Zarządzanie kryzysowe - zadania wójta
REKLAMA
REKLAMA
Zarządzanie kryzysowe w gminie
Zarządzanie kryzysowe obejmuje całość działań, które są nakierowane na przeciwdziałanie sytuacjom kryzysowym. W przypadku ich wystąpienia mają zmierzać do właściwego reagowania, przejmowania kontroli nad pojawiającymi się zjawiskami i usuwania skutków wszystkich zaistniałych sytuacji, które zagrażałyby bezpieczeństwu oraz ograniczały działanie administracji. Tym celom służą zadania przypisane wójtom (odpowiednio: burmistrzom i prezydentom miast) w ustawie o zarządzaniu kryzysowym.
REKLAMA
REKLAMA
Punktem wyjścia dla prowadzenia skutecznej polityki zarządzania kryzysowego jest opracowanie gminnego planu zarządzania kryzysowego oraz jego bieżąca aktualizacja. Dokument ten powinien zawierać trzy elementy: plan główny, zespół przedsięwzięć oraz załączniki funkcjonalne.
Pierwszy z elementów, który można określić mianem planistycznego, obejmuje opis zagrożeń i ocenę ryzyka ich wystąpienia wraz z ujęciem tych elementów na mapach ryzyka i zagrożeń. Tu określa się zadania i obowiązki podmiotów, które uczestniczą w systemie zarządzania kryzysowego, jak również zasoby, którymi te podmioty będą mogły dysponować.
W części planu głównego wskazuje się także zadania wynikające z planów działań krótkoterminowych, opracowywanych na podstawie art. 92 ustawy - Prawo ochrony środowiska. Obejmują one sytuacje wystąpienia ryzyka przekroczenia poziomu alarmowego, poziomu informowania oraz dopuszczalnego lub docelowego poziomu substancji w powietrzu.
REKLAMA
Druga część ma już obejmować wskazanie konkretnych działań, które będą podejmowane przez uprawnione organy. Dotyczą one czynności z zakresu monitoringu zagrożeń, procedury wykorzystywania niezbędnych zasobów, sposobów reagowania kryzysowego oraz współdziałania poszczególnych elementów całego systemu.
Ostatnią część stanowią załączniki funkcjonalne do planu głównego, które muszą określać konkretne procedury i schematy organizacyjne, w tym w zakresie realizacji poszczególnych zadań, łączności, monitoringu, ewakuacji, opieki medycznej i socjalnej. Należy tutaj także ująć wykaz zawartych umów i porozumień, które dotyczyłyby realizacji zadań w ramach zarządzania kryzysowego, czy chociażby wykaz infrastruktury krytycznej znajdującej się na terenie danej gminy z ustaleniem priorytetów jej ochrony i odtworzenia.
(…)
Rafał Frankiewicz
Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »
REKLAMA
REKLAMA