REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zobowiązania i należności szkoły podstawowej i gimnazjum połączonych w zespół

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Kotowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 1 września 2009 r. ze szkoły podstawowej i gimnazjum został utworzony zespół szkół. Uchwała rady gminy wskazuje, że zespół wyposaża się w mienie znajdujące się w szkole podstawowej i gimnazjum. Jak postąpić z zobowiązaniami i należnościami tych jednostek?

Czy przejmuje je utworzony zespół czy gmina? Czy należy wypłacić dodatkowe wynagrodzenie roczne, jeśli wszyscy pracownicy szkoły i gimnazjum zostają przeniesieni do zespołu, czy tylko naliczyć i zaksięgować na zobowiązania – gminy czy zespołu?

REKLAMA

 

REKLAMA

Organ prowadzący szkoły różnych typów może je połączyć w zespół (art. 62 ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty; dalej: ustawa o systemie oświaty). Takie rozwiązanie ma miejsce w sytuacji opisanej w pytaniu, gdzie została podjęta uchwała rady gminy o powołaniu zespołu szkół. Wspomniany art. 62 ustawy o systemie oświaty stanowi jedynie, że połączenie w zespół nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół i placówek oraz samorządów uczniowskich poszczególnych szkół, ale sam statut zespołu może jednak przewidzieć w tym zakresie odrębną regulację.

Dyrektor zespołu staje się dyrektorem szkoły w myśl ustawy o systemie oświaty, a więc wykonuje prawa i obowiązki pracodawcy i kierownika jednostki sektora finansów publicznych. Utworzenie zespołu następuje zaś w trybie art. 58 ustawy o systemie oświaty, co powoduje, że w zakresie uregulowanym odrębnie w statucie zespołu tracą moc postanowienia statutów poszczególnych szkół i placówek. Połączenie w zespół szkoły podstawowej i gimnazjum wymaga opinii pozytywnej kuratora oświaty.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytaj także: Jak realizować zadania publiczne po likwidacji zakładów budżetowych >>

 

REKLAMA

Co do należności i zobowiązań, to zgodnie z art. 79 ustawy o systemie oświaty, szkoły są zakładami budżetowymi lub jednostkami budżetowymi, tak więc zasady ich gospodarki finansowej określają odrębne przepisy. W tym zakresie jest to obowiązująca do 31 grudnia 2009 r. ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, która w art. 21 ust. 4 stanowi, że należności i zobowiązania likwidowanej jednostki budżetowej przejmuje organ, który podjął decyzję o likwidacji, jednak z zastrzeżeniem, że należności i zobowiązania jednostki budżetowej likwidowanej w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno-prawną może przejąć utworzona jednostka – i tak chyba powinno stać się również w przypadku opisanym przez Czytelnika. Inaczej jeśli należności i zobowiązania miałaby przejąć rada, to weszłyby one na zobowiązania i należności organu, który podjął decyzję o likwidacji.

Co się zaś tyczy pracowników, to w drodze wypowiedzeń zmieniających warunki pracy i płacy zostaną oni przeniesieni do zespołu. Natomiast wypłata dodatkowego wynagrodzenia rocznego warunkowana jest wprost przepisami ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (dalej: ustawa o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym). Ustawa ta ma zastosowanie do pracowników samorządowych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych itd. A zatem również do osób zatrudnionych w zespole szkół.

Wypłata wynagrodzenia dodatkowego powinna nastąpić nie później niż w ciągu pierwszych 3 miesięcy roku kalendarzowego następującego po roku, za który przysługuje to wynagrodzenie (art. 5 ust. 2 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym). Natomiast pracownik, z którym rozwiązano stosunek pracy w związku z likwidacją pracodawcy, ma je otrzymać w dniu rozwiązania stosunku pracy (art. 5 ust. 3 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym). Jeżeli zatem przed podjęciem uchwały lub po jej podjęciu zapadł termin ustawowy wypłaty wynagrodzenia, należy je wypłacić pracownikom, w innym zaś ująć i wykazać jako zobowiązania. Jeśli rada gminy nie postanowiła, że zobowiązania i należności przejmuje zespół, to będą one stanowiły zobowiązania gminy.

 

Czytaj także: Planowanie finansowe w samorządowych jednostkach oświatowych >>

 

Podstawy prawne

• Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 56, poz. 458)

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 79, poz. 666)

• Ustawa z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz.U. Nr 160, poz. 1080; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 104, poz. 711)

Jarosław Kotowski

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA