REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie ma podstaw do zmiany decyzji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szczepan Borowski

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy z 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 243, poz. 2441 ze zm.) stanowią normy szczególne sprzeciwiające się możliwości zmiany (poprzez przedłużenie obowiązywania) decyzji zezwalającej na wykonywanie działalności w zakresie instalacji lub napraw tachografów samochodowych, w trybie nadzwyczajnym uregulowanym w art. 155 k.p.a.

wyrok NSA z 20 września 2007 r.

REKLAMA

REKLAMA

SYGN. AKT II GSK 125/07

STAN FAKTYCZNY

Przedsiębiorca złożył do prezesa Głównego Urzędu Miar wniosek o zmianę wydanego przez ten organ zezwolenia na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie instalacji lub napraw oraz sprawdzania określonych rodzajów przyrządów pomiarowych, tj. urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym, które zostało wydane na okres 12 miesięcy. Zmiana decyzji, o którą wnosił przedsiębiorca, miała polegać na przedłużeniu obowiązywania tego zezwolenia. Prezes Głównego Urzędu Miar uznał ten wniosek za bezprzedmiotowy i umorzył postępowanie. W uzasadnieniu podał, że zezwolenia w tego typu sprawach wydaje się na czas określony i po jego upływie tracą one moc. Decyzja o umorzeniu postępowania została zaskarżona do WSA. Sąd ten oddalił skargę. Motywując swoje rozstrzygnięcie, sąd I instancji wskazał, że zgodnie z przepisami ustawy Prawo o miarach wydawane są dwa rodzaje zezwoleń. Pierwsze z nich upoważnia do wykonywania legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej określonych rodzajów przyrządów pomiarowych i jest wydawane na okres 36 miesięcy, przy czym czas ten może być przedłużany o kolejne okresy 36-miesięczne po spełnieniu warunków do wydania upoważnienia. Natomiast drugie ze wspomnianych zezwoleń dotyczy wykonywania instalacji lub napraw oraz sprawdzania okresowo określonych przyrządów pomiarowych pod względem zgodności z wymaganiami. Zgodnie z art. 16d ust. 1 cytowanej wyżej ustawy, drugie ze wspomnianych zezwoleń wydaje się na czas określony, nie krótszy niż 12 miesięcy oraz nie dłuższy niż 48 miesięcy.

REKLAMA

W omawianej sprawie spór dotyczy drugiego rodzaju zezwolenia. Zdaniem sądu okres, o którym mówią wskazane przepisy, nie podlega przedłużeniu ani w zakresie okresu maksymalnego (48 miesięcy), gdy zezwolenie wydano na okres krótszy, ani po jego upływie. Po upływie czasu wskazanego w decyzji zezwolenie traci moc. W ocenie sądu nie jest możliwa zmiana takiej decyzji w trybie art. 155 k.p.a., ponieważ istnieje przepis szczególny (art. 16d ust. 1 prawa o miarach), który sprzeciwia się żądanej zmianie. Nie jest również podstawą ewentualnej możliwości przedłużenia obowiązywania zezwolenia par. 9 ust. 3 rozporządzenia ministra finansów z 14 października 2004 r. w sprawie opłat za czynności urzędowe wykonywane przez organy miar i podległe im urzędy (Dz.U. nr 229, poz. 2309 ze zm.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skargę kasacyjną od wyroku WSA złożył przedsiębiorca, żądając uchylenia zaskarżonego orzeczenia.

UZASADNIENIE

NSA uznał zarzuty przedstawione w skardze kasacyjnej za nieuzasadnione. Zdaniem sądu należało odpowiedzieć na pytanie, czy zmiana decyzji ostatecznej zezwalającej na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie stosowania w transporcie drogowym tachografów samochodowych w części dotyczącej przedłużenia terminu ważności, na jaki został wydany, powinna nastąpić w trybie i na zasadach określonych w przepisie art. 155 k.p.a., czy też na podstawie ustawy Prawo o miarach albo na podstawie obu tych przepisów łącznie. NSA podzielił stanowisko sądu I instancji, który wyraził pogląd, że przepisy szczegółowo regulujące przedmiotową materię nie podają podstaw do zmiany ostatecznej decyzji. Takich uprawnień nie daje również art. 155 k.p.a. NSA wskazał na zasadę trwałości ostatecznych decyzji administracyjnych, zgodnie z którą takie decyzje podlegają weryfikacji jedynie w granicach i na podstawie wyraźnego przepisu k.p.a. bądź przepisu szczególnego. Artykuł 155 k.p.a. może być, co do zasady, podstawą do zmiany ostatecznej decyzji, jednak pod warunkiem spełnienia wszystkich wymienionych tam przesłanek. Jedną z negatywnych przesłanek zastosowania art. 155 k.p.a. jest wskazanie na przepisy szczególne. W ocenie NSA przepisami szczególnymi uniemożliwiającymi zmianę decyzji zezwalającej na wykonywanie działalności w zakresie instalacji i naprawy tachografów samochodowych w trybie art. 155 k.p.a. są przepisy ustawy Prawo o miarach, a w szczególności art. 16d oraz art. 2 ust. 4 tej ustawy.

Szczepan Borowski

OPINIA

SZCZEPAN BOROWSKI

asystent sędziego NSA

Omówione orzeczenie porusza problem wzruszalności ostatecznych decyzji administracyjnych. Zgodnie z art. 155 k.p.a. ostateczna decyzja, na podstawie której strona nabyła uprawnienie, może być w każdym czasie, za jej zgodą, zmieniona przez organ, który ją wydał lub organ wyższego stopnia, jeżeli przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony. Przepis ten jednocześnie formułuje zakaz zmiany ostatecznej decyzji, w sytuacji gdy przepisy szczególne się temu sprzeciwiają. Nie jest bowiem dopuszczalne, żeby na podstawie przepisu ogólnego zawartego w k.p.a. strony mogły obchodzić przepisy szczegółowo regulujące daną materię. Taki właśnie problem zaistniał na kanwie omówionego wyroku. Ustawa Prawo o miarach wskazuje, że wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie instalacji lub napraw oraz sprawdzania pod względem zgodności z wymaganiami okresowo, przed i po zainstalowaniu oraz po naprawie określonych rodzajów przyrządów pomiarowych wymaga stosownego zezwolenia. Zezwolenie takie jest wydawane na czas określony w art. 16d ustawy Prawo o miarach. Z uwagi na wskazane przepisy nie jest zatem możliwa zmiana takiego zezwolenia (decyzji) w trybie art. 155 k.p.a.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA