REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie ma podstaw do zmiany decyzji

Szczepan Borowski

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy z 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 243, poz. 2441 ze zm.) stanowią normy szczególne sprzeciwiające się możliwości zmiany (poprzez przedłużenie obowiązywania) decyzji zezwalającej na wykonywanie działalności w zakresie instalacji lub napraw tachografów samochodowych, w trybie nadzwyczajnym uregulowanym w art. 155 k.p.a.

wyrok NSA z 20 września 2007 r.

REKLAMA

SYGN. AKT II GSK 125/07

STAN FAKTYCZNY

REKLAMA

Przedsiębiorca złożył do prezesa Głównego Urzędu Miar wniosek o zmianę wydanego przez ten organ zezwolenia na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie instalacji lub napraw oraz sprawdzania określonych rodzajów przyrządów pomiarowych, tj. urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym, które zostało wydane na okres 12 miesięcy. Zmiana decyzji, o którą wnosił przedsiębiorca, miała polegać na przedłużeniu obowiązywania tego zezwolenia. Prezes Głównego Urzędu Miar uznał ten wniosek za bezprzedmiotowy i umorzył postępowanie. W uzasadnieniu podał, że zezwolenia w tego typu sprawach wydaje się na czas określony i po jego upływie tracą one moc. Decyzja o umorzeniu postępowania została zaskarżona do WSA. Sąd ten oddalił skargę. Motywując swoje rozstrzygnięcie, sąd I instancji wskazał, że zgodnie z przepisami ustawy Prawo o miarach wydawane są dwa rodzaje zezwoleń. Pierwsze z nich upoważnia do wykonywania legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej określonych rodzajów przyrządów pomiarowych i jest wydawane na okres 36 miesięcy, przy czym czas ten może być przedłużany o kolejne okresy 36-miesięczne po spełnieniu warunków do wydania upoważnienia. Natomiast drugie ze wspomnianych zezwoleń dotyczy wykonywania instalacji lub napraw oraz sprawdzania okresowo określonych przyrządów pomiarowych pod względem zgodności z wymaganiami. Zgodnie z art. 16d ust. 1 cytowanej wyżej ustawy, drugie ze wspomnianych zezwoleń wydaje się na czas określony, nie krótszy niż 12 miesięcy oraz nie dłuższy niż 48 miesięcy.

W omawianej sprawie spór dotyczy drugiego rodzaju zezwolenia. Zdaniem sądu okres, o którym mówią wskazane przepisy, nie podlega przedłużeniu ani w zakresie okresu maksymalnego (48 miesięcy), gdy zezwolenie wydano na okres krótszy, ani po jego upływie. Po upływie czasu wskazanego w decyzji zezwolenie traci moc. W ocenie sądu nie jest możliwa zmiana takiej decyzji w trybie art. 155 k.p.a., ponieważ istnieje przepis szczególny (art. 16d ust. 1 prawa o miarach), który sprzeciwia się żądanej zmianie. Nie jest również podstawą ewentualnej możliwości przedłużenia obowiązywania zezwolenia par. 9 ust. 3 rozporządzenia ministra finansów z 14 października 2004 r. w sprawie opłat za czynności urzędowe wykonywane przez organy miar i podległe im urzędy (Dz.U. nr 229, poz. 2309 ze zm.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skargę kasacyjną od wyroku WSA złożył przedsiębiorca, żądając uchylenia zaskarżonego orzeczenia.

UZASADNIENIE

NSA uznał zarzuty przedstawione w skardze kasacyjnej za nieuzasadnione. Zdaniem sądu należało odpowiedzieć na pytanie, czy zmiana decyzji ostatecznej zezwalającej na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie stosowania w transporcie drogowym tachografów samochodowych w części dotyczącej przedłużenia terminu ważności, na jaki został wydany, powinna nastąpić w trybie i na zasadach określonych w przepisie art. 155 k.p.a., czy też na podstawie ustawy Prawo o miarach albo na podstawie obu tych przepisów łącznie. NSA podzielił stanowisko sądu I instancji, który wyraził pogląd, że przepisy szczegółowo regulujące przedmiotową materię nie podają podstaw do zmiany ostatecznej decyzji. Takich uprawnień nie daje również art. 155 k.p.a. NSA wskazał na zasadę trwałości ostatecznych decyzji administracyjnych, zgodnie z którą takie decyzje podlegają weryfikacji jedynie w granicach i na podstawie wyraźnego przepisu k.p.a. bądź przepisu szczególnego. Artykuł 155 k.p.a. może być, co do zasady, podstawą do zmiany ostatecznej decyzji, jednak pod warunkiem spełnienia wszystkich wymienionych tam przesłanek. Jedną z negatywnych przesłanek zastosowania art. 155 k.p.a. jest wskazanie na przepisy szczególne. W ocenie NSA przepisami szczególnymi uniemożliwiającymi zmianę decyzji zezwalającej na wykonywanie działalności w zakresie instalacji i naprawy tachografów samochodowych w trybie art. 155 k.p.a. są przepisy ustawy Prawo o miarach, a w szczególności art. 16d oraz art. 2 ust. 4 tej ustawy.

Szczepan Borowski

OPINIA

SZCZEPAN BOROWSKI

asystent sędziego NSA

Omówione orzeczenie porusza problem wzruszalności ostatecznych decyzji administracyjnych. Zgodnie z art. 155 k.p.a. ostateczna decyzja, na podstawie której strona nabyła uprawnienie, może być w każdym czasie, za jej zgodą, zmieniona przez organ, który ją wydał lub organ wyższego stopnia, jeżeli przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony. Przepis ten jednocześnie formułuje zakaz zmiany ostatecznej decyzji, w sytuacji gdy przepisy szczególne się temu sprzeciwiają. Nie jest bowiem dopuszczalne, żeby na podstawie przepisu ogólnego zawartego w k.p.a. strony mogły obchodzić przepisy szczegółowo regulujące daną materię. Taki właśnie problem zaistniał na kanwie omówionego wyroku. Ustawa Prawo o miarach wskazuje, że wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie instalacji lub napraw oraz sprawdzania pod względem zgodności z wymaganiami okresowo, przed i po zainstalowaniu oraz po naprawie określonych rodzajów przyrządów pomiarowych wymaga stosownego zezwolenia. Zezwolenie takie jest wydawane na czas określony w art. 16d ustawy Prawo o miarach. Z uwagi na wskazane przepisy nie jest zatem możliwa zmiana takiego zezwolenia (decyzji) w trybie art. 155 k.p.a.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA