REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady wynagradzania pracowników w placówkach kultury określa rozporządzenie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Golat

REKLAMA

REKLAMA

 

PRAWO PRACY

REKLAMA

REKLAMA

PYTANIE

Jakie przepisy określają zasady wynagradzania dyrektora gminnego centrum kultury i pracowników centrum?

ODPOWIEDŹ

REKLAMA

Zasady wynagradzania pracowników instytucji kultury koncentrujących się na zadaniach z zakresu upowszechniania kultury określa w sposób szczególny rozporządzenie ministra kultury i sztuki z 23 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w instytucjach kultury prowadzących w szczególności działalność w zakresie upowszechniania kultury (Dz.U. nr 45, poz. 446 z późn. zm.). Nie obejmuje ono jednak wyraźnie swoim zakresem gminnych centrów kultury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UZASADNIENIE

Zgodnie z par. 1 przywołanego rozporządzenia, znajduje ono zastosowanie do pracowników zatrudnionych w instytucjach kultury prowadzących zwłaszcza działalność w zakresie upowszechniania kultury, zatrudnionych w: • bibliotekach • domach kultury, ośrodkach i klubach kultury, świetlicach i ogniskach artystycznych • galeriach i centrach sztuki • ośrodkach badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury • domach pracy twórczej • muzeach • biurach wystaw artystycznych • jednostkach organizacyjnych mających na celu ochronę zabytków • Filmotece Narodowej.

Nie powinno ulegać wątpliwości, że powyższe rozporządzenie znajduje zastosowanie także do dyrektorów powyższych instytucji, którzy są ich pracownikami. Ustawodawca posłużył się w par. 3 pkt 2 rozporządzenia pojęciem „pracownicy zarządzający”, przez które rozumie się pracowników zatrudnionych na stanowiskach dyrektorów, zastępców dyrektorów i głównych księgowych. W sposób szczególny pracownikom tym poświęcona jest część III załącznika nr 2 do powyższego rozporządzenia, zawierająca tabelę wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego pracowników zarządzających, w tym dyrektorów.

W wykazie tym powołane zostały centra sztuki oraz domy i ośrodki kultury. Jeśli zatem organizator instytucji upowszechniania kultury chce uniknąć wątpliwości, czy do pracowników tej instytucji znajdują zastosowanie szczególne przepisy powyższego rozporządzenia, powinien unikać używania nazwy centrum kultury, stosując w nazewnictwie pojęcia „dom kultury” lub „ośrodek kultury”. W obowiązujących przepisach brak wyraźnego zdefiniowania takich instytucji, jak centra, domy czy ośrodki kultury, które nie są regulowane w sposób szczególny w odrębnej, specjalnie im poświęconej ustawie. Nie ma zatem uwarunkowanej normatywnie potrzeby posługiwania się pojęciem centrum kultury.

Nie oznacza to, że posłużenie się przy powoływaniu instytucji nazwą centrum kultury jest niezgodne z przepisami, gdyż ustawa z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej określa wykaz form organizacyjnych w sposób otwarty, czyli nie jest to wykaz zamknięty (por. art. 2 tej ustawy).

Za tym, aby do pracowników centrów kultury stosować szczególne zasady wynagradzania, określone w powołanym rozporządzeniu, przemawia otwarte wyliczenie rodzajów instytucji zajmujących się upowszechnianiem kultury w art. 32 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, choć zamknięty wykaz rodzajów instytucji z par. 1 tego rozporządzenia może mimo to rodzić wątpliwości interpretacyjne.

W zakresie nieuregulowanym w sposób szczególny w przepisach powyższego rozporządzenia do pracowników instytucji zajmujących się upowszechnianiem kultury należy stosować oczywiście ogólne przepisy prawa pracy, dotyczące kwestii wynagradzania pracowników, w tym przepisy Kodeksu pracy.

Rafał Golat

PODSTAWA PRAWNA:

• Ustawa z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2001 r. nr 13, poz. 123 z późn. zm.)

• Rozporządzenie ministra kultury i sztuki z 23 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w instytucjach kultury prowadzących w szczególności działalność w zakresie upowszechniania kultury (Dz.U. nr 45, poz. 446 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA