REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łatwiejsza współpraca samorządów z firmami

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca uczestniczący w partnerskim projekcie będzie wyłaniany albo na podstawie prawa zamówień publicznych, albo na podstawie ustawy koncesyjnej.

Wspólne inwestycje samorządów z prywatnymi przedsiębiorcami już wkrótce staną się znacznie łatwiejsze. Posłowie uchwalili 21 listopada 2008 r. ustawę o partnerstwie publiczno-prywatnym. Zastąpi ona obecną ustawę o PPP z 2005 r. (Dz.U. z 2005 roku nr 169, poz. 1420), której nigdy dotychczas nie udało się w praktyce zastosować. Na wejście w życie nowego aktu trzeba jeszcze poczekać, gdyż proces legislacyjny trwa. W tym tygodniu ma się nią zająć Senat.

REKLAMA

REKLAMA

Wspólne inwestycje

Nowe przepisy skierowane są do samorządów oraz urzędów publicznych, które wspólnie z prywatnymi firmami zamierzają realizować inwestycje. Partnerstwo publiczno-prywatne pozwala przedsiębiorcom finansować przedsięwzięcia publiczne. Na świecie dzięki tej formule powstają szkoły, szpitale, więzienia, drogi, linie kolejowe, metro, stadiony oraz budynki rządowe. Korzystając z metody PPP, samorząd będzie mógł zawrzeć umowę z prywatną firmą, która sfinansuje budowę np. parku wodnego. Potem przez określony czas przedsiębiorca będzie zarządzał obiektem i czerpał zyski z jego eksploatacji. Po określonym w umowie terminie park przejdzie na własność gminy.

Mniej formalności

Nowa ustawa likwiduje wiele dotychczasowych barier. Znosi ustawowy obowiązek sporządzania przez urzędników kosztownych analiz planowanych przedsięwzięć (przede wszystkim finansowych) na etapie przygotowania przedsięwzięcia PPP. Decyzja w tej kwestii będzie zależała od samych zainteresowany. Dotąd wiele samorządów nie było w stanie przygotować wstępnej dokumentacji odpowiadającej wymogom ustawy oraz rozporządzenia. Z tego powodu rezygnowano z projektu PPP.

Większość ekspertów wskazuje jednak, że mimo formalnego zniesienia obowiązku przygotowania analiz żaden podmiot nie zdecyduje się na projekty PPP bez analiz.

REKLAMA

- Projekty PPP to wieloletnie zobowiązania. Wiąże się z nimi także olbrzymie ryzyko, które bierze na siebie władza publiczna. Dzięki analizom samorząd wie, że wybrał najlepszą metodę realizacji inwestycji - ocenia Irena Herbst, lider projektu powołania Centrum Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Znaczenie analiz potwierdza także Adam Szejnfeld, wiceminister gospodarki. - Nie sądzę, aby ktokolwiek zdecydował się na partnerstwo publiczno-prywatne bez niezbędnych analiz - uważa wiceminister. Dodaje jednak, że nie trzeba i nie powinno się tego regulować w ustawie.

Dwa tryby

Nowa ustawa przewiduje, że partner prywatny będzie wybierany na podstawie prawa zamówień publicznych lub planowanej ustawy koncesyjnej (dotyczącej robót i usług budowlanych, która jeszcze jednak nie została uchwalona. Wybór trybu będzie zależał od źródła finansowania przedsięwzięcia. Jeżeli wynagrodzenie partnera prywatnego będzie polegało na prawie do pobierania pożytków z partnerstwa, albo na tym prawie wraz z zapłatą sumy pieniężnej, to urzędnicy będą musieli stosować ustawę o koncesjach na roboty budowlane i usługi. W pozostałych przypadkach trzeba będzie wybierać partnera prywatnego, stosując zasady określone w prawie zamówień publicznych.

Ten dualizm będzie przekładał się także na sposób rozstrzygania sporów dotyczących wyboru firmy do PPP. - Ustawa wprost nie odnosi się do tej kwestii, natomiast w zakresie wyboru partnera prywatnego odsyła do przepisów ustawy o zamówieniach publicznych lub projektowanej ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Zatem kwestionowanie wyboru firmy będzie się odbywać na zasadach określonych w tych ustawach - uważa Bartłomiej Jankowski, adwokat, wspólnik w kancelarii WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr

Eksperci obawiają się, że taki dualizm może doprowadzić do niespójności systemu.

NAWIĄZYWANIE WSPÓŁPRACY SAMORZĄDU Z PRZEDSIĘBIORCAMI

Tak jest

• samorząd musi przygotować analizy przedwstępne potwierdzające, że metoda PPP jest korzystniejsza od innych metod realizacji inwestycji

firma do projektu PPP wybierana jest na podstawie prawa zamówień publicznych

Tak będzie

samorząd nie będzie miał obowiązku sporządzać wstępnych analiz

firma do projektu PPP będzie wybierana na podstawie prawa zamówień publicznych albo ustawy koncesyjnej

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

Podstawa prawna

• Art. 4 ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Ustawą zajmuje się obecnie Senat. Ma wejść w życie po upływie 21 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA