REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakres uprawnień zarządcy nieruchomości gminnej

Marcin Polit

REKLAMA

Jednostka budżetowa A użytkuje budynek oddany jej przez urząd miasta w trwały zarząd. Chciałaby udostępnić część pomieszczeń jednostce B i obciążać ją kosztami eksploatacji budynku. Jaką umowę powinna zawrzeć i w jaki sposób obciążać kosztami jednostkę B? Jednostka budżetowa A chciałaby otrzymywać wyłącznie zwrot wydatków, np. kosztów energii gazu, i nie pobierać dodatkowych opłat. Czy ewentualny zwrot wydatków jest jej dochodem i powinien zostać odprowadzony do gminy?

Odpowiedź

REKLAMA

REKLAMA

Zarządca władający nieruchomością gminy na zasadzie trwałego zarządu jest uprawniony do oddawania tej nieruchomości do odpłatnego i nieodpłatnego używania innym podmiotom.

W przypadku woli ukształtowania stosunku prawnego w taki sposób, by używający pomieszczenia ponosił wyłącznie koszty mediów i koszty utrzymania pomieszczeń w stanie niepogorszonym, należałoby zawrzeć umowę użyczenia.

Obciążanie jednostki korzystającej z użyczonych pomieszczeń umówionymi kosztami może przyjąć formę zwrotu kwoty, której wysokość będzie proporcjonalna do udziału zajmowanych pomieszczeń w powierzchni użytkowej całej nieruchomości, lub też kwot wynikających ze wskazań zamontowanych w pomieszczeniach podliczników.

REKLAMA

Wpływy uzyskiwane przez samorządową jednostkę budżetową od innego podmiotu, stanowiące wyłącznie zwrot wydatków na utrzymanie powierzonej jej w zarząd nieruchomości, nie stanowią jej dochodu, jeśli dotyczą wydatków poniesionych w tym samym roku budżetowym. Oznacza to, że nie powinny być automatycznie odprowadzone do budżetu gminy w ciągu roku budżetowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytaj także: Zarządcy cmentarzy mogą zostać zobowiązani do selektywnej zbiórki odpadów>>

Uzasadnienie

Trwały zarząd jest prawną formą władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną, w ramach której zarządca posiada uprawnienie do oddania nieruchomości w najem, dzierżawę lub użyczenie na czas nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd (art. 43 ust. 1 i ust. 2 pkt 3 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami; dalej: u.og.n.). Należy jedynie pamiętać, że przy zawieraniu umowy na okres nieprzekraczający trzech lat konieczne jest równoczesne zawiadomienie o tym właściciela nieruchomości oraz organu go nadzorującego, a więc jednostki samorządu terytorialnego oraz jej rady. Przy umowie zawieranej na czas dłuższy niż trzy lata albo czas nieoznaczony konieczna jest natomiast zgoda tych organów.

Możliwość oddania przez zarządcę w użyczenie całości lub części nieruchomości stanowi zatem uprawnienie wynikające wprost z ustawowej konstrukcji trwałego zarządu jako formy władania nieruchomością.

Zobowiązanie podmiotu biorącego w użyczenie do refundacji wydatków ponoszonych przez zarządcę na utrzymanie nieruchomości nie sprzeciwia się założeniom umowy użyczenia. Podmiot taki włada nieruchomością nieodpłatnie, a jedynie ponosi na rzecz użyczającego koszty jej utrzymania w tej samej wysokości, w jakiej ponosiłby na rzecz np. dostawców mediów.

Uzyskane przez jednostki budżetowe zwroty wydatków dokonanych w tym samym roku budżetowym powinny być przyjmowane na rachunki bieżące wydatków i zmniejszają wykonanie wydatków w danym roku budżetowym. Może to w konsekwencji spowodować konieczność zwrotu tych kwot do budżetu gminy po zakończeniu roku budżetowego, ale nie ma obowiązku automatycznego przelewania ich na rachunek gminy.

Czytaj także: Jak właściwie zarządzać gminnym zasobem nieruchomości>>

Podstawy prawne

● Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz.U. z 2004 r. nr 261; poz. 2603; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 47, poz. 278)

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 26 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz.U. nr 116, poz. 783; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 23, poz. 135)

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

REKLAMA

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

REKLAMA

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA