REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zobowiązania i należności szkoły podstawowej i gimnazjum połączonych w zespół

Jarosław Kotowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 1 września 2009 r. ze szkoły podstawowej i gimnazjum został utworzony zespół szkół. Uchwała rady gminy wskazuje, że zespół wyposaża się w mienie znajdujące się w szkole podstawowej i gimnazjum. Jak postąpić z zobowiązaniami i należnościami tych jednostek?

Czy przejmuje je utworzony zespół czy gmina? Czy należy wypłacić dodatkowe wynagrodzenie roczne, jeśli wszyscy pracownicy szkoły i gimnazjum zostają przeniesieni do zespołu, czy tylko naliczyć i zaksięgować na zobowiązania – gminy czy zespołu?

REKLAMA

REKLAMA

 

Organ prowadzący szkoły różnych typów może je połączyć w zespół (art. 62 ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty; dalej: ustawa o systemie oświaty). Takie rozwiązanie ma miejsce w sytuacji opisanej w pytaniu, gdzie została podjęta uchwała rady gminy o powołaniu zespołu szkół. Wspomniany art. 62 ustawy o systemie oświaty stanowi jedynie, że połączenie w zespół nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół i placówek oraz samorządów uczniowskich poszczególnych szkół, ale sam statut zespołu może jednak przewidzieć w tym zakresie odrębną regulację.

Dyrektor zespołu staje się dyrektorem szkoły w myśl ustawy o systemie oświaty, a więc wykonuje prawa i obowiązki pracodawcy i kierownika jednostki sektora finansów publicznych. Utworzenie zespołu następuje zaś w trybie art. 58 ustawy o systemie oświaty, co powoduje, że w zakresie uregulowanym odrębnie w statucie zespołu tracą moc postanowienia statutów poszczególnych szkół i placówek. Połączenie w zespół szkoły podstawowej i gimnazjum wymaga opinii pozytywnej kuratora oświaty.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytaj także: Jak realizować zadania publiczne po likwidacji zakładów budżetowych >>

 

Co do należności i zobowiązań, to zgodnie z art. 79 ustawy o systemie oświaty, szkoły są zakładami budżetowymi lub jednostkami budżetowymi, tak więc zasady ich gospodarki finansowej określają odrębne przepisy. W tym zakresie jest to obowiązująca do 31 grudnia 2009 r. ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, która w art. 21 ust. 4 stanowi, że należności i zobowiązania likwidowanej jednostki budżetowej przejmuje organ, który podjął decyzję o likwidacji, jednak z zastrzeżeniem, że należności i zobowiązania jednostki budżetowej likwidowanej w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno-prawną może przejąć utworzona jednostka – i tak chyba powinno stać się również w przypadku opisanym przez Czytelnika. Inaczej jeśli należności i zobowiązania miałaby przejąć rada, to weszłyby one na zobowiązania i należności organu, który podjął decyzję o likwidacji.

Co się zaś tyczy pracowników, to w drodze wypowiedzeń zmieniających warunki pracy i płacy zostaną oni przeniesieni do zespołu. Natomiast wypłata dodatkowego wynagrodzenia rocznego warunkowana jest wprost przepisami ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (dalej: ustawa o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym). Ustawa ta ma zastosowanie do pracowników samorządowych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych itd. A zatem również do osób zatrudnionych w zespole szkół.

Wypłata wynagrodzenia dodatkowego powinna nastąpić nie później niż w ciągu pierwszych 3 miesięcy roku kalendarzowego następującego po roku, za który przysługuje to wynagrodzenie (art. 5 ust. 2 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym). Natomiast pracownik, z którym rozwiązano stosunek pracy w związku z likwidacją pracodawcy, ma je otrzymać w dniu rozwiązania stosunku pracy (art. 5 ust. 3 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym). Jeżeli zatem przed podjęciem uchwały lub po jej podjęciu zapadł termin ustawowy wypłaty wynagrodzenia, należy je wypłacić pracownikom, w innym zaś ująć i wykazać jako zobowiązania. Jeśli rada gminy nie postanowiła, że zobowiązania i należności przejmuje zespół, to będą one stanowiły zobowiązania gminy.

 

Czytaj także: Planowanie finansowe w samorządowych jednostkach oświatowych >>

 

Podstawy prawne

• Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 56, poz. 458)

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 79, poz. 666)

• Ustawa z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz.U. Nr 160, poz. 1080; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 104, poz. 711)

Jarosław Kotowski

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA