REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak włączyć tereny prywatne do specjalnych stref ekonomicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr K. Hajdecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Włączenie do specjalnej strefy ekonomicznej gruntów prywatnych umożliwi już istniejącym w gminie przedsiębiorcom, niedziałającym dotychczas na terenie strefy, skorzystanie z preferencji podatkowych przewidzianych dla nowych inwestycji. Tym samym wzmocni lokalny rynek gospodarczy.

Rada Ministrów przyjęła 27 stycznia 2009 r. „Koncepcję rozwoju specjalnych stref ekonomicznych”. Dokument zawiera szczegółowe zasady włączania nowych gruntów, zarówno publicznych, jak i prywatnych, do specjalnych stref ekonomicznych (dalej: SSE).

REKLAMA

REKLAMA

Z punktu widzenia samorządów lokalnych możliwość obejmowania strefą gruntów prywatnych ma podwójne znaczenie.

Po pierwsze zgodnie z ustawą z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, strefę ustanawia się na nowych obszarach za zgodą rady gminy właściwej dla położenia terenów oraz po uzyskaniu opinii zarządu województwa.

Po drugie samorządy mogą aktywnie zachęcać inwestorów do realizacji inwestycji na swoich terenach. Żeby robić to skutecznie, samorządowcy powinni znać możliwości, jakie dla przedsiębiorców niesie działalność na terenie SSE i mechanizmy obejmowania SSE nowych gruntów, także gruntów prywatnych.

REKLAMA

Obejmowanie SSE gruntów prywatnych poprawia dostępność atrakcyjnych dla inwestorów gruntów – łatwiejsze stanie się bowiem utworzenie strefy tam, gdzie chce tego przedsiębiorca. Rozszerzenie SSE o grunty prywatne, będące własnością przedsiębiorców, niesie szanse również dla firm już obecnych na terenie jednostki samorządu. Funkcjonujące na terenie gminy przedsiębiorstwa, dokonując modernizacji i inwestycji rozwojowych, mogą bowiem, po ustanowieniu na ich gruntach SSE, korzystać ze zwolnienia podatkowego. A każda nowa inwestycja przyczynia się do ożywienia gospodarczego w regionie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kryteria ogólne

„Koncepcja rozwoju specjalnych stref ekonomicznych” zawiera tzw. kryteria brzegowe, decydujące o tym, czy dany grunt zostanie włączony do SSE. Żeby grunt mógł zostać objęty SSE:

1) powinien posiadać uregulowany stan prawny,

2) nie powinny występować przeciwwskazania do prowadzenia działalności przemysłowej lub usługowej (chodzić tu może m.in. o ograniczenia związane z ochroną środowiska),

3) powinien być wyposażony w niezbędną infrastrukturę techniczną lub wiarygodne zobowiązanie do jego uzbrojenia,

4) powinien znajdować się przy obecnych lub planowanych szlakach komunikacyjnych.

Szczegółowe zasady dotyczące włączania gruntów prywatnych do SSE reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie kryteriów, których spełnienie umożliwia objęcie niektórych gruntów specjalną strefą ekonomiczną (dalej: rozporządzenie o SSE).

Ministerstwo Gospodarki przygotowało projekt zmiany rozporządzenia Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie kryteriów, których spełnienie umożliwia objęcie niektórych gruntów specjalną strefą ekonomiczną (dalej: projekt z 24 lutego 2009 r. zmiany rozporządzenia o SSE), który złagodzi wszystkie kryteria włączania gruntów do SSE o ok. 50%. Wejście w życie tego projektu planowane jest na maj 2009 r.

Kryteria szczegółowe

Rozporządzenie o SSE dopuszcza objęcie strefą ekonomiczną gruntów prywatnych, pod warunkiem że w rezultacie realizacji inwestycji, na potrzeby której grunt włączany jest do strefy, zostanie utworzona określona liczba nowych miejsc pracy lub poniesione zostaną nakłady inwestycyjne o określonej wartości.

Logika jest następująca – im większe bezrobocie w powiecie w stosunku do średniej krajowej stopy bezrobocia, tym mniej nowych etatów lub mniejsze nakłady inwestycyjne wystarczy ponieść, aby móc objąć grunt obszarem specjalnej strefy ekonomicznej. Przyjmuje się przy tym, że wystarczy spełnienie jednego z dwóch alternatywnych warunków, tj.

1) utworzenie określonej liczby nowych miejsc pracy albo

2) poniesienie nakładów o określonej wartości.

Kryterium liczby nowych miejsc pracy albo nakładów inwestycyjnych dotyczy wszystkich podmiotów prywatnych będących właścicielem gruntu, niezależnie od profilu nowej inwestycji. Jest to tzw. kryterium uniwersalne. Wyjątek stanowią 3 specyficzne rodzaje inwestycji, dla których określono łagodniejsze wymagania:

1) inwestycje innowacyjne,

2) usługi badawczo-rozwojowe,

3) usługi preferowane.

Inwestycje innowacyjne

W przypadku inwestycji, w wyniku których prowadzona działalność będzie miała charakter innowacyjny, kryteria dotyczące liczby nowych miejsc pracy lub wielkości nakładów inwestycyjnych zostały uniezależnione od poziomu bezrobocia w powiecie i ustalono je na poziomie niższym w stosunku do kryteriów uniwersalnych (patrz: tabela 1).

Innowacyjność inwestycji inwestor powinien potwierdzić opiniami dwóch jednostek naukowych.

Usługi badawczo-rozwojowe

Niższy poziom kryteriów w stosunku do kryteriów uniwersalnych przewidziano również dla inwestycji w zakresie usług badawczo-rozwojowych (patrz: tabela 2). Analogicznie, jak w przypadku inwestycji innowacyjnych, dla tej kategorii inwestycji sformułowano jedną preferencyjną parę kryteriów, niezależną od poziomu bezrobocia w powiecie.

Usługi preferowane

Poza usługami badawczo-rozwojowymi, rozporządzenie o SSE przewiduje również inne usługi preferowane, dla których przewidziano szczególne kryteria. Do usług preferowanych zalicza się:

• usługi informatyczne,

• usługi rachunkowości i kontroli ksiąg,

• usługi w zakresie księgowości (z wyjątkiem deklaracji podatkowych),

• usługi centrów telefonicznych.

W przypadku tych usług kryteria również uniezależniono od poziomu bezrobocia w powiecie, w którym znajduje się grunt włączany do SSE i ustalono je na preferencyjnym poziomie (patrz: tabela 1).

Preferencje dla ściany wschodniej

W przypadku województw ściany wschodniej przewidziano preferencje. Za województwa ściany wschodniej uważa się:

• lubelskie,

• podkarpackie,

• podlaskie,

• świętokrzyskie,

• warmińsko-mazurskie.

Preferencja dla ściany wschodniej ma na celu poprawę atrakcyjności tej części Polski, zapobieżenie jej marginalizacji oraz uwzględnia specyfikę obszaru, w którym duże inwestycje realizowane są rzadko.

Te preferencje to zarazem szansa dla samorządów z terenu Polski Wschodniej, które mają przewagę nad pozostałymi regionami kraju. Inwestycja niespełniająca bowiem wymogów objęcia obszarem strefy gruntów prywatnych w pozostałych częściach kraju będzie mogła być dokonana w strefie w województwach Polski Wschodniej. Argument ten powinien być wykorzystywany przez samorządy ze wschodniej części kraju. Szczegółowe wartości kryteriów dla województw ściany wschodniej przedstawia tabela 2.

Piotr K. Hajdecki

Podstawy prawne:

• Ustawa z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. nr 42, poz. 275; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 118, poz. 746)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie kryteriów, których spełnienie umożliwia objęcie niektórych gruntów specjalną strefą ekonomiczną (Dz.U. nr 224 poz. 1477)

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

REKLAMA

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

Lex szarlatan: nowe przepisy mają ukrócić pseudomedycynę i chronić pacjentów onkologicznych

Wzrost popularności pseudomedycyny i alternatywnych metod leczenia raka stał się poważnym zagrożeniem dla pacjentów. Jesienią mają ruszyć prace nad ustawą Lex szarlatan, która da Rzecznikowi Praw Pacjenta nowe narzędzia do walki z nieuczciwymi praktykami i ochrony chorych przed szarlatanami medycznymi.

REKLAMA

Polska przestrzeń powietrzna naruszona przez rosyjskie drony. Uruchomiono procedury obronne

Kilkanaście lecących z Rosji dronów naruszyło nad ranem w środę polską przestrzeń powietrzną. Wojsko podjęło decyzję o ich zestrzeleniu. Armia i służby zostały postawione w stan najwyższej gotowości. Władze apelują o śledzenie komunikatów.

Pakiet antyblackoutowy: nowe prawo ma ochronić Polskę przed blackoutem i cyberzagrożeniami

Ministerstwo Energii wraz z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) zaprezentowały właśnie kompleksowy pakiet regulacji prawnych – tzw. pakiet antyblackoutowy – który ma zwiększyć odporność Krajowego Systemu Elektroenergetycznego na awarie, cyberataki oraz zakłócenia. Projekty trafią we wrześniu do wykazu prac Rady Ministrów.

REKLAMA