projekty nieopłacalne ze swej natury nie zapewniają odpowiedniego zysku sektorowi prywatnemu. Paradoksalnie projekt zakładający zastosowanie PPP może uzyskać dofinansowanie jako projekt służący wzrostowi konkurencyjności partnera prywatnego.


BARTOSZ KORBUS

prezes Instytutu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego

Not. AM

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA