REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakres uprawnień zarządcy nieruchomości gminnej

Marcin Polit

REKLAMA

Jednostka budżetowa A użytkuje budynek oddany jej przez urząd miasta w trwały zarząd. Chciałaby udostępnić część pomieszczeń jednostce B i obciążać ją kosztami eksploatacji budynku. Jaką umowę powinna zawrzeć i w jaki sposób obciążać kosztami jednostkę B? Jednostka budżetowa A chciałaby otrzymywać wyłącznie zwrot wydatków, np. kosztów energii gazu, i nie pobierać dodatkowych opłat. Czy ewentualny zwrot wydatków jest jej dochodem i powinien zostać odprowadzony do gminy?

Odpowiedź

REKLAMA

REKLAMA

Zarządca władający nieruchomością gminy na zasadzie trwałego zarządu jest uprawniony do oddawania tej nieruchomości do odpłatnego i nieodpłatnego używania innym podmiotom.

W przypadku woli ukształtowania stosunku prawnego w taki sposób, by używający pomieszczenia ponosił wyłącznie koszty mediów i koszty utrzymania pomieszczeń w stanie niepogorszonym, należałoby zawrzeć umowę użyczenia.

Obciążanie jednostki korzystającej z użyczonych pomieszczeń umówionymi kosztami może przyjąć formę zwrotu kwoty, której wysokość będzie proporcjonalna do udziału zajmowanych pomieszczeń w powierzchni użytkowej całej nieruchomości, lub też kwot wynikających ze wskazań zamontowanych w pomieszczeniach podliczników.

REKLAMA

Wpływy uzyskiwane przez samorządową jednostkę budżetową od innego podmiotu, stanowiące wyłącznie zwrot wydatków na utrzymanie powierzonej jej w zarząd nieruchomości, nie stanowią jej dochodu, jeśli dotyczą wydatków poniesionych w tym samym roku budżetowym. Oznacza to, że nie powinny być automatycznie odprowadzone do budżetu gminy w ciągu roku budżetowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytaj także: Zarządcy cmentarzy mogą zostać zobowiązani do selektywnej zbiórki odpadów>>

Uzasadnienie

Trwały zarząd jest prawną formą władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną, w ramach której zarządca posiada uprawnienie do oddania nieruchomości w najem, dzierżawę lub użyczenie na czas nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd (art. 43 ust. 1 i ust. 2 pkt 3 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami; dalej: u.og.n.). Należy jedynie pamiętać, że przy zawieraniu umowy na okres nieprzekraczający trzech lat konieczne jest równoczesne zawiadomienie o tym właściciela nieruchomości oraz organu go nadzorującego, a więc jednostki samorządu terytorialnego oraz jej rady. Przy umowie zawieranej na czas dłuższy niż trzy lata albo czas nieoznaczony konieczna jest natomiast zgoda tych organów.

Możliwość oddania przez zarządcę w użyczenie całości lub części nieruchomości stanowi zatem uprawnienie wynikające wprost z ustawowej konstrukcji trwałego zarządu jako formy władania nieruchomością.

Zobowiązanie podmiotu biorącego w użyczenie do refundacji wydatków ponoszonych przez zarządcę na utrzymanie nieruchomości nie sprzeciwia się założeniom umowy użyczenia. Podmiot taki włada nieruchomością nieodpłatnie, a jedynie ponosi na rzecz użyczającego koszty jej utrzymania w tej samej wysokości, w jakiej ponosiłby na rzecz np. dostawców mediów.

Uzyskane przez jednostki budżetowe zwroty wydatków dokonanych w tym samym roku budżetowym powinny być przyjmowane na rachunki bieżące wydatków i zmniejszają wykonanie wydatków w danym roku budżetowym. Może to w konsekwencji spowodować konieczność zwrotu tych kwot do budżetu gminy po zakończeniu roku budżetowego, ale nie ma obowiązku automatycznego przelewania ich na rachunek gminy.

Czytaj także: Jak właściwie zarządzać gminnym zasobem nieruchomości>>

Podstawy prawne

● Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz.U. z 2004 r. nr 261; poz. 2603; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 47, poz. 278)

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 26 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz.U. nr 116, poz. 783; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 23, poz. 135)

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA