REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Częstotliwość odbioru odpadów w gminie musi wynikać z uchwały./ fot. Fotolia
Częstotliwość odbioru odpadów w gminie musi wynikać z uchwały./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Wojewody Wielkopolskiego rada gminy określając częstotliwość odbioru odpadów komunalnych nie może odwoływać się do treści regulaminu utrzymania czystości, umowy zawartej z przedsiębiorców zajmującym się odbiorem odpadów czy też ustalonego przez niego harmonogramu.

Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 16 lutego 2018 roku – opublikowanym następnie w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego – Wojewoda Wielkopolski stwierdził nieważność uchwały jednej z wielkopolskich gmin w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości i ich zagospodarowania.

REKLAMA

REKLAMA

Powyższe rozstrzygnięcie nadzorcze zostało wydane w następujących okolicznościach sprawy:

Rada gminy podjęła zakwestionowaną uchwałę na podstawie art. 6r ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Przepis ten stanowi, iż rada gminy określi, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w szczególności częstotliwość odbierania odpadów komunalnych od właściciela nieruchomości i sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych. W ocenie Wojewody tak skonstruowana delegacja do wydania aktu prawa miejscowego oznacza, iż w przedmiotowej uchwale muszą zostać określone co najmniej wszystkie ww. elementy. Elementy te wyznaczają bowiem „minimalny, niezbędny zakres przedmiotowy omawianej uchwały”. Zdaniem organu nadzoru „brak któregokolwiek ze wskazanych elementów oznacza niewypełnienie przez prawodawcę miejscowego zakresu regulacji określonej w upoważnieniu ustawowym, co skutkuje istotnym naruszeniem prawa i koniecznością stwierdzenia nieważności całej uchwały”.

INFORAKADEMIA poleca: OPŁATA ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI

REKLAMA

W kontrolowanej przez Wojewodę Wielkopolskiego uchwale rada gminy określiła, iż „odbieranie odpadów komunalnych od właściciela nieruchomości zamieszkałej będzie prowadzone zgodnie z zapisami Regulaminu utrzymania czystości i porządku w Gminie (…), harmonogramem oraz umową zawartą przez Gminę z przedsiębiorcą wybranym w wyniku przetargu”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Wojewody „rada gminy nie została upoważniona do przekazania przyznanej przez ustawodawcę kompetencji do unormowania tejże materii jakiemukolwiek innemu podmiotowi, w tym organowi wykonawczemu gminy”. Tymczasem w kontrolowanej uchwale częstotliwość wynikać ma z harmonogramu oraz cywilnoprawnej uchwały zawieranej w imieniu gminy przez wójta.

W ocenie Wojewody działaniem sprzecznym z prawem jest również odesłanie w zakresie częstotliwości odbioru odpadów do regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminach. Obie uchwały rady gminy w tym zakresie różnią się bowiem adresatem oraz zakresem przedmiotowym. Regulamin zdaniem Wojewody skierowany jest w tym zakresie do wytwórców odpadów komunalnych, właścicieli nieruchomości, na których są wytwarzane i odnosi się do częstotliwości oraz sposobu pozbywania się odpadów. Kontrolowana uchwała adresowana jest natomiast do odbierających odpady komunalne od ww. podmiotów i odnosi się do częstotliwości odbierania tychże odpadów od właścicieli nieruchomości. Prowadzi to Wojewodę Wielkopolskiego do wniosku, iż „brak jest (…) podstaw do odsyłania w uchwale w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych do regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy”.

Na marginesie Wojewoda wskazał, iż w odrębnym postępowaniu nadzorczym zakwestionował regulamin utrzymania czystości i porządku w gminie z uwagi na błędy w zakresie określenia zagadnień związanych z częstotliwością odbioru odpadów komunalnych.

Zobacz: Zarządzanie nieruchomościami

Podejmując się wstępnej próby oceny analizowanego w niniejszym artykule rozstrzygnięcia nadzorczego należy stwierdzić, iż organ nadzoru prawidłowo zakwestionował odwołanie się w akcie prawa miejscowego do elementów określonych w umowie cywilnoprawnej i harmonogramie. Słusznie Wojewoda uznał, iż byłoby to de facto delegowanie kompetencji związanej z określeniem częstotliwości odbioru odpadów na inne podmioty. Zgodnie z obowiązującymi przepisami to uchwała w sprawie szczegółowego zakresu usług podejmowana przez radę gminy powinna być podstawą do opracowania przez wójta dokumentacji przetargowej poprzedzającej wyłonienie podmiotu, z którym zostanie podpisana umowa na odbiór albo odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Z kolei w oparciu o tą umowę może zostać opracowany harmonogram (nie wynikający wprost z przepisów prawa) określający konkretne terminy odbioru odpadów.

Krytycznie należy natomiast odnieść się do uwag Wojewody dotyczących niemożliwości odwołania się w analizowanym zakresie do innej uchwały rady gminy – w analizowanym zakresie do regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminach. Regulamin określa częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości. Przyjąć należy, iż jest to częstotliwość minimalna – nie sposób bowiem zaakceptować tezy, iż właściciel nieruchomości nie mógłby czynić tego częściej aniżeli wynika to z regulaminu. W przypadku odpadów komunalnych powyższa czynność następuje za pośrednictwem przedsiębiorcy wyłonionego przez gminę. Częstotliwość dokonywanych przez niego odbiorów powinna wynikać z uchwały w sprawie szczegółowego zakresu usług. Tym samym częstotliwość odbioru odpadów określona w uchwale w sprawie szczegółowego zakresu nie może być mniejsza aniżeli częstotliwość określone w regulaminie. Nie ma natomiast przeszkód, aby była ona większa. Jeśli rada gminy uzna, iż częstotliwość odbioru odpadów komunalnych określona w uchwale w sprawie szczegółowego zakresu ma być tożsama z częstotliwością minimalną wynikającą z regulaminu brak jest przeszkód, aby kierując się skrótowością tekstu prawnego posłużyć się w tym zakresie prawidłowo skonstruowanym odesłaniem.

Maciej Kiełbus

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, Partner, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, w szczególności prawa samorządowego

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

REKLAMA

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

REKLAMA

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA