REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łatwiejsza współpraca samorządów z firmami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca uczestniczący w partnerskim projekcie będzie wyłaniany albo na podstawie prawa zamówień publicznych, albo na podstawie ustawy koncesyjnej.

Wspólne inwestycje samorządów z prywatnymi przedsiębiorcami już wkrótce staną się znacznie łatwiejsze. Posłowie uchwalili 21 listopada 2008 r. ustawę o partnerstwie publiczno-prywatnym. Zastąpi ona obecną ustawę o PPP z 2005 r. (Dz.U. z 2005 roku nr 169, poz. 1420), której nigdy dotychczas nie udało się w praktyce zastosować. Na wejście w życie nowego aktu trzeba jeszcze poczekać, gdyż proces legislacyjny trwa. W tym tygodniu ma się nią zająć Senat.

REKLAMA

Wspólne inwestycje

Nowe przepisy skierowane są do samorządów oraz urzędów publicznych, które wspólnie z prywatnymi firmami zamierzają realizować inwestycje. Partnerstwo publiczno-prywatne pozwala przedsiębiorcom finansować przedsięwzięcia publiczne. Na świecie dzięki tej formule powstają szkoły, szpitale, więzienia, drogi, linie kolejowe, metro, stadiony oraz budynki rządowe. Korzystając z metody PPP, samorząd będzie mógł zawrzeć umowę z prywatną firmą, która sfinansuje budowę np. parku wodnego. Potem przez określony czas przedsiębiorca będzie zarządzał obiektem i czerpał zyski z jego eksploatacji. Po określonym w umowie terminie park przejdzie na własność gminy.

Mniej formalności

Nowa ustawa likwiduje wiele dotychczasowych barier. Znosi ustawowy obowiązek sporządzania przez urzędników kosztownych analiz planowanych przedsięwzięć (przede wszystkim finansowych) na etapie przygotowania przedsięwzięcia PPP. Decyzja w tej kwestii będzie zależała od samych zainteresowany. Dotąd wiele samorządów nie było w stanie przygotować wstępnej dokumentacji odpowiadającej wymogom ustawy oraz rozporządzenia. Z tego powodu rezygnowano z projektu PPP.

Większość ekspertów wskazuje jednak, że mimo formalnego zniesienia obowiązku przygotowania analiz żaden podmiot nie zdecyduje się na projekty PPP bez analiz.

REKLAMA

- Projekty PPP to wieloletnie zobowiązania. Wiąże się z nimi także olbrzymie ryzyko, które bierze na siebie władza publiczna. Dzięki analizom samorząd wie, że wybrał najlepszą metodę realizacji inwestycji - ocenia Irena Herbst, lider projektu powołania Centrum Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Znaczenie analiz potwierdza także Adam Szejnfeld, wiceminister gospodarki. - Nie sądzę, aby ktokolwiek zdecydował się na partnerstwo publiczno-prywatne bez niezbędnych analiz - uważa wiceminister. Dodaje jednak, że nie trzeba i nie powinno się tego regulować w ustawie.

Dwa tryby

REKLAMA

Nowa ustawa przewiduje, że partner prywatny będzie wybierany na podstawie prawa zamówień publicznych lub planowanej ustawy koncesyjnej (dotyczącej robót i usług budowlanych, która jeszcze jednak nie została uchwalona. Wybór trybu będzie zależał od źródła finansowania przedsięwzięcia. Jeżeli wynagrodzenie partnera prywatnego będzie polegało na prawie do pobierania pożytków z partnerstwa, albo na tym prawie wraz z zapłatą sumy pieniężnej, to urzędnicy będą musieli stosować ustawę o koncesjach na roboty budowlane i usługi. W pozostałych przypadkach trzeba będzie wybierać partnera prywatnego, stosując zasady określone w prawie zamówień publicznych.

Ten dualizm będzie przekładał się także na sposób rozstrzygania sporów dotyczących wyboru firmy do PPP. - Ustawa wprost nie odnosi się do tej kwestii, natomiast w zakresie wyboru partnera prywatnego odsyła do przepisów ustawy o zamówieniach publicznych lub projektowanej ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Zatem kwestionowanie wyboru firmy będzie się odbywać na zasadach określonych w tych ustawach - uważa Bartłomiej Jankowski, adwokat, wspólnik w kancelarii WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr

Eksperci obawiają się, że taki dualizm może doprowadzić do niespójności systemu.

NAWIĄZYWANIE WSPÓŁPRACY SAMORZĄDU Z PRZEDSIĘBIORCAMI

Tak jest

• samorząd musi przygotować analizy przedwstępne potwierdzające, że metoda PPP jest korzystniejsza od innych metod realizacji inwestycji

firma do projektu PPP wybierana jest na podstawie prawa zamówień publicznych

Tak będzie

samorząd nie będzie miał obowiązku sporządzać wstępnych analiz

firma do projektu PPP będzie wybierana na podstawie prawa zamówień publicznych albo ustawy koncesyjnej

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

Podstawa prawna

• Art. 4 ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Ustawą zajmuje się obecnie Senat. Ma wejść w życie po upływie 21 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA