REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja gruntów i budynków w gminach i powiatach

Arkadiusz Jaraszek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zadaniem wszystkich jednostek samorządu terytorialnego jest ewidencjonowanie nieruchomości. Raport NIK pokazał, że samorządy nie radzą sobie z ewidencjonowaniem nieruchomości. W ponad 75 proc. skontrolowanych jednostek występowały nieprawidłowości związane z ewidencją.

Gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa należy do zadań starostów. Zasobami województw, powiatów i gmin gospodarują organy wykonawcze tych jednostek samorządu terytorialnego. Jednym z zadań związanych z gospodarowaniem nieruchomościami jest ich ewidencjonowanie oraz sporządzanie planów wykorzystania.

REKLAMA

REKLAMA

Nieprawidłowości w ewidencjonowaniu

Niestety wiele gmin ma poważne problemy z wykonywaniem zadań związanych z prowadzeniem ewidencji nieruchomości. Ogłoszone w kwietniu wyniki kontroli przeprowadzonej jeszcze w 2007 roku przez Najwyższą Izbę Kontroli pokazały, że wśród 60 jednostek samorządu terytorialnego, 75 proc. skontrolowanych gmin nie posiada w pełnym zakresie informacji o nieruchomościach gminnych z uwagi na nierzetelne prowadzenie ewidencji tych nieruchomości, przy czym ponad 15 proc. skontrolowanych gmin w ogóle nie ewidencjonowało nieruchomości. Prawie połowa wójtów gmin objętych kontrolą przedstawiała dane o nieruchomościach gminnych różniące się od danych wykazanych w geodezyjnych ewidencjach gruntów i budynków prowadzonych przez starostów. Porażające jest to, że we wszystkich urzędach gmin wystąpiły rozbieżności pomiędzy danymi o gminnych nieruchomościach, zawartymi w ewidencjach nieruchomości, ewidencjach księgowych środków trwałych, sprawozdaniach GUS i informacjach o stanie mienia komunalnego.

Z raportu NIK wynika, że nieprawidłowości w zakresie ewidencjonowania nieruchomości powodowane były głównie ograniczonymi środkami finansowymi, niewielką obsadą kadrową właściwych komórek organizacyjnych, niedopełnieniem obowiązków pracowniczych oraz brakiem wewnętrznych uregulowań w zakresie prowadzenia i aktualizacji ewidencji nieruchomości gminnych.

Zadania powierzone starostom

Zgodnie z ustawą z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. nr 261, poz. 2603 ze zm.) wykonując zadania własne z zakresu administracji rządowej nieruchomościami Skarbu Państwa gospodarują starostowie. Do ich obowiązków należy przede wszystkim sporządzanie rocznych sprawozdań z gospodarowania nieruchomościami i przekazanie ich wojewodzie w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku, którego sprawozdanie dotyczy. Dodatkowo obowiązkiem starostów jest także ewidencjonowanie nieruchomości zgodnie z katastrem i zapewnienie ich wyceny, sporządzanie planów wykorzystania zasobu, wykonywanie czynności związanych z naliczaniem należności za nieruchomości oraz prowadzenie windykacji tych należności, a także zbywanie oraz nabywanie, za zgodą wojewody, nieruchomości wchodzących w skład zasobu oraz wydzierżawianie, wynajmowanie i użyczanie nieruchomości wchodzących w skład zasobu. Starostwie odpowiadają również za zabezpieczenie nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem oraz za założenie księgi wieczystej i wpis w księdze wieczystej. Część swoich obowiązków starostowie mogą powierzyć zarządcom nieruchomości, rzeczoznawcom majątkowym, pośrednikom w obrocie nieruchomościami lub przedsiębiorcom, którzy zatrudniają te osoby. Wyłonienie tych osób musi nastąpić na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych.

REKLAMA

Zasady prowadzenia ewidencji

Wykonując zadania związane z ewidencjonowaniem nieruchomości Skarbu Państwa starosta powinien zawrzeć w niej przede wszystkim oznaczenie nieruchomości według księgi wieczystej oraz katastru nieruchomości, a w przypadku braku księgi wieczystej wskazać dokumenty potwierdzające posiadanie przez Skarb Państwa praw do nieruchomości. Ewidencja powinna również oznaczać powierzchnię nieruchomości, przeznaczenie nieruchomości w planie miejscowym, a w przypadku braku planu w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Konieczne jest także wskazanie daty ostatniej aktualizacji opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa oddanych w użytkowanie wieczyste lub daty ostatniej aktualizacji opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu nieruchomości Skarbu Państwa. Starosta ma także obowiązek podania informacji o zgłoszonych roszczeniach do nieruchomości oraz informacji o toczących się postępowaniach administracyjnych i sądowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gospodarowanie zasobami nieruchomości

Ustawa o gospodarce nieruchomościami nie przewiduje co prawda obowiązku ewidencjonowania wszystkich nieruchomości gminnych, a jedynie tych należących do gminnego zasobu, jednakże nieprowadzenie takiej ewidencji i brak pełnego rozeznania o liczbie i powierzchni nieruchomości nie pozwala gospodarować nieruchomościami w sposób zgodny z zasadą prawidłowej gospodarki, o której mowa w art. 12 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Gospodarowanie gminnymi zasobami nieruchomości należy do obowiązków organów wykonawczych gminy, czyli wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Gospodarowanie to podlega takim samym zasadom, jakie obowiązują przy gospodarowaniu przez starostów nieruchomościami Skarbu Państwa, czyli np. ewidencjonowaniu nieruchomości zgodnie z katastrem nieruchomości i zapewnianiu wyceny tych nieruchomości. W zakresie gospodarowania nieruchomościami do zadań wójta, burmistrza albo prezydenta miasta należy dodatkowo m.in. przygotowywanie opracowań geodezyjno-prawnych i projektowych, dokonywanie podziałów oraz scaleń nieruchomości. Czynności te mogą być wykonywane przez zarządców nieruchomości. Wyłonienie tych podmiotów może być dokonane wyłącznie na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych.

 

Zasady prawidłowego gospodarowania nieruchomościami odnoszą się także do nieruchomości powiatowych i wojewódzkich. Powiatowym zasobem nieruchomości gospodaruje zarząd powiatu. Realizując ten obowiązek zarząd wykonuje przede wszystkim te same zadania, które należą do obowiązków starosty gospodarującego nieruchomościami Skarbu Państwa. Dodatkowo zarząd odpowiada również za przygotowywanie opracowań geodezyjno-prawnych i projektowych, dokonywanie podziałów oraz scaleń i podziałów nieruchomości, a także wyposażanie ich w niezbędne urządzenia infrastruktury technicznej. Również i w tym wypadku zarząd powiatu może powierzyć wykonywania swoich zadań m.in. zarządcom nieruchomości. Gospodarowanie natomiast wojewódzkimi zasobami nieruchomości należy do zadań zarządów województwa. Zarządy te mają obowiązek wykonywania tych samych czynności i podejmowania tych samych działań, jakie wykonują starostwie oraz zarządy powiatów.

NIEWŁAŚCIWE GOSPODAROWANIE

Najważniejsze uchybienia z zakresu gospodarowania nieruchomościami wskazane przez NIK to:

• 75 proc. gmin prowadziło nierzetelnie lub w ogóle nie prowadziło ewidencji nieruchomości,

• w 100 proc. gmin wystąpiły rozbieżności pomiędzy danymi o gminnych nieruchomościach, zawartymi w ewidencjach nieruchomości, ewidencjach księgowych środków trwałych, sprawozdaniach GUS i informacjach o stanie mienia komunalnego,

• 82 proc. gmin nie posiadało opracowanych planów wykorzystania zasobów nieruchomości oraz wieloletnich programów gospodarowania mieszkaniowym zasobem,

• prawie 100 proc. wójtów nie dokonywało analiz efektywności zarządzania nieruchomościami,

• 65 proc. wójtów nie podejmowało kontroli w podmiotach zarządzających nieruchomościami wchodzącymi w skład zasobów,

• ponad 70 proc. wójtów nie przekazywało podmiotom zarządzającym danych ewidencyjnych nieruchomości,

• prawie 100 proc. gmin nie wyłaniało podmiotów zarządzających zasobami w trybie przepisów o zamówieniach publicznych,

• prawie 60 proc. wójtów nie wprowadziło procedur opisujących proces gromadzenia dochodów z gospodarowania mieniem komunalnym oraz procedur kontroli finansowej.

ARKADIUSZ JARASZEK

arkadiusz.jaraszek@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. nr 261, poz. 2603 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA