REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Warto uzbrajać tereny objęte planem miejscowym

Wioletta Kępka

REKLAMA

REKLAMA


Uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego powinno jednocześnie nakładać na gminę obowiązek wybudowania infrastruktury technicznej przewidzianej w tym dokumencie. Pozwolenie na użytkowanie budynków byłoby wydawane dopiero wtedy, gdy istniałoby już uzbrojenie.

Wprowadzenie takich rozwiązań postulują prof. Hubert Izdebski, dr Aleksander Nelicki oraz dr Igor Zachariasz - autorzy raportu „Zagospodarowanie przestrzenne. Polskie prawo na tle standardów demokratycznego państwa prawnego”. Zaprezentowany 20 czerwca br. w Warszawie raport jest podsumowaniem badań dotyczących prawa zagospodarowania przestrzennego w Polsce, które zostały przeprowadzone na zlecenie firmy Erns&Young Polska.

Polskie plany bez infrastruktury

O braku planów miejscowych i chaosie przestrzennym w Polsce mówi się już od lat. Przy czym w dyskusjach i postulatach jako najważniejszy problem stawiany jest powszechny brak planowania i konieczność nałożenia na gminy obowiązku uchwalania dokumentów planistycznych.

Autorzy raportu zwracają jednak uwagę, że wprowadzenie takiego przymusu, choć potrzebne, nie rozwiąże problemów ładu przestrzennego w Polsce. Jednym z istotniejszych jest bowiem brak integracji większości planów miejscowych z planowaniem inwestycyjnym gmin.

Polskie prawo nie nakłada bowiem na samorządy niepodważalnego obowiązku wybudowania infrastruktury technicznej przewidzianej w planie miejscowym. Ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. nr 80, poz. 717) przewiduje jedynie konieczność opisania skutków finansowych przyjęcia planu dla budżetu gminnego. Natomiast rozporządzenie ministra infrastruktury z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. nr 164, poz. 1587) określa, że plan miejscowy powinien zawierać prognozę jego skutków na dochody i wydatki gmin związane m.in. z realizacją koniecznych inwestycji infrastrukturalnych.

- W praktyce miasta, zamiast uchwalać plany z gwarancją środków na wybudowanie określonej w nich infrastruktury, opisują tylko sposób realizacji uzbrojenia terenu oraz zasady jego finansowania - twierdzą autorzy raportu. - W efekcie tereny objęte planowaniem nie są przygotowane technicznie pod inwestycje.

W Europie musi być uzbrojenie

Zupełnie inne prawodawstwo obowiązuje w Europie Zachodniej.

W Niemczech prawo nakłada na gminy obowiązek wybudowania infrastruktury przewidzianej planem miejscowym. Tam teren musi być uzbrojony najpóźniej do dnia oddania budynków do użytkowania. Jeżeli gmina nie wywiąże się z tego obowiązku, to może w niej zostać wprowadzony nawet zarząd komisaryczny.

Także w Wielkiej Brytanii uchwalenie planu, który sporządza się w konkretnej perspektywie czasowej, pociąga za sobą obowiązek wybudowania przewidzianej infrastruktury.

Oczywiście, w obu krajach samorząd może częścią kosztów budowy uzbrojenia obciążyć mieszkańców.

W Niemczech gminy mają prawo zażądać opłaty adiacenckiej pokrywającej koszty uzbrojenia terenu w 90 proc. Natomiast rozwiązania angielskie pozwalają - dzięki instytucji zobowiązań planistycznych - przenosić koszty, a nawet wykonanie niezbędnej dla nowej zabudowy infrastruktury na inwestora.

Trzeba zmienić prawo

Polskie regulacje umożliwiają pobieranie opłat jedynie w dwóch przypadkach. Albo w związku ze wzrostem wartości nieruchomości spowodowanym wybudowaniem przez gminę infrastruktury technicznej. Albo w zawiązku ze scaleniem i podziałem gruntów oraz podziałem nieruchomości.

- Konstrukcja opłaty adiacenckiej jako powiązanej ze wzrostem wartości nieruchomości, a nie z rzeczywistym kosztem budowy infrastruktury powoduje, że jest to instrument stosowany sporadycznie przez polskie gminy - przypominają autorzy raportu.

Dlatego postulują, aby wprowadzić zasadę, że uchwalenie planu miejscowego jednocześnie nakłada na gminę obowiązek przeprowadzenia przyjętych w planie inwestycji infrastrukturalnych. Przy czym do systemu planowania powinna być wprowadzona zasada etapowania zagospodarowania przestrzennego. Oznacza to, że kolejne tereny pod zabudowę uwalniane byłyby dopiero wtedy, gdy istniałaby już infrastruktura techniczna na terenie zabudowanym.

WIOLETTA KĘPKA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA