REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak włączyć tereny prywatne do specjalnych stref ekonomicznych

Piotr K. Hajdecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Włączenie do specjalnej strefy ekonomicznej gruntów prywatnych umożliwi już istniejącym w gminie przedsiębiorcom, niedziałającym dotychczas na terenie strefy, skorzystanie z preferencji podatkowych przewidzianych dla nowych inwestycji. Tym samym wzmocni lokalny rynek gospodarczy.

Rada Ministrów przyjęła 27 stycznia 2009 r. „Koncepcję rozwoju specjalnych stref ekonomicznych”. Dokument zawiera szczegółowe zasady włączania nowych gruntów, zarówno publicznych, jak i prywatnych, do specjalnych stref ekonomicznych (dalej: SSE).

REKLAMA

REKLAMA

Z punktu widzenia samorządów lokalnych możliwość obejmowania strefą gruntów prywatnych ma podwójne znaczenie.

Po pierwsze zgodnie z ustawą z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, strefę ustanawia się na nowych obszarach za zgodą rady gminy właściwej dla położenia terenów oraz po uzyskaniu opinii zarządu województwa.

Po drugie samorządy mogą aktywnie zachęcać inwestorów do realizacji inwestycji na swoich terenach. Żeby robić to skutecznie, samorządowcy powinni znać możliwości, jakie dla przedsiębiorców niesie działalność na terenie SSE i mechanizmy obejmowania SSE nowych gruntów, także gruntów prywatnych.

REKLAMA

Obejmowanie SSE gruntów prywatnych poprawia dostępność atrakcyjnych dla inwestorów gruntów – łatwiejsze stanie się bowiem utworzenie strefy tam, gdzie chce tego przedsiębiorca. Rozszerzenie SSE o grunty prywatne, będące własnością przedsiębiorców, niesie szanse również dla firm już obecnych na terenie jednostki samorządu. Funkcjonujące na terenie gminy przedsiębiorstwa, dokonując modernizacji i inwestycji rozwojowych, mogą bowiem, po ustanowieniu na ich gruntach SSE, korzystać ze zwolnienia podatkowego. A każda nowa inwestycja przyczynia się do ożywienia gospodarczego w regionie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kryteria ogólne

„Koncepcja rozwoju specjalnych stref ekonomicznych” zawiera tzw. kryteria brzegowe, decydujące o tym, czy dany grunt zostanie włączony do SSE. Żeby grunt mógł zostać objęty SSE:

1) powinien posiadać uregulowany stan prawny,

2) nie powinny występować przeciwwskazania do prowadzenia działalności przemysłowej lub usługowej (chodzić tu może m.in. o ograniczenia związane z ochroną środowiska),

3) powinien być wyposażony w niezbędną infrastrukturę techniczną lub wiarygodne zobowiązanie do jego uzbrojenia,

4) powinien znajdować się przy obecnych lub planowanych szlakach komunikacyjnych.

Szczegółowe zasady dotyczące włączania gruntów prywatnych do SSE reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie kryteriów, których spełnienie umożliwia objęcie niektórych gruntów specjalną strefą ekonomiczną (dalej: rozporządzenie o SSE).

Ministerstwo Gospodarki przygotowało projekt zmiany rozporządzenia Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie kryteriów, których spełnienie umożliwia objęcie niektórych gruntów specjalną strefą ekonomiczną (dalej: projekt z 24 lutego 2009 r. zmiany rozporządzenia o SSE), który złagodzi wszystkie kryteria włączania gruntów do SSE o ok. 50%. Wejście w życie tego projektu planowane jest na maj 2009 r.

Kryteria szczegółowe

Rozporządzenie o SSE dopuszcza objęcie strefą ekonomiczną gruntów prywatnych, pod warunkiem że w rezultacie realizacji inwestycji, na potrzeby której grunt włączany jest do strefy, zostanie utworzona określona liczba nowych miejsc pracy lub poniesione zostaną nakłady inwestycyjne o określonej wartości.

Logika jest następująca – im większe bezrobocie w powiecie w stosunku do średniej krajowej stopy bezrobocia, tym mniej nowych etatów lub mniejsze nakłady inwestycyjne wystarczy ponieść, aby móc objąć grunt obszarem specjalnej strefy ekonomicznej. Przyjmuje się przy tym, że wystarczy spełnienie jednego z dwóch alternatywnych warunków, tj.

1) utworzenie określonej liczby nowych miejsc pracy albo

2) poniesienie nakładów o określonej wartości.

Kryterium liczby nowych miejsc pracy albo nakładów inwestycyjnych dotyczy wszystkich podmiotów prywatnych będących właścicielem gruntu, niezależnie od profilu nowej inwestycji. Jest to tzw. kryterium uniwersalne. Wyjątek stanowią 3 specyficzne rodzaje inwestycji, dla których określono łagodniejsze wymagania:

1) inwestycje innowacyjne,

2) usługi badawczo-rozwojowe,

3) usługi preferowane.

Inwestycje innowacyjne

W przypadku inwestycji, w wyniku których prowadzona działalność będzie miała charakter innowacyjny, kryteria dotyczące liczby nowych miejsc pracy lub wielkości nakładów inwestycyjnych zostały uniezależnione od poziomu bezrobocia w powiecie i ustalono je na poziomie niższym w stosunku do kryteriów uniwersalnych (patrz: tabela 1).

Innowacyjność inwestycji inwestor powinien potwierdzić opiniami dwóch jednostek naukowych.

Usługi badawczo-rozwojowe

Niższy poziom kryteriów w stosunku do kryteriów uniwersalnych przewidziano również dla inwestycji w zakresie usług badawczo-rozwojowych (patrz: tabela 2). Analogicznie, jak w przypadku inwestycji innowacyjnych, dla tej kategorii inwestycji sformułowano jedną preferencyjną parę kryteriów, niezależną od poziomu bezrobocia w powiecie.

Usługi preferowane

Poza usługami badawczo-rozwojowymi, rozporządzenie o SSE przewiduje również inne usługi preferowane, dla których przewidziano szczególne kryteria. Do usług preferowanych zalicza się:

• usługi informatyczne,

• usługi rachunkowości i kontroli ksiąg,

• usługi w zakresie księgowości (z wyjątkiem deklaracji podatkowych),

• usługi centrów telefonicznych.

W przypadku tych usług kryteria również uniezależniono od poziomu bezrobocia w powiecie, w którym znajduje się grunt włączany do SSE i ustalono je na preferencyjnym poziomie (patrz: tabela 1).

Preferencje dla ściany wschodniej

W przypadku województw ściany wschodniej przewidziano preferencje. Za województwa ściany wschodniej uważa się:

• lubelskie,

• podkarpackie,

• podlaskie,

• świętokrzyskie,

• warmińsko-mazurskie.

Preferencja dla ściany wschodniej ma na celu poprawę atrakcyjności tej części Polski, zapobieżenie jej marginalizacji oraz uwzględnia specyfikę obszaru, w którym duże inwestycje realizowane są rzadko.

Te preferencje to zarazem szansa dla samorządów z terenu Polski Wschodniej, które mają przewagę nad pozostałymi regionami kraju. Inwestycja niespełniająca bowiem wymogów objęcia obszarem strefy gruntów prywatnych w pozostałych częściach kraju będzie mogła być dokonana w strefie w województwach Polski Wschodniej. Argument ten powinien być wykorzystywany przez samorządy ze wschodniej części kraju. Szczegółowe wartości kryteriów dla województw ściany wschodniej przedstawia tabela 2.

Piotr K. Hajdecki

Podstawy prawne:

• Ustawa z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. nr 42, poz. 275; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 118, poz. 746)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie kryteriów, których spełnienie umożliwia objęcie niektórych gruntów specjalną strefą ekonomiczną (Dz.U. nr 224 poz. 1477)

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA