REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przy określaniu zakresu i form nadzoru prezydenta miasta nad jednostkami pomocy społecznej ważne są zapisy statutów tych jednostek

REKLAMA

REKLAMA

 

PYTANIE

REKLAMA

REKLAMA

Jak wygląda sprawowanie nadzoru przez prezydenta miasta nad statutową działalnością miejskich jednostek organizacyjnych pomocy społecznej przy braku ustawowej definicji nadzoru? Jakie są możliwości ingerowania w zarządzanie i organizację jednostki?

ODPOWIEDŹ

Nadzór nad jednostkami pomocy społecznej w mieście na prawach powiatu sprawowany jest co do zasady przez prezydenta miasta za pośrednictwem miejskiego ośrodka pomocy społecznej. Zakres możliwej ingerencji określają zaś fragmentarycznie ustawa o pomocy społecznej oraz statuty poszczególnych jednostek.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UZASADNIENIE

Kwestia zakresu i formy nadzoru prezydenta miasta na prawach powiatu nad jednostkami pomocy społecznej jest materią złożoną i nie została bezpośrednio uregulowana w przepisach prawa powszechnie obowiązującego. Do jej naświetlenia konieczne jest także odwołanie się do orzecznictwa i piśmiennictwa.

Zakres bezpośrednich uprawnień nadzorczych prezydenta miasta na prawach powiatu może budzić wiele wątpliwości. Na wstępie należy zauważyć, że prezydent miasta na podstawie art. 92 ust. 1 pkt 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym pełni funkcję starosty i zarządu powiatu. Zatem wszystkie regulacje dotyczące kompetencji powyższych organów będą odnosiły się do prezydenta miasta na prawach powiatu. Co więcej, ze względu na specyficzną formę ustroju miasta na prawach powiatu, prezydent posiada kompetencje zarówno organu wykonawczego gminy, jak i te, które na terenie powiatu przysługiwałyby funkcjonującemu tam zarządowi powiatu, a miasto realizuje zarówno zadania określone ustawą o samorządzie gminnym, jak i uregulowane ustawą o samorządzie powiatowym. Sprawy z zakresu pomocy społecznej o charakterze ponadgminnym należą do zadań powiatu (art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie powiatowym). W celu ich realizacji w trybie art. 6 mogą być tworzone powiatowe jednostki organizacyjne. Jednak powiatowe centrum pomocy rodzinie czy ośrodki pomocy społecznej są jednostkami organizacyjnymi powiatu działającymi na podstawie odrębnej ustawy. Zatem przy określeniu relacji prezydenta miasta i tych jednostek w pierwszej kolejności będzie miała zastosowanie ustawa z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, a przy braku regulacji danej dziedziny - ustawa o samorządzie powiatowym, a także samorządzie gminnym. Zadania pomocy społecznej w powiecie, zgodnie z treścią art. 112 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej, wykonują powiatowe centra pomocy rodzinie, które w miastach na prawach powiatu przybierają postać miejskich ośrodków pomocy społecznej. Co ciekawe, w ustawie znalazł się zapis o wykonywaniu przez prezydenta miasta (starostę) nadzoru nad działalnością rodzinnej opieki zastępczej, ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, jednostek specjalistycznego poradnictwa, ośrodków wsparcia, domów pomocy społecznej i placówek opiekuńczo-wychowawczych. Nadzór taki byłby jednak sprawowany nie bezpośrednio, lecz przez swoisty stopień pośredni, bo za pośrednictwem miejskiego ośrodka pomocy społecznej. Wypada nadmienić, że ustawa o pomocy społecznej przekazuje pewne zagadnienia do bezpośredniej kompetencji organu wykonawczego powiatu (art. 54, 59, 60, 65, 72, 73, 75, 76, 78, 79, 81, 86, 89-91). W sprawach indywidualnych z zakresu pomocy społecznej należących do zadań miasta na prawach powiatu decyzje wydaje prezydent miasta, który może upoważnić do tego kierownika miejskiego ośrodka pomocy społecznej.

Wracając do pojęcia nadzoru pośredniego zastosowanego w art. 112 ust. 8 ustawy o pomocy społecznej, za nadzór doktryna uważa możliwość władczego wkraczania w działalność jednostki nadzorowanej w celu przywrócenia stanu zgodnego z prawem. Już w uzasadnieniu uchwały Trybunału Konstytucyjnego z 5 października 1994 r. stwierdzono, że za nadzór należy uważać określone procedury dające organom administracyjnym prawo ustalania stanu faktycznego i korygowania działalności organu nadzorowanego (sygn. akt W 1/94, opubl. OTK z 1994 r., poz. 47). Elementem nadzoru jest możliwość kontroli organu nadzorowanego. Jeżeli kontrola ta wykaże pewne nieścisłości, to możliwe jest zastosowanie odpowiednich instrumentów prawnych - środków nadzoru. W literaturze przedmiotu istnieje kilka zaproponowanych podziałów środków nadzoru, które jednocześnie określają możliwości ingerencji w zarządzanie i organizację nadzorowanej jednostki. Jeden z nich przewiduje środki: informacyjno-doradcze, korygujące i personalne. Choć systematyka ta została stworzona w celu opisu zasad nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego, to może mieć też zastosowanie do opisanej wyżej sytuacji. W ustawie o pomocy społecznej bardzo wyraźne są środki personalne. Mianowicie to prezydent miasta na prawach powiatu, na podstawie art. 112 ust. 7 ustawy, zatrudnia kierowników jednostek organizacyjnych po zasięgnięciu opinii kierownika MOPS. Możliwe jest też zawsze cofnięcie upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych dla kierownika jednostki organizacyjnej pomocy społecznej. Mogłoby to zostać połączone z uchyleniem lub zmianą decyzji wydanej na podstawie upoważnienia w trybie art. 154-155 Kodeksu postępowania administracyjnego, choć zagadnienie to wymaga odrębnych wyjaśnień. Takie uchylenie lub zmiana decyzji byłaby przejawem nadzorczego środka korygującego według przyjętej wyżej systematyki. Z kolei środki informacyjno-doradcze wynikają bezpośrednio z ustawy o pomocy społecznej, która w art. 110 ust. 2 przewiduje, że ośrodki pomocy społecznej kierują się ustaleniami prezydenta miasta. Oczywiście, z samej idei nadzoru wynikają także uprawnienia kontrolne przysługujące prezydentowi miasta. Może on zatem żądać niezbędnych wyjaśnień w sprawach dotyczących zadań wykonywanych przez jednostki pomocy społecznej.

W literaturze przedmiotu pojawia się teza, że stosowanie środków nadzoru jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli konkretne przepisy dopuszczają w razie wystąpienia określonych stanów faktycznych zastosowanie indywidualnie oznaczonego środka nadzoru. W sytuacji, kiedy ustawodawca nie przewiduje takich środków o charakterze indywidualnym, bardzo duże znaczenie dla określenia zasad i środków ingerencji mają statuty jednostek organizacyjnych pomocy społecznej. One przy stosunkowo skąpych regulacjach ustawowych powinny wskazywać zasady nadzoru prezydenta miasta na prawach powiatu nad jednostką pomocy społecznej.

Kazimierz Pawlik

PODSTAWA PRAWNA:

• Ustawa z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004 r. nr 64, poz. 593 z późn. zm.)

• Ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1592 z późn. zm.)

• Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

Radca prawny, adiunkt na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie , dawniej pracownik administracji publicznej, obecnie prowadzi w Krakowie i w Radomiu własną kancelarię radcowską zajmującą się reprezentacją w postępowaniach administracyjnych. Specjalizuje się w zagadnieniach dostępu do informacji publicznej (z tego zakresu obroniona praca doktorska w 2016 r.), planowaniu przestrzennym i prawie budowlanym. Współautor książki Dyplom z Internetu (2015 r.) oraz komentarza do Ustawy o samorządzie gminnym (2015 r.) i autor przeszło trzystu artykułów, głównie z zakresu prawa samorządowego, publikowanych m.in. w „Gazecie Samorządu i Administracji”, „Wspólnocie Mieszkaniowej”, „Inwestorze”, „Sekretarzu i Organizacji Urzędu” oraz „Skarbniku i Finansach Publicznych” czy „Inwestycjach Sektora Publicznego”.
Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

REKLAMA

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA