REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łatwiejsza współpraca samorządów z firmami

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca uczestniczący w partnerskim projekcie będzie wyłaniany albo na podstawie prawa zamówień publicznych, albo na podstawie ustawy koncesyjnej.

Wspólne inwestycje samorządów z prywatnymi przedsiębiorcami już wkrótce staną się znacznie łatwiejsze. Posłowie uchwalili 21 listopada 2008 r. ustawę o partnerstwie publiczno-prywatnym. Zastąpi ona obecną ustawę o PPP z 2005 r. (Dz.U. z 2005 roku nr 169, poz. 1420), której nigdy dotychczas nie udało się w praktyce zastosować. Na wejście w życie nowego aktu trzeba jeszcze poczekać, gdyż proces legislacyjny trwa. W tym tygodniu ma się nią zająć Senat.

REKLAMA

Wspólne inwestycje

Nowe przepisy skierowane są do samorządów oraz urzędów publicznych, które wspólnie z prywatnymi firmami zamierzają realizować inwestycje. Partnerstwo publiczno-prywatne pozwala przedsiębiorcom finansować przedsięwzięcia publiczne. Na świecie dzięki tej formule powstają szkoły, szpitale, więzienia, drogi, linie kolejowe, metro, stadiony oraz budynki rządowe. Korzystając z metody PPP, samorząd będzie mógł zawrzeć umowę z prywatną firmą, która sfinansuje budowę np. parku wodnego. Potem przez określony czas przedsiębiorca będzie zarządzał obiektem i czerpał zyski z jego eksploatacji. Po określonym w umowie terminie park przejdzie na własność gminy.

Mniej formalności

Nowa ustawa likwiduje wiele dotychczasowych barier. Znosi ustawowy obowiązek sporządzania przez urzędników kosztownych analiz planowanych przedsięwzięć (przede wszystkim finansowych) na etapie przygotowania przedsięwzięcia PPP. Decyzja w tej kwestii będzie zależała od samych zainteresowany. Dotąd wiele samorządów nie było w stanie przygotować wstępnej dokumentacji odpowiadającej wymogom ustawy oraz rozporządzenia. Z tego powodu rezygnowano z projektu PPP.

Większość ekspertów wskazuje jednak, że mimo formalnego zniesienia obowiązku przygotowania analiz żaden podmiot nie zdecyduje się na projekty PPP bez analiz.

REKLAMA

- Projekty PPP to wieloletnie zobowiązania. Wiąże się z nimi także olbrzymie ryzyko, które bierze na siebie władza publiczna. Dzięki analizom samorząd wie, że wybrał najlepszą metodę realizacji inwestycji - ocenia Irena Herbst, lider projektu powołania Centrum Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Znaczenie analiz potwierdza także Adam Szejnfeld, wiceminister gospodarki. - Nie sądzę, aby ktokolwiek zdecydował się na partnerstwo publiczno-prywatne bez niezbędnych analiz - uważa wiceminister. Dodaje jednak, że nie trzeba i nie powinno się tego regulować w ustawie.

Dwa tryby

REKLAMA

Nowa ustawa przewiduje, że partner prywatny będzie wybierany na podstawie prawa zamówień publicznych lub planowanej ustawy koncesyjnej (dotyczącej robót i usług budowlanych, która jeszcze jednak nie została uchwalona. Wybór trybu będzie zależał od źródła finansowania przedsięwzięcia. Jeżeli wynagrodzenie partnera prywatnego będzie polegało na prawie do pobierania pożytków z partnerstwa, albo na tym prawie wraz z zapłatą sumy pieniężnej, to urzędnicy będą musieli stosować ustawę o koncesjach na roboty budowlane i usługi. W pozostałych przypadkach trzeba będzie wybierać partnera prywatnego, stosując zasady określone w prawie zamówień publicznych.

Ten dualizm będzie przekładał się także na sposób rozstrzygania sporów dotyczących wyboru firmy do PPP. - Ustawa wprost nie odnosi się do tej kwestii, natomiast w zakresie wyboru partnera prywatnego odsyła do przepisów ustawy o zamówieniach publicznych lub projektowanej ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Zatem kwestionowanie wyboru firmy będzie się odbywać na zasadach określonych w tych ustawach - uważa Bartłomiej Jankowski, adwokat, wspólnik w kancelarii WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr

Eksperci obawiają się, że taki dualizm może doprowadzić do niespójności systemu.

NAWIĄZYWANIE WSPÓŁPRACY SAMORZĄDU Z PRZEDSIĘBIORCAMI

Tak jest

• samorząd musi przygotować analizy przedwstępne potwierdzające, że metoda PPP jest korzystniejsza od innych metod realizacji inwestycji

firma do projektu PPP wybierana jest na podstawie prawa zamówień publicznych

Tak będzie

samorząd nie będzie miał obowiązku sporządzać wstępnych analiz

firma do projektu PPP będzie wybierana na podstawie prawa zamówień publicznych albo ustawy koncesyjnej

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

Podstawa prawna

• Art. 4 ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Ustawą zajmuje się obecnie Senat. Ma wejść w życie po upływie 21 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wyliczyć trzynastkę (dodatkowe wynagrodzenie roczne) dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA