REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorządowcy chcą, by deklaracje ws. śmieci można było złożyć przez internet

REKLAMA

Samorządy chcą, by deklaracje, jakie w 2013 r. będą musieli złożyć właściciele nieruchomości, by gmina zajęła się ich śmieciami, mogły być wysyłane przez internet. Wskazują, że wejście w życie tzw. ustawy śmieciowej uruchomi wielką biurokratyczną operację.

Aby samorząd - zgodnie z nowymi zasadami, które wejdą w życie w połowie 2013 r. - mógł odbierać odpady komunalne od poszczególnych mieszkańców, potrzebne będą deklaracje składane przez właścicieli nieruchomości. Kilkustronicowe druki przypominają formularze PIT. Na pomysł, aby można było składać je przez internet, wpadły władze Tychów (Śląskie), które namówiły Związek Miast Polskich na skierowanie wniosku w tej sprawie do ministra finansów.

REKLAMA

REKLAMA

"Okazało się, że przepisy nie przewidują możliwości składania deklaracji przez internet, co byłoby zdecydowanie mniej pracochłonne, tańsze i wygodniejsze. Aby było to możliwe, potrzeba zgody ministra finansów, ponieważ ta deklaracja, której złożenie wiąże się z naliczaniem opłat, jest swoistym formularzem podatkowym" - powiedział w czwartek PAP prezydent Tychów Andrzej Dziuba.

Według niego z nowych przepisów nie wynika wprost, czy deklaracje, zawierające m.in. informacje o liczbie osób zamieszkujących dany dom czy mieszkanie, powinien złożyć osobiście każdy właściciel nieruchomości, czy w imieniu lokatorów ma to zrobić np. spółdzielnia mieszkaniowa, wspólnota czy zarządca. W Tychach przyjęto, że będą mogły robić to np. spółdzielnie, które jednak będą musiały wcześniej zebrać uproszczone oświadczenia o liczbie mieszkańców od swoich lokatorów. Właściciele np. domków jednorodzinnych będą musieli sami złożyć deklaracje.

Takie dokumenty będą podstawą naliczania opłat za wywóz odpadów. W Tychach - według wstępnej propozycji, którą 17 grudnia zajmie się rada miejska - ma to być 11 zł od osoby miesięcznie, płacone raz na kwartał. Obecne, gdy za śmieci odpowiadają z reguły prywatne firmy, ceny w mieście wahają się od 7 do 14 zł na osobę. Oznacza to, że po zmianie zasad niektórzy mieszkańcy zapłacą mniej, większość jednak odczuje podwyżkę.

REKLAMA

Nie czekając na decyzję ministra finansów w sprawie możliwości składania deklaracji przez internet, Tychy przygotowują system, w którym taką deklarację będzie można wypełnić on-line. Po wypełnieniu mieszkaniec otrzymałby specjalny kod, z którym musi przyjść do urzędu lub specjalnego punktu obsługi (miasto uruchomi taki w pobliżu miejskiej hali targowej). Tam, na podstawie kodu, wydrukowana będzie jego wypełniona już w internecie deklaracja; wystarczy sprawdzić jej prawidłowość i podpisać. Ma to znacznie uprościć formalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wątpliwości prawne pojawiły się także w sprawie składania deklaracji przez wspólnoty mieszkaniowe. W Tychach jest ich ok. 300. Na czele wspólnoty najczęściej stoi osoba fizyczna, która pełni tę funkcję społecznie. Nie ma osobowości prawnej, więc nie może deklarować czegoś w imieniu całej wspólnoty; nie można też od niej wyegzekwować opłaty, gdy któryś z mieszkańców przestanie płacić. Wspólnoty będą więc mogły prawdopodobnie jedynie pośredniczyć w zbieraniu deklaracji mieszkańców - właścicieli mieszkań.

Z wejściem w życie nowych przepisów wiąże się wzrost zatrudnienia w samorządowej administracji. 130-tysięczne Tychy zakładają, że trzeba będzie na początek zatrudnić ok. 7-10 nowych urzędników. W większych miastach będzie to prawdopodobnie więcej.

Samorządowcy wskazują też, że pojawiły się opinie prawne, wskazujące na możliwą niezgodność z konstytucją metody naliczania opłat za odbiór śmieci w zależności od ilości zużytej wody. W Tychach przyjęto, że opłata będzie naliczana od mieszkańca. Będzie możliwość zgłoszenia, gdy np. rodzina wyjedzie na długie wakacje - wtedy opłata nie będzie pobierana, jednak po powrocie trzeba będzie ponownie złożyć "śmieciową" deklarację.

Samorządowcy zakładają, że w Tychach mieszkańcy zapłacą za wywóz śmieci w trzecim kwartale do 20 września, czyli w końcówce kwartału. Rodzi to problem, kto w tym czasie będzie kredytował wywóz odpadów (w Tychach chodzi o ok. 4,5-5 mln zł w tym okresie). Związek Miast Polskich postuluje, aby specjalne pożyczki na ten cel uruchomił Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Według nowych przepisów, które wejdą w życie 1 lipca 2013 r., to gminy będą odpowiedzialne za odpady komunalne. Miasto będzie wybierać w przetargu firmy, które w jego imieniu będą świadczyć usługi na danym terenie. Teraz to właściciele nieruchomości decydują, kto odbiera od nich odpady. Wejście w życie nowych zasad poprzedzą kampanie informacyjne.

Część samorządów - za przykładem Inowrocławia - kwestionuje konieczność organizowania przetargów w sytuacji, gdy gmina ma własną spółkę komunalną. Wniosek w tej sprawie trafił do Trybunału Konstytucyjnego.

Nie masz czasu na śledzenie częstych zmian w przepisach, a musisz szybko rozwiązać problemy, które pojawiają się w rozliczaniu finansów Twojej jednostki?

Znajdź rozwiązania swoich aktualnych problemów!

Rachunkowość Budżetowa - wydanie elektroniczne

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA