REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakres uprawnień zarządcy nieruchomości gminnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Polit

REKLAMA

Jednostka budżetowa A użytkuje budynek oddany jej przez urząd miasta w trwały zarząd. Chciałaby udostępnić część pomieszczeń jednostce B i obciążać ją kosztami eksploatacji budynku. Jaką umowę powinna zawrzeć i w jaki sposób obciążać kosztami jednostkę B? Jednostka budżetowa A chciałaby otrzymywać wyłącznie zwrot wydatków, np. kosztów energii gazu, i nie pobierać dodatkowych opłat. Czy ewentualny zwrot wydatków jest jej dochodem i powinien zostać odprowadzony do gminy?

Odpowiedź

REKLAMA

REKLAMA

Zarządca władający nieruchomością gminy na zasadzie trwałego zarządu jest uprawniony do oddawania tej nieruchomości do odpłatnego i nieodpłatnego używania innym podmiotom.

W przypadku woli ukształtowania stosunku prawnego w taki sposób, by używający pomieszczenia ponosił wyłącznie koszty mediów i koszty utrzymania pomieszczeń w stanie niepogorszonym, należałoby zawrzeć umowę użyczenia.

Obciążanie jednostki korzystającej z użyczonych pomieszczeń umówionymi kosztami może przyjąć formę zwrotu kwoty, której wysokość będzie proporcjonalna do udziału zajmowanych pomieszczeń w powierzchni użytkowej całej nieruchomości, lub też kwot wynikających ze wskazań zamontowanych w pomieszczeniach podliczników.

REKLAMA

Wpływy uzyskiwane przez samorządową jednostkę budżetową od innego podmiotu, stanowiące wyłącznie zwrot wydatków na utrzymanie powierzonej jej w zarząd nieruchomości, nie stanowią jej dochodu, jeśli dotyczą wydatków poniesionych w tym samym roku budżetowym. Oznacza to, że nie powinny być automatycznie odprowadzone do budżetu gminy w ciągu roku budżetowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytaj także: Zarządcy cmentarzy mogą zostać zobowiązani do selektywnej zbiórki odpadów>>

Uzasadnienie

Trwały zarząd jest prawną formą władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną, w ramach której zarządca posiada uprawnienie do oddania nieruchomości w najem, dzierżawę lub użyczenie na czas nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd (art. 43 ust. 1 i ust. 2 pkt 3 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami; dalej: u.og.n.). Należy jedynie pamiętać, że przy zawieraniu umowy na okres nieprzekraczający trzech lat konieczne jest równoczesne zawiadomienie o tym właściciela nieruchomości oraz organu go nadzorującego, a więc jednostki samorządu terytorialnego oraz jej rady. Przy umowie zawieranej na czas dłuższy niż trzy lata albo czas nieoznaczony konieczna jest natomiast zgoda tych organów.

Możliwość oddania przez zarządcę w użyczenie całości lub części nieruchomości stanowi zatem uprawnienie wynikające wprost z ustawowej konstrukcji trwałego zarządu jako formy władania nieruchomością.

Zobowiązanie podmiotu biorącego w użyczenie do refundacji wydatków ponoszonych przez zarządcę na utrzymanie nieruchomości nie sprzeciwia się założeniom umowy użyczenia. Podmiot taki włada nieruchomością nieodpłatnie, a jedynie ponosi na rzecz użyczającego koszty jej utrzymania w tej samej wysokości, w jakiej ponosiłby na rzecz np. dostawców mediów.

Uzyskane przez jednostki budżetowe zwroty wydatków dokonanych w tym samym roku budżetowym powinny być przyjmowane na rachunki bieżące wydatków i zmniejszają wykonanie wydatków w danym roku budżetowym. Może to w konsekwencji spowodować konieczność zwrotu tych kwot do budżetu gminy po zakończeniu roku budżetowego, ale nie ma obowiązku automatycznego przelewania ich na rachunek gminy.

Czytaj także: Jak właściwie zarządzać gminnym zasobem nieruchomości>>

Podstawy prawne

● Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz.U. z 2004 r. nr 261; poz. 2603; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 47, poz. 278)

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 26 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz.U. nr 116, poz. 783; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 23, poz. 135)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA