Doroczna Nagroda Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej
REKLAMA
REKLAMA
W tym okresie nastąpiły w Polsce wielkie przemiany. Jednak jeszcze wiele pozostało do zrobienia i konieczny jest dalszy wysiłek. Dla wsparcia tych niezbędnych zmian i wyróżnienia tych, którzy się do nich przyczynili w sposób szczególny, ustanowiona została w 2004 roku Doroczna Nagroda Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej. Od roku 2008 poświęcona jest wspieraniu integracji społeczności lokalnych, gdyż tylko społeczności silnie zintegrowane są zdolne do zarządzania własnymi sprawami, a więc do realizacji celów samorządu terytorialnego.
REKLAMA
Kluczową rolę w tym względzie odgrywa lokalna kultura i tradycja, które łączą mieszkańców wokół wspólnych wartości. Dlatego wszelkie inicjatywy obywatelskie i wydarzenia związane z krzewieniem i rozwojem kultury lokalnej oraz zachowaniem dziedzictwa kulturowego zasługują na wsparcie i upowszechnienie. Temu celowi ma służyć Doroczna Nagroda Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej.
Polecamy serwis: Rozwój i promocja
REGULAMIN DOROCZNEJ NAGRODY FRDL ZA OSIĄGNIĘCIA W ROZWIJANIU DEMOKRACJI LOKALNEJ W POLSCE VI EDYCJA
REKLAMA
1. Doroczna Nagroda FRDL oraz wyróżnienia przyznawane są przez Kapitułę za osiągnięcia, które w istotny sposób przyczyniły się do integracji społeczności lokalnych, jako podstawowego czynnika rozwoju demokracji lokalnej i aktywnego społeczeństwa obywatelskiego w Polsce.
2. Doroczna Nagroda FRDL oraz wyróżnienia w roku 2013 zostaną przyznane za szczególne przedsięwzięcia związane z kulturą, lokalną tradycją lub dziedzictwem narodowym, które w wybitny sposób przyczyniły się do wzmocnienia lokalnych więzi i integracji społeczności lokalnych oraz aktywizacji społeczności jako podstawowych czynników rozwoju samorządności i demokracji lokalnej w Polsce.
3. W roku 2013 ocenie będą podlegać przedsięwzięcia zrealizowane w latach 2012-2013.
4. Kandydatami zgłaszanymi do Dorocznej Nagrody FRDL mogą być podmioty należące do następujących kategorii:
a. jednostki samorządu terytorialnego;
b. samorządowe instytucje kultury (biblioteki, domy kultury, instytucje kulturalne, muzea, świetlice wiejskie, szkoły itp.);
c. organizacje pozarządowe lub grupy obywateli, niezależnie od ich statusu prawnego;
d. osoby indywidualne.
5. W każdej z wyżej wymienionych, czterech równorzędnych kategorii, zostanie przyznana jedna nagroda i nie więcej niż cztery wyróżnienia.
6. Nagroda będzie przyznawana za realizację przedsięwzięcia, które spełniło następujące warunki:
a. w sposób trwały i znaczący przyczyniło się do integracji społeczności danej miejscowości, gminy lub powiatu, poprzez aktywne zaangażowanie mieszkańców
w jego realizację oraz kształtowanie wśród nich poczucia dumy i satysfakcji z przynależności do wspólnoty lokalnej;
- wymóg trwałości oznacza, że wydarzenie spowoduje skutki społeczne, które będą trwały również po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia;
- powtarzalność wydarzenia będzie traktowana jako dodatkowa wartość;
- integracja społeczności może się wyrażać poprzez współpracę przy jego realizacji szerokiego wachlarza różnych aktorów sceny publicznej, jak np. instytucji samorządowych, organizacji pozarządowych, lokalnych liderów, grup mieszkańców, przedsiębiorców i in.;
- wzrost poczucia dumy i satysfakcji z przynależności do wspólnoty powinny znaleźć odbicie w reakcjach mieszkańców po wydarzeniu, wyrażających te uczucia i gotowość do dalszych działań;
b. dotyczyło kultury, tradycji lub dziedzictwa narodowego, związanych z daną miejscowością lub regionem, stanowiąc szczególny wkład w proces promowania
poczucia więzi z lokalną „małą ojczyzną”; szczegółowa tematyka przedsięwzięć kandydujących nie podlega ograniczeniu i powinna być uzależniona od lokalnych potrzeb i preferencji społeczeństwa;
c. przyczyniło się do zwiększenia udziału społeczności w rozwiązywaniu wspólnych, lokalnych problemów;
d. dotyczyło zagadnień istotnych z punktu widzenia danej społeczności lokalnej;
e. elementem oceny będzie stopień zainteresowania społeczności przedsięwzięciem, znajdujący odbicie w skali bezpośredniego uczestnictwa, a także zainteresowania publicznego w mediach, Internecie lub w innych formach;
f. atutem, ale nie warunkiem, kandydującego przedsięwzięcia będzie wykorzystanie zasobów kultury lokalnej dla miejscowego rozwoju ekonomicznego;
g. przedsięwzięcie może stanowić wzór dla innych społeczności;
h. przydatność do powtórzeń może być potwierdzona przez:
- powtórzenie wydarzenia w innej miejscowości,
- zainteresowanie ze strony innych społeczności pod kątem możliwego wykorzystania wzoru,
- upublicznienie opisu w ten sposób, aby umożliwić korzystanie z niego lub podjęcie innych działań na rzecz upowszechnienia osiągnięcia.
Zobacz również: Pesymistyczna wizja przyszłości polskich miast
REKLAMA
7. Ustala się następujący tryb zgłaszania kandydatów:
a. kandydatów do postępowania konkursowego mogą zgłaszać: organizacje obywatelskie, indywidualne osoby, przedstawiciele władz samorządowych i inne instytucje publiczne, a w szczególności ośrodki szkoleniowo-doradcze Fundacji, po uzyskaniu zgody kandydata.
b. Kandydatami do Nagrody nie mogą być:
- laureaci Dorocznej Nagrody FRDL V edycji,
- osoby będące pracownikami FRDL.
8. Zgłoszenie kandydatów składa się z formularza Dorocznej Nagrody, wypełnionego i podpisanego przez uprawniony do tego podmiot (wersja wydrukowana i elektroniczna na CD), listu lub listów rekomendacyjnych oraz (fakultatywnie) załączników, dokumentujących informacje zawarte w formularzu. Formularz wypełniany jest on-line poprzez stronę internetową FRDL www.frdl.org.pl lub stronę Narodowego Centrum Kultury www.nck.pl, a następnie wydrukowany.
Zgłoszenie należy przesłać do 30 września 2013 roku (decyduje data stempla pocztowego) na adres: Sekretariat Dorocznej Nagrody FRDL
Biuro Zarządu FRDL
pl. Inwalidów 10
01-552 Warszawa
9. Najciekawsze przedsięwzięcia zostaną zamieszczone w bazie dobrych praktyk na Platformie Kultury Narodowego Centrum Kultury http://platformakultury.pl
10. Wybór laureatów jest autonomiczną decyzją Kapituły, ma charakter ostateczny i nie podlega apelacji.
SKŁAD KAPITUŁY:
Adam Aduszkiewicz
Jadwiga Czartoryska
Krzysztof Dudek
Adam Kowalewski
Jan Król
Sławomir Ratajski
Jerzy Regulski (przewodniczący)
Jerzy Stępień
Joanna Staręga-Piasek
Warszawa dn. 11 lipca 2013 roku
ORGANIZACJA PRAC
Sekretariat Kapituły prowadzony jest przez Biuro Zarządu FRDL.
Prace przygotowawcze:
Prace przygotowawcze - I etap. Sekretariat Kapituły pod nadzorem Przewodniczącego dokonuje wstępnej oceny złożonych aplikacji, pod względem zgodności formalnej z Regulaminem przyznawania Nagrody.
Prace przygotowawcze - II etap. Sekretariat Kapituły pod nadzorem Przewodniczącego dokonuje wstępnej oceny złożonych aplikacji pod względem merytorycznej zgodności dorobku i osiągnięć z Regulaminem przyznawania Nagrody. Eliminowane są kandydatury nieodpowiadające kryteriom pkt. 6 Regulaminu, bez względu na ich osiągnięcia w innych dziedzinach działalności społecznej i zawodowej.
Prace Kapituły:
Etap I. Kandydaci spełniający formalne i merytoryczne wymogi Regulaminu Dorocznej Nagrody, podlegają ocenie Kapituły. Członkowie Kapituły podczas pierwszego posiedzenia ustalają procedurę wyłonienia laureatów Dorocznej Nagrody.
Etap II. Członkowie Kapituły przedstawiają swoje propozycje kandydatów do Dorocznej Nagrody w każdej z czterech kategorii nie więcej niż po 5 kandydatów, których osiągnięcia są w ich ocenie najwybitniejsze, a następnie zawiadamiają każdego kandydata o nominacji.
Wybrane kandydatury mogą podlegać audytowi przez desygnowane przez Kapitułę osoby.
Kapituła może również zaprosić finalistów do osobistego przedstawienia swoich osiągnięć.
Etap III. Kapituła w trybie głosowania dokonuje wyboru jednego laureata w każdej z czterech kategorii. Kapituła przyznaje również nie więcej niż po 4 wyróżnienia w każdej z kategorii.
Polecamy: Forum
REKLAMA
REKLAMA