REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie kryzysowe - zadania wójta

Subskrybuj nas na Youtube
Gminny plan zarządzania kryzysowego
Gminny plan zarządzania kryzysowego
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sytuacje kryzysowe wymagające konkretnego działania po stronie organów różnego szczebla administracji państwowej i samorządowej nabrały w ostatnim czasie szczególnego znaczenia. Wojna w Ukrainie i ruchy migracyjne ze wschodu powodują, że problematyka ta wydaje się dziś bardziej aktualna niż zazwyczaj. W tym kontekście należy zwrócić uwagę na zadania organu wykonawczego gminy wynikające z ustawy o zarządzaniu kryzysowym.

Zarządzanie kryzysowe w gminie

Zarządzanie kryzysowe obejmuje całość działań, które są nakierowane na przeciwdziałanie sytuacjom kryzysowym. W przypadku ich wystąpienia mają zmierzać do właściwego reagowania, przejmowania kontroli nad pojawiającymi się zjawiskami i usuwania skutków wszystkich zaistniałych sytuacji, które zagrażałyby bezpieczeństwu oraz ograniczały działanie administracji. Tym celom służą zadania przypisane wójtom (odpowiednio: burmistrzom i prezydentom miast) w ustawie o zarządzaniu kryzysowym.

REKLAMA

REKLAMA

Punktem wyjścia dla prowadzenia skutecznej polityki zarządzania kryzysowego jest opracowanie gminnego planu zarządzania kryzysowego oraz jego bieżąca aktualizacja. Dokument ten powinien zawierać trzy elementy: plan główny, zespół przedsięwzięć oraz załączniki funkcjonalne.

Pierwszy z elementów, który można określić mianem planistycznego, obejmuje opis zagrożeń i ocenę ryzyka ich wystąpienia wraz z ujęciem tych elementów na mapach ryzyka i zagrożeń. Tu określa się zadania i obowiązki podmiotów, które uczestniczą w systemie zarządzania kryzysowego, jak również zasoby, którymi te podmioty będą mogły dysponować.

W części planu głównego wskazuje się także zadania wynikające z planów działań krótkoterminowych, opracowywanych na podstawie art. 92 ustawy - Prawo ochrony środowiska. Obejmują one sytuacje wystąpienia ryzyka przekroczenia poziomu alarmowego, poziomu informowania oraz dopuszczalnego lub docelowego poziomu substancji w powietrzu.

REKLAMA

Druga część ma już obejmować wskazanie konkretnych działań, które będą podejmowane przez uprawnione organy. Dotyczą one czynności z zakresu monitoringu zagrożeń, procedury wykorzystywania niezbędnych zasobów, sposobów reagowania kryzysowego oraz współdziałania poszczególnych elementów całego systemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ostatnią część stanowią załączniki funkcjonalne do planu głównego, które muszą określać konkretne procedury i schematy organizacyjne, w tym w zakresie realizacji poszczególnych zadań, łączności, monitoringu, ewakuacji, opieki medycznej i socjalnej. Należy tutaj także ująć wykaz zawartych umów i porozumień, które dotyczyłyby realizacji zadań w ramach zarządzania kryzysowego, czy chociażby wykaz infrastruktury krytycznej znajdującej się na terenie danej gminy z ustaleniem priorytetów jej ochrony i odtworzenia.

(…)

Rafał Frankiewicz

Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA