REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie kryzysowe - zadania wójta

Subskrybuj nas na Youtube
Gminny plan zarządzania kryzysowego
Gminny plan zarządzania kryzysowego
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sytuacje kryzysowe wymagające konkretnego działania po stronie organów różnego szczebla administracji państwowej i samorządowej nabrały w ostatnim czasie szczególnego znaczenia. Wojna w Ukrainie i ruchy migracyjne ze wschodu powodują, że problematyka ta wydaje się dziś bardziej aktualna niż zazwyczaj. W tym kontekście należy zwrócić uwagę na zadania organu wykonawczego gminy wynikające z ustawy o zarządzaniu kryzysowym.

Zarządzanie kryzysowe w gminie

Zarządzanie kryzysowe obejmuje całość działań, które są nakierowane na przeciwdziałanie sytuacjom kryzysowym. W przypadku ich wystąpienia mają zmierzać do właściwego reagowania, przejmowania kontroli nad pojawiającymi się zjawiskami i usuwania skutków wszystkich zaistniałych sytuacji, które zagrażałyby bezpieczeństwu oraz ograniczały działanie administracji. Tym celom służą zadania przypisane wójtom (odpowiednio: burmistrzom i prezydentom miast) w ustawie o zarządzaniu kryzysowym.

REKLAMA

REKLAMA

Punktem wyjścia dla prowadzenia skutecznej polityki zarządzania kryzysowego jest opracowanie gminnego planu zarządzania kryzysowego oraz jego bieżąca aktualizacja. Dokument ten powinien zawierać trzy elementy: plan główny, zespół przedsięwzięć oraz załączniki funkcjonalne.

Pierwszy z elementów, który można określić mianem planistycznego, obejmuje opis zagrożeń i ocenę ryzyka ich wystąpienia wraz z ujęciem tych elementów na mapach ryzyka i zagrożeń. Tu określa się zadania i obowiązki podmiotów, które uczestniczą w systemie zarządzania kryzysowego, jak również zasoby, którymi te podmioty będą mogły dysponować.

W części planu głównego wskazuje się także zadania wynikające z planów działań krótkoterminowych, opracowywanych na podstawie art. 92 ustawy - Prawo ochrony środowiska. Obejmują one sytuacje wystąpienia ryzyka przekroczenia poziomu alarmowego, poziomu informowania oraz dopuszczalnego lub docelowego poziomu substancji w powietrzu.

REKLAMA

Druga część ma już obejmować wskazanie konkretnych działań, które będą podejmowane przez uprawnione organy. Dotyczą one czynności z zakresu monitoringu zagrożeń, procedury wykorzystywania niezbędnych zasobów, sposobów reagowania kryzysowego oraz współdziałania poszczególnych elementów całego systemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ostatnią część stanowią załączniki funkcjonalne do planu głównego, które muszą określać konkretne procedury i schematy organizacyjne, w tym w zakresie realizacji poszczególnych zadań, łączności, monitoringu, ewakuacji, opieki medycznej i socjalnej. Należy tutaj także ująć wykaz zawartych umów i porozumień, które dotyczyłyby realizacji zadań w ramach zarządzania kryzysowego, czy chociażby wykaz infrastruktury krytycznej znajdującej się na terenie danej gminy z ustaleniem priorytetów jej ochrony i odtworzenia.

(…)

Rafał Frankiewicz

Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA