REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawki uposażenia policjantów od 1 marca 2023 r. Przeciętne miesięczne uposażenie policjanta wraz z nagrodą roczną wzrasta o 532 zł [Tabela]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Stawki uposażenia policjantów od 1 marca 2023 r. Przeciętne miesięczne uposażenie policjanta wraz z nagrodą roczną wzrasta o 532 zł
Stawki uposażenia policjantów od 1 marca 2023 r. Przeciętne miesięczne uposażenie policjanta wraz z nagrodą roczną wzrasta o 532 zł
Media

REKLAMA

REKLAMA

Po nowelizacji przepisów przeciętne uposażenie policjantów należne na dzień 1 marca 2023 r. wyniesie 7361 zł, tj. 6795 zł bez równowartości nagrody rocznej. 

Zakres zmian stawek uposażenia policjantów w 2023 r.

Celem nowelizacji rozporządzenia jest osiągnięcie oczekiwanego wzrostu uposażenia policjantów o 7,8% tj. o 491 zł (z tytułu wzrostu kwoty bazowej) w zakresie wzrostu uposażenia wraz z dodatkami o charakterze stałym, poprzez ustanowienie nowych stawek uposażenia zasadniczego wyrażonych w postaci mnożników kwoty bazowej.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana polega na nadaniu nowego brzmienia załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia MSWiA dotyczącego tabeli grup zaszeregowania stanowisk służbowych policjantów oraz odpowiadających im stawek uposażenia zasadniczego wyrażonych w postaci mnożników kwoty bazowej. 

Wzrost kwoty bazowej o 7,8% powoduje, że przeciętne miesięczne uposażenie policjanta wraz z nagrodą roczną wzrasta o 532 zł. Z kwoty 532 zł na wzrost uposażenia wraz z dodatkami przypada kwota 491 zł, a na wzrost nagrody rocznej - 41 zł. Przypadająca przeciętna miesięczna kwota wzrostu na 1 etat w wysokości 491 zł ma sfinansować wzrost wszystkich składników uposażenia. Przy czym należy zaznaczyć, że wzrost kwoty bazowej powoduje obligatoryjny wzrost uposażenia zasadniczego i w konsekwencji wzrost z tytułu wysługi lat, którego skala uzależniona będzie od indywidualnego stażu służby oraz wzrost dodatków do uposażenia, których wysokość relacjonowana jest do kwoty bazowej. Szacowane skutki wynikające wyłącznie ze zmiany kwoty bazowej szacowane są na poziomie 312 zł (samo uposażenie wraz z dodatkami o charakterze stałym). Oznacza to, że możliwe jest zaangażowanie jeszcze kwoty około 179 zł.

Zgodnie z proponowanym rozwiązaniem indywidualne mnożniki kwoty bazowej spowodują wzrost uposażenia zasadniczego oraz wpłyną na wzrost z tytułu wysługi lat, którego skala uzależniona będzie od indywidualnego stażu służby. Proponowane mnożniki w poszczególnych grupach zaszeregowania wskazano przy założeniu, że - wraz z uwzględnieniem wzrostu pozostałych składników - uposażenia w każdej grupie zaszeregowania wzrosną o około 7,8%. 

Wprowadzenie proponowanych zmian pozwoli na osiągnięcie szacowanego przeciętnego uposażenia policjantów należnego na dzień 1 marca 2023 r. na poziomie 7.361 zł, tj. 6 795 zł bez równowartości nagrody rocznej. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uposażenia policjantów w okresie od 1 marca 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.

REKLAMA

W ustawie z 1 grudnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023 (Dz. U. poz. 2666), której regulacje mają charakter komplementarny do ustawy budżetowej na rok 2023, w art. 41 ust. 1 wprowadzono zapis, że kwotę bazową określoną w ustawie budżetowej na rok 2023 dla żołnierzy zawodowych, funkcjonariuszy oraz funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej stosuje się do obliczenia ich uposażeń w okresie od dnia 1 marca 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. Ponadto, w ust. 2 zapisano, że do obliczenia uposażeń żołnierzy zawodowych, funkcjonariuszy oraz funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej należnych od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 28 lutego 2023 r. stosuje się kwoty bazowe ustalone w ustawie budżetowej na rok 2022 z dnia 17 grudnia 2021 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 270).

Uposażenia od dnia 1 marca 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., które to w tym okresie gwarantuje comiesięczne zwiększenie o 1/5 kwoty różnicy pomiędzy uposażeniem należnym na dzień 1 marca 2023 r. (obliczanym na podstawie kwoty bazowej ustalonej w ustawie budżetowej na rok 2023), a uposażeniem należnym na dzień 1 stycznia 2023 r. (obliczonym zgodnie z ust. 2). Wprowadzenie przedłożonych zmian od dnia 1 marca 2023 r. wpłynie na wysokość uposażenia należnego na dzień 1 marca 2023 r., co jednocześnie przełoży się na wzrost naliczonego zwiększenia uposażenia o 1/5 różnicy.

Wynagrodzenia policjantów od 1 stycznia 2024 r.

UWAGA! Punktem odniesienia do kolejnych zmian w obrębie uposażeń policjantów, tj. od 1 stycznia 2024 roku, będzie tabela grup zaszeregowania stanowisk służbowych policjantów oraz odpowiadających im stawek uposażenia zasadniczego wyrażonych w postaci mnożników kwoty bazowej, prezentowana poniżej, która uwzględnia zarówno podwyżkę uposażeń o 7,8% jak również zwiększenie uposażeń o 1/5 zgodnie z zapisami ustawy okołobudżetowej.

TABELA GRUP ZASZEREGOWANIA STANOWISK SŁUŻBOWYCH POLICJANTÓW ORAZ ODPOWIADAJĄCYCH IM STAWEK UPOSAŻENIA ZASADNICZEGO WYRAŻONYCH W POSTACI MNOŻNIKÓW KWOTY BAZOWEJ

Mnożniki w powyższej tabeli obrazują, że – wraz z uwzględnieniem wzrostu pozostałych składników – uposażenia w każdej grupie w porównaniu z 2022 rokiem wzrosną o ok. 9,36%. Skutek w samym 2024 roku przełoży się na dodatkowy wzrost uposażenia zasadniczego policjantów wraz z wysługą lat średnio o 99 zł, które to „zastąpi” wypłacane od dnia 1 marca 2023 r. zwiększenie uposażeń o 1/5.

 

Lp.

Grupa zaszeregowania

Mnożnik kwoty bazowej

A

B

C

D

1

16

5,658

 -

-

-

2

15

5,046

 -

 -

 -

3

14a

3,754

3,704

3,654

 -

4

14

3,690

3,640

3,591

-

5

13a

3,567

3,524

3,477

3,427

6

13

3,524

3,477

3,427

3,384

7

12

3,340

3,296

3,246

3,202

8

11

3,133

3,083

3,041

2,991

9

10

2,955

2,905

2,855

2,810

10

9

2,737

2,690

2,641

2,591

11

8

2,542

2,492

2,442

2,396

12

7

-

-

 -

2,352

13

6

 -

 -

 -

2,300

14

5

 -

 -

 -

2,168

15

4

 -

 -

 -

2,077

16

3

 -

 -

2,031

17

2

 -

-

-

2,014

18

1

-

 -

 -

1,433

 

Podstawa prawna dla określenia stawek uposażenia policjantów w 2023 r.

Projekt zmiany rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad otrzymywania i wysokości uposażenia zasadniczego policjantów, dodatków do uposażenia oraz ustalania wysługi lat, od której jest uzależniony wzrost uposażenia zasadniczego (Dz. U. z 2015 r. poz. 1236, z późn. zm.).

Źródło informacji

Uzasadnienie do projektu nowelizacji.

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA